Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Ny laptop - Mac eller Windows?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-12-12, 13:48   #1
Amic@
Tobarnsmor :)

Amic@ sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
Amic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populær
Standard

Ny laptop - Mac eller Windows?

Ahh.. klarer ikke å bestemme meg. Det eneste jeg veit er at jeg må ha en ny laptop. Min gamle humper og går, men er jo så vanvittig treig! (4 år gammel da...)

Så jeg må ha ny! Men skal jeg kjøpe en grei pc til rundt 4000 eller skal jeg kjøpe en Mac? Og i så fall hvilken type?

Det jeg trenger den til er internett og bildebehandling. That's about it!
Litt annet også selvsagt, som word etc.

Finner ingen nyere tråd om dette så lager en ny..

Gammel 03-12-12, 13:50   #2
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ny laptop - Mac eller Windows?

Mac, mye mer stabilt enn windows.

Gammel 03-12-12, 13:53   #3
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

Mac, mye mer stabilt enn windows.

Amen.

Varer lengre også. Sirupen kommer mye kjappere til en Windows pc.

Gammel 03-12-12, 14:17   #4
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Laptop fra f.eks. Dell eller Acer, med touchskjerm og Windows 8.

F.eks. noe sånt: http://www.acer.no/ac/no/NO/content/series/aspires7

Gammel 03-12-12, 14:18   #5
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

..sjekket ikke prisen da..

Gammel 03-12-12, 14:23   #6
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor er alternativene PC til 4000 kr, eller Mac? Om du var villig til å legge like mye ned i PC'en som i Mac, så hadde du jo fått en mye bedre PC. Når det er sagt, så ville jeg aldri kjøpt noe annet enn Mac selv. Jeg er veldig glad i min MacBook Air. Den er perfekt til det du beskriver.

Gammel 03-12-12, 14:31   #7
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Hvorfor er alternativene PC til 4000 kr, eller Mac? Om du var villig til å legge like mye ned i PC'en som i Mac, så hadde du jo fått en mye bedre PC. Når det er sagt, så ville jeg aldri kjøpt noe annet enn Mac selv. Jeg er veldig glad i min MacBook Air. Den er perfekt til det du beskriver.

Signerer, foruten at jeg ikke har Macbook Air, men stasjonær Mac. Mannen har dog Macbook Air og gjett hvem som har det på ønskelisten sin til jul?? Og legger du mer i en PC, så får du ganske mye mer også. Men sirupen kommer fortere til Windows, ja. Så; Mac!!

Gammel 03-12-12, 14:33   #8
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Signerer, foruten at jeg ikke har Macbook Air, men stasjonær Mac. Mannen har dog Macbook Air og gjett hvem som har det på ønskelisten sin til jul?? Og legger du mer i en PC, så får du ganske mye mer også. Men sirupen kommer fortere til Windows, ja. Så; Mac!!

Ja, vi har en iMac også. Hvert til sitt bruk.

Gammel 03-12-12, 14:58   #9
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ja, vi har en iMac også. Hvert til sitt bruk.

Gammel 03-12-12, 15:05   #10
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Å vi skal kjøpe oss en imac i tillegg til at jeg og mannen har hver vår macbook pro. Ungene bruker mer og mer data i skolesammenheng og da vil vi ha en stabil stasjonær de kan jobbe på.

Gammel 03-12-12, 15:42   #11
Amic@

Amic@ sin avatar

Standard

Grunnen til at jeg skreiv 4000 var at jeg nok i utgangspunktet ikke trenger noe mer, men at jeg nok har veldig lyst på en Mac. Og spesielt det at jeg føler at pc'r blir gammel alt for fort...

Men heller nok mon en Mac. Hvilken type anbefaler dere? Air eller Pro?

Og lite bevandret i apple verdenen som jeg er.. Hva er en iMac?

Gammel 03-12-12, 15:46   #12
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

iMac er stasjonær. Jeg vil tro du kommer langt med en Air.

Gammel 03-12-12, 15:49   #13
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

iMac er stasjonær.

Hvorvidt du kjøper Air eller Pro avhenger jo helt av bruken, men med den bruken du beskriver holder det i massevis med Air. Den er mindre og lettere, men du får den med to ulike skjermstørrelser og selvsagt også flere minnekapasiteter.

Jeg skal "bare" ha en Air, og tror jeg nøyer meg med 11" skjerm også, men 128 GB harddisk.

Gammel 03-12-12, 15:57   #14
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

MacBook pro. Har hatt Mac i 4 år og kommer aldri til å gå tilbake til Windows-PC.

Jeg har bare hatt MacMinien min i drøye året, men jeg er liksom ikke helt overbevist enda. Men jeg hadde sikkert gått for en Mac hvis jeg skulle hatt ny laptop.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 16:45   #15
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Øverst på min ønskeliste står en Samsung 9 serie med i7 prosessor, jeg har en macbook pro, men trenger windows for noen programmer som ikke er kompertibel med osx (embla blandt annet). Den er lett og rask; og 2012 modellene ser ikke ut til å ha spesielle problemer. Den gamle pc-en skal imidlertidig ikke være vanvittig treg, så det er sikkert noe som kan gjøres for å få den bedre.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 18:04   #16
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Standard

Du kan kjøre windows på mac, og bruke det de gangene du må bruke programmene som krever windows.

Gammel 03-12-12, 20:20   #17
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

Du kan kjøre windows på mac, og bruke det de gangene du må bruke programmene som krever windows.

Jeg har ikke prøvd "dual boot" på de bærbare, men naboen har hatt problemer med Windows 7 på en iMac fra 2011 som i teorien skulle håndtere Windows helt fint. Han er apple-entusiast og ganske så datakyndig, derfor er jeg litt betenkt med Windows på Mac. Er det noen som har erfaring?

Jeg går nok for en 15" i Samsung 9 serien når jeg finner en for salg. Hittil har jeg ikke sett de nyeste modellene i butikkene her. For meg er det primært powerbook-typen som tiltrekker (lett, rask og kraftig nok til det meste) og adgang til Windows.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 22:45   #18
Amic@

Amic@ sin avatar

Standard

Må bare spørre litt mer. Hva er egentlig forskjellen på Air og Pro sett bort fra størrelsen? Det er lagringsplass på Air også?
Dette står på Elkjøp sine sider under spesifikasjoner:
Air 11.6"

• 1.7 GHz Intel Core i5-prosessor
  • Intel HD Graphics 4000
  • 4 GB minne og 128 GB Flash-minne
Pro 13,3"
2.5 GHz Intel Core i5 prosessor
Intel HD Graphics 4000
4 GB minne og 500 GB lagringskapasitet

Er det da ikke lagringskapasitet på Air?

(beklager om jeg spør dumt.....)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:33.