|
|
#341 |
|
Er frisk!
|
Sv: Re: Sv: Skolevesker til 11000
Men det gjør de da ikke? Man behandler jo folk som sløser med penger på samme måte som folk som gjør alle mulig andre dumme valg? Om det er å ikke gidde å følge opp lekser, kjøpe sinnsykt dyre ting til ungene, fore ungene med mye sukker og brus, osv.
|
|
|
|
#342 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har barn og jeg kan svare: I Ungens klasse er det opptil flere som har hatt iPhone siden før de begynte på skolen. Vet du, det gjør faktisk ingenting. Det er ikke da sånn at alle automatisk MÅ ha iPhone bare fordi noen har det! Flere av barna har også ganske så dyre klær også. Det er heller ikke noen utfordring i klassen. De har et utrolig godt miljø i klassen og det er ganske så enkelt å snakke om hva man trenger, hva man ønsker seg, hva man kan spare til og hva man bare kan glemme å få. Det er ikke automatisk sånn at dersom en eller to barn får et dyrt leketøy, så skal absolutt alle ha det.
|
|
|
#343 |
|
Er frisk!
|
Det er greit. Det synes jeg altså er et dumt valg, uten at det betyr at du er dum.
|
|
|
|
#344 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Skolevesker til 11000.......
|
|
|
#345 |
|
Er frisk!
|
Det har du helt rett i. Det er veldig ulikt fra klasse til klasse - det kommer som regel an på HVEM som har tingene. Er det de mest populære som har de "hypa" tingene, fører det dessverre ofte til et voldsomt press.
|
|
|
|
#346 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Skolevesker til 11000Jeg spør igjen: Når er det greit å kjøpe f.eks. Converse, CG-jakke, iPhone, iPad, Bergans-jakke for ikke å bidra til kjøpepress? Hva er aldersgrensen?
|
|
|
#347 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg hadde ikke det som utgangspunkt, men nårvinnleggene blir av arten " venninnen til datteren min får masse fine ting som barnet mitt ønsker seg, men foreldrene er jo aldri ute med henne, ergo er hun mindre heldig enn mitt barn, kan ikke leses på enn annen måte. Og leser dere virkelig innleggene mine som om jeg overøser barnet mitt med alt av de nyeste statusgreiene?!
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#348 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Skolevesker til 11000
Nå er jeg litt usikker på hvor gammel Røverdatter er, men hun har fått iPhone av pappa'n sin i år.
|
|
|
#349 |
|
Er frisk!
|
Jeg har svart før tror jeg. For min del blir det ikke aktuelt å kjøpe det før de kan kjøpe det selv. Muligens med unntak av Converse - jeg aner ikke prisen på dem. Det har ganske mye å si hvor uoppnåelig det vil være for andre å få det samme egentlig.
|
|
|
|
#350 |
|
Du har tolket det akkurat slik du ønsket, dessverre. Jeg har aldri sagt at mitt barn er heldigere (fordi vi er mye ute og det andre barnet ikke). Det er dine ord, ikke mine.
|
|
|
#351 |
|
Er frisk!
|
Ikke i det hele tatt. Bare at du ville synes det var greit at du gjorde det hvis du hadde lyst og at du synes det er greit at andre gjør det. Jeg oppfatter også at du er veldig opptatt av at folk som mener noe om andres valg er fordomsfulle fordi man aldri kan vite absolutt alt som ligger bak et valg. Og at man er selvforherligende og høytflyvende hvis man mener (oppriktig) at fellesskapet er viktigere enn hver enkelt persons absolutte frihet til å ta alle mulige slags valg.
|
|
|
|
#352 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg synes ikke at å gi et barn en iPhone er et dumt valg da. Jeg synes det er et nye dummere valg å gi inntrykk av at andre gjør mye dummere valg enn en selv.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#353 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Skolevesker til 11000Jeg har ikke så store barn, så mine krever lite materielt. MEN, en ting vi har snakket om her hjemme, er at vi vil være litt forsiktige med å gi dem det dyreste og fineste på sikt, nettopp fordi man vet at slike ting kan a) bli stjålet og enda verre B) gjøre barn utsatt for ran av andre barn/ungdommer. Og det ønsker jeg ikke for mine barn.
|
|
|
#354 |
|
Vanskelig å si.
|
|
|
#355 |
|
Er frisk!
|
Det ville jeg aldri sagt til mine barn! Absolutt aldri. Ikke mener jeg det heller. Men på DETTE FELTET mener jeg at enkelte valg er dummere enn andre - og det må man vel kanskje få lov til å tenke og mene? Eller skal man ikke tenke noe om noen valg som tas av andre i det hele tatt?
|
|
|
|
#356 |
|
Absolute Beginner
|
Jeg tror ikke at man skaper større kjøpepress ved å kjøpe en og annen slik ting. Som jeg skrev tidligere, jeg tror det kan være veldig ok å ha noe av det "alle andre" har. Men jeg tror man kan være litt bevisst på hva, hvor ofte, hvor ofte skal det byttes ut, og om man skal ha det beste og fineste i alle kategorier. |
|
|
|
|
|
#357 |
|
I mål
|
Jeg synes ikke det er spesielt dumt å gi en 10-åring en iPhone hvis den uansett trenger en telefon og virkelig ønsker seg en iPhone og kan ta vare på den. Men jeg synes det er dumt å gi en 10-åring iPhone, iPad, flatskjerm på rommet, dyrt sportsutstyr og Bergansjakke, CG jakke og i det hele tatt. Igjen, det er det totale forbruksmønsteret jeg synes er greia - og dette at det forflytter seg ned i alder. Og noen enkeltelementer. Jeg mener seriøst at hverken barn eller voksne trenger en jakke til 7000. Med mindre man skal på Sydpolekspedisjon. |
|
|
|
|
|
#358 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jo, selvsagt. Og jeg er helt enig med deg i at jeg aldri verden ville ha sagt noe slik til mine barn heller, så da er vi enige i det.
|
|
|
|
|
#359 |
|
Er frisk!
|
|
|
|
|
#360 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Oki. Barnet mitt har tv, iPad, iPhone, pc(gammel) relativt bra alpinutstyr, skildres fra kappahl, ganske billige vintersko, treningstøy fra hm, ett par converse og Dæhlie-dunjakke. Jeg balanserer på grensen, kanskje? Hun får også musikkundervisningr og trener friidrett. Hun er ti. Er det over eller under det akseptable?
|
|
|
![]() |
|
|