|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#2 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor koster ei flaske vin tre ganger så mye restaurant?De skal tjene penger.
![]() |
#5 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Hvorfor koster ei flaske vin tre ganger så mye restaurant?2,5 - 3 ganger i påslag er ikke unormalt på varer i Norge levert igjennom en tjeneste.
![]() |
#6 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: Hvorfor koster ei flaske vin tre ganger så mye restaurant?
Joa. Men da er det jo noen som lager denne maten. Vin blir på de aller fleste restauranter bare servert av folk som gjerne vet enda mindre om vin enn hva jeg gjør. Og påslaget på øl er da ikke like høyt, er det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: Hvorfor koster ei flaske vin tre ganger så mye restaurant?Det vet jeg ikke noe om. Men de skal jo dekke alle kostnadene restauranten har samt at de skal ha en fortjeneste.
![]() |
#8 |
Glad
|
![]() Sv: Hvorfor koster ei flaske vin tre ganger så mye restaurant?Siden maten er forholdsvis billig må de tjene penger på drikken. En corona på solsiden koster 100 kr.
![]() |
#10 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Hvorfor koster ei flaske vin tre ganger så mye restaurant?Den gangen jeg jobbet på pub, :knirk: så ble det sagt at 2/3 av prisen på en halvliter var avgifter. Men dette er "ett par" år siden, så det er mulig det er endret. (1992+-ish)
![]() |
#12 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Hvorfor koster ei flaske vin tre ganger så mye restaurant?Jeg synes ikke det er noe rart at de har såpass høy kalkyle på alkohol, å holde varelager koster, og det er jo også en viss kapitalbinding i et varelager. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
etterpåklokest
|
Så restauranter tjener ikke penger på maten? Jeg spør fordi jeg overhodet ikke har peiling på bransjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Hvorfor koster ei flaske vin tre ganger så mye restaurant?Jovisst tjener man penger på maten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Hvorfor koster ei flaske vin tre ganger så mye restaurant?Det er jo ikke så enkelt som å sammenligne med prisen på polet. På en restaurant skal noen tross alt bruke tid på å bestille vinen, en kelner skal servere den i glass, noen må vaske glassene etterpå, oppvaskmaskinen trekker strøm osv. Det er med andre ord en rekke utgifter i forbindelse med vinen, utover selve innkjøpsprisen, i tillegg til generelle kostnader ved restaurantdrift og ønske om å tjene penger.
![]() |
#17 |
etterpåklokest
|
Men alt dette gjelder jo for øl og Farris også. Har de samme påslagene? : skjønner jeg må på restaurantrunde og drive research: |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
intro
|
Prosentvis er vel ikke påslaget nevneverdig mindre på disse drikkevarene? :bestiller bare vin:
![]() |
![]() |
#20 |
Rockesøster
|
Jepp, en generell regel er et påslag på 3-gange, men man justerer litt, noe opp og noe ned alt etter turnover på varen. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|