|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
This is normal!
|
![]() Sv: Færre flyreiser i 2013?Jeg snakker primært om private reiser. At folk må fly for å kunne gjøre jobben sin er nå så, men private reiser er noe vi faktisk kan påvirke. Men det handler om å gjøre et valg selvfølgelig. Jeg synes det virker som om mange ikke ønsker å gjøre miljøtiltak som koster noe (og da snakker jeg ikke bare om penger). Det monner lite i global sammenheng å droppe scampi og kildesortere hvis man har 5-6 flyreiser eller mer privat i løpet av et år.
![]() |
![]() |
#62 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Færre flyreiser i 2013?Veldig enig, noen. Det koster meg to kalorier å kildesortere, ta bussen til byen i stedet for å kjøre, støtte Natur og Ungdom osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
This is normal!
|
![]() Sv: Færre flyreiser i 2013?
Absolutt. Jeg ser det er flere kollegaer som nå bruker skype o.l. heller enn å reise av miljøgrunner. Jeg har droppet to reiser (til Sør-Afrika og Spania) i jobbsammenheng fordi jeg mente faglig/arbeidsmessig, økonomisk og miljømessig det var helt tullete at jeg skulle reise.
![]() |
![]() |
#66 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Færre flyreiser i 2013?Jo men for at noen må gjøre den jobben, så må jo andre ville dra fra A til B.
![]() |
![]() |
#67 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Færre flyreiser i 2013?Jeg flyr kanskje en gang i året privat og en gang med jobben, tur retur. Det har jeg ikke dårlig samvittighet for. Jeg antar jeg kommer til å fortsette omtrent der.
Vi har også kuttet mye fly og erstattet av videokonferanser. Det sparer, tid, penger og miljø.
![]() |
#68 |
This is normal!
|
![]() Sv: Færre flyreiser i 2013?Men det er jo heller ikke sånn at om man er "miljøflink" på ett område betyr at man kan la være å skjerpe seg på et annet. Vi skal bytte ut oljefyr med jordvarme nå, men det betyr ikke at vi kan fly mer med god samvittighet. Målet mitt er å være miljøbevisst mer helhetlig. Jeg klarer det ikke i dag, men at jeg ikke har flydd privat på årevis gjør det ikke ok at vi spiser for mye kjøtt, fortsatt kaster for mye mat eller at vi har to biler.
![]() |
![]() |
#70 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Færre flyreiser i 2013?Er snart hjemme etter en jobbreise som har bestått av hurtigruta, tog, tog og buss. Flyreiser i jobben er absolutt noe jeg har ambisjoner om å begrense i 2013. Skal også prøve å reise kollektivt på kortere turer.
![]() |
#71 |
intro
|
Jeg er til en viss grad uenig med deg. Alle kan ikke gjøre alt. Det jeg synes mange trenger aller minst, er enda flere felter hvor man skal påføres dårlig samvittighet og forsøke å være perfekt. Det må være lov til å gjøre en avveining og, innen rimelighetens grenser, tillate seg å ikke være like flink på alle miljøområder - synes jeg.
![]() |
![]() |
#72 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Det gjør det absolutt, men jeg er ikke i posisjon til å bestemme om møtene mine er i Trondheim eller Oslo, jeg må liksom bare delta. Vi bruker mye telefonmøter i prosjektet jeg jobber mest med nå da, så da drar ingen av oss med fly. Det er veldig greit.
![]() |
#73 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Færre flyreiser i 2013?Jeg vet at jeg bruker bilen for mye. Jeg trenger den til jobb pga ugreit kollektivt tilbud, men jeg kan skjerpe meg i forhold til bruk ellers. Den ene, evt de to flyreisene jeg tar i forbindelse med ferie hvert år kommer jeg ikke til å kutte med det første. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Færre flyreiser i 2013?Jeg flyr kanskje fire ganger i året privat og et par turer med jobb. Vi har familie i England, dit er det upraktisk med tog. Sommerferien involverer som regel en flytur, og så blir det et par helgeturer. Mannen min ukependler med fly, så vi er nok på verstinglista. Jeg er ikke villig til å redusere flybruken tror jeg. Jobbturene er som regel langt, men med kort oppholdstid - tog er lite hensiktsmessig til Kina f.eks, dit neste jobbtur går. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Færre flyreiser i 2013?Jeg kjenner det sitter fryktelig langt inne å redusere på private flyreiser, og jeg reiser ganske mye. Det ser ut til å bli 3-4 private flyreiser på meg i år. Jeg kan kutte ned på London-tur osv. Men jeg kjenner at kropp og, ikke minst, sinn har veldig godt av å slikke sol. Dessverre har jeg ingen garanti for at jeg får mulighet til det på sommerferie i Norge.
![]() |
![]() |
#76 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Færre flyreiser i 2013?Jeg bor i Nord - da er det faktisk ikke "bare" å ta toget når man skal noe sted. Det tar år og dag! Så nei, jeg kommer ikke til å kutte ned på flyreisene mine.
![]() |
#77 |
Leser
|
![]() Sv: Færre flyreiser i 2013?Min ferier for 2013 er faktisk spikret allerede. Jeg er usikker på hva jeg blir å gjøre med tanke på miljøvern i fremtiden. Per dags dato er miljøvern noe jeg i hovedsak er forvirret over, jeg mangler rett og slett kunnskap om nesten alt.
Har du noe på dette? Jeg har aldri blitt helt klok på klimakvoter, og jeg trodde faktisk dette i hovedsak gjaldt industrien, ikke privatpersoner?
![]() |
#78 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() |
#80 |
Travelt opptatt
|