Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Færre flyreiser i 2013?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-13, 20:36   #61
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Færre flyreiser i 2013?

Jeg snakker primært om private reiser. At folk må fly for å kunne gjøre jobben sin er nå så, men private reiser er noe vi faktisk kan påvirke. Men det handler om å gjøre et valg selvfølgelig. Jeg synes det virker som om mange ikke ønsker å gjøre miljøtiltak som koster noe (og da snakker jeg ikke bare om penger). Det monner lite i global sammenheng å droppe scampi og kildesortere hvis man har 5-6 flyreiser eller mer privat i løpet av et år.

Gammel 09-01-13, 20:40   #62
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig enig, noen. Det koster meg to kalorier å kildesortere, ta bussen til byen i stedet for å kjøre, støtte Natur og Ungdom osv.
Men kom igjen når det er snakk om å kvitte seg med den ene bilen slik at man får dårligere tid om morgenen og en mer stressende hverdag, eller gud forby, reise mindre med fly? Nei, da begynner det å koste litt, og så finner man på mer eller mindre latterlige unnskyldninger for å bortforklare et valg man kanskje ikke føler seg helt komfortabel med.
Og før noen spør: Joda, jeg har reist med fly, og kommer sikkert til å gjøre det igjen. Jeg er likevel klar over at den miljøsynden ikke kan veies opp av at jeg panter colaflaskene mine...

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 20:41   #63
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror vel det går an å vurdere viktigheten av en god del flyturer i jobbsammenheng også.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 20:43   #64
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg tror vel det går an å vurdere viktigheten av en god del flyturer i jobbsammenheng også.

Vi gjør iallfall det hos oss.

Gammel 09-01-13, 20:46   #65
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Absolutt. Jeg ser det er flere kollegaer som nå bruker skype o.l. heller enn å reise av miljøgrunner. Jeg har droppet to reiser (til Sør-Afrika og Spania) i jobbsammenheng fordi jeg mente faglig/arbeidsmessig, økonomisk og miljømessig det var helt tullete at jeg skulle reise.

Gammel 09-01-13, 20:47   #66
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Jo men for at noen må gjøre den jobben, så må jo andre ville dra fra A til B.
Jeg syns nå at alle disse som flyr med privatjet kan ta mer rutefly. Men jeg ser hva du mener noen. Det er sikkert mye scampi spises og mange drikkekartonger som skal gjenvinnes for å komme opp i en flytur.

Gammel 09-01-13, 20:48   #67
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg flyr kanskje en gang i året privat og en gang med jobben, tur retur. Det har jeg ikke dårlig samvittighet for. Jeg antar jeg kommer til å fortsette omtrent der.

Vi har også kuttet mye fly og erstattet av videokonferanser. Det sparer, tid, penger og miljø.

Gammel 09-01-13, 20:52   #68
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Men det er jo heller ikke sånn at om man er "miljøflink" på ett område betyr at man kan la være å skjerpe seg på et annet. Vi skal bytte ut oljefyr med jordvarme nå, men det betyr ikke at vi kan fly mer med god samvittighet. Målet mitt er å være miljøbevisst mer helhetlig. Jeg klarer det ikke i dag, men at jeg ikke har flydd privat på årevis gjør det ikke ok at vi spiser for mye kjøtt, fortsatt kaster for mye mat eller at vi har to biler.

Gammel 09-01-13, 20:57   #69
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei absolutt ikke.

Gammel 09-01-13, 22:34   #70
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Er snart hjemme etter en jobbreise som har bestått av hurtigruta, tog, tog og buss. Flyreiser i jobben er absolutt noe jeg har ambisjoner om å begrense i 2013. Skal også prøve å reise kollektivt på kortere turer.

Å sove seg fram på tog eller båt er den perfekte måten å reise på. Dessverre har vi ikke nattog hit, da kunne jeg kuttet ca 60% av jobbflyturene mine.

Gammel 09-01-13, 23:08   #71
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Men det er jo heller ikke sånn at om man er "miljøflink" på ett område betyr at man kan la være å skjerpe seg på et annet.

Jeg er til en viss grad uenig med deg. Alle kan ikke gjøre alt. Det jeg synes mange trenger aller minst, er enda flere felter hvor man skal påføres dårlig samvittighet og forsøke å være perfekt. Det må være lov til å gjøre en avveining og, innen rimelighetens grenser, tillate seg å ikke være like flink på alle miljøområder - synes jeg.

(Og så går tankene mine en liten sveip innom Mickans venninner på Solsidan, må jeg innrømme.)

Gammel 09-01-13, 23:12   #72
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Det gjør det absolutt, men jeg er ikke i posisjon til å bestemme om møtene mine er i Trondheim eller Oslo, jeg må liksom bare delta. Vi bruker mye telefonmøter i prosjektet jeg jobber mest med nå da, så da drar ingen av oss med fly. Det er veldig greit.

Gammel 09-01-13, 23:16   #73
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet at jeg bruker bilen for mye. Jeg trenger den til jobb pga ugreit kollektivt tilbud, men jeg kan skjerpe meg i forhold til bruk ellers. Den ene, evt de to flyreisene jeg tar i forbindelse med ferie hvert år kommer jeg ikke til å kutte med det første.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 23:26   #74
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg flyr kanskje fire ganger i året privat og et par turer med jobb. Vi har familie i England, dit er det upraktisk med tog. Sommerferien involverer som regel en flytur, og så blir det et par helgeturer. Mannen min ukependler med fly, så vi er nok på verstinglista. Jeg er ikke villig til å redusere flybruken tror jeg. Jobbturene er som regel langt, men med kort oppholdstid - tog er lite hensiktsmessig til Kina f.eks, dit neste jobbtur går.

Vi har redusert reising generelt veldig mye på jobben, de turene vi har er nødvendige., dessverre. Jeg sier nei til alt som ikke er essensielt, også fordi jeg er alene med ungene.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 23:34   #75
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner det sitter fryktelig langt inne å redusere på private flyreiser, og jeg reiser ganske mye. Det ser ut til å bli 3-4 private flyreiser på meg i år. Jeg kan kutte ned på London-tur osv. Men jeg kjenner at kropp og, ikke minst, sinn har veldig godt av å slikke sol. Dessverre har jeg ingen garanti for at jeg får mulighet til det på sommerferie i Norge.

Det hender at jeg tar nattog på jobbreise da. Jeg foretrekker å sove på toget fremfor å stå opp grytidlig om morgenen for å nå første fly.

Gammel 09-01-13, 23:44   #76
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg bor i Nord - da er det faktisk ikke "bare" å ta toget når man skal noe sted. Det tar år og dag! Så nei, jeg kommer ikke til å kutte ned på flyreisene mine.

Gammel 09-01-13, 23:52   #77
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min ferier for 2013 er faktisk spikret allerede. Jeg er usikker på hva jeg blir å gjøre med tanke på miljøvern i fremtiden. Per dags dato er miljøvern noe jeg i hovedsak er forvirret over, jeg mangler rett og slett kunnskap om nesten alt.

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Klimakvoter er vel ikke spesielt effektivt, og mest en måte å kjøpe seg bedre samvittighet på mens man opprettholder eget forbruk.

Har du noe på dette? Jeg har aldri blitt helt klok på klimakvoter, og jeg trodde faktisk dette i hovedsak gjaldt industrien, ikke privatpersoner?

Gammel 10-01-13, 00:11   #78
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg bor i Nord - da er det faktisk ikke "bare" å ta toget når man skal noe sted. Det tar år og dag! Så nei, jeg kommer ikke til å kutte ned på flyreisene mine.

Og for de som bruker blant annet Nordlandsbanen, hvor mye mer miljøvennlig er det å ta tog enn fly? Det er jo dieseldrevne tog.

Jeg vet at tog er mer miljøvennlig enn fly, men da snakker man vel om elektrisk drevne tog. Hvordan er dieseltogene i denne sammenheng? Jeg kan ikke se for meg at de forurenser lite akkurat.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-13, 00:36   #79
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg reiser mest med helikopter jeg.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-13, 08:19   #80
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Og for de som bruker blant annet Nordlandsbanen, hvor mye mer miljøvennlig er det å ta tog enn fly? Det er jo dieseldrevne tog.

Jeg vet at tog er mer miljøvennlig enn fly, men da snakker man vel om elektrisk drevne tog. Hvordan er dieseltogene i denne sammenheng? Jeg kan ikke se for meg at de forurenser lite akkurat.

Se side 5 her: http://www.ssb.no/emner/01/03/10/rap...app_200849.pdf

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:16.