|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Nå da?
|
Kan man bare dukke opp på en disputas/forelesning?Ja, kan man det uten tilknytning til hverken institutt eller kandidat (eller fag)?
|
|
|
#2 |
|
kamerat
|
Sv: Kan man bare dukke opp på en disputas/forelesning?Jepp, det kan man. Det er bare å stille opp.
|
|
|
#3 |
|
kamerat
|
Sv: Kan man bare dukke opp på en disputas/forelesning?Og som regel er disputasen mest interessant.
|
|
|
#4 |
|
Crazy Cat Lady
|
Sv: Kan man bare dukke opp på en disputas/forelesning?Disputaser og prøveforelesninger er åpen for alle. Ofte kunngjøres de både i lokalavisa og på universitetenes hjemmesider. Er du interessert i temaet, er ofte prøveforelesningene de mest interessante.
|
|
|
|
#5 |
|
kamerat
|
Sv: Kan man bare dukke opp på en disputas/forelesning?
|
|
|
#6 |
|
Crazy Cat Lady
|
Disputaser er så formelle og ofte er kandidaten fryktelig nervøs. Prøveforelesningene er mye mer rettet mot et allment publikum synes jeg, disputaser går ofte veldig i dybden, og gjerne er det bare de som jobber innad i samme forskningsgruppe som nærmest har forutsetning for å skjønne hva som blir spurt om. Jeg kjenner bare til naturvitenskapelige disputaser da, det kan godt være at det oppleves helt annerledes innen andre felt.
|
|
|
|
#7 |
|
kamerat
|
Sv: Kan man bare dukke opp på en disputas/forelesning?Ja, min erfaring er primært fra humaniora, og så går jeg jo oftest på disputaser hvor jeg har relativt god peil.
|
|
|
#8 |
|
Epikur
|
Sv: Kan man bare dukke opp på en disputas/forelesning?Jeg setter pris på en god disputas og går alltid når venner disputerer og jeg har anledning. jeg er dessuten spesielt interessert i champisen etterpå.
|
|
|
#9 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan man bare dukke opp på en disputas/forelesning?Temaet er jo gjerne forskjellig på prøveforelesning og selve disputasen, så om man vil gå fordi man er interessert i tema må man jo gå der hvor det man er interessert i foreleses. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Nå da?
|
Ah, da blir det sikkert interessant nok på disputasen.
|
|
|
#11 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan man bare dukke opp på en disputas/forelesning?Jeg synes hvor interessant disputasen er på temae jeg ikke er spesielt kjent med avhenger av hvor godt førsteopponenten klarer å presentere avhandlingen (dvs., der det fortsatt er opponenten og ikke kandidatens jobb). De beste opponentene (for publikum) er de som klarer å tilgjengeliggjøre stoffet det disputeres på for tilhørerne.
|
|
|
#12 |
|
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan man bare dukke opp på en disputas/forelesning?Prøveforelesninger skal jo være mer generelle, og ikke kun beregnet på spesialister, så dersom du ikke er veldig inne i fagfeltet, vil nok jeg også anbefale prøveforelesningen(e) framfor selve disputasen, som gjerne går mer inn på detaljene i selve avhandlingen og arbeidet bak.
|
![]() |
|
|