Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hva gjør dere for å holde det ryddig hjemme?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-10-12, 22:27   #61
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Sv: Hva gjør dere for å holde det ryddig hjemme?

Det var igrunn veldig deilig å lese denne tråden, ja, jeg ble litt glad igrunn.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 22:32   #62
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En mann som er mye borte?

Finn ut hvem som roter mest, og prøv å gjøre noe med de(n) personen(e). Hvis det er alle hjelper det kanskje med et område til hver? Du har badet, mannen stua, Storebror gangen og den slags?

Nei, jeg vet ikke. Jeg er ekstremt effektiv og huset vårt er alltid ryddig. Jeg går ikke etter unga med støvklut, og det er absolutt lov å leve og puste i hjemmet vårt, men jeg tar ting med en gang. Ungene kom inn 10 i slengen med våte støvler fulle av nyklippet gress. Da tar jeg frem støvsugern med en gang (som alltid står i gangen tilkoblet strøm), og støvsuger alt. Så før alle unga går gir jeg beskjed til storesøs om å få hjelp til å (evt.) ordne opp igjen på rommet, for ellers må hun ta det alene etterpå (og det vet jeg at hun vil slippe).

Om morgenen drar jeg alle unga inn på badet, kler på og steller de som trenger det, og så ser jeg over alle soveromma (tar 3 min.) og ordner det som trengs (reier opp senger, plukker leker oppi kasser, lukker skapdører osv.) etter frokost bærer alle ungene sin tallerk ut på kjøkkenet og jeg setter det inn i maskina med en gang, tørker av bordet, drar stolene inntil, legger tepper ordentlig på plass og rydder lekene minstebror har lekt med mens jeg har ordnet meg tilbake i lekekassa. Bærer ut evt. glass på bordet fra kvelden i forveien og sjekker at badet er ok etter at 3 unger har vært på do. Tar ikke lang tid. Huset er ryddet, og veldig kjekt å komme hjem til.

Gammel 16-10-12, 22:41   #63
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gjer? Det er jo berre å rydde etterkvart?

Gammel 16-10-12, 22:42   #64
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Ikke så mye rot lengre, og det er deilig! Det hjelper at hver ting har sin plass og at vi rydder bort når vi er ferdig med ting. Blir litt småtteri inni mellom, men aldri sånn at jeg bruker en hel dag på rydding før besøk f.eks. Det måtte jeg tidligere.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 22:45   #65
Mariss
Superduperaktiv

Mariss sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Jeg er også effektiv. Alltid ryddig hos oss. Har lært barna hvor skoene skal (skoskap) og at jakker skal på knaggen, luer og vanter i skuffende deres. Rydder kjapt hele huset på halvtime eller mindre. Da kan jeg slappe av og sette meg ned.

Oppvaskmaskin tømmes med en gang den er ferdig, da hoper ingenting seg opp på benken.

I mine øyne er ikke leker rot, tåler gjerne tog og Lego på gulvet. Men det må være ryddig g rent i resten av stua da.

Hjelper veldig å ha vaskehjelp hver uke.

Gammel 16-10-12, 22:46   #66
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og for å svare litt seriøst; eg rydde heile tida. Skal eg gå frå sofaen på do tar eg med meg noko som skal i oppvaskmaskina, skal eg på soverommet tar eg med klær som er lagt sammen, skal eg i kjelleren og tromle klær tar eg med tomflasker. Eg rydde heile tida for det koste meg mykje mindre enn det psykiske stresset i å ha det rotete. Å ha det rotete blir aldri et Tar livet som det kommer seg-ideal hos meg.

Gammel 16-10-12, 22:48   #67
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Du trenger en ryddig mann.

Det er aldri strøkent her, men det er heller aldri veldig rotete. Og det tror jeg er fordi vi er to som gjør som Skremmern, vi tar alt med en gang. Og ting har faste plasser, og vi har faste vaner for hva som gjøres når. Kanskje høres det kjedelig ut, men det oppleves helt ok, og jeg har ikke følelsen av å rydde hele tiden. Fordelene er jo at når jeg skal f.eks ha fire unger ut døra om morgenen så er alle tingene der de skal. Men unntak for det fordømte adgangskortet mitt.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 23:32   #68
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi er fire i en fireroms på 65 kvm. Etter at vi hadde storopprydding og kvittet oss med alt vi egentlig aldri bruker så har vi plass til de tingene og klærne vi trenger og bruker. Det var overraskende mye som forsvant ut.
Så det er egentlig mitt heteste tips, gå gjennom alt dere eier og kvitt dere med alt som ikke blir brukt. Lag nye systemer slik at alt har sin plass, når noe brukes så skal det legges tilbake etterpå.

Vi er temmelig nyryddet, jeg håper det fremdeles fungerer om et år.

Gammel 16-10-12, 23:36   #69
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

4-roms på 65 kvadrat, da er det faktisk trangere enn her. Og jo, jeg burde hive ut ting. Problemet er at det er mange som har en mening om hvilke ting som trengs.

Gammel 16-10-12, 23:45   #70
Mirmell

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Vi passer på at rotet aldri får ta overhånd. Ungene har en stor kasse på stua med alt av leker i. I den legges alle lekene på plass før de legger seg. Og når ungene er i seng, bruker mannen og jeg en halvtime-time på å rydde og ordne det som trengs. Han bretter klær, jeg rydder litt i gangen, han tømmer oppvaskmaskina, jeg vasker badet nede osv. Vi tar ting etter hvert og før det blir rotete og skittent. For jeg vet, fra før jeg fikk barn og var langt mindre strukturert, at når ting begynner å flyte, da er det et skikkelig tiltak, og dessuten mye vanskeligere, å få det helt ryddig igjen. Da blir det gjerne, slik du beskriver, at rotet bare flyttes på.

Men vi har et hus på 180 kvadrat, så sikkert lettere å holde det ryddig her enn i en halvparten så stor leilighet.

Gammel 16-10-12, 23:46   #71
Molly

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, det er trangt, men heldigvis er planløsningen veldig god. Vi hadde ryddigere som et familieprosjekt, eldste måtte rydde på plass alt på rommet sitt og prioritere hva hun ønsket å beholde og hva hun kunne klare seg uten. Det gjorde nok litt vondt der og da, men nå har jeg inntrykk av at det er helt greit.

Gammel 16-10-12, 23:49   #72
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

4-roms på 65 kvadrat, da er det faktisk trangere enn her. Og jo, jeg burde hive ut ting. Problemet er at det er mange som har en mening om hvilke ting som trengs.

Er det en mulighet til å rydde bort det som dere mener ikke trengs, også det dere er uenig i. For så å se hvor mye dere savner etter en viss tid?

Gammel 16-10-12, 23:53   #73
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Er det en mulighet til å rydde bort det som dere mener ikke trengs, også det dere er uenig i. For så å se hvor mye dere savner etter en viss tid?

Hvis jeg skal si det litt sleivete, den i huset med hukommelse er meg. Ergo kan jeg gjøre dette hvis de andre ikke ser på at jeg gjør det. Og de vil neppe savne noe.

Gammel 16-10-12, 23:55   #74
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Rydder etter skippertaksmetoden. I mellom hver gang vi gjør det, flyter det dessverre. Jeg er en roter og bor sammen med en roter. Poden er sikkert den mest ryddige av oss alle. En Vakker Dag TM, skal jeg få orden, større plass og Lur Lagring. Enn så lenge får jeg bare leve i rotet.

Gammel 16-10-12, 23:56   #75
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du må få deg en kone som Haugtussa. Evt. en mann som min.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 23:58   #76
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er nazi på rydding.

Dersom stuebordet flyter av matrester, skitne glass osv, roper jeg på de og ber de om å rydde umiddelbart. Jeg plukker ikke opp etter noen.
Etter en stund lærer de at det er lurt å ta det med med engang, hvis ikke må de avbryte noe som er gøy for å komme å bære bort skinte sokker f.eks. fra sofaen.

Det har blitt en "vei i vellinga" etter siste sjau jeg hadde på rommet til Frøkna, etter utallige oppfordringer om å rydde rommet tok jeg med meg 2 søppelsekker og ryddet selv. Hun trodde jeg tullet... Jeg kaster det de tilsynelatende kaster fra seg under parolen "Oj, sånn som du behandlet det så trodde jeg det var søppel."

Mine er jo endel eldre enn dine, så nazi fungerer kanskje ikke helt enda.

Hilsen den strenge husfrua som ikke er ansatt som hushjelp.

Sist redigert av Fløyel : 17-10-12 kl 08:13.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 00:00   #77
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er to barn i slyngelalderen, to voksne og en diger hund på noen og seksti kvadratmeter. Det kan hende det flyter med klær, og oppvasken er ikke alltid tatt, (har ikke oppvaskmaskin), men det er stort sett alltid semiryddig, type "kan shines på max en time".

Det skyldes i stor grad at jeg er evig rastløs og sjelden sitter stille i sofaen lenge, og smårydder stadig vekk når jeg allikevel virrer hvileløst omkring.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 08:03   #78
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Du må få deg en kone som Haugtussa.

En digresjon; eg spurte kjæresten kva han savna mest med å ikkje bo sammen med meg. (For meg som er så sær er særboarskap finfint, han er ikkje heilt enig) Svaret var: Maten din, middagane dine, stearinlysa, ryddinga.

Gammel 17-10-12, 08:05   #79
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Hva jeg gjør for å holde det ryddig hjemme? Jeg rydder.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 08:23   #80
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men dere som rydder og er effektive - hvor er ungenes rolle oppi dette? Hos meg er det noen ganger rotete fordi ungene ikke har gjort det de skal, og fordi jeg ikke gjøe jobben for dem - hvordan skal de lære å rydde selv om jeg følger i hælene på dem og rydder? Derfor lukker jeg døren til rotete rom om morgenen, og får dem til å rydde når de kommer hjem fra skolen (som er lettere enn å få en trøtt unge til å rydde før han kommer hjem. Og jeg rydder ikke opp sko og jakker etter dem, men maser dem ned i håp om at gang 3457 jeg sier "sett skoene fint og heng opp jakken" er den gangen de innser at det skal gjøre sover gang de kommer inn.

Det hender at jeg ikke orker å se på rot og tar det der og da, men det hender også at jeg overser det til ungene kommer hjem og setter dem igang med ordne etter seg selv. Eller en mellomting. Eldstemann har ansvar for oppvaskmaskinen. I går glemte hun å sette den på etter middagen, som gjorde at den ikke var ferdig før hun la seg i går, og ergo måtte den tas i dag. Men da var hun treig og rakk bare å tømme og sette inn halvparten. Jeg kommer ikke til å orke å se på et rotete kjøkken i dag, så det strigler jeg selv. Men døren til rommet hennes lukker jeg, og ipaden hennes er konfiskert til det ser akseptabelt ut.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:03.