Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Når trenger man søskenvogn?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-07, 09:31   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når trenger man søskenvogn?

Nurket ventes i oktober. Snuppa er født januar '05, og det vil bli litt over 2,5 års forskjell på dem. Jeg synes at søskenvogner ser forferdelig svære og upraktiske ute, men må man, så må man.

Dere som har hatt søskenvogner og faktisk brukt dem. Hvor stor forskjell var det på barna mens vogna var i bruk? Hadde dere "vanlig" vogn i tillegg?

Gammel 24-04-07, 09:51   #2
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når trenger man søskenvogn?

Jeg har 2 år mellom mine og hadde ikke søskenvogn. Brukte ståbrett til største. Jeg hadde to vogner, og det var ytterst sjeldent det var nødvendig å bruke faktisk det.

Men nå skal det sies at han var 3 dager i uken i barnehagen, så jeg måtte ikke forflytte meg veldig mye med to små. Ståbrettet fungerte utmerket.

Gammel 24-04-07, 10:19   #3
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har akkurat to år mellom våre, og vi brukte søskenvogn (P&T) fram til nå ganske nylig (altså i nærmere to år). Vi har en vimsete og makelig anlagt storesøster, da, så det er jo helt klart avhengig av det eldste barnets personlighet og motorikk. Vi vurderte aldri en sånn brei, svær vogn, P&T var perfekt for oss, siden den er en utmerket, lett og smal singelvogn og søskensetet er så enkelt å smekke av og på.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 10:23   #4
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Ståbrettet fungerte utmerket.

Det fungerte ypperlig for min straks 2-åring - helt til han ville skli på lekeplassen vi gikk forbi. Da kunne ikke ti ville hester holdt han igjen. Men så lenge ungen er villig, er ståbrettet supert.
Jeg bytter litt på, jeg. P&T når begge MÅ fraktes i vogn, eller når minsten sover. Dersom minsten er våken har han liten lyst til å ligge "i kjelleren" på P&T. Så da putter jeg han i Mistralen , og tar storebror i Mei Tai eller til nød stå-brett.

Det er 20 mnd. mellom gutta mine.

Sist redigert av Beckett : 24-04-07 kl 20:32.
Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 10:48   #5
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Tror heller jeg hadde gått for ståbrett, eller sånn man sitter på oppe i vogna.

Vi hadde 18 mnd. mellom våre, så vi hadde søskenvogn. Ble brukt underkant av et år, da solgte jeg den.

Gammel 24-04-07, 10:59   #6
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde gått for bæredings og vogn..

Gammel 24-04-07, 11:37   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke rygg for bæredingser. Er det jeg som bærer alldeles galt, eller? Jeg synes snuppa ble for tung til å bæres i bæredings da hun var 6 mnd (og jeg hadde et "lite" barn). Å bære henne rundt nå er helt uaktuelt over noen som helst avstand. Til nød klarer jeg å ta henne på skuldrene til barnehagen ..... noen hundre meter.

Gammel 24-04-07, 11:54   #8
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg ikke erfaring enda, men vi har 2,5 år mellom våre og har overtatt Toffens glimrende P&T. Sneipen bruker relativt mye vogn enda, og jeg tror det hadde blitt vanskelig helt uten vogn til ham.

Har du forsøkt Ergo, Tjorven75? Der kan jeg bære min 13-14 kgs rugg i timesvis uten noen problemer.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 11:59   #9
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville aldri kjøpt søskenvogn med mer enn to års forskjell. Da kan de fint gå selv, om man tar seg tid.

Gammel 24-04-07, 12:05   #10
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg ville aldri kjøpt søskenvogn med mer enn to års forskjell. Da kan de fint gå selv, om man tar seg tid.

Det er dog ikke alltid man har tid. :erfart:

Vi satset også på ståbrett, og det fungerte utmerket. I tillegg hender det jeg bærer minsten i Mei Tai mens storesøster låner vogna, når det virkelig skal gå litt fort en dag.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 12:07   #11
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, klart, men ståbrett er jo en ypperlig løsning. Samt en bæreanordning.

Gammel 24-04-07, 12:46   #12
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mellom mine eldste er det knappe 2 år. Jeg hadde tenkt å kun bruke ståbrett, ettersom Skatten gikk i barnehage og det ikke var mye vi skulle gå sammen rundtomkring bare oss tre. Men etter et halvt år med å slepe en illsint 2 åring som også ville være baby til og fra barnehage, kjøpte vi et tvillingvogn.

Det var et supert kjøp, og vi har brukt den masse!

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Jeg har ikke rygg for bæredingser.

Du må velge dingsen med omhu. Har du bært med babybjørn, er det ikke rart ryggen svikter. Jeg har Mei Tai, og der sitter de veldig bra.

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Tid, kom til meg!

Gammel 24-04-07, 12:52   #13
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Tid, kom til meg!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 13:06   #14
smbr
Fullverdig medlem

smbr sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
smbr har et hav av muligheter foran seg
Standard

Det er 2 år og 4 mnd mellom mine - og vi vurderte aldri søskenvogn.

Eldstemann hadde sånt sete oppå duovognen da yngstemann låg i bag, og nå har hun sånn "sykkel" som man fester på vognen. Men hun har for det meste gått selv, evt. sittet i bæremeis på pappas rygg når hele familien er på tur.

smbr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 13:14   #15
Sue
Nye muligheter :o)

Sue sin avatar

Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er 2 3/4 år mellom våre snupper og vi hadde ikke behov for søskenvogn. Ikke ståbrett heller, for den saks skyld, selvom hun eldste godt kunne tenke seg det innimellom...

Hun eldste har alltid vært glad i å gå selv, så hun brukte nesten ikke vogn etter at hun begynte å gå heller (13 mnd), bare til å sove i.

Sue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 13:47   #16
Pope
Fraværende...til tider.

Pope sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har nå prøvd begge deler.

Med eldstemann som var 2,5 år da mellomgutten kom brukte vi ståbrett. Det var ikke noe annet alternativ for oss. Det fungerte veldig greit, men de få gangene han var veldig trøtt etter bhg. så kunne han sovne stående. Eller om han var syk og vi skulle hente han fra bhg, så kunne det nok bli en utfordring.
Men jeg savnet ikke det å ha søskenvogn.

Mellomgutten var 1,5 år, og da vi kom over P&T sin var vi aldri i tvil. Det var den eller fortsette med ståbrett. De andre søskenvognene tok ALT for mye plass i bagasjerommet på bilen. Vi angrer ikke på kjøpet vårt, og jeg var veldig glad for at vi slapp å ha 1,5 åringen på ståbrett.

Gammel 24-04-07, 14:14   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På babyshop så jeg en genial dings, en slags sykkelstang man kunne montere på vogna, med sete, hjul og håndtak. Det står litt ut til sidne og bakover så barnet som sitter der blir sittende ved siden av den som triller.

Swiss Strolli Rider heter den visst:

Sist redigert av Tallulah : 24-04-07 kl 14:22. Årsak: Fant bedre bilder, selv om de var litt store ...
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 14:17   #18
smbr
Fullverdig medlem

smbr sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
smbr har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

På babyshop så jeg en genial dings, en slags sykkelstang man kunne montere på vogna, med sete, hjul og håndtak. Det står litt ut til sidne og bakover så barnet som sitter der blir sittende ved siden av den som triller. Skal se om jeg finner bilde.

Det er sånn vi har!

smbr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 14:20   #19
Selma
blid

Selma sin avatar

Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi brukte to vogner dersom vi skulle på tur med begge ungene (2 år og 9 mnd mellom de). Storesøster var i barnehagen stort sett hver dag og ble kjørt fram og tilbake, så vi hadde ikke behov for søskenvogn.

Dersom du skal ha begge hjemme sammen med deg eller har gangavstand til barnehagen (trille-vogn-avstand men litt langt for små ben) så er det nok kjekt med søskenvogn

Gammel 24-04-07, 14:21   #20
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får ny baby i begynnelsen av november, da vil jenta være 2 år og 4 mnd. Jeg kommer ikke til å kjøpe søskenvogn. Kommer nok til å satse på et brett i tillegg til bæring. Jeg bærer henne på ryggen hver dag i ergo-sele uten problem, og der kan hun også sove. Jeg har mye å gå på når det gjelder vekt fortsatt, så forutsatt at jeg ikke blir ødelagt av bekkenløsning eller at noe annet uforutsett skjer vil jeg heller ikke ha problemer med å bære henne om et halvt år (Tjorven, jeg synes da det er mye lettere å bære henne på ryggen i f.eks ergo enn å bære på skuldrene!). Eventuelt kan jeg variere med å bære minsten av og til, og ha jenta i sportsvogna. På hverdager vil jo jenta være i barnehage så jeg er alene med minsten, og i helgene er vi som regel to slik at vi kan ha ei vogn hver. Så de gangene en av oss må ut alene med begge to skal vi greie det fint med ståbrett, eller bæring av en av dem.

Fra barnehagen og hjem er det gåavstand for jenta, hun går hjem allerede nå. Men de gangene hun ikke går selv bærer jeg henne i Ergo, så på den distansen bruker vi aldri vogn likevel. Så henting skal gå greit.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:56.