Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dokument 2 på onsdag!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-12, 10:44   #81
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dokument 2 på onsdag!

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

De fleste her virker relativt overbevist om at de er skyldige, eller tar jeg feil? Hvorfor, i såfall? (Har ikke fulgt så nøye med.)

Det er ikke tillatt å bære våpen inn i kongo f.eks.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-11-12, 10:46   #82
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

http://blogg.bt.no/preik/2012/11/08/.../#.UK3lzYf8LGs

Å FORELIGGER altså resultatet, i form av en svært omfattende reportasje. Jeg har fått lese den på forhånd. Det meste i artikkelen er kjent.
Men Bamford har noen opplysninger som er egnet til å vekke oppsikt. En av dem stammer fra Molands kjæreste i Uganda, Jamilla Kalifala. Hun hevder at Moland sendte henne en tekstmelding mens han var på flukt gjennom den kongolesiske regnskogen. I tekstmeldingen, som må ha blitt sendt da Moland nærmet seg jungelbyen Mambasa, sto det angivelig: «Jamilla, jeg kommer til å overgi meg. Jeg skal ta meg fram til politistasjonen, fordi det var en ulykke. Jeg mente ikke å gjøre det» (min oversettelse fra engelsk).

IFØLGE BAMFORDS GQ-artikkel innrømmet Moland å ha drept sjåføren, like etter at drapet var begått, til kjæresten!
Moland kom riktig nok med en slags tilståelse under den andre rettssaken, i oktober 2009. Da var han imidlertid sterkt psykotisk, snakket over seg og hallusinerte, slik at den kongolesiske domstolen ble tvunget til å innse at mannen hørte hjemme på et sykehus. Hvis Moland virkelig tilsto drapet overfor sin kjæreste, like etter at det skjedde, ville det kunne ilegges mye større vekt.

Gammel 22-11-12, 10:52   #83
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Her tror jeg virkelig UD har gjort det de har kunnet.

Selvsagt synes jeg litt synd på dem der de sitter. Men de visste så godt hvordan forholdene var i Kongo. Et meget korrupt land hvor ingenting fungerer.

Jeg blir litt lei av å se hvordan nordmenn forventer at moderlandet Norge
skal rydde opp uten å ta ansvar selv. Dette skjer jo stadig vekk.
Jeg har selv jobbet i utlandet og oppelvd nordmenn som rotet seg bort i ulike ting eller f.eks ikke hadde reiseforsikring. De forventet at ambassaden eller konsulatet skulle fikse ting sånn helt uten videre.

Reiser en til utlandet så bør en ta ansvar og ikke minst huske på at en er "gjest" i et fremmed land og bør innrette seg deretter.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-12, 11:06   #84
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det er ikke tillatt å bære våpen inn i kongo f.eks.

Ja, og så har de forfalsket noen dokumenter. Men det betyr ikke at de skal bli dømt for mord. Jeg har liten tiltro til rettsystemet i Kongo. Korrupt og forhåndsdømming. Er de bare skyldige i våpensmugling, dokumentfalsk og forsøk på å verve seg som leiesoldater, så mener jeg de har sonet straffen nå.
Norge bør ikke invadere Kongo, men jeg vet ikke om de har gjort nok. Har ikke sett dokumentaren. Det føles sikkert ikke som nok for familien. Vi hadde sikkert følt det samme, hadde det vært oss. Overmot, dumhet og mindre kriminalitet som straffes med døden eller livsvarig fengsel har jeg liten sans for.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-12, 11:09   #85
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S

Overmot, dumhet og mindre kriminalitet som straffes med døden eller livsvarig fengsel har jeg liten sans for.

Det har vel de færreste. Men når du allikevel, med vitende og vilje, drar til et land hvor du vet at dette kan være konsekvensen, da må man takke seg selv altså.

Sist redigert av Tallulah : 22-11-12 kl 11:28.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-12, 11:12   #86
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.

Overmot, dumhet og mindre kriminalitet som straffes med døden eller livsvarig fengsel har jeg liten sans for.

Det er vel ingen som har sansen for det. Men spørsmålet er altså hvor perverst det er at ikke staten ordner opp for nordmenn som i utlandet har tatt store risikoer? Å leke cowboy i Kongo er ikke en situasjon jeg mener man vanskelig kunne unngått å havne i.

Gammel 22-11-12, 11:17   #87
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Ja, og så har de forfalsket noen dokumenter. Men det betyr ikke at de skal bli dømt for mord. Jeg har liten tiltro til rettsystemet i Kongo. Korrupt og forhåndsdømming. Er de bare skyldige i våpensmugling, dokumentfalsk og forsøk på å verve seg som leiesoldater, så mener jeg de har sonet straffen nå.
Norge bør ikke invadere Kongo, men jeg vet ikke om de har gjort nok. Har ikke sett dokumentaren. Det føles sikkert ikke som nok for familien. Vi hadde sikkert følt det samme, hadde det vært oss. Overmot, dumhet og mindre kriminalitet som straffes med døden eller livsvarig fengsel har jeg liten sans for.

Men nå har de altså innrømmet mord pr SMS og i avhør, selv om det i avhøret måtte trekkes pga psykose.

Gammel 22-11-12, 11:17   #88
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Å leke cowboy i Kongo er ikke en situasjon jeg mener man vanskelig kunne unngått å havne i.

Det er vel understatement of the year.

Gammel 22-11-12, 11:18   #89
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, dårlig ordvalg av trådstarter. Men er de uskyldig dømt for mord, så synes jeg norske myndigheter bør fortsette å øve press på Kongo. De soner i 20-manns celler! En kan bare forestille seg hva som skjer hvis vaktene snur ryggen til. Så lenge norske myndigheter holder saken varm, kan de ha en viss beskyttelse mot voldtekt for eksempel.

Gammel 22-11-12, 11:19   #90
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Standard

Mange unggutter risikerer livet i farlige stunt. Den som har familie som aldri har hatt noen "gærninger" kan kaste den første sten.

Gammel 22-11-12, 11:21   #91
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ganske heftige indiser i saken mot Moland og French, da. Fotografier av en av dem smilende og bevæpnet ved siden av et blodig bilsete og sånn.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-11-12, 11:22   #92
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Nei, dårlig ordvalg av trådstarter. Men er de uskyldig dømt for mord, så synes jeg norske myndigheter bør fortsette å øve press på Kongo. De soner i 20-manns celler! En kan bare forestille seg hva som skjer hvis vaktene snur ryggen til. Så lenge norske myndigheter holder saken varm, kan de ha en viss beskyttelse mot voldtekt for eksempel.

Ikke nå lenger. De har fått eneceller.

Opprinnelig lagt inn av http://www.bt.no/nyheter/utenriks/Kjaresten-Han-drepte-ved-uhell-2793188.html

Moland og French har siden før jul i fjor sittet i militærfengselet Ndolo i hovedstaden Kinshasa.

- De er nå flyttet inn på enecelle, etter det jeg har fått opplyst. Det er en forbedring, men soningsforholdene er likevel langt fra gode, sier advokaten

Gammel 22-11-12, 11:22   #93
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Mange unggutter risikerer livet i farlige stunt. Den som har familie som aldri har hatt noen "gærninger" kan kaste den første sten.

Hva slags argument er det? Skal ikke "gærninger" ta ansvar for seg selv? :grubler: Det er vel ingen som ikke innser at dette er vanskelig for familien, men det betyr faktisk ikke det samme som at Norge skal gjøre hva som helst for å få folk ut av situasjoner de har satt seg i selv.

Jeg savner fremdeles eksempler på tiltak fra dere som mener at man man gjøre mer.

Gammel 22-11-12, 11:23   #94
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det har vel de færreste. Men når du allikevel, med vitende og vilje, drar til et land hvor du vet at dette kan være konsekvensen, da må man takke seg selv altså.

Det er ved en feiltakelse oppgitt meg som opphav til det du siterte i dette innlegget.

banana er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-11-12, 11:24   #95
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ingen mener at det er greie forhold i kongolesiske fengsler eller at det greit med rettssystemer som er korrupte og ikke fungerer. Så jeg skjønner ikke helt vitsen med å bruke det som argumenter i diskusjonen her. Klart det er fælt og jeg har ingen problemer med å føle stor sympati for de som sitter der nede.

Poenget er at Kongo er en suveren stat, som følger egne lovverk og regler, og da er det begrenset hva norske myndigheter er i stand til å gjøre for norske borgere som havner innunder rettsvesenet i Kongo. Dette burde man vite før man gjør noe så risikofylt som å agere som leiesoldat i et gjennomkorrupt og dårlig fungerende land.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-12, 11:27   #96
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne provoserte meg i grunnen mer dess mer jeg tenkte over den. For en utrolig dustete og meningsløs ting å si. Skal man liksom ikke kunne uttale seg da, om man har noen i familien som har gjort "gærne" ting? Hvorfor det egentlig?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-12, 11:28   #97
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo en kjennsgjerning at enkelte unge menn er ganske spenningssøkende, ja. Jeg mener ikke at straffen for ubetenksomhet skal være å bli kastet i fengsel og kaste nøkkelen.

Men jeg synes at det er grenser for hva man kan forvente at den norske staten skal rydde opp i, og at den grensen går et sted helt i nærheten av unge menn som med vitende og vilje gjør ulovlige ting i et land med helt andre lover og regler og soningsforhold.
Jeg tenker at det er fint at de driver med diplomati på høyt plan i denne saken. Men at vi skal komme og bare ta våre folk ut av fengsel og si til Kongolesiske myndigheter at vi driter i deres lover og regler og at de ikke gjelder for nordmenn, det blir helt feil.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-11-12, 11:29   #98
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Det er ved en feiltakelse oppgitt meg som opphav til det du siterte i dette innlegget.

OJ! Det var ikke meningen. Jeg har rettet opp nå.

Gammel 22-11-12, 11:53   #99
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Men nå har de altså innrømmet mord pr SMS og i avhør, selv om det i avhøret måtte trekkes pga psykose.

Det er jo bare en påstand fra Molands kjæreste og ikke noe håndfast bevis. Ikke har hun SMS-en og ikke fant de den på Molands telefon da han ble pågrepet. Og hun kommer med påstanden flere år etter at hun fikk meldingen. Om det i det hele tatt er sant, er det likevel tvilsomt om hun husker den ordrett.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-12, 12:07   #100
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Relevans? Man kan ha "unggutter og gærninger" i familien og likevel mene at den norske stat ikke skal leke verdenshersker hver gang en nordmann har tråkket i baret.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:06.