Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Hva, når, hvor og hvordan shopper du klær?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-12, 23:03   #1
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva, når, hvor og hvordan shopper du klær?

Jeg synes det er litt vrient med klær for tiden. Jeg synes jeg stadig vekk kjøper ting som enten holder seg elendig i vask eller over tid. Jeg kjøper ofte ting på Zara f.eks., billig, men kvaliteten er deretter og jeg bør kanskje slutte med det. Men så irriterer jeg meg over å kjøpe dyrere plagg også, når de ofte heller ikke er så holdbare.

Eksempler på bomkjøp: jeg kjøpte meg et par FCUK jeans til rundt 1200 kr som satt perfekt da jeg kjøpte den i slutten av august og nå er de skikkelig slafsete og stygge. Og jeg har en Boden-kjole som egentlig er helt nydelig (tror det er flere som har den, langermet, tror da det er ull), men som blir krøllete og rar i vask (kald ullvugge), og ull kan vel ikke strykes, dessuten er den veldig elektrisk. Lammeullsgensere (-cardigans) fra Benetton er jo fine, men de mister jo fort formen og blir nuppete de også.

Det går så mye penger ut av vinduet, derfor trenger jeg inspirasjon. Hvor ofte kjøper du klær, hvor kjøper du, hvor dyre, stryker du alle klær, kjøper du mest i utlandet eller Norge, hva gjør du for å ta vare på klærne dine? Enlighten me, før jeg havner på et eller annet tv-program som helt håpløs.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 23:09   #2
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva, når, hvor og hvordan shopper du klær?

Jeg har nok ikke så mange råd, for jeg gjør for mange bomkjøp selv. Jeg synes det er vanskelig å finne klær som passer og jeg liker. Så det blir en del billigklær hvis jeg finner noe fint. Noe holder helt ok og noe tåler ikke bruk.

Jeg har en nydelig grønn jakke på Lindex. Den loet så ille i vaskemaskinen at jeg trolig må tømme lofilteret. .gal:

Gammel 28-10-12, 23:13   #3
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke så lett det der, og det er ikke alltid samsvar mellom pris og kvalitet. Når det gjelder å stryke ull: Det pleier jo vanligvis ikke være nødvendig, men hvis kjolen ser krøllete ut så kan du dampe den forsiktig med et fuktig kjøkkenhåndkle og strykejernet innstilt på ull.

Jeg kjøper noe billig, noe dyrt, noe i utlandet, noe i lokale butikker, noe på nett. Og jeg stryker de klærne som ser finere ut når de er strøket.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 23:17   #4
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kjøper mest veromoda, b-young, bikbok, match men noen dyrere plagg også!
Da er det ikke så ille om buksa er forferdelig etter 6mnd om den kostet rundt en tohundrings.(selv om det skjeldent skjer)
På litt mer dyre plagg er jeg veldig fornøyd med line of Oslo, spicy vanilla, Odd molly.
Jeg har ikke tøymykner på sånn stoffbukser og jeanstights, de råtner visst da, jeg stryker aldri og bruker ikke tørketrommelen på klær.
Jeg handler litt hele tiden, jeg har et problem....

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 23:28   #5
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker mye tid på å lete etter klær og prøve. Da er det irriterende om de holder i kort tid, uansett hva de koster. Jeg har investert mye tid også i å finne klærne, ikke bare penger.

Gammel 28-10-12, 23:31   #6
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Handler i bruktbutikker. Her jeg bor er det tre med opprinnelig dyre dameklær. Masse fint som en da vet er bra kvalitet. Fungerer best om man har str. 36 - 42, uten om de blir utvalget ganske dårlig, vil jeg tro. Finnes jo bare ett eksemplar av hvert plagg. Disse er ikke billigere enn Vero Moda, Cubus etc, men det er klær å bli glad i. Og man kan gi de videre senere.

Gammel 28-10-12, 23:40   #7
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg handler alt for mykje billige klær til meg sjølv, og dyrare til borna. Og sjølvsagt har eg aldri noko å ha på meg, uansett kor mange billige klesplagg eg har dratt i hus den siste veka. Sjølvsagt veit eg at eg burde lagt litt meir pengar i klær, for då hadde eg berre kjøpt det eg verkeleg har lyst til å gå i. Gjer eg det? Nei. Eg trur det må bli nyttårsforsettet mitt. Shoppe dyrt!

Gammel 28-10-12, 23:41   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg går litt på merker. Mexx og claire er to merker jeg har god erfaring med kvalitetsmessig. Ellers synes jeg også det er ganske uforutsigbart og slett ikke noe logisk forhold mellom pris og kvalitet.

Gammel 29-10-12, 00:16   #9
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Klær jeg vil ta godt vare på, type dyre ullgensre og bluser vasker jeg alltid for hånd, da holder de seg så mye bedre.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 00:42   #10
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg bruker mye tid på å sjekke ut hva jeg vil ha på nettet og i magasiner. Og så har jeg eterhvert funnet ut hva jeg kjøper hvor, dvs hvilke butikker jeg synes har best utvalg innen ulike typer klær. Bukser av typen Chinos, og bluser, handler jeg på Zara. Vila har også billege og bra bluser innimellom synes jeg. Og kanskje Vero Moda. Dressbukser, derssjakker og penbukser invsterer jeg mye mer i. Den siste buksen jeg kjøpte var Marlene Birger. Ellers synes jeg Tiger of sweden har mye fint, og Ferner Jacobsen. Ull bruker jeg mye penger på. Benneton og andre billigbutikker lønner seg ikke her. Jeg KAN kjøpe på Marco Polo, men helst kjøper jeg dyre merkevarer i ull, som som Birger et Mikkelsen eller Katharina Hammet. Kjoler synes jeg det er mye fint av på Coast, og Marlene Birger eller Fillipa K. Pysjer, undertøy, sokker, joggebukser og t-shorter handler jeg på Hennes. Billig og helt ok kvalitet. Og så digger jeg trusene til Pierre Robert. De holder formen og sitter perfekt.

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 01:10   #11
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjøper utelukkende rimelige klær. Type Vero Moda, HM, Cubus, etc. Jeg blir fort lei av klærne mine, og liker å bytte ut, så da velger jeg rimelig.

Det er svært sjelden at jeg opplever at klær ikke holder seg i vaske eller bruk. Farger og fasong holder seg veldig bra. Jeg vasker etter vaskeanvisning, bruker ikke trommel til annet enn undertøy og sokker, og stryker bare det jeg må.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 08:49   #12
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Jeg er ingen shopper. Jeg tar gjerne to raid i året, ett på våren og ett på høsten. Jeg klarer ikke å se skogen for bare trær i billigbutikkene og har noen yndlingsbutikker med gode hjelpere/selgere jeg går i og plukker ut ting jeg liker, kan bruke i flere settinger og ha i flere år. Disse plaggene er ofte litt dyrere enn de man finner i billigbutikkene, men snitt og kvalitet er ofte bedre.

Jeg er villig til å bruke litt penger på bukser og kjoler, men er litt gjerrigere på gensere og overdeler. Der gir ikke kroppen min meg så store utfordringer og jeg har større utvalg.

Jeg har diskutert dette noen hundre ganger med min beste venninne. Hun synes jeg kjøper dyre klær, men hun shopper jevnt og masse hun ikke trenger/bruker - og jeg synes hun sløser. Jeg tror faktisk hennes klesbudsjett er større enn mitt.

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 08:57   #13
Left
Passiv

Standard

Det finnes jo skyllemiddel til ull, du kan jo se om det hjelper? Og du kan dampe den lett ja.
Ellers er jeg temmelig impulsiv når jeg skal handle klær. Jeg sitter aldri hjemme og planlegger at jeg skal ut å kjøpe meg en bukse. Finner jeg en bukse jeg liker, så kjøper jeg den, og det samme med annet tøy.
Det eneste jeg planlegger å kjøpe, er som oftest yttertøy og pentøy.

Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 09:02   #14
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har kjøpt mye på Ellos i år. Har funnet ut hvilken størrelse jeg må ha i Esprit-klær og bestiller endel av det. Det er god kvalitet og fine klær. Veldig ofte er det salg og rabatter også, så da blir prisene nesten på H&M-nivå. Jeg har kjøpt flere Levis-bukser derfra også. Deilig å shoppe hjemme i stua fremfor å gå til byen med treåringen på slep.

Ellers så går det i H&M, Vero Moda, Vila, Fransa, Soaked, Sorbet og sånne vanlige dameklær. Jeg finner sjelden noe på Cubus, Lindex og Kappahl, men kan handle der også om de har noe fint. Jeg har kjøpt flere fargede bomullsbukser på H&M i sommer og høst som har vært veldig gode. Til 199 er de overraskende gode faktisk.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 09:03   #15
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min erfaring er at det ikke er noen entydig sammenheng mellom pris og kvalitet. Mitt tips er å shoppe mye forskjellig og notere seg merkene man er fornøyd med, for jeg synes kvaliteten per merke er lik. H&M har jo masse typer merker. Noen er jeg fornøyd med, noen er jeg ikke.

Gammel 29-10-12, 09:07   #16
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg shopper på Boden 2 ganger i året og ellers prøver jeg utvalgte plagg etter anbefaling. Sist ut er Salsa jeans. Fantastisk, fantastisk, fantastisk. Rumpeløft, hold in, stretch og Holder Fasongen. Jeg er solgt! Løp og test!

Gammel 29-10-12, 09:22   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har gitt opp og har nesten sluttet å shoppe. Det er så mye klær i elendig kvalitet (også dyrere ting), så nå gidder jeg ikke mer.

Jeg handler basisklær på HM, topper av forskjellige slag. Dessuten har jeg investert i en dyr dressjakke og skjorte (kjøpt på Dollarosa på Gunerius som har klær med normal fasong i store størrelse). Disse holder. Derfor burde jeg egentlig handle mer der, for det har så langt vært verdt prisen.

Men jeg har lite klær i passe størrelse, så jeg går i det samme hele tiden.

Jeg handlet på Boden da jeg var der i høst, og det har jeg brukt mye allerede. Håper at det holder seg pent, men jeg er ikke helt sikker gitt. Tidligere kjøp der har vært veldig vellykket. Jeg må bare komme meg til London litt oftere.

Gammel 29-10-12, 10:01   #18
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg shopper på Boden 2 ganger i året og ellers prøver jeg utvalgte plagg etter anbefaling. Sist ut er Salsa jeans. Fantastisk, fantastisk, fantastisk. Rumpeløft, hold in, stretch og Holder Fasongen. Jeg er solgt! Løp og test!

Salsa, altså. Må prøves! Er det noen butikker i Oslo som fører merket? For akkurat jeans må jeg nesten prøve på.

Jeg ser forresten at de har Salsa Jeans på Miinto og Boozt, som er nettbutikker jeg handler mer og mer fra. (Sånn for å svare på spørsmålet i HI.) Litt planløst og spontant, er jeg redd.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 10:11   #19
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor ofte kjøper du klær: Eg kjøpe klær omtrent annakvar veke og har oppdaga etter nitid regnskapsføring at eg bruke omtrent 3000,- pr. mnd.

Hvor kjøper du: Eg har en favorittbutikk her i byen og der handle eg 80 % av kleda mine. Dei har merker eg likar som St.Tropez, 2nd Day, Chill. I tillegg handle eg på Vic, Match og Ricco Vero. Eg handle sjeldent i billigkjeder, men hadde meg ei runde på HM i haust.

Hvor dyre: Eg handle en del dyrt. Rett og slett for å få den kvaliteten eg vil ha. St.Tropez er derimot et billigmerke, der får du blusar til 500,- og ihelga kjøpte eg ei veldig fin dressjakke til søstera mi til 700,-.

Stryker du alle klær: Eg stryke skjortene mine. Utenom det, ingenting.

Kjøper du mest i utlandet eller Norge: Eg shoppe sjeldent på ferie, så eg handle aller mest i egen by og aldri på nett.

Hva gjør du for å ta vare på klærne dine: Alt utenom olabukser, treningsklær og koseklær henge oppe på kvar sin hengar. Eg ryddar klesskapet to gongar i året, da får eg pakka bort sommartøy og vintertøy slik eg får plass til sesongens klær. Alt henge på hengar, sortert etter fargar, da finne eg lettast fram.

Gammel 29-10-12, 10:17   #20
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Sist ut er Salsa jeans. Fantastisk, fantastisk, fantastisk. Rumpeløft, hold in, stretch og Holder Fasongen. Jeg er solgt! Løp og test!

Hvilken modell er det du har prøvd? Jeg har også en Salsa jeans jeg er veldig godt fornøyd med. Ikke er de dyre heller (ihvertfall ikke i Spania).

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:18.