|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Glamorøs
|
Sv: Komplottet mot Snåsamannen
Ja, ikke sant, det er jo det artikkelen peker på også. Det ville jo vært fantastisk om man kunne sertifisere dette og hjulpet flere. Håndspåleggelse krever jo ikke dyre medikamenter og utstyr heller.
|
|
|
#102 |
|
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette er jeg enig i. Det er så mange alternative behandlere og healerer som tar inn store summer på mennesker som virkelig er fortvilet. Noen har en høy timelønn og like mye som om en går til en privat legespesialist. Har selv sett kreftpasienter som brukte store summer i desperasjon for å bli frisk. Sist redigert av Michelle : 04-12-12 kl 16:34. |
|
|
|
|
|
#103 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Der er jeg helt enig med deg, og denne diskusjonen er viktig. Men kjempevanskelig, synes jeg, i hvert fall om man heller alle ingrediensene i alternativsuppa i samme kjele og prøver å smake den til på en måte som alle liker. (Jeg sier ikke at du eller andre her inne har prøvd på det siste, altså.) |
|
|
|
|
|
#104 |
|
Flawsome
Jeg synes det er leit at du oppfatter at det er dette jeg mener. Huff, da forklarer jeg meg dårlig. Selvsagt mener jeg ikke det, og jeg synes som sagt at dette er en viktig diskusjon, selv om jeg ikke nødvendigvis er sikker på at krav om bevisførsel i tradisjonell forstand er det eneste riktige. Sist redigert av Madicken : 04-12-12 kl 16:30. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg er helt enig i det, det er et spekter fra de som rett og slett bevisst lurer folk til de som prøver å hjelpe.
|
|
|
#106 |
|
Borte
|
Jeg har ikke svart før i tråden, men dette du peker på her er god nok grunn til at det skulle vært et strengere lovverk rundt alternativ medisin. Jeg syns ikke loven om alternativ behandling er streng nok rett og slett. Jeg syns loven burde vært så streng at den stoppet Snåsamannen fra å heale og håndspålegge. Fordi den snille og godtmenende Snåsamannen gir et inntrykk av at det finnes folk der ute som kan helbrede sykdom bare ved å se på deg eller snakke med deg i telefonen, og det stemmer ikke med hvordan sykdom fungerer i virkeligheten.
|
|
|
#107 |
|
Flawsome
Men hva om vi da kommer i skade for å forby gunstige behandlingsforhold som ikke lar seg bevise i vanlig vitenskapelig forstand - vil vi det? |
|
|
|
|
|
#108 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Jeg kjenner ei som er utdannet healer. Diplom og alt, har hun.
|
|
|
#109 |
|
Mother of Dragons
|
Man kan godt legge opp tester sånn at healerne selv mener at det ikke vil påvirke dem.
|
|
|
#110 |
|
Flawsome
Det kan man sikkert. For enkelte healere og enkelte andre alternativbehandlere. |
|
|
|
|
|
#111 |
|
Mother of Dragons
|
Nei alternativbehandling er mye eldre enn skolemedisin, som i praksis bare er fra midten av 1900-tallet.
|
|
|
#112 |
|
Flawsome
Men ikke bruken av den som i at folk flest benytter seg av et kjent tilbud, vel? Det er det jeg tenker på. |
|
|
|
|
|
#114 |
|
Shake it out!
|
Sv: Komplottet mot SnåsamannenJeg har ei venninne som plutselig ble healer. Kall fra Gud. Snakker med de døde. Hun er verdens snilleste, finnes ikke et ondt bein i henne, og hun har alltid vært religiøs og trodd på det overnaturlige.
|
|
|
#115 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Komplottet mot SnåsamannenEt av de største problemene med alternativ medisin er nettopp navnet. Det skal liksom være et alternativ til skolemedisin. Ikke komplentært. Det ER på alle måter skadelig hvis folk går til snåsakaller eller reikahealere eller homeoepater eller tankestrålere I STEDET FOR å gå til legene eller ta de dokumenterte legemidlene på den dokumenterte måten for den dokumenterte lidelsen.
|
|
|
#116 |
|
Flawsome
"Ny" blir en litt feil benevnelse for det jeg mener. Jeg tenker på alternativ behandling som "ny" sammenlignet med den tradisjonelle skolemedisinen når det gjelder anerkjennelse, bruk og tilrettelegging for forskning og utvikling av retningen de seneste tiårene. I så måte stiller skolemedisinen i en særklasse i dag, og alternativ behandling blir "liten og ny" ved siden av. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Komplottet mot SnåsamannenDet er relativt lenge siden de første "skolemedisinske" studiene ble gjort på homeoepati og akupunktur, i hvert fall. De fleste jeg har lest har blitt gjort på smerte, siden det er der man forventer størst effekt.
|
|
|
#118 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Liten og ny my ass. Homeopatien er fra midten av 1800-tallet og det aller meste av skolemedisinen er funnet opp etter det (penicillin kom foerst under 2. verdenskrig, remember?). Grunnen til at den har tatt over er at den virker. (Ber alle se for seg verden foer penicillin.)
|
|
|
|
#119 |
|
Flawsome
Jo, mye ass, i det minste når det gjelder anerkjennelse og tilrettelegging for forskning og utvikling de siste tiårene. Hele tiden sammenlignet med skolemedisinen. Og i begrepet alternativ behandling ligger det jo langt mer enn blomsterekstrakt og nåler. |
|
|
|
|
|
#120 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Prøv digitalis, cyclosporin og gilamonstersekret. V. Big Business.
|
![]() |
|
|