Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Lær meg om kransekake

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-12, 23:57   #1
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lær meg om kransekake

Vurderer å lage kransekake til jul - da også bake sjøl faktisk. Lurer på oppbevaring etter at den er montert - kor lenge kan den stå? Blir jo litt høg, og reknar ikkje med at eg får plass i eit julestappa kjøleskap. Det går vel greit på ein benk i eit litt kjøligare rom?

Gammel 23-11-12, 23:59   #2
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lær meg om kransekake

Og eg må jo kjøpe ringar... Er det 18 stk som er vanlig? Er non stick eit must? Silikon?

Gammel 24-11-12, 00:18   #3
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er lurt å stable ringene inni hverandre, altså den smaleste delen inni den videste delen, da tar den ikke så mye plass. Så monterer du den rett før servering. Jeg pleier å oppbevare i kjøleskap. Det går også fint å fryse den.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-12, 00:20   #4
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Monterer du den frosen? Den tinar raskt?

Gammel 24-11-12, 00:32   #5
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den tiner veldig fort.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-12, 00:52   #6
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Ok, takk Da lurer eg på om det er best med form for kvar ring, eller om form med plass til tre ringar er like greit. Større sjangs for at ringane knekk når det er tre i ei og samme form?

Gammel 24-11-12, 01:15   #7
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker disse:

De er arvet etter bestemor og er veldig godt brukt og desidert de beste.
Jeg har ett sett med non-stick former, og de er akkurat det motsatte av non-stick.
Umulig å banke ringene hele ut av formen i etterkant.

Jeg har bakt kransekake av følgende oppskrift (utrolig seige og gode)
550 gr mandler
500 gr melis
2 dl eggehvite

Skyll mandlene uskollede, legg de på ett klede og gni de tørre. Mal de i en mandelkvern.
Ikke i foodprosessor eller sånn smoothiemaker, da mister de mye av oljen i mandlene. Bland melis og mandler godt, gjerne med en eltekrok i type Kenwood. Elt inn eggehvitene.
Pakk inn deigen godt i plast, gjerne flere lag så den ikke får smak fra andre matvarer. Oppbevar den i kjøleskap i min 4 dager.

Smør kransekakeformene med formfett. Bruk en kjøttkvern m/den største ringen.

Stapp kjøttkvernen full av masse, pass på at det er masse hele tiden slik at du ikke får luftlommer i deigen.

Stekes i 15 minutter på 180 grader midt i ovnen på rist! 3 og 3 "brett" dvs. 9 ringer pr gang. Bruk gjerne ett lokk (gammeldags flatt lokk fra høyangkjele er fint) og tre den under formen, ringene er nå helt myke og kan lett ødelegges.
Avkjøles i 15 minutter på rist, bank formene forsiktig mot benken og løft ringene forsiktig ut av formene. Avkjøles i 15 min på rist.

Så kan du pynte med glasur.

Pakk sammen kransekaken som Filifjonka beskriver, start med den største inner-ringen, alle 3 utenpå hverandre, bygg videre så du har 6 høyder. La kransekaken stå på kjøkkenbenken til dagen etter og frys den så ned. Da får du en utrolig seig og god kransekake. Kan tas frem 20-30 minutter før servering.

Søster'n og jeg brukte 2,5 time i går på å bake 2x18 ringers kransekake i går (deigen har ligget i 1 uke i kjøleskap).
Oppskriften over her holder til 1 18 ringers kransekake og 5 lange pinner som du deler opp i passe biter etter at de er stekt.
Kan være greit å være to når man bruker kjøttkvern, en sveiver og en fører deigen i ringene.

Sist redigert av Fløyel : 24-11-12 kl 01:22.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-12, 01:39   #8
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Tuuusen hjertelig takk! Har funne nettopp sånne ringar til salgs brukt, både her og der. Mandelkvern har eg faktisk, men ikkje kjøttkvern. Likar best ruglete ringar, ikkje glatte, så får sjå om eg skaffar det også

Gammel 24-11-12, 01:58   #9
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

De blir bedre om de har vært en tur i fryseren synes jeg.
Også liker jeg best at de er litt kompakte. Ikke veldig fluffy. Da har de lett for å bli for tørre. De skal være litt harde utenpå, og deilig seige inni.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:45.