Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Når pynter dere juletreet?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Når pynter dere juletreet i din familie?
Rundt 1. søndag i advent 3 1,95%
Rundt 2. søndag i advent 2 1,30%
Rundt 3. søndag i advent 10 6,49%
Noen dager før jul 42 27,27%
Lillejulaften 93 60,39%
Julaften 2 1,30%
Vi har ikke juletre 2 1,30%
Deltakere: 154. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-12, 10:19   #61
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når pynter dere juletreet?

Jeg overhørte Knerten og faren i morges:
-Pappa, er det jul i dag?
-Nei, vennen min, det er en uke til jul.
-Men pappa da, det er et juletre oppe!

Knerten har innledet hver morgen med "Er det jul i dag"? sidden vi hang opp julekalenderene, men i dag syntes han at han hadde et enda bedre argument!

Gammel 17-12-12, 10:31   #62
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Varierer. Men før 23. Den dagen vil jeg være ferdig med alt. Ofte har vi vel pyntet en plass mellom 20. og 22. I år skal alt være ferdig før fredag 21. Da får vi en åtte uker gammel valp i hus, og fokuset skal være på den.

Samme her. Jeg har pyntet Lille julaften noen år, men det blr for mye stress med rydding etter dryss, få unna kassene juletrepynten har ligget i, oppdaget at den siste glasskula ble knust i fjor uten at vi har kjøpt nye, saging av grener, lys som ikke virker og slikt. En uke for jul er for tidlig, 20-22 er perfekt for meg.
(PS: I fjor kjøpte vi kunstig tre, men jeg angrer. Og det tok nesten like lang tid å sette det sammen, som å sette opp et ekte.)

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 10:55   #63
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Det tar litt tid å sette opp vårt kunstige tre også, men jeg angrer ikke på kjøpet. Ikke drysser det, mamma kan være på besøk uten å miste stemma, og vi har jo en unge med pollenallergi som jeg ikke ser poenget med å irritere mer enn nødvendig.

Vi setter det opp om kvelden dagen før vi skal pynte det, jeg og mannen danderer greiner etter at ungene er i seng. Så er det klart til pynting neste dag. Nå er jpojuletrepynting kos for meg da, så jeg ser ikke hvorfor "lillejulaften er koserdag" er et argument mot å pynte treet denne dagen, men for oss passer det ikke å pynte det 23, vi er jo ikke her da.

Vi får se hva vi gjør neste år, det blir muligens ikke 3. søndag i advent da, men sikkert helga før jul. Siden vi skal være hjemme da

Gammel 17-12-12, 11:13   #64
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

På kvelden lille julaften.

Gammel 17-12-12, 11:21   #65
Fjols

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Vi bryter med alle tradisjoner i år, og skal pynte bittelille julaften.
Det blir egentlig helt feil,men det betyr at lille julaften bare går til kos og sløv.

I min familie så pyntet vi alltid treet lille julaften, men først måtte vi jo finne esken med julepynt og så måtte vi sortere alt som lå i esken. Bare rot. Juleglitter, lysledninger og julekuler surret i hverandre.
Alt dette mens mormor sto på kjøkkenet og laget ikke mindre enn 4 forskjellige juleretter.

Vi tar det litt kuli i forhold til dette.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 11:26   #66
Malama

Malama sin avatar

Standard

Vi har glitteret pent på plass i eskene sine, surret opp på enten papp-plata den kom med, eller i de fleste tilfeller et reklameblad, siden førstnenvte er borte, lyslenkene ligger finfint på plass uten floke og kulene ligger pent nedi eskene sine. Mulig det gjør det litt enklere...

Gammel 17-12-12, 11:28   #67
Fjols

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Høres veldig ryddig ut, vurderer å kjøpe en sånn julekule-eske.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 11:50   #68
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Pfht, det er da litt av sjarmen at ikke alt ligger så pent ordnet. Jeg synes juletrepynting er noe av det koseligste som finnes, så det med at lille julaften skal være kos er ikke et argument for å pynte før, for min del. Jeg merker at jeg nok har blitt mer pragmatisk med hensyn til tradisjoner, så jeg humrer litt av at det skal være så utenkelig å pynte tre før lille julaften. Jeg får ikke noe mindre julestemning av å gjøre det en dag eller tre før hvis det passer bedre det året, og jeg kommer ikke på så mange ting som må være på det ene eller det andre viset for at det skal bli ordentlig jul. Kanskje det er fordi jeg har feiret så mange ulike juler etterhvert. Jeg setter pris på tradisjonene altså, men det er bare ikke så nøye med rekkefølge og tidspunkt lenger.

Gammel 17-12-12, 11:53   #69
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har orden i kassene, men jeg er enig med ingling i at juletrepynting er noe av det koseligste som finnes og, iallefall hos oss, er det et av de store høydepunktene ved julen.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 12:22   #70
ingling

ingling sin avatar

ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Det er ikke helt kaos i vår kasse heller, altså.

Gammel 17-12-12, 12:25   #71
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Det er ikke helt kaos i vår kasse heller, altså.

Jeg tenkte at du rotet til i kassene for at det skulle se sjarmerende ut, jeg, når jeg leste innlegget ditt.

Gammel 17-12-12, 12:26   #72
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

22. desember, om kvelden/natt til lille julaften. Det er jeg oppvokst med. Men spørs om ikke treet pyntes til fredag i år, da tar jeg nemlig ferie og kan gjøre det i fred og ro mens barna er på skolen/i bhg, og har resten av tiden før julekvelden til å få på plass det aller siste av gaver etc.

Gammel 17-12-12, 12:34   #73
ingling

ingling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Jeg tenkte at du rotet til i kassene for at det skulle se sjarmerende ut, jeg, når jeg leste innlegget ditt.

Jeg har en assistent til sånt. "Oi!" :dra ut glitter:

Gammel 17-12-12, 12:59   #74
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fjols, her.

Høres veldig ryddig ut, vurderer å kjøpe en sånn julekule-eske.

Mine er altså kjøpt oppi disse eskene.

Ja, jeg har arvede kuler også, men mamma er så grei at hun har jo selvsagt også flere slike esker enn hun har kuler (noen har vi jo sikkert knust. Og altså ga hun jo bort noen, for at jeg og min bror skulle få noen av dem vi var vokst opp mer, særlig da av dem hun hadde flere av) så vi fikk dem også i esker.

I fjor knuste vi tre kuler under pyntingen. I år bare en. Det var jeg. I fjor knuste vel guttungen to, også knuste jeg en sånn stor, dyr, tykk, hånsmalt-fra-innsiden-glasskule... I år gikk det heldigvis bare en sånn "vi har kjøpt fire like i en pakke" greie.

Vi har en del rimlig julepynt, vi kjøpte mye rart det første året vi skulle pynte tre, og nå har vi egentlig tenkt at det er greit med en del pynt vi ikke er så redd for mens ungene er små... Selv om det altså åpenbart er mor som er mest skummel i så måte...

Gammel 17-12-12, 13:32   #75
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Bitre lille julaften. Lille julaften skal kun bestå av kos synes vi og alt er ferdig til kutte lille julaften.

Gammel 17-12-12, 13:35   #76
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Bitre lille julaften.

Dagen før jævla julaften?

Gammel 17-12-12, 13:42   #77
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

På kvelden på lillejulaften.

Gammel 17-12-12, 13:49   #78
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også blant dem som helst bare vil kose meg på lille julaften. Men det er nettopp derfor jeg vil pynte treet da, fordi det er koselig. Og noe må vi jo ha å gjøre også. Jeg kan ikke sitte i sofaen og se på stuen hele dagen, selv om den er fin, så blir det litt kjedelig i lengden.

Jeg gleder meg til jul.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 13:59   #79
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg er også blant dem som helst bare vil kose meg på lille julaften. Men det er nettopp derfor jeg vil pynte treet da, fordi det er koselig. Og noe må vi jo ha å gjøre også. Jeg kan ikke sitte i sofaen og se på stuen hele dagen, selv om den er fin, så blir det litt kjedelig i lengden.

Jeg gleder meg til jul.

Hos oss er også juletrepynting kos og det aller siste vi gjør før det er jul i huset. Jeg er for rastløs til at kos = gjøre ingenting Jeg må ha noe småtteri å pusle med og da koser jeg meg veldig med å pynte tre. Jeg vil ikke ha julepynten på plass før huset er vasket og ryddet. Dermed pynter vi på kvelden den 22. og bærer inn treet da mens treet pyntes lille julaften. I år er det jo fridag på lillejulaften så treet blir nok pyntet litt tidligere på dagen enn vanlig.

Gammel 17-12-12, 14:39   #80
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har helt motsatt oppfatning. Jeg må rydde og vaske etter at treet er pyntet. Ihvertfall blir det mye griseri med ekte tre. Og ungene trekker ut alt innholdet av esken og klatrer som ekorn opp gardintrapp og stoler, mens pynt blir vurdert og spredt over stoler, bord og gulv.
Men i år skal jeg kaste det som blir liggende igjen i eskene etter at juletreet er pyntet. Trur eg.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:51.