Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Barnevennlige fiskeretter

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-13, 00:53   #1
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Barnevennlige fiskeretter

Kan dere hjelpe meg med det tro?
Mine to småtroll er veldig forskjellige i matveien. Han ene spiser det meste, han andre er mye mer kresen.
Men det de har til felles er at de ikke er flinke til å spise fisk. Det er ikke så rart, for mammaen deres er ikke flink til å lage spennende og gode fiskeretter.
(Fiskegrateng og panert torsk er ikke SÅ spennende kjenner jeg!)

Har dere noen veldig småbarnsvennlige fiskeretter på lur? Som gjerne ikke krever vinter og vår for å lages?
Pleeeeease! Jeg er i fiskenød her.

Gammel 08-01-13, 00:57   #2
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnevennlige fiskeretter

Femåringen gikk fra å sjelden ville like fisk til å eeeeelske laks etter at vi begynte å ha kjapp laksemiddag en gang i uka. Kjøper rema1000 sine filetstykker i folie, krydrer godt med set krydderet man føler for og steker i ovnen. Grønsaker/ris/potet/salat/pasta til, alt etter som.

Gammel 08-01-13, 01:00   #3
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Denne får mye skryt:

http://www.godfisk.no/Oppskrifter/No...ets-skattkiste

De kan lage sine egne skattkister, ha litt forskjelllig å velge i. Mange unger liker f.eks. mais, sukkererter o.a.

Vi lager ofte fiskeburger. Fiskekaker med høyt fiskeinnhold (gjerne de dyrere med 80 % fisk), grove hamburgerbrød, div grønt (salat, paprika, agurk, løk, tomat.... Hva liker dere?) kanskje en dæsj dressing. Vi bruker hamburgerdressing eller remulade.

Noen ganger skeier vi ut med fiskepinner med remulade som dip - med digg potetstappe og grønnsaker. Mais hvis mor er grei.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 01:02   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min yngste, og til dels de to eldste, er veldig glade i en ekstremt enkel fiskesuppe: Vårløk i biter og gulrøtter i strimler, surres i smør eller olje, hell over ca. 50/50 med fiskekraft (jeg er en sjuske og bruker buljongterning) og matfløte, det varmes opp til kokepunktet, og så har jeg i laks eller torsk i terninger.

De rører selvsagt ikke vårløken, gud forby, og vil helst ha rå gulrot til å gomle ved siden av i stedet for den i suppa, men selve suppa og fisken går ned. Du må åpenbart IKKE finne på å ha i grønne urter og sånt!

Mellomjenta må i tillegg ha mattestykker før og etter måltider, sånn at vi kan bevise at hun blir smartere av å spise fisk.

Gammel 08-01-13, 01:03   #5
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Min ekstremt kresne gutt spiser laks om den er bakt i ovnen med kun litt salt og pepper på.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 01:07   #6
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Er de glade i supper?
Da blir bitene litt mer kamuflert.

Jeg har fiskestykker i potet og purreløksuppe feks.
Ellers er vi glad i en fiskesuppe fra godfisk.no. Klassisk fiskesuppe heter den tror jeg.

Fiskepakker i ovn er også populært. Laks eller det du har i folie med løk, gulrøtter, brokkoli, litt saltog en dæsj smør gjør susen.
Vi spiser det med poteter og rømme til. Rømme gjør fiskesmaken mild og god.

Gammel 08-01-13, 01:24   #7
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Laksewok med kinesisk peppersaus er populært her. Det samme er pasta og laks med carbonarasaus. Røkt torsk med hvit saus og gulrøtter og fiskeburgere er også gjengangere. Fiskeburger er også podens matboksfavoritt.

Gammel 08-01-13, 08:41   #8
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Minsten her har gått fra å elske fisk til "ikke like" det så han får ofte makrell i tomat på brødskive og lompe, fiskepudding ved siden av frokosten også er han glad i laksesushi så prøver å gå ut for det ofte.

Han kan spise lefse med røkt laks og tilbehør i

Også lager jeg fiskeboller i hvit saus til han som er favoritt. Han har aldri likt fiskepinner og slike friterte ting heldigvis.

Han spiser litt fisk når vi har laks, og smaker på det andre bare...

Finner desverre aldri noen oppskrifter med fisk han digger... utenom sushi som glir ned på høykant

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 08:57   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begge mine unger spiser gjerne laks. Jeg kjøper den frosne i porsjonspakninger på butikken. Disse tines og legges i ildfastform. Ungenes stykker får salt og pepper på. Vi voksne har litt mer krydder og noen ganger en philadefiaost/senneps-krem.

Dette serveres med ris og wokede grønnsaker. Soyasaus til de voksne og ketsjup til ungene. Ja, de synes laks med ketsjup er supergodt. Jeg håper at de vokser det av seg snart.

Gammel 08-01-13, 09:15   #10
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Her elsker de en oppskrift vi fikk på nett en gang.
Kutt opp løk, blomkål, gulrot, vrokkoli og evnt legg oppi en del poteter fra dagen før evnt. Skjær opp frossen laks i terninger. Legg over. Lag tykk (!) hvit saus og fordel over. Stø ost over. Ca 30 min i ovnen, ca 200 grader.
Nyyydelig!

Gammel 08-01-13, 09:24   #11
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Snuppa spiser det meste, veldig glad i fisk om den er ren type kokt torsk, da spiser hun helst bare torsken. Klumpen, derimot, han vegrer seg for alt rent, og ikke spiser han makrell i tomat heller. Men det han spiser av fisk, sånn om det kan være noen tips er:

Fiskenuggets/fiskepinner med hel filet inni - steker dem på bakepapir i ovnen. Han er ikke så tilbehørsvennlig den karen men vi andre liker godt båtpoteter og søt erterstuing til.

Grove fiskekaker/"vanlige" fiskekaker - supre å bare dele i to og sende med i nisteboksen eller spise i hånda til kvelds eller hva som måtte passe.

Røykelaks på skiva - om jeg deler opp skiva så ikke fiskebitene blir for store og dermed "seige". Eggerøre er veldig godt til, spesielt om det er masse gressløk i.

Og så hender det han slår til med stekt laks. Om han spiser den varm til middagen så nekter han å spise restene kalde dagen etter, men om han nekter å smake på den varme fisken så spiser han gjerne rester kalde... Altså, vi serverer ham ikke resten av middagen sin dagen etter; når jeg steker laks steker jeg alltid ekstra for å ha på skive osv.

Fiskeboller/fiskepudding i hvit saus eller stekt på panna eller kald på skiva fungerer også. Prøver å velge de grovere versjonene, de med mest fisk i.

Gammel 08-01-13, 09:28   #12
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Våre unger er i grunnen veldig glade i fisk, men de dagene vi har laks og pasta blir de gjerne ekstra glade. Det jeg gjør er at jeg skjærer laks i små terninger, som jeg steker i god olje på ganske høy varme til de blir sprø utenpå, og gjerne går litt i oppløsning slik at det blir masse små, sprø biter. Dette serverer jeg med tagliatelle, og lys pastasaus.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 09:46   #13
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvordan lager du pastasausen? Har også lyst til å prøve laks og pasta men jeg blir ikke enig med meg selv om hvordan jeg vil lage sausen.

Gammel 08-01-13, 10:05   #14
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Min laksepasta

Fres finhakket vårløk, hell over matfløte og tilsett fiskefond etter smak. (buljongterning). Så tilsetter jeg grønnsaker, og det varierer hva jeg bruker. Sukkererter, gulrot i staver og brokkoli er det jeg bruker mest. Tilsett laksebiter som på forhånd er bittelitt stekt. Spe sausen med litt melk til du får den tykkelsen du liker.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 10:15   #15
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Våre unger er i grunnen veldig glade i fisk, men de dagene vi har laks og pasta blir de gjerne ekstra glade. Det jeg gjør er at jeg skjærer laks i små terninger, som jeg steker i god olje på ganske høy varme til de blir sprø utenpå, og gjerne går litt i oppløsning slik at det blir masse små, sprø biter. Dette serverer jeg med tagliatelle, og lys pastasaus.

Det høres ikke dumt ut.
Nå har de ikke likt laks til nå, spesielt ikke laks bakt i ovnen...men kansje denne versjonen ikke var så dum.
Kjøper du laksekoteletter da? Eller sånne ben og skinnfrie fileter?
Og oppskrift på lys pastasaus mottas gjerne altså.

Gammel 08-01-13, 10:33   #16
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I tillegg til all prosessert fisk (fiskekaker, -boller, -pinner, -grateng) elsker mine barn teriyakimarinert laks. Kjøp en flaske teriyakisaus og mariner laksefileter i den et kvarters tid før du steker filetene i panne. De liker også foliebakt laksefilet i biter med en dæsj teriyakisaus eller soyasaus på, noen ganger slenger vi med kokt ris i pakkene, som blir gjennomtrukket av laksekraft og soya/teriyaki. V. populært.

Begge liker i tillegg rå laks, særlig niåringen, som glatt klarer å sette i seg en hel salmaloin alene.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 10:51   #17
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Hvordan lager du pastasausen? Har også lyst til å prøve laks og pasta men jeg blir ikke enig med meg selv om hvordan jeg vil lage sausen.

Bruker vanligvis posesaus med urter og ost.

06, 07, og 12.
Gammel 08-01-13, 10:51   #18
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Mine er ganske glad i fisk, og en av deres favoritter er hjemmelagde fiskepinner. Laget av torskefileter som jeg deler i passende biter, ruller i mel/salt/pepper, deretter i sammenvispet egg, og til slutt i strøkavring. Stekes på panne, og serveres med poteter/potetmos, grønnsaker og remulade.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 10:52   #19
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Det høres ikke dumt ut.
Nå har de ikke likt laks til nå, spesielt ikke laks bakt i ovnen...men kansje denne versjonen ikke var så dum.
Kjøper du laksekoteletter da? Eller sånne ben og skinnfrie fileter?
Og oppskrift på lys pastasaus mottas gjerne altså.

Kjøper oftest fileter. Dersom de kommer med skinn så legger jeg de ett øyeblikk i stekepanna med skinnsiden ned før jeg skjærer de opp, for da løsner skinnet enkelpenkelt.

06, 07, og 12.
Gammel 08-01-13, 12:19   #20
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Panerte laksebiter, tacosaus/dressing og grønnsaker i lefse er godt likt her også. Minsten foretrekker dog å spise lefsen først, og så innholdet. Men gjerne for meg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:19.