Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Poden fryser

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-13, 22:30   #1
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden fryser

Poden har nå brukt ulltrøye, ullstilongs og blandingsullsokker. Utenpå har han fleece, og utenpå der bobledress.
Han har gode vintersko og gode vinterhansker.

Men på tur i går var han kald på både hender, tær og kropp.
Han hadde glemt å ta på buff eller hals, men ulltrøya har høy hals og dressen er høy i halsen.

Hanskene må muligens byttes med votter, selv om det er gode hansker?
Og blir det bedre om man bytter ut fleecelaget med enda et lag ull?
Er all lag-to-ull skikkelig dyr?

Gammel 23-01-13, 22:32   #2
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Poden fryser

Ull er gull. Men jeg jeg blir kaldt av dette når jeg er lege ute også, men nå beveger jeg meg ikke så mye som kidsa da ...

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 22:33   #3
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Jeg ville valgt ull. Vi bruker bare ull på ungene, aldri fleece - men det er fordi jeg ikke syns at fleece varmer idet hele tatt. Forrige mandag da jeg leverte ungene i barnehagen i -26 så hadde minsten fire lag ull.

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 22:34   #4
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Bytt til votter i alle fall. Hva slags sko har han? Hjemmestrikket ullgenser i tykt garn kan hjelpe. Samt en god og dekkende lue.

Gammel 23-01-13, 22:35   #5
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Ull er gull. Men jeg jeg blir kaldt av dette når jeg er lege ute også, men nå beveger jeg meg ikke så mye som kidsa da ...

Hvis du leker doktor ute, skjønner jeg at du blir litt kald

Gammel 23-01-13, 22:35   #6
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Ribbeull-klærne som feks NB har, bruker 5 -åringen og hun er aldri kald. God ull-hals og gode votter; de fra Hestra med ull inni brukes nå i -15.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 22:35   #7
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Strikkeull eller ullfleece. Det er mye varmere enn polyesterfleece, selv om det er forskjell på fleece også. Og jeg vet hva som sies om vintersko og blandingsullsokker, men jeg synes ofte strikkeullsokker rett på føttene er mye lunere. Hvertfall er det ikke kaldere. Men jeg svetter ikke i føttene, det er nok vesentlig.

Gammel 23-01-13, 22:35   #8
Joika
Pauset

Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan det være at det blir for tettpakket i dressen? Det er viktig at det er luftig inni dressen, ellers vil han fryse.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 22:36   #9
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg sverger til mellomlag av ull, men om det egentlig er varmere enn fleece vet jeg ikke. Men ullklær trenger heldigvis ikke komme fra Nøstebarn, mine har stort sett strikkaklær, noe fått, noe arvet, noe kjøpt billig og brukt.

Jeg ville ha brukt votter i stedet for hansker. Mine bruker Hesteavotter nå, med ekstra strikkevotter inni når de er kalde. På de kaldeste dagene har de ett par strikkasokker i skoene i tillegg til de vanlige ullsokkene. Om de klager på at de er kalde så er det på beina, men ett ekstra par sokker hjelper.

På de yngste bruker jeg hjelmluer (våre er i ull fra Troll) men det vil ikke eldste som er like gammel som poden din, så på henne trasser jeg på en buff. Blir man kald i nakken blir man lett frossen over hele kroppen, synes jeg.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 22:37   #10
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Mener Name-it har billigere mellomlagsull, forresten.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 22:37   #11
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Luen og Gore-tex-skoene tror jeg er veldig gode. Men han må nok ha votter, ja.
Kanskje ullsåler i skoene også?

Gammel 23-01-13, 22:38   #12
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Luen og Gore-tex-skoene tror jeg er veldig gode. Men han må nok ha votter, ja.
Kanskje ullsåler i skoene også?

Ullsåler er lurt.

Eldste mi har todelt dress, med ullfor. Nå bruker hun dunjakka si i stedet for den vanlige jakken, og hun sier det er varmere. Jeg vet ikke om det er et alternativ for dere?

Gammel 23-01-13, 22:39   #13
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Goretex er ikke det varmeste. Hovedfordelen med goretex er vanntettheten. Jeg synes f eks. at godt forede skinnsko er varmere. Men de er aldri like vanntette. Begge mine har goretexsko, for vintrene her pleier i større grad være våte. I kuldeperioden nå har minsten hatt Kamik i barnehagen. Eldste er heldigvis aldri kald. Lik faren.

Gammel 23-01-13, 22:40   #14
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ville hatt 2 lag ull, og en fleecejakke/fleecedress over, så ytterdress ( om dressen er stor nok, det må ikke bli for tettpakket.) Vanlige tykke, gjerne litt grove hjemmestrikkede raggsokker i ull, - rett på føttene, ikke noe annet lag innerst. (Noen hevder at man ikke skal bruke ren ull i gtx sko? men etter min erfaring varmer tykke grove ullsokker rett på huden aller best iallefall når det er iskaldt!). Og tovede ullvotter.

Safa? har foresten noen gode litt tykke blandigs-ullsokker.

Gammel 23-01-13, 22:41   #15
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Ullfleece fra Nøstebarn som mellomlag, om de finnes i stor nok størrelse. Det er fantastisk, rett og slett. Jeg tror heller ikke vanlig fleece holder i kulden som har vært nå. Flere lag ull gir bedre varme.

På riktig kalde dager kjører vi ullundertøy, nevnte ullfleece (bukse og jakke) to par ullblandingssokker av ulik tykkelse(han har goretexsko i bhg.), ullvotter inni vann-og vindtette votter, lue fra Kivat i ull med vindtette panel og vinterdress/todelt sett over der. Sønnemannen blir kun kald i kinnene, der smører vi med Ceridal.

Gammel 23-01-13, 22:42   #16
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Pompen har tre lag-to-ull dresser. Ikke spesielt dyre da de er kjøpt på salg.
Han har to prinseull dresser, og en dress i krinkelull. Tipper det er rundt 300,- pr del.

Pompen bruker kun det på skolen nå om dagen. Jeg stoler ikke på at han klarer å kle av seg vanlig klær og på med ull og dress når han skal ut.

Tova ullvotter kan kanskje være noe? Veldig godt og varmt. Ellers har vi et par votter fra Reima med ullfrottè inni. Pompen er ikke så glad i votter egentlig, men disse synes han er varme og gode så han godtar å bytte til de om han har blitt kald.

Gammel 23-01-13, 22:44   #17
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Ja, nå babler jeg her, men jeg kom på at barnehageungene mine har hatt to lag mellom-ull de siste ukene. Altså ullundertøy, strikkagenser og -bukse og ullfleecedress, og så vinterdress (vinterdressene er fra Ticket, Reima og Reflex) og jeg har inntrykk av at de er like varme.). De har holdt varmen godt, sier barnehagen. (At jeg eier nok ullklær til å holde Shetlands sauenæring i live alene er en annen sak. )

Gammel 23-01-13, 22:46   #18
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har også ull og ull og ull og ull - ok, litt overdrevet. Ulllongs, ullbukse, vinterbukse. blandingsull i sokker. Ulllue med vindstopper i ørene og ullbuff..
De var ute hele skoledagen på tirsdag i 15 minusgrader. Storebror frøs på hendene - der hadde han hansker (fordi han er sta) - Vi er forøvrig blitt tipset om håndvarmere fra skolen - noe som kan hjelpe på å varme en liten kropp.
http://xxl.no/Root/Tur-og-villmarksl...070389_1_Style

Jeg vil tro at han blir klam pga fleecen og at det er "roten til alt ondt" omtrent.

Gammel 23-01-13, 22:46   #19
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Minsten har også hatt tre lag ull under ytterdressen nå. Ullbody/longs, tynn ulldress/ulltrøye/bukse og ullfleecedress (Nøstebarn).

Gammel 23-01-13, 22:46   #20
dea
Superaktiv

Medlem siden: Nov 2009
dea er litt kul
Standard

Min eldste ble veldig kald ute, tidligere i høst. Han hadde to lag ull, bobledress, hals, lue, votter, ullsokker og Viking goretex. Han har hatt samme typen vikingsko flere år og vi har vært veldig fornøyde med dem. Jeg prøvde først med ekstra ullsåler i skoene siden de var litt for store uten at det hjalp. Men når jeg fant frem Sorelskoene fra i fjor sluttet han å fryse.

dea er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:32.