|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borteHvorfor snakker du utelukkende om kidnapping, oslo78? En forsvinningssak kan være mye mer enn det. Elever som roter seg bort, ikke kommer seg av skolebussen på riktig sted, rømningssaker, barnefordelingssaker, mobbesaker osv. I tillegg er dette et preventivt tiltak mot skulk. Det er mye diskusjoner rundt rutiner for håndtering av fravær i skolene for tida, både i sentrale og lokale myndigheter, og mitt tips er at denne typen varsling vil bli vanligere og vanligere. Det er kommunale retningslinjer på dette noen steder, i tillegg til at mange enkeltskoler har det som praksis. Og nei, det er ikke gitt at slike rutiner går utover elevene. Du sitter ikke med fasiten på det.
|
|
|
#62 |
|
Drømmer
|
Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte
|
|
|
|
|
|
#63 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borteDet jeg engster meg for kan skje på skoleveien, i prioritert rekkefølge:
|
|
|
#64 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borteNei, jeg tror ikke det. Herremannen har vært syk og jeg har meldt i fra per mail som åpen åpenbart ikke har blitt lest før kvelden. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
På opplading
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borteI Flekkefjord ringer læreren om de ikke har fått beskjed om grunn til at barnet ikke møter.
|
|
|
#66 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borteDersom vi ikke har meldt om fravær blir vi oppringt innen kl 9.00 fra skolens kontor. Vi må varsle fravær hver dag med mindre det er snakk om avtalt permisjon. Dvs. at vi må ringe hver dag ungen er syk, det glemte jeg sist og fikk telefon hjem på dag 2. En flott ordning jeg er veldig glad vi har.
|
|
|
#67 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borteJeg har egentlig ikke tenkt på problemstillinga før, men jeg syns det er en god ting, at man får beskjed om barnet ikke dukker opp. Viktig på 1.-4. trinn, men kanskje viktig på ungdomsskolen også? De fleste foreldre kjenner ikke til skulking før problemet har blitt omfattende. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borteDet er ikke et system på dette. Kommer ikke barnet, antar de at det er sykt. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borteJentene mine begynte på ny skole nå i høst. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borteHos oss må vi ringe sfo eller skolekontoret på morgenen om de ikke kommer. Hvis lærer da ser at ikke alle har kommet når dagen starter uten at de har fått noen beskjed, så skal det ringes foreldre innen en time etter at skolen har startet. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Stressa før
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sånn er det på ungdomsskolen til eldste. Det er ikke læreren som forlater klassen for å si ifra, men sender en av elevene til sekretæren, som ringer.
|
|
|
#72 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borteJeg tenker at dette må være ganske greit teknisk gjennomførbart i hvert fall på de skolene hvor lærerne har bærbare pc'er eller annen enhet med internettilgang tilgjengelig i klasserommet, og bruker et elektronisk system for fraværsregistrering (itslearning/fronter/webløsninger for skoleadministrative fagsystemer). Da kan jo fraværet legges inn elektronisk ved opprop, og det blir tilgjengelig for administrasjonen ved skolen.
|
|
|
#73 |
|
stille
Hvor: Tønsberg
At fravær føres etter skoletid, hver dag, når vi har tid til det er jo også for dårlig. Det er ikke stort som skal til for at det ikke er tid til det, og så går det i glemmeboken.
|
|
|
#74 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borteEn bi-gevinst med å kjøre gammeldags opprop er at man sørger for at man ser alle elevene helt fra starten av dagen. Det er nok av elever som ikke blir sett, så et opprop i starten av dagen er jeg helt for. Håvard er her, god morgen. Einar er her, god morgen til deg også. Er ikke Stine her i dag? Noen som vet hvor hun er? Blablabla. Det er verdifull tid - ikke bortkastet tid. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borteJeg fører ikke fravær før på slutten av dagen. Jeg har ikke med meg PC til timene, det er heller unntaket. Men ellers er det ikke noe før de har vært borte i tre dager. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borteJeg tar opprop og fører fravær i boka mi hver morgen, og fører over på it's learning ved leilighet. Vi starter dagen hele trinnet sammen og 2-4 lærere sammen, så det hadde ikke vært noe problem om en av oss gikk ut for å ta et par telefoner etter opprop, men vi har så langt ingen rutiner for det. Det er meg bekjent ikke rutiner for det på ungenes skole heller.
|
|
|
#77 |
|
Er frisk!
|
Vi fører fravær på papir hver dag om morgene og over på its learning etter timen. Vi har ikke med oss datamaskinen i klasserommet hvis vi ikke skal bruke den til undervisningen akkurat den dagen.
|
|
|
|
#78 |
|
stille
Hvor: Tønsberg
Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borteJeg ser at vi er bortskjemte med en skole som er helt oppdatert på det nyeste av datautstyr. Alle klasserommene er utstyrt med PCer og smartboards og er i bruk helle dagen.
|
|
|
#79 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borteJeg fører jo fravær for meg selv i mine timer, men fører det ikke inn på Skolearena før jeg har tid. Det er ikke sikkert jeg gjør det samme dag en gang. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borteSkulle ønske vi kunne melde fravær. Vår skule har ingen administrativt tilsette, så det sit ingen som tar imot epost. Der er heller ingen mobil å sende sms til. Vi kommuniserer i hovedsak via lappar og meldebok. Det er mulig å ringe rektor/pauserommet, men det er ikkje alltid folk der. Enkelte lærarar har gitt ut sitt private mobilnummer, og dit KAN vi sende melding om det skulle vere noko heilt spesielt.
|
![]() |
|
|