Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Apropos kulturarv

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-13, 15:36   #61
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos kulturarv

Hvor var det jeg leste eller så noe om at politikere burde bli flinkere til å si "dette gidder jeg faktisk ikke bry meg med" det var nå ganske nylig, tror jeg.
Jeg synes det er flott at vi har fått ny kulturminister og deler, som sagt, ikke frykten til Tybring Gjedde, men generelt synes jeg norske politikere på venstresiden er litt vage når de svarer på denne type spørsmål. Jeg tror de hadde tjent på å enten si Dette er så dumt at det vil jeg ikke svare på, eller-Jeg skjønner at du er bekymret, men jeg tror det kommer til å gå helt fint fordi....
Jeg husker at det var en tråd på FP for en tid tilbake (tror jeg startet den) om hvorvidt vi ville latt ungene våre gå på en skole med stort flertall av innvandererbarn og de aller fleste hadde betenkeligheter med det. Sikkert av andre grunner en Tybring Gjedde, men det viser at slike ting ikke er uproblematiske og at de fortjener å bli tatt seriøst, ikke bare avfeid som fremmedfrykt og rassisme.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-13, 15:41   #62
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jamen, det er jo en annen debatt, Rine. Og jeg er forøvrig enig med deg i at vi må ta tak i det du skisserer - poenget mitt er at det virker helt fjernt for meg at en stortingsrepresentant skal koble dette opp mot kulturdepartementet og lederen av det. Og jeg Tenker derfor Mitt når det attpåtil er en mørkeblå åpenrasistisk type som stiller dette "kritiske" spørsmålet. Og når han synes det er på sin plass å gjøre det tre år ut i en stortingsperiode, men tilfeldigvis samtidig med at vi får en kulturminister med pakistanske foreldre.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-13, 15:41   #63
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jo, men hvorfor går Tajik i det hele tatt inn i diskusjonen når hun ikke har ansvar for dette?

Fordi hun er pliktig til å svare på spørsmål som stilles av prepresentanter på stortinget.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hvor var det jeg leste eller så noe om at politikere burde bli flinkere til å si "dette gidder jeg faktisk ikke bry meg med" det var nå ganske nylig, tror jeg.

Det var et hjertesukk fra Stoltenberg nevnt i kronikken til Rotevatn.

Jeg tror allikevel det var riktig av Tajik å svare, disse herrene hadde gått over seg i hyling og skriking om hun ikke hadde gjort det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-13, 15:56   #64
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minerva, her.

Jeg har mer sans for å plukke fra hverandre argumenter som ikke holder mål, være saklig og bekjempe fordommer. Jeg synes det står respekt av måten kulturministeren svarer på, synes hun opptrer ryddig.

Absolutt, hun er svært ryddig og kommer ut av dette på en veldig proff måte jeg tror hun tjener mye på. Men generelt når det gjelder debatter om norsk innvandring, hva det betyr å være norsk, trusselen fra muslimer osv. så har debatten i Norge stått på "repitisjon" i altfor mange år nå. Noen utspill er så dumme og idiotiske at de ikke engang fortjener å plukkes fra hverandre. Det blir en slags fordumming av debatten som jeg tror de aller fleste blir fryktelig lei av til slutt, både de som er opptatt av dette og de som ikke bryr seg så mye. Dette er viktige spørsmål man skal diskutere, men når premissene for debatt er som de var på Holmgang for 10 år siden blir det bare rett og slett for dumt.

Gammel 03-01-13, 15:58   #65
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sant, Lisa. Når Hustad og Tybring-Gjedde kommer på banen, så er det en rekke andre som ikke gidder eller orker å engasjere seg. At de lokker frem bermen av nettdebattanter, er en annen grunn til at kommentarfeltene i avisene får være i fred for meg og mange med meg, tror jeg.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-13, 16:03   #66
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jamen, det er jo en annen debatt, Rine. Og jeg er forøvrig enig med deg i at vi må ta tak i det du skisserer - poenget mitt er at det virker helt fjernt for meg at en stortingsrepresentant skal koble dette opp mot kulturdepartementet og lederen av det. Og jeg Tenker derfor Mitt når det attpåtil er en mørkeblå åpenrasistisk type som stiller dette "kritiske" spørsmålet. Og når han synes det er på sin plass å gjøre det tre år ut i en stortingsperiode, men tilfeldigvis samtidig med at vi får en kulturminister med pakistanske foreldre.

Yes!

Gammel 03-01-13, 18:26   #67
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Her er et godt lesverdig svar til, fra lederen i unge venstre: http://www.aftenposten.no/meninger/A...n-7082013.html. Han skriver blant annet:

Sitat:

På sosiale medier 2. januar var det mange som tok avstand frå innvandringsskepsisen i innlegget til Hustad, men som for øvrig meinte at han «har eit poeng». Men kva er eigentleg dette poenget?
Kronikken konstaterer det openbare: At vi i Noreg lever i eit samfunn prega av høg verdiskaping, lite korrupsjon og høg tillit mellom borgarar og styresmakter. Dette er heilt rett. Og er det slik at Hustad kan påvise at vi etter femti år med rekordhøg innvandring har sett endringar til det verre på nokre av desse felta, slik han insinuerer? Det tvilar eg sterkt på. Og i så fall har han ikkje «eit poeng». Han har ein konspirasjonsteori. Som han rir i kampen mot ei diger vindmølle.

Gammel 03-01-13, 20:16   #68
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg har ikkje fått sett meg ned og lese oppfølgingsinnlegga, med eg ser at Tajik og Tybring-Gjedde skal møtast i Dagsrevyen, seinare i sendinga.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-13, 20:38   #69
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gjedda greide jo ikke å nevne ett eneste ynkelig lite eksempel på "norsk kultur". Jeg syns Hajik greide seg godt, særlig tatt i betraktning at sette er en av de første livedebattene hennes.

Gammel 03-01-13, 20:41   #70
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hihi! "Det er litt underlig at eg som kulturminister blir invitert hit for å diskutere integreringspolitikk." Eg liker den dama!

The glass is refillable.
Gammel 03-01-13, 21:25   #71
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Tullebukk! Han kunne jo ikke gi noen eksempler på norsk kultur selv, bare at den er overført fra generasjon til generasjon. Tenker han på hudfargen?

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-13, 21:38   #72
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor var disse da Anniken "six pistols" Huitfeldt var kulturminister, mon tro?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-13, 21:40   #73
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er klar over at jeg hopper midt inn i tråden her så beklager om det blir repetisjon.

Greia her er jo at Tybring-Gjedde åpenbart ikke vet hva mandatet til en kulturminister er, og kommer med spørsmål som er helt på viddene.
Det er helt på nivå om Tajik hadde vært energiminister og han hadde villet hatt en redegjørelse på hvordan man skal hegne om skiløping som egennorsk måte å få energi i hverdagen på.

Gammel 03-01-13, 21:45   #74
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er klar over at jeg hopper midt inn i tråden her så beklager om det blir repetisjon.

Greia her er jo at Tybring-Gjedde åpenbart ikke vet hva mandatet til en kulturminister er, og kommer med spørsmål som er helt på viddene.
Det er helt på nivå om Tajik hadde vært energiminister og han hadde villet hatt en redegjørelse på hvordan man skal hegne om skiløping som egennorsk måte å få energi i hverdagen på.

I Know! I debatten gjorde han et stort poeng ut av å forklare forskjellen først for å vise at han visste det. Nå ja, etter at kulturministeren måtte stave det for både han og Hustad.

Gammel 03-01-13, 21:49   #75
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er skremt over at voksne mennesker som T-G og Hunstad ikke forstår at at en kulturminister har ansvar for teater, kunst og musikk og ikke alt bare det kalles kultur/ukultur.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-13, 21:54   #76
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

I Know! I debatten gjorde han et stort poeng ut av å forklare forskjellen først for å vise at han visste det. Nå ja, etter at kulturministeren måtte stave det for både han og Hustad.

Ja, det var artig.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-13, 21:59   #77
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

Jeg er skremt over at voksne mennesker som T-G og Hunstad ikke forstår at at en kulturminister har ansvar for teater, kunst og musikk og ikke alt bare det kalles kultur/ukultur.

De må jo ha noen halmstrå å bygge stråmannsargumentasjonen sin med, stakkarene.

Gammel 03-01-13, 22:58   #78
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Det er jo Tybring-Gjedde som ikkje forstår kva kultur er. Og det er kanskje heller ikkje noko nytt frå den fronten.

The glass is refillable.
Gammel 04-01-13, 00:57   #79
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men han har jo bedt om å få ein definisjon på norsk kultur - så han må jo ha visst at han ikkje kan dette her.... Det skal han ha!

Kanskje vi treng ein ukulturminister? Kanskje det hadde vore til hjelp for mannen?

Gammel 04-01-13, 10:59   #80
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Siden jeg nå først har begynt å legge inn lenker til bidrag i debatten, får jeg vel ta med denne og, fra DN av Kjetil Wiedswang: http://www.dn.no/forsiden/kommentare...cle2536091.ece. Han avslutter med følgende, som jeg humret litt av:

Sitat:

I læreboken fra 1883 skriver C.W Horn at nordmenn bor spredt og «bliver da tilbøielige at give sig tid med sine arbeider og til at tale længe om lidet». Men når moderne jernbaner og dampskip blir vanlige vil vi nok også her til lands «komme til at tage efter det øvrige Europa», tror han.

Det går jo an å håpe.

Og så fant jeg denne: http://m.theforeigner.no/pages/colum...efending-then/ av alltid lesverdige Ben McPherson (han som gjorde narr av Oslos vestkant på kostelig vis en tid tilbake).

Sist redigert av Tangina : 04-01-13 kl 12:38.
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:45.