Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Elleveåring på ti timers togtur alene

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-03-13, 14:25   #161
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elleveåring på ti timers togtur alene

Jeg må bare nevne noe som skjedde da vi tok tog sist. Det lekte 7-8 unger ganske heftig i lekevogna. Full rulle med klatring og hopping og morsom lek.

Så kommer det inn en gutt, med laptop og setter seg til INNI lekevogna og skal spille.
Jeg ber han flytte seg, fordi han risikerer å få laptoppen ødelagt av lekende unger. Det vil han ikke, for det er ikke så nøye om den blir ødelagt. I løpet av under et minutt er lekevogna helt stille og alle ungene sitter passive og ser på den ene som spiller.....
Også må vi ta med oss de minste å gå, for det er jo ikke lenger mulig for dem å leke der.

Nå tror jeg selvfølgelig ikke at det finnes noen på fp som ville latt barne sitt gjøre slikt, men jeg synes alikevel det er en historie verd å nevne.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-13, 15:02   #162
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Nå er ikke jeg OSlo78, men i min verden er det veldig stor forskjell på å være oppslukt av en bok og på å være oppslukt av å spille angry birds.

Det spørs jo på hva målet er. Hvis målet er en mer litterær oppdragelse, så er det jo stor forskjell. Hvis målet er å hygge seg sammen og få en opplevelse ut av reisen, så er det jo ikke noen forskjell i det hele tatt.

Jeg for min del bruker ikke reiseetappene til oppdragelse. Ikke er det et krav med familiesamvær heller. Når vi er på biltur (vi kjører ikke så ofte tog, så derfor bruker jeg bil som eksempel), kjører vi stort sett alltid samme strekningen, og det er grenser for hvor givende det er å kjøre Dovrefjell, når man gjør det seks ganger i året. Jeg er mer enn happy med å velge løsninger som gjør at alle har det så morsomt og behagelig som mulig, så kan vi heller være sunne, oppdragende og familiesamværende når vi har kommet frem. Det er min foretrukne metode, og den fungerer strålende for hele familien min.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-13, 15:03   #163
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå tror jeg selvfølgelig ikke at det finnes noen på fp som ville latt barne sitt gjøre slikt, men jeg synes alikevel det er en historie verd å nevne.

Gjøre hva da? Spille dataspill i familievogna? Jeg skjønner virkelig ikke at det kan være verken galt eller noe man bør bli overrasket over at skjer?

Gammel 29-03-13, 15:07   #164
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Gjøre hva da? Spille dataspill i familievogna? Jeg skjønner virkelig ikke at det kan være verken galt eller noe man bør bli overrasket over at skjer?

Inni lekeklatreturne delen? Synes du det er helt ok altså? Det ødela ganske mye for de barna som ville leke. Hvorfor ikke sitte i setet liksom.

Gammel 29-03-13, 15:14   #165
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Det ødela vel ikke for dem, egentlig? De ble bare interessert i noe annet en periode. Min erfaring er at et dataspill kan være en veldig god ice breaker mellom fremmede barn, så nei, jeg syns ikke på generelt grunnlag det er galt å ta med seg dataspill inn i et lekeområde. At det kan ha vært uheldige faktorer i denne situasjonen, som jeg ikke kjenner til, er selvsagt godt mulig.

Gammel 29-03-13, 16:24   #166
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Det ødela vel ikke for dem, egentlig? De ble bare interessert i noe annet en periode. Min erfaring er at et dataspill kan være en veldig god ice breaker mellom fremmede barn, så nei, jeg syns ikke på generelt grunnlag det er galt å ta med seg dataspill inn i et lekeområde. At det kan ha vært uheldige faktorer i denne situasjonen, som jeg ikke kjenner til, er selvsagt godt mulig.

Hvordan mener du at det ikke ødela?
Det gjorde det jo umulig for dem å utfolde seg i lek.
Jeg synes virkelig at det er uheldig når små barn må sitte stille på plassen sin fordi lekeområdet er okkupert av unger som sitter stille og spiller.

Gammel 29-03-13, 16:47   #167
lucifine
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Jeg må igrunnen si meg enig med Floksa jeg. En ting er det dersom det er få barn der som har problemer med å finne kontakten men det er noe helt annet når det er flust med barn som leker fint sammen som blir passivisert. Jeg hadde villet at barna lekte i lekeområdet jeg. Skal de sitte stille får de enten gjøre det i setene sine eller finne seg et annet egnet sted.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-13, 17:01   #168
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Av en eller annen grunn, så synes jeg faktisk at litteratur er et bedre alternativ til langtidssyssel enn dataspill på nettbrett. Mer verdig? Tja, kanskje. Jeg ønsker jo heller at ungene skal finne gleden i en god bok fremfor gleden i å nå nivå ørten i Candy Crush. Spill som simulerer brettspill og som involverer flere er imidlertid veldig kjekke på brett.

Gammel 29-03-13, 17:06   #169
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Overrasket over at foreldrene til denne gutten synes det er OK at han drar med seg en bærbar datamaskin inn i en LEKEvogn. Både med tanke på at den kan ødelegges, og at det kanskje var mer naturlig å stimulere til at gutten kastet seg med på den etablerte, aktive leken.

I 2013 er det sånn rundt omkring, at svært mange unger foretrekker å passivt sitte å se på dataspill fremfor å aktivt leke med hverandre, og for egen del hadde jeg hvertfall vært påpasselig med å holde leken i gang, så lenge den sporer til fysisk utfoldelse og kreativitet.

Gammel 29-03-13, 17:17   #170
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke at et barn fikk ha med seg laptop inn i det lekeområdet, men jeg skjønner heller ikke hvorfor man tok barn ut derfra fordi det satt barn stille der? De gangene jeg har vært i den lekevogna har noen sett på film, noen har lest bøker, noen har hatt med ds og de minste har typisk klatret. Jeg regner med at det ville vært et like stort problem dersom de satt stille og perlet/leste/lekte med trashpack/petshop?

Gammel 29-03-13, 17:22   #171
lucifine
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Er to typer lekevogn da, på det ene toget vi var på var det et lekevogn der det var plass til å sitte stille, kunne se film eller gjøre litt av hvert.Her hadde jeg ikke blunket over å se pc eller nettbrett bli brukt. På det andre toget vi tok på vei hjem igjen var det bare et lekeområde (type "klatrestativ") midt i toget. Her syntes jeg det er på sin plass at det er aktivitet og fysisk lek.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-13, 17:27   #172
Wingman
her skal det bli liv

Wingman sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Vestfold
Wingman er populærWingman er populærWingman er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

I 2013 er det sånn rundt omkring, at svært mange unger foretrekker å passivt sitte å se på dataspill fremfor å aktivt leke med hverandre, og for egen del hadde jeg hvertfall vært påpasselig med å holde leken i gang, så lenge den sporer til fysisk utfoldelse og kreativitet.

Jepp!! Flaggkrig er mye morsommere og mer spennende enn Call of Duty.
Ikke er det aldersgrense på det heller

Gammel 29-03-13, 17:37   #173
Leandra
Superduperaktiv

Leandra sin avatar

Hvor: Vestlandet
Leandra er litt kulLeandra er litt kulLeandra er litt kul
Standard

Nå har jeg ikke lest gjennom innleggene her, går bare utifrå overskriften. En 11 åring alene i timesvis på et tog synes jeg er helt uakseptabelt, virkelig. Fatter ikke at noen engang kan tenke tanken.

Gammel 29-03-13, 17:40   #174
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det spørs jo på hva målet er. Hvis målet er en mer litterær oppdragelse, så er det jo stor forskjell. Hvis målet er å hygge seg sammen og få en opplevelse ut av reisen, så er det jo ikke noen forskjell i det hele tatt.

Jeg for min del bruker ikke reiseetappene til oppdragelse. Ikke er det et krav med familiesamvær heller. Når vi er på biltur (vi kjører ikke så ofte tog, så derfor bruker jeg bil som eksempel), kjører vi stort sett alltid samme strekningen, og det er grenser for hvor givende det er å kjøre Dovrefjell, når man gjør det seks ganger i året. Jeg er mer enn happy med å velge løsninger som gjør at alle har det så morsomt og behagelig som mulig, så kan vi heller være sunne, oppdragende og familiesamværende når vi har kommet frem. Det er min foretrukne metode, og den fungerer strålende for hele familien min.

vi også.

Vi reiser endel
Bergen - Oslo (9-10timer ca, kommer litt ann på pauser og sånn)
Bergen - Stavanger (4timer ca, men mye ferje så ikke så gale)
Bergen - Lillehammer (9-10timer, kommer ann på pauser)
Bergen - Ålesund. (10-11timer kommer ann på pauser)

Målet mitt med de bilturene som da er en stund, er at ungene skal ha det kjekt.
Hvis det innebærer 10timer DS spilling for å sette det litt på spissen, vel da innebærer det 10timer ds spilling. For meg er det ikke det helt store problemet, eller tidspunktet for å bedrive "sunn" oppdragelse.

Og joda, de har innimellom de samme lekene som jeg hadde når jeg vokste opp. Velg en farge på bilen og førstemann til 10. Hvor mange traktorer, førstemann å se en ku.

Selv om jeg må inrømme at "førstemann å se en ku" har blitt brukt innimellom når ungene krangler så bustene fyker og vi er over filefjell feks. Altså null kuer, men unga er heeeelt stille i jakten på kua. *mother of the year* hehe...

Men nå er turene alltid lakt opp til at det blir mye familietid når vi er fremme, så tror ikke de tar noen skade av noen timer ds spilling i bilen.

Gammel 29-03-13, 17:40   #175
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Hvordan mener du at det ikke ødela?
Det gjorde det jo umulig for dem å utfolde seg i lek.
Jeg synes virkelig at det er uheldig når små barn må sitte stille på plassen sin fordi lekeområdet er okkupert av unger som sitter stille og spiller.

Ja, hvis det gjorde det umulig for de andre barna så fortsette med leken, selv om de hadde lyst til å leke, så er jeg selvsagt enig i at det er uheldig. Hvis problemet var at ungene som var der fikk mer lyst til å flokke seg om gutten som spilte enn å fortsette med den andre leken, så ser jeg ikke problemet.

Gammel 29-03-13, 17:43   #176
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Selv om jeg må inrømme at "førstemann å se en ku" har blitt brukt innimellom når ungene krangler så bustene fyker og vi er over filefjell feks. Altså null kuer, men unga er heeeelt stille i jakten på kua. *mother of the year* hehe...

Høres kjent ut. Eller "Førstemann som ser en rosa bil". Eldste har begynt å gjennomskue rosa bil-trikset da, men "ku over Sognefjell" tror jeg kunne fungert et par år til.

Gammel 29-03-13, 17:44   #177
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Høres kjent ut. Eller "Førstemann som ser en rosa bil". Eldste har begynt å gjennomskue rosa bil-trikset da, men "ku over Sognefjell" tror jeg kunne fungert et par år til.

Ja rosa bil har vi faktisk sett noen ganger.
Ikke mange da.
Men da hører jeg ALLTID fra yngste "Såååååån bil skal jeg ha når jeg blir stor mamma, kan du kjøpe en sånn å kjøre rundt i no" Ehh nei.
Men finn en ku er velfungerendes hehe

Gammel 04-04-13, 19:16   #178
LØM
Fullverdig medlem

Medlem siden: Apr 2013
LØM har et hav av muligheter foran seg
Standard

Søstra mi er 12 og vi kunne ikke funnet på å la henne sitte alene på toget, ikke fordi hun ikke ville klart det, men fordi hun syntes det er litt skummelt å kjøre tog alene. Det er bare såvidt hun vil ta toget till meg (en time på tog uten bytte og blir kjørt og hentet til stasjon og vinket avgårde når toget går.)
jeg selv kunne fint vært på toget 10 timer alene da jeg var 11 år, men så har jeg alltid elsket bøker og heller lest enn å spiulle tv spill, så med en pakke kjeks, en brus, matpakke og bok så hadde 10 timer gått fort. Jeg tok tog 3 timer alene da jeg var 8 år.

LØM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 19:33   #179
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå hadde jeg egentlig tenkt til å skrive et innlegg med himling over hvor motstander noen av dere virker å være av teknologisk nyvinning, men jeg tror jeg nøyer meg med å signere Teo i alt hun har skrevet. Hun er høfligere enn meg.

Hilsen hun som satt i cafeen og leste og skrev kort da vi besøkte Louvre, og ellers har sovet seg gjennom tur/retur Spania to ganger. Det ble folk av meg. Kulturinteressert også, gitt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 19:34   #180
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg er så høflig av meg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:43.