Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-13, 11:53   #61
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Fint for deg, Simone, at du har hatt en god opplevelse. Det burde vært alle forunt og ikke et forbausende unntak.
Tallenes tale er klar og de personlige opplevelsene til svært mange fødende kan faktisk ikke underkjennes. Jeg er temmelig sikker på at fylkeslegen utmerket godt vet hva hun driver med når hun kritiserer KK, og at det er på bakgrunn av fakta og ikke vage følelser.

Ukulturen ligger i at man ikke ser hver enkelt fødende, at man aksepterer et visst "svinn" på babyer, at man tar utgangspunkt i en feilaktig ide om at alle fødende antagelig er late slubberter som vil "snike seg unna" en skikkelig fødsel og jukse seg til keisersnitt av bekvemmelighetsgrunner. Dette gjør meg så sint og lei meg. Jeg har kjent dette på kroppen og jeg er aldeles rasende over å ha blitt underkjent på egne opplevelser mange år etter, det er noe av det mest krenkende jeg har opplevd noensinne.

Kva slags tall refererer du til når du seier "tallenes tale er klar"? Dei 20 klagesakene?

Eg tvilar ikkje på at fylkeslegen har konkludert riktig i forhold til dei 20 klagesakene. Spørsmålet er om dei 20 sakene er representative for praksisen ved KK generelt og om KK i Bergen er verre enn andre sjukehus.
Vi høyrer jo svært sjelden noko frå dei kvinnene som har ein postiv opplevelse. Vi skal vel heller ikkje underkjenne opplevelsen dei har hatt?

Gammel 17-04-13, 12:00   #62
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Kva slags tall refererer du til når du seier "tallenes tale er klar"? Dei 20 klagesakene?

Eg tvilar ikkje på at fylkeslegen har konkludert riktig i forhold til dei 20 klagesakene. Spørsmålet er om dei 20 sakene er representative for praksisen ved KK generelt og om KK i Bergen er verre enn andre sjukehus.
Vi høyrer jo svært sjelden noko frå dei kvinnene som har ein postiv opplevelse. Vi skal vel heller ikkje underkjenne opplevelsen dei har hatt?

Jeg tenker at målet burde være null klagesaker. At ting går galt, ja, det kan skje, men når de ansatte ikke ser ut til å evne å møte føderskene etterpå heller, da bør de ta seg kraftig sammen og se på hva det er som gjør at de ikke klarer å få i stand en adekvat kommunikasjon.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 12:02   #63
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tall fra 2010 gjengitt i BT:

Sitat:

Mens landsgjennomsnittet for dødfødsler etter 23. svangerskapsuke i perioden er 3,2 per 1000, er det tilsvarende tallet for Kvinneklinikken ved Haukeland 5,7. Statistikken viser at andelen dødfødsler ved Rikshospitalet er 5,8 per 1000, nesten det samme som ved Haukeland

Det er vel rundt 1700 fødsler på Riksen, og veldig mange risikosvangerskap/risikofødsler. På Haukeland er det mange flere fødsler og flere av den normale sorten. De burde ha ligget nærmere landsgjennomsnittet, ikke nærme Rikshospitalet.

Allerede i 2010 sa de at det kunne være en tilfeldighet med opphopning av dødfødsler og komplikasjoner, men at det var grunn til å undersøke dette nærmere. Og det er vel den undersøkelsen som har resultert i kritikken.

De 20 som har orket å klage er toppen av et isfjell. Siden jeg kjenner noen som har opplevd å miste et friskt barn pga keisersnittvegring og dårlige avgjørelser, så vet jeg noe om hvilke ressurser og krefter man skal ha i en utrolig vanskelig situasjon for å orke å klage.

Gammel 17-04-13, 13:08   #64
Moia
Feil planet

Moia sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
Moia er litt kulMoia er litt kul
Standard

Om tallenes tale og Haukeland - leste MYE om bl.a. seteleie og keisersnitt da lillbror nærmet seg termin. NHI skriver følgende:

"Utvelgelseskriteriene vi har i Norge, er veldig gode. I Bergen føder nesten femti prosent av kvinner med barn i seteleie til termin, vaginalt. Ved de fleste andre sykehus er dette tallet på mellom 20 og 30 prosent. Dermed er det nok flere keisersnitt ved seteleie i dag, enn det var tidligere, sier Salvesen."

http://nhi.no/graviditetsoraklet/sva...itt-35639.html

Videre sier SMM-rapport nr. 3/2003. Fødsel av barn i seteleie til termin. Oslo: Senter for medisinsk metodevurdering, SINTEF, 2003:
http://www.kunnskapssenteret.no/Publ...ts=12c7deaa3de

"I Tromsø ble 17,5%, på Rikshospitalet 25,6% av de planlagte keisersnitt utført etter mors ønske, mot 4% i den noe eldre Haukelandsserien."

Så nei, dette er ikke bare 20 tilfeller. Det er STORE prosentforskjeller av det totale antall fødende - og dette har tydelig pågått MINST siden 2003 siden 2003-studien refererer til en "noe eldre Haukelandsserie" - og NHI-artikkelen er fra 2010. Og dette var tross alt kun ang. mors medbestemmelsesrett ved seteleie. Lite trolig at Haukeland lytter mer ved andre komplikasjoner.

Når denslags står svart på hvitt syns jeg egentlig det er rart at det ikke har vært reagert sterkere før. Vi er nok litt for godtroende til at helsevesenet alltid har vårt beste i fokus.
(I Haukelands tilfelle er vel opplæring av personell i kompliserte fødsler og videreføring av studier ganske så viktig. Glad jeg fikk føde på et sted med litt færre kjepphester og litt mer menneskelighet.)

Gammel 17-04-13, 13:21   #65
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men Haukeland har ikke veldig dårlige resultater på dødelighet ved hverken seteleie eller overtid, har de?

Gammel 17-04-13, 13:22   #66
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle som bor i Bergen i fødedyktig alder kjenner en eller flere som har mistet friske barn i svangerskap eller fødsel pga at det ikke er tatt keisersnitt. Det er jo helt vilt.

Ke? Jeg kjenner ingen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 13:28   #67
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ke? Jeg kjenner ingen.

Jøss, da er du den første jeg har hørt om og har veldig heldige naboer/venner. Jeg vet om flere.
Jeg skulle selvsagt ha skrevet "omtrent alle". Beklager det.

Gammel 17-04-13, 13:29   #68
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ke? Jeg kjenner ingen.

Ikke jeg heller.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 16:09   #69
Simone

Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jøss, da er du den første jeg har hørt om og har veldig heldige naboer/venner. Jeg vet om flere.

Eg kjenner heller ingen, men har jo lest om dei tilfella som har vore i avisa.

Gammel 17-04-13, 16:11   #70
Simone

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg tenker at målet burde være null klagesaker. At ting går galt, ja, det kan skje, men når de ansatte ikke ser ut til å evne å møte føderskene etterpå heller, da bør de ta seg kraftig sammen og se på hva det er som gjør at de ikke klarer å få i stand en adekvat kommunikasjon.

Selvfølgelig er målet null klagesaker. Men har dei andre fødeinstitusjonane det? Er alt bedre andre plassar enn på KK?
KK har heilt klart forbedringspotensiale på mange punkt, men det trur eg dei andre fødeinstitusjonane har også.

Gammel 17-04-13, 16:14   #71
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Jeg kjenner heller ingen som har mistet pga keisersnittvegring.

Da jeg fikk Lillemor ville forresten legen tvinge meg til å føde i seteleie. Jenta lå i tverrleie da jeg kom inn, og var dagen før blitt estimert til å veie 4,3 kg. Legen snudde henne i seteleie. Ingen problem mente legen. Jeg ble ikke hørt da jeg ikke ville. Dette på tross av at jeg har bekhterev med påfølgende tilstivninger i is-leddene i bekkenet.
Heldigvis snudde jenta seg selv i hodeleie da de satte epidural, så jeg slapp å føde i seteleie. Hun viste seg likevel å være stjernekikker, og var av den grunn vanskelig å få ut, og jeg var veldig dårlig etter fødselen, ute av stand til å forflytte meg på noen som helst måte. Likevel ble mannen sendt hjem kort tid etter fødselen, og jeg ble overlatt til meg selv på barsel, uten hjelp å få.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 16:47   #72
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Ikke jeg heller.

Ikke jeg heller.

Gammel 17-04-13, 16:53   #73
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ville jo vært helt usannsynlig at alle kjente noen som har mistet et barn i dødfødsel på KK. Det er jo mindre enn 5 i året eller noe, er det ikke?

Gammel 17-04-13, 16:59   #74
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at siden fylkeslegen faktisk kritiserer praksis, så må det faktisk tas tak i, helt uavhengig om de fleste har hatt gode fødselsopplevelser.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 17:44   #75
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg tenker at siden fylkeslegen faktisk kritiserer praksis, så må det faktisk tas tak i, helt uavhengig om de fleste har hatt gode fødselsopplevelser.

Det er jeg helt enig i.

Jeg har jo alt i alt hatt gode opplevelser, men jeg kvier meg til å føde der igjen likevel, både pga tidligere opplevelser samt det som kommer fram i media og fra bekjente.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 20:21   #76
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg bor langt unna KK, men selv her har jeg hørt om flere med skrekkelige opplevelser. KK var beryktet allerede når jeg fikk førstemann. Noe er galt når kvinner er redd før de føder på KK. Det er ikke slik det skal være.

Gammel 17-04-13, 20:30   #77
Callisto

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Jeg kjenner heller ingen og det ville vel vært merkelig også hvis tallet Polyanna nevner på 5 i året er riktig.
Men, jeg kjenner til et tilfelle hvor det kunne gått veldig galt men heldigvis gikk det bra.

Gammel 17-04-13, 20:35   #78
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Callisto, her.

Jeg kjenner heller ingen og det ville vel vært merkelig også hvis tallet Polyanna nevner på 5 i året er riktig.
Men, jeg kjenner til et tilfelle hvor det kunne gått veldig galt men heldigvis gikk det bra.

Næh. 5 i året blir 100 på tjue år, og man må jo anta at flere kjenner de samme. Men jeg kjenner heller ingen som har mistet barn på KK altså, og ikke gjorde jeg det da jeg bodde i Bergen heller. Jeg kjenner derimot en haug med kvinner som har vonde fødselsopplevelser der, både folk som fødte for 20-30 år siden og folk som fødte for 2 år siden. De verste historiene hørte jeg da jeg jobbet på mødrehjem, om svært unge mødre som hadde blitt behandlet helt forferdelig respektløst.

Jeg tror ikke en avdeling på sykehus får dårlig rykte sånn helt uten videre egentlig, det må ligge noe bak, spesielt på et så stort sykehus som Haukeland.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 20:39   #79
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det går gjetord om arbeidsmiljøet og kjeftamentet på KK, så det går jo bare an å håpe på at det blir bedre nå.
Jeg har hatt noen dårlige opplevelser der, men aldri knyttet til fødsel. En av sekretærene på gyn.pol er et hespetre, og det vet jeg at jeg ikke er eneste som synes, og avd.jordmoren på Barsel var ikke særlig pasientvennlig.
Sist fødte jeg midtsommers, og da var det bare unge folk på jobb. Det tror jeg nok var medvirkende god stemming og opplevelse, altså at de sure gamle grinebiterene var på ferie.
Men det kunne vært hvor som helst, egentlig.

Både da Knott og Knøtt kom til verden, gikk alt helt greit og alle var greie. Jeg følte meg veldig godt ivaretatt hele veien ifb. med keisersnittet - som var planlagt. Jeg kjenner for øvrig heller ingen som har mistet pga. keisersnittvegring eller overtid.

Men: Jeg har truffet på noen jordmødre, i jobbsammenheng, som har en tone som er nokså bisk - og gud forby å bli møtt med slikt i en fødesituasjon.

Gammel 17-04-13, 20:47   #80
Moia
Feil planet

Moia sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
Moia er litt kulMoia er litt kul
Standard

Muligens er ikke dødeligheten høyere på Haukeland. Hovedpoenget er vel at personellet ikke tar like mye hensyn til mors ønsker på dette sykehuset som ellers i landet.

Både seteleie og overtidighet gir flere forløsninger med tang (16% av de som har vaginal setefødsel ender med bruk av tang). Tang kan gi rimelig stygge skader på baby- både kort- og langvarig.

Fra Nordlandstudien:

Sitat:

Total morbiditet var lik i gruppene forløst med elektivt og akutt keisersnitt, mens vaginal forløsning med tang gav en signifikant høyere morbiditet.

Helsepersonell vil veie denne risikoen mot eget behov for å vedlikeholde opplæring i setefødsler.
For mødrene er risiko ved KS vs vaginal lik - mens barnet tar større risiko ved vaginal setefødsel.
Å IKKE høre på mødrenes ønsker i en sånn situasjon syns jeg rett og slett er umoralsk. Det er som om helsepersonellet sier "Vi godtar en større risiko for ditt barn som pris for at vi skal opprettholde vår kompetanse."

Syns følgende viser hvordan helsepersonell kan være mer åpen for risiko når det gjelder andre enn seg selv:

Sitat:

For noen år siden skrev ledelsen i SFOG (Svensk forening for fødselsmedisin og gynekologi) i sitt medlemsblad om et møte de hadde hatt. (...)Halvparten av deltagerne stemte for rutinemessig planlagt keisersnitt for alle pasienter med barn i seteleie. Når spørsmålet ble endret til å gjelde dem selv eller deres nærmeste, stemte 2/3 for planlagt keisersnitt.

http://nhi.no/graviditetsoraklet/sva...vor-35784.html

Flott at fylkeslegen tar fatt i dette.

Sist redigert av Moia : 17-04-13 kl 20:55.
Moia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:14.