|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Epikur
|
[NRK] Sanninga om treninghttp://tv.nrk.no/program/koid2000961...nga-om-trening
The chair is a killer, sier en av de intervjuede forskerne i programmet. Man trenger ikke løpe milevis for å ha god helse, å holde seg i jevn aktivtet, gå til bussen, gå trappene, drive hagearbeid eller lignende gjennom dagen og brenne en god del kalorier.
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Sv: [NRK] Sanninga om treningInteressant, den må jeg se. Har hørt om dette før, det var bl.a. en fyr som fant ut at han var i kategorien non-responder på oksygenopptak. Han var med i et veddemål og prøvde å trene seg til bedre oksygenopptak men det var nytteløst. Dette gjelder 1 av 10, står det her. |
|
|
|
#3 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: [NRK] Sanninga om treningJeg leste nylig om det samme i norske aviser, mon tro om det var SINTEF som var involvert i en studie. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Textrovert
|
Sv: [NRK] Sanninga om treningHarriet tipset meg om denne dokumentaren i går. Pussig.
|
|
|
#6 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: [NRK] Sanninga om treningJeg må se dokumentaren ved høve. Jeg har alltid skyldt på om man er lett-trent eller ikke på hvorvidt man trener i tenårene. Personlig tror jeg det har masse å si - det er da hjertemuskelen vokser til. Og det passer veldig godt med empiri hos folk rundt med - de mest lett-trente jeg kjenner har alle vært veldig aktive som unge. Men kanskje det er en høna-eller-egget-sak der? At man trener mer som ung om man lett opplever fremgang?
|
|
|
#7 |
|
intro
|
Sv: [NRK] Sanninga om treningJeg tror jeg har verdensrekord i å trene uten å få framgang.
|
|
|
|
#8 |
|
Epikur
|
Sv: [NRK] Sanninga om treningMed unntak av de rocka tjueårene har jeg alltid vært aktiv, og egentlig var jeg veldig aktiv da også, med masse hotelljobbing der jeg sikkert tilbakela titusener av skritt. Jeg har heller nesten aldri hatt bil, men gått og gått og gått. Jeg var kanskje ikke tynn bare pga røyk og kaffe.
|
|
|
#9 |
|
Med nebb og klør
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
![]() ![]() |
Sv: [NRK] Sanninga om treningInteressant uten tvil, men som den lettrente "senedpåeren" jeg er kjenner jeg et lite stikk av engstelse hva angår debatten i et folkehelseperspektiv. Det er mest å tjene på å få de inaktive opp av sofaen, og jeg merker at jeg tenker at det er en viss fare for at slike studier fører til retorikk av typen "ikke alle har godt av å trene" og holdninger hos de som kanskje trenger mest å øke aktivitetsnivået som går på å fortsette å sitte i sofaen fordi en antakelig er en av de som ikke har (like god) effekt av trening likevel. Når det er sagt er jeg veldig for at generelle anbefalinger kanskje kan justeres på bakgrunn av slik dokumentasjon. Dessuten er jeg ikke i tvil om at trening vil gjøre ha positive ringvirkninger også for de i kategorien av "non-responders".
|
|
|
#10 |
|
intro
|
Sv: [NRK] Sanninga om treningJeg er i prinsippet enig; Harriet Vane - og loggfører da i kjent nerdestil all hverdagsmosjon også, fordi jeg finner det motiverende.
I’m out of here. Sist redigert av Bluen : 03-01-13 kl 14:58. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: [NRK] Sanninga om treningJeg lurer på om vi har GLEMT å være hverdagsaktive, jeg?
|
|
|
#12 |
|
Textrovert
|
Sv: [NRK] Sanninga om treningJeg er IKKE redd for "det nytter ikke lell"-holdningen. Jeg tror mange faktisk vil bli MER aktive når de slutter å føle seg som tapere fordi de 1) ikke klarer å prestere så mye og 2) ikke nødvendigvis føler noen "se, så glad jeg er"-følelser når de trener.
|
|
|
#13 |
|
maler
|
Sv: [NRK] Sanninga om treningDet de må finne ut da er hvordan denne gruppen bør trene og om de ikke kanskje har andre effekter av trening enn å øke kondisen.
|
|
|
#14 |
|
maler
|
Sv: [NRK] Sanninga om trening
Jeg er enig med deg gitt at de får frem at det faktisk er sunt å trene for denne gruppen også. Hvis de ikke får frem det tenker jeg at det kanskje ikke føles som noe stort poeng. Ikke blir man sprekere og ikke bedrer man helsa liksom. Kanskje er det sunnest å trene styrke for disse? Jeg vet ikke.
|
|
|
#15 |
|
Epikur
|
Sv: [NRK] Sanninga om treningDette handler jo om evne til å ta opp oksygen, det er er vel ikke det samme som å forebygge fedme, diabetes osv. Kan man bygge muskler uten å ta opp spesielt mye oksygen?
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Sv: [NRK] Sanninga om treningJeg lurer på om jeg er en "sånn". Jeg får liksom aldri skikkelig kondis uansett hvor ofte jeg løper, trener intervaller og spinning. Men jeg får fine muskler, da. Treningen har flott effekt på kroppen forøvrig, men ikke noe særlig på kondisen synes jeg.
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: [NRK] Sanninga om treningMens jeg bygger utrolig lite muskler.
|
|
|
#18 |
|
Pauset
|
Sv: [NRK] Sanninga om treningInteressant. Jeg jogget og gikk masse i sommer. Gikk knapt ned i vekt selv om jeg burde det i og med at jeg ikke spiste mer mat. I det jeg røyk noe muskelgreier og ble passiv, så kompanserte jeg med å stramme inn kostholdet tilsvarende det jeg ville forbrent om jeg trente (ca). Poff, og jeg gikk ned 5 kg. Joda, kan hende jeg fikk muskler av å trene, men jeg burde ha kjent det mer på klærene da, mener jeg. Opplever i alle fall at kostholdsendringer er mye mer effektivt for vektnedgang enn trening. Trener mest for å føle meg litt vel nå. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
villende
|
Sv: [NRK] Sanninga om treningMannen og jeg så også denne og den var utrolig interessant. Både fordi den forklarte hvorfor ikke alle er lettrente, men også fordi programmet helt klart fikk frem andre treningsgevinster (mer effektivt insulin). Og, ikke minst, fikk den frem fordelen av å bære hverdagsaktiv. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Born to run
Medlem siden: Nov 2009
Sv: [NRK] Sanninga om trening
Samme her. Jeg får strammere kropp av styrketrening, men de svært musklene uteblir. Utholdenheten er for øvrig upåklagelig. Ifølge en kollega på min tidligere jobb står jeg enten stille, eller så løper jeg. Alltid. Jeg KAN faktisk ikke gå (angivelig).
|
![]() |
|
|