Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-13, 22:28   #61
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Nåja, katter er skadelige for enkeltindivider som er allergiske, og samfunnet ved at de tar livet av mange fugler.

Kumelk er også skadelig for noe enkeltindivider. Husdyr generelt er ikke skadelig.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 22:29   #62
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er glad for at det likevel ikke skal bli lovlig å ha reptiler som kjæledyr. Hvis det var et skriv å skrive under på for å støtte et forbud, skulle jeg signert der.

Gammel 16-04-13, 22:29   #63
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Jeg er ikke særlig glad i eksotiske dyr og vil ikke at de skal bli holdt som kjæledyr.

Enig!

Gammel 16-04-13, 22:31   #64
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Medlem siden: Apr 2013
tonyandre har et hav av muligheter foran seg
Standard

ja alkohol og hasj er skadelig. men reptiler som er på positivlisten, er fortsatt ikke skadelig!
nå er det vel det jeg prøvde å poengtere, reptiler er mindre farlig enn dyr som allerede er her i norge. både på mennesker og på natur..

men kan dere ikke sitte igang å kjempe for hasj saken da? om det betyr noe for dere?

tonyandre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 22:35   #65
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Enig!

da forstår jeg det slik at du hverken liker akvariefisk, hamster, tamrotter, marvin, kaniner, ilder, pappegøyer, undulater.. alle disse normale kjæledyrene her i landet, liker du ikke?

men når DU ikke liker noe, hvorfor skal du da bestemme hva JEG skal ha i mitt hus? så lenge det ikke er noe farlig eller skadelig?

om dere liker noe, som jeg ikke liker, er det da rett for meg å henge meg opp i det og at det da bør være forbudt?

Gammel 16-04-13, 22:41   #66
Meiose
Aktiv

Meiose sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Meiose er litt kulMeiose er litt kul
Standard

Hvordan er det med salmonellasmitte og reptiler? Er ikke det ett av argumentene mot?

Meiose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 22:48   #67
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av tonyandre, her.

ja alkohol og hasj er skadelig. men reptiler som er på positivlisten, er fortsatt ikke skadelig!
nå er det vel det jeg prøvde å poengtere, reptiler er mindre farlig enn dyr som allerede er her i norge. både på mennesker og på natur..

men kan dere ikke sitte igang å kjempe for hasj saken da? om det betyr noe for dere?

Hva i alle dager har hasj og alkohol med saken å gjøre?

Gammel 16-04-13, 22:52   #68
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Meiose, her.

Hvordan er det med salmonellasmitte og reptiler? Er ikke det ett av argumentene mot?

jo det er det, men dette er tatt fra en rissikovurdering. Dvs, om man skulle leite etter hva som kunne skje, så kom det opp. men det kom også opp at salmonellasmitten var så utrolig liten at den var "ikke gjeldene"
av ting som allerede er i landet er det mye mere salmonella smitte fra.
det virker også for meg at de har tenkt på salmonella på reptiler på verdens basis.. nå er det ikke alle reptiler i verden som skal bli lov heller, er bare en knippe med arter som skal bli lov. de er på listen nettopp pga de blant annet er snillest på dette.
og OM du skulle prøve å få salmonella for reptiler, så må du ha et dyr som faktisk er syk, så må du spise bæsjen.. salmonella smitter nemmelig fra avføring til munn.

vi har ikke problemer med det nå, og det er allerede 150-250 000 reptiler i norge. og i sverige der reptilhold er utbredt, har de heller ikke problemer med salmonellasmitte.

jeg kunne lagt opp hele begrunnelsen her på forumet.. men det blir meget mye lesing så jeg er redd for at folk ikke kommer til å gidde å lese..

Gammel 16-04-13, 22:54   #69
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

om du leser trådene framfor her, så får du heldigvis svar på det, du!

men skal svare deg. dette var noe jeg svarte på for å si at det IKKE er sammenheng med alkohol å hasj og reptiler.. slik noen andre trakk fram

Gammel 16-04-13, 23:07   #70
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

om du leser trådene framfor her, så får du heldigvis svar på det, du!

men skal svare deg. dette var noe jeg svarte på for å si at det IKKE er sammenheng med alkohol å hasj og reptiler.. slik noen andre trakk fram

Se der ja, tror jeg hoppet rett fra side 2 til side 4. Da skjønner jeg.

Gammel 16-04-13, 23:12   #71
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Se der ja, tror jeg hoppet rett fra side 2 til side 4. Da skjønner jeg.

fort gjort flott du var enig i at det var hull i hode å sammenligne de tingene

Gammel 16-04-13, 23:19   #72
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

håper dere som er enige, skriver under på kampanjen på side 1!

Gammel 16-04-13, 23:23   #73
era

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Vel tråden her begynner å gi meg et relativt kraftig behov for en eller annen for for bedøvelse.....

(Kilde: youtube.com)

Gammel 16-04-13, 23:24   #74
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Temaet er jeg igrunnen lite opptatt av, mn hadde et par kommentarer.

Opprinnelig lagt inn av Downfall, her.

Hva skal man egentlig med mattilsynet, Norsk herpetologisk forening++ når en enkelt man kan si nei, kun basert på egne følelser?

Som tidligere ansatt i departement vil jeg bare få påpeke at det ikke er nødvendigvis er en person som sier nei - selv om en minister fronter saken. Ofte ligger politiske grunner bak, herunder grunner fremforhandlet med andre partier.

helt til man får barn som er allergisk, ole har katt, kari har hamster, tommy har hund, emma har 3 rotter osv osv osv..

mens din datter klarer ikke forstå hvorfor akurat HUN ikke kan ha noen dyr? hvorfor kan ikke hun få noe å ta vare på? noe å være glad i? IKKE fordi det ikke finnes noe der ute, for f.eks en leopard gecko hadde vært mer enn supert
for et barn, men din datter kan ikke ha dyr fordi det finnes folk i Norge som ikke liker de.. det er DERFOR en jente på 10 år ikke kan ha en gecko på SITT rom, i VÅRT hjem..

Live with it. Vi skal aldri ha kjæledyr og båt. Livets harde realitet for våre barn, som de bare må lære seg å leve med.

Gammel 16-04-13, 23:25   #75
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

helt til man får barn som er allergisk, ole har katt, kari har hamster, tommy har hund, emma har 3 rotter osv osv osv..

mens din datter klarer ikke forstå hvorfor akurat HUN ikke kan ha noen dyr? hvorfor kan ikke hun få noe å ta vare på? noe å være glad i? IKKE fordi det ikke finnes noe der ute, for f.eks en leopard gecko hadde vært mer enn supert
for et barn, men din datter kan ikke ha dyr fordi det finnes folk i Norge som ikke liker de.. det er DERFOR en jente på 10 år ikke kan ha en gecko på SITT rom, i VÅRT hjem..

Det er ikke en menneskerett å ha det samme som alle andre barn har, og jeg synes det er en idiotisk begrunnelse for et lovforslag.

Mine jenter vil aldri få pelsdyr eller fjærkre så lenge de bor i mitt hus, siden jeg er allergisk mot det. Og de ville definitivt ikke fått reptiler eller skilpadder heller, om det hadde vært aldri så lovlig. Jeg er helt enig med Skilpadda: for ungenes del spiller det neppe noen rolle om de ikke får et kjæledyr fordi noen er allergisk eller fordi de bare ikke får.

Jeg er ellers skeptisk til samonellafaren ved slike dyr og synes ikke de har noe i småbarnsfamilier å gjøre. Utover det har jeg ikke noen sterke følelser verken i den ene eller den andre retningen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 23:26   #76
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Det er for faa slanger i norsk natur, det trengs noe som kan holde de unaturlig hoeye kattebestandene nede.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 23:30   #77
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Temaet er jeg igrunnen lite opptatt av, mn hadde et par kommentarer.

Som tidligere ansatt i departement vil jeg bare få påpeke at det ikke er nødvendigvis er en person som sier nei - selv om en minister fronter saken. Ofte ligger politiske grunner bak, herunder grunner fremforhandlet med andre partier.

men nå er det vel slik at informasjonen Vedum fikk, til syvende å sist var positivt svar på positivlisten. likevel ble det nei.. så jeg har min knapp på at det faktisk var han til syvende sist avga sin mening, og den meningen ble gjeldene..

Live with it. Vi skal aldri ha kjæledyr og båt. Livets harde realitet for våre barn, som de bare må lære seg å leve med.

live with it.. du hadde jobbet i departemang sa du? jeg vil tro det ja..

Gammel 16-04-13, 23:30   #78
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg støtter ikke oppdrett, katten min har bodd på gata og trengte et hjem. Hadde aldri kjøpt katt fra oppdretter.

Jeg har hatt mange forskjellige kjæledyr oppigjennom årene, men har etterhvert blitt enig med meg selv om at jeg er i mot hold av kjæledyr. Det eneste jeg er syns er ok er å ta til seg hjemløse dyr. De er jo allerede her, og trenger et hjem, men jeg syns ikke det er ok å "produsere" flere kjæledyr.
Ergo kommer jeg ikke til å signere.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 23:34   #79
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er ikke en menneskerett å ha det samme som alle andre barn har, og jeg synes det er en idiotisk begrunnelse for et lovforslag.

Mine jenter vil aldri få pelsdyr eller fjærkre så lenge de bor i mitt hus, siden jeg er allergisk mot det. Og de ville definitivt ikke fått reptiler eller skilpadder heller, om det hadde vært aldri så lovlig. Jeg er helt enig med Skilpadda: for ungenes del spiller det neppe noen rolle om de ikke får et kjæledyr fordi noen er allergisk eller fordi de bare ikke får.

Jeg er ellers skeptisk til samonellafaren ved slike dyr og synes ikke de har noe i småbarnsfamilier å gjøre. Utover det har jeg ikke noen sterke følelser verken i den ene eller den andre retningen.

du er skeptisk til noe du ikke vet om, med andre ord.. salmonella faren ved reptiler er så liten at den er ikke vurderende.. det er bevist.. og dette i tillegg fra flere organisasjoner..
slik jeg ser det så har du bestemt deg for dette, at du mener salmonella er i disse dyrene, ferdig diskutert. uansett hva faginstanser sier, så mener du likevel at det er en reel rissiko..

jeg påstår ikke at det er en menneskerett å eie et dyr. men nå har vi kjæledyr i Norge allerede, og hvorfor skal reptiler være annerledes enn noen andre dyr? så lenge det er snakk om dyr fra positivlisten som ikke er farlig i det hele tatt??

Gammel 16-04-13, 23:37   #80
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

live with it.. du hadde jobbet i departemang sa du? jeg vil tro det ja..

Nei, jeg sa ikke departemang. Jeg sa departement.
For et nekete utsagn du hadde over her, med nedsettende uttalelse om meg som person - uten å vite særlig mye om meg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:30.