Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Frøkna ønsker bokanbefalinger

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-12, 17:01   #1
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Frøkna ønsker bokanbefalinger

Frøkna har plukket opp at jeg både får og tidvis gir boktips på forum på nett, så da ville hun gjerne at jeg skulle lage en anbefalingstråd for henne. Dette er det hun er ute etter, med hennes uthevinger og tegnsetting:

Bøker for ei jente på 11 som leser på ungdomsskolenivå, som handler om vampyrer, varulver, demoner eller hester ( ), men ABSOLUTT IKKE TWILIGHT!!!

Hun har lest vanvittig mye, så jeg tviler vel egentlig på om det dukker opp noe her som hun ikke alt har vært gjennom, men det er jo lov å håpe.

Gammel 19-12-12, 21:37   #2
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Frøkna ønsker bokanbefalinger

House of Night-serien? Eller er den litt voksen i dramaet for en 11-åring? Det er en stund siden jeg leste dem. (Og en stund siden jeg var 11 også. )

Gammel 19-12-12, 21:48   #3
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg regner med hun har lest bøkene om Percy Jackson?

Gammel 19-12-12, 22:51   #4
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Susan Coopers Mørket kommer-serie.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-12, 22:53   #5
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og Young Adult-bøkene til Terry Pratchett, særlig de om Tiffany Aching (Petronella Pine på norsk). Og har hun lest Mary O’Haras Flicka-bøker? Det var i hvert fall mine hestebøker over alle hestebøker på den alderen.

Gammel 19-12-12, 23:06   #6
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

:noterer:

Jeg har ingen kontroll over hva hun har lest av det som nevnes over, bortsett fra at Percy Jackson-serien ble slukt for godt over et år siden. Skal presentere lista for henne i morgen, så blir det vel en bibliotektur før helga hvis hun finner noe nytt. (Hun er halvveis i den siste uleste boka hun har liggende nå, så hun begynner visst å bli redd for å slippe opp for lesestoff. )

Gammel 19-12-12, 23:07   #7
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Jeg kjenner følelsen, både fra den alderen og nå!

Gammel 19-12-12, 23:13   #8
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hestenes klan av Live Bonnevie

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-12, 23:39   #9
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Mortal Instruments er en serie på foreløpig 6 bøker, om jeg ikke husker feil. Ser at de har startet å oversette dem til norsk nå.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-12, 23:59   #10
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Mortal Instruments er en serie på foreløpig 6 bøker, om jeg ikke husker feil. Ser at de har startet å oversette dem til norsk nå.

Det er faktisk akkurat denne hun holder på med nå. De hadde bare den første på biblioteket her foreløpig.

Gammel 20-12-12, 00:02   #11
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Ellers har hun nettopp lest de tre første bøkene i Apprentice-serien til Joseph Delaney. Vi fant ut at de har nr 4 på biblioteket her, men at resten ikke er oversatt til norsk ennå - så i ettermiddag bestilte jeg nr 5 og 6 på engelsk fra Amazon. Spent på om hun klarer å lese det; hun har lest et par Pingle-dagbøker på engelsk (som hun ikke hadde lest på norsk først), og det var helt uproblematisk. Men jeg regner med at dette er litt mer komplisert språk.

Gammel 20-12-12, 00:20   #12
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Blodmånenatta og Ildulven?

Jeg har ikke lest dem selv, men hørt bra ting fra unger på 11-13 med litt samme preferanser som du nevner.

Gammel 20-12-12, 11:26   #13
veobra
på slep

veobra sin avatar

veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Har hun lest Doktor Proktor? Jeg har en leseglad jente på samme alder som leser den nyeste boka nå. Ikke akkurat det hun ber om, men hvis hun har lest de tre første vil hun sikkert like denne. Hvis hun er åpen for litt variasjon, da.

Gammel 20-12-12, 13:14   #14
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Har hun lest Doktor Proktor? Jeg har en leseglad jente på samme alder som leser den nyeste boka nå. Ikke akkurat det hun ber om, men hvis hun har lest de tre første vil hun sikkert like denne. Hvis hun er åpen for litt variasjon, da.

Hun har lest de tre første for to eller tre år siden og likte de godt da, men vi så den siste i butikken i går og den var hun overhodet ikke interessert i å lese. Jeg øynet sjansen for en passende morgengave på julaften, men nei. Hun har nok vokst fra ren barnelitteratur; det hun leser nå ser ut til å være utelukkende ungdomslitteratur.

Gammel 20-12-12, 13:51   #15
veobra
på slep

veobra sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Hun har lest de tre første for to eller tre år siden og likte de godt da, men vi så den siste i butikken i går og den var hun overhodet ikke interessert i å lese. Jeg øynet sjansen for en passende morgengave på julaften, men nei. Hun har nok vokst fra ren barnelitteratur; det hun leser nå ser ut til å være utelukkende ungdomslitteratur.

Skjønner. Når man er ferdig med barne-greier er man gjerne veldig ferdig.

Gammel 20-12-12, 23:49   #16
Jenna
Det ordner seg alltid

Jenna sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

-Becca Fitzpatricks "Fallen engel" og "Cresendo". Om engler.
-Lauren Olivers "Før jeg faller" og "Delirium"?
-Sirkelen-bøkene (Sirkelen og Ild)

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-12, 00:29   #17
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Christoph Marzi - Heaven
Philip Pullman - His Dark Materials (trilogi)
Lian Hearn - The Tales of the Otori (5 bøker)
Anthony Horowitz - bøkene om Alex Rider (9 til nå)
Neil Gaiman - Coraline, The Graveyard Book

Gammel 21-12-12, 00:37   #18
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har hun lest noen av klassikerene? Jules Verne? (Jorden rundt på 80 dager) Alexandre Dumas? (Greven av Monte Cristo. De tre musketerer.) Robert L. Stevenson (Skattøya, Dr. Jekyll og Mr. Hyde)

Ingen av dem er sci-fi eller vampyrbefengte, rett nok, men veldig spennende, og jeg mener at det var omtrent på den tiden jeg begynte å lese dem. Særlig Greven av Monte Cristo husker jeg at jeg elsket som barn.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-12, 10:08   #19
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jules Verne leste jeg masse av som barn.

Gammel 21-12-12, 10:23   #20
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ååå, skulle ønske jeg hadde en leseglad datter som fulgte i sin mors fotspor. Jeg har sittet med nesen i en bok så lenge jeg kan huske og leste alt i mine foreldres bokhyller........... Men min snart 10 åring er helt uinteressert....

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:27.