Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-12, 10:28   #61
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Hvorfor snakker du utelukkende om kidnapping, oslo78? En forsvinningssak kan være mye mer enn det. Elever som roter seg bort, ikke kommer seg av skolebussen på riktig sted, rømningssaker, barnefordelingssaker, mobbesaker osv. I tillegg er dette et preventivt tiltak mot skulk. Det er mye diskusjoner rundt rutiner for håndtering av fravær i skolene for tida, både i sentrale og lokale myndigheter, og mitt tips er at denne typen varsling vil bli vanligere og vanligere. Det er kommunale retningslinjer på dette noen steder, i tillegg til at mange enkeltskoler har det som praksis. Og nei, det er ikke gitt at slike rutiner går utover elevene. Du sitter ikke med fasiten på det.

Gammel 11-11-12, 11:39   #62
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Hvorfor snakker du utelukkende om kidnapping, oslo78? En forsvinningssak kan være mye mer enn det. Elever som roter seg bort, ikke kommer seg av skolebussen på riktig sted, rømningssaker, barnefordelingssaker, mobbesaker osv. I tillegg er dette et preventivt tiltak mot skulk. Det er mye diskusjoner rundt rutiner for håndtering av fravær i skolene for tida, både i sentrale og lokale myndigheter, og mitt tips er at denne typen varsling vil bli vanligere og vanligere. Det er kommunale retningslinjer på dette noen steder, i tillegg til at mange enkeltskoler har det som praksis. Og nei, det er ikke gitt at slike rutiner går utover elevene. Du sitter ikke med fasiten på det.

Jeg er forøvrig veldig glad skolen der poden går har det varslingssystem de har.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-12, 11:43   #63
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg engster meg for kan skje på skoleveien, i prioritert rekkefølge:

1) han blir påkjørt av en bil, bileier dumper ham i en grøft slik at det tar lang tid før han blir funnet
2) han blir påkjørt, bileier stikker av og han ligger forslått og lider
3) han blir ertet og plaget, og stikker til skogs
4) han vimser og surrer og glemmer tiden
5) han blir kidnappet

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-12, 11:51   #64
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg tror ikke det. Herremannen har vært syk og jeg har meldt i fra per mail som åpen åpenbart ikke har blitt lest før kvelden.

I USA der alle kjørte barna til skolen eller de tok skolebuss fikk man en automatisk telebeskjed rundt 8 på kvelden. Men det er jo for sent.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-12, 12:02   #65
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

I Flekkefjord ringer læreren om de ikke har fått beskjed om grunn til at barnet ikke møter.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-12, 12:04   #66
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Dersom vi ikke har meldt om fravær blir vi oppringt innen kl 9.00 fra skolens kontor. Vi må varsle fravær hver dag med mindre det er snakk om avtalt permisjon. Dvs. at vi må ringe hver dag ungen er syk, det glemte jeg sist og fikk telefon hjem på dag 2. En flott ordning jeg er veldig glad vi har.

Gammel 11-11-12, 13:11   #67
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg har egentlig ikke tenkt på problemstillinga før, men jeg syns det er en god ting, at man får beskjed om barnet ikke dukker opp. Viktig på 1.-4. trinn, men kanskje viktig på ungdomsskolen også? De fleste foreldre kjenner ikke til skulking før problemet har blitt omfattende.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-12, 13:23   #68
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Det er ikke et system på dette. Kommer ikke barnet, antar de at det er sykt.

Ergo, for å føle oss litt tryggere, går ikke våre alene til skolen. De går sammen. Hvis et barn ikke går, så følger vi det andre. Vi bor nært skolen, så det er ikke et problem for oss. Mannen kan gå store deler av veien på vei mot busstoppet.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-12, 13:31   #69
Mira

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Jentene mine begynte på ny skole nå i høst.
På foreldremøte til lillesøster (1 klasse) før sommeren spurte jeg om dette og både de ansatte på skolen og flere foreldre lo av meg. Det hadde aldri hendt noe og de kom ikke til å begynne med å gi beskjed.
På foreldremøte med storesøster (4 klasse) nå i høst spurte jeg om det samme. Her var det flere foreldre som reagerte når de hørte at skolen ikke hadde noe ordning på det. Læreren sa at hun kunne sende ut melding til de som ikke kommer og ikke har gitt beskjed.
I løpet av sensommeren/høsten har det vært flere ekle hendelser i området så tror det er grunnen til at flere var enige med meg nå.
Jeg tok det også opp på foreldremøte med første i høst, men her ville de ikke endre noe. De ønsker først beskjed etter 3 dagers fravær, da dette er skolens regler.

Ei venninne som har barn på en annen skole i området var i kontakt med avisen, og når de ringte rundt på skolene fikk de beskjed om at skolen straks er en mobilskole og at de da skal få en ordning på dette. Beskjeden foreldrene fikk virket det som om dette var et godt stykke unna.

På den gamle skolen til jentene ble det ringt hjem med en gang noen var borte, og de var veldig strenge på hvem som tok med seg barna hjem fra SFO. På den nye skolen har jeg en følelse av at "alle" kan komme og hente uten at de ansatte vet hvem det er.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-12, 18:39   #70
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss må vi ringe sfo eller skolekontoret på morgenen om de ikke kommer. Hvis lærer da ser at ikke alle har kommet når dagen starter uten at de har fått noen beskjed, så skal det ringes foreldre innen en time etter at skolen har startet.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-12, 19:14   #71
Engasjert
Stressa før

Engasjert sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Vi må melde om fravær. Foresatte til barn som ikke har meldt fravær og ikke møter på skolen innen kl. 08.45, blir kontaktet.

Sånn er det på ungdomsskolen til eldste. Det er ikke læreren som forlater klassen for å si ifra, men sender en av elevene til sekretæren, som ringer.

På barneskolen der de tre yngste går, har det ikke vært et slikt system, og for et par år siden fikk vi beskjed om at det var vanskelig gjennomførbart. Det godtok vi (FAU) den gang, men nå i høst har vi (FAU) krevd at det må bli laget et sånt system, og i løpet av et par uker har vi nå et system. Hvordan de vil gjennomføre det, har vi ennå ikke fått beskjed om.

Gammel 12-11-12, 12:46   #72
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker at dette må være ganske greit teknisk gjennomførbart i hvert fall på de skolene hvor lærerne har bærbare pc'er eller annen enhet med internettilgang tilgjengelig i klasserommet, og bruker et elektronisk system for fraværsregistrering (itslearning/fronter/webløsninger for skoleadministrative fagsystemer). Da kan jo fraværet legges inn elektronisk ved opprop, og det blir tilgjengelig for administrasjonen ved skolen.

Gammel 12-11-12, 15:39   #73
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

.......
..........
..........

Vi fører ikke fravær på itslearning om morgenen (det ville jo hatt samme effekt - lærerens oppmerksomhet bort fra undervisningen), men det er ikke hensikten at foreldre skal kunne sjekke for om barnet er kidnappet på veien. Hensikten er at foreldre skal kunne følge med på om barnet er på skolen (og ikke har skulket) og om barnet kommer for sent til stadighet. Derfor føres det etter skoleslutt hver dag når vi har tid til det.

Generelt bruker vi minst mulig tid på ting som er svært usannsynlig at skal skje. Kidnapping er en av disse tingene. Vi har ikke brannøvelse hver dag om morgenen heller, kun en gang i året, for det er også ganske usannsynlig at det skal begynne å brenne. Imidlertid er det svært mye større risiko for brann enn for kidnapping hvis du ser på statistikken.

Kommer det en lov om dette, følger jeg opp selvsagt - som den pliktoppfyllende lærer jeg er. Men det vil føre til en dårligere oppstart av dagen. Hvis det er hva politikerne ønsker, respekterer jeg det. Bare ikke kom med "det skal ikke gå utover elevene"-argumentet, for det gjør det.

At fravær føres etter skoletid, hver dag, når vi har tid til det er jo også for dårlig. Det er ikke stort som skal til for at det ikke er tid til det, og så går det i glemmeboken.
Jeg vet at fravær føres der og da. Elevene blir ropt opp om morningen og protokollen blir samtidig ført. Ferdig, to fluer i en smekk.

Dessuten er det pålagt at dere skal ha minst to brannøvelser i året, en varslet og en uten varsel.
Det er noe som tar tid fra undervisningen, men samtidig er det god læring og bør prioriteres.

Gammel 12-11-12, 18:06   #74
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

En bi-gevinst med å kjøre gammeldags opprop er at man sørger for at man ser alle elevene helt fra starten av dagen. Det er nok av elever som ikke blir sett, så et opprop i starten av dagen er jeg helt for. Håvard er her, god morgen. Einar er her, god morgen til deg også. Er ikke Stine her i dag? Noen som vet hvor hun er? Blablabla. Det er verdifull tid - ikke bortkastet tid.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 18:07   #75
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fører ikke fravær før på slutten av dagen. Jeg har ikke med meg PC til timene, det er heller unntaket. Men ellers er det ikke noe før de har vært borte i tre dager.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 18:27   #76
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tar opprop og fører fravær i boka mi hver morgen, og fører over på it's learning ved leilighet. Vi starter dagen hele trinnet sammen og 2-4 lærere sammen, så det hadde ikke vært noe problem om en av oss gikk ut for å ta et par telefoner etter opprop, men vi har så langt ingen rutiner for det. Det er meg bekjent ikke rutiner for det på ungenes skole heller.

Jeg har når jeg tenker meg om, hatt noen opplevelser der et sånt system hadde vært verdifullt. To førsteklassegutter møtte ikke til skolen en dag, og jeg stusset litt, siden de er bestekompiser. En annen gutt kunne fortelle at de hadde vært på taxistoppen (skoletaxi), men at de hadde begynt å mot skolen da taxien var sen. Pga observante medelever fikk vi altså ringt hjem på tross av manglende rutine, leteaksjon ble iverksatt, og to lykkelig uvitende 5-6-åringer ble funnet i fin lek i skogen 2,5 timer etterpå... En annen gang (også på første trinn) ante jeg fred og ingen fare da en elev var fraværende inntil elev og en noget stresset mor stod i klasseromsdøra litt over 9. Mor hadde levert eleven i skolegården, dratt hjem igjen, og så hadde plutselig gutten stått i stua en halv time senere. Flaks at mamman ikke var på jobb. Vi lagde avtale oss imellom, for å si det sånn. Jeg har også opplevd begynnende skulketendenser på mellomtrinn - noe som nok kunne vært unngått med en sånn type rutine. Da de ble oppdaget lagde vi selvsagt avtale med gjeldende foreldre.

Gammel 12-11-12, 18:46   #77
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

At fravær føres etter skoletid, hver dag, når vi har tid til det er jo også for dårlig. Det er ikke stort som skal til for at det ikke er tid til det, og så går det i glemmeboken.
Jeg vet at fravær føres der og da. Elevene blir ropt opp om morningen og protokollen blir samtidig ført. Ferdig, to fluer i en smekk.

Dessuten er det pålagt at dere skal ha minst to brannøvelser i året, en varslet og en uten varsel.
Det er noe som tar tid fra undervisningen, men samtidig er det god læring og bør prioriteres.

Vi fører fravær på papir hver dag om morgene og over på its learning etter timen. Vi har ikke med oss datamaskinen i klasserommet hvis vi ikke skal bruke den til undervisningen akkurat den dagen.

Det er sikkert to brannøvelser - jeg husket bare en. Men rektor er et prosedyremenneske, så står det to er jeg sikker på at vi har to.

Gammel 12-11-12, 19:04   #78
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser at vi er bortskjemte med en skole som er helt oppdatert på det nyeste av datautstyr. Alle klasserommene er utstyrt med PCer og smartboards og er i bruk helle dagen.

Når det gjelder brannøvelser er vi drillet på det på min arbeidsplass. Ikke at det var til hjelp da barnehagen brant ned til grunnen i sommerferien(barnehagen var feriestengt), men det kunne like gjerne skjedd mens barnehagen var åpen siden brannen skyldes elektrisk feil.

Gammel 12-11-12, 19:43   #79
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fører jo fravær for meg selv i mine timer, men fører det ikke inn på Skolearena før jeg har tid. Det er ikke sikkert jeg gjør det samme dag en gang.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 19:57   #80
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Skulle ønske vi kunne melde fravær. Vår skule har ingen administrativt tilsette, så det sit ingen som tar imot epost. Der er heller ingen mobil å sende sms til. Vi kommuniserer i hovedsak via lappar og meldebok. Det er mulig å ringe rektor/pauserommet, men det er ikkje alltid folk der. Enkelte lærarar har gitt ut sitt private mobilnummer, og dit KAN vi sende melding om det skulle vere noko heilt spesielt.

Så her gir ein beskjed dagen etter dersom barnet ikkje kom på skulen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:34.