|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Fondant eller marsipan?Har fått i oppdrag å lage bløtkake til en konfirmasjon. Mannen skal lage kaken, men jeg skal pynte. Jeg har lyst å bruke fondant, ettersom jeg mener det blir lettere å pynte den og det ser penere ut. Mannen mener at det kan bli for søtt, og at jeg bør satse på bare krempynt. Men er ikke det kjedelig da? Blir det for mye med fondant på bløtkake? Jeg spiser det ikke selv, så jeg aner ikke. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Curlingkone
|
Sv: Fondant eller marsipan?Jeg syns marsipan er best.
|
|
|
#3 |
|
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fondant eller marsipan?Jeg bruker alltid marsipanlokk og pynter med fondant. Jeg synes ikke fondant er godt i det hele tatt, men det er jo enkelt å la være å spise pynten.
|
|
|
#4 |
|
Sv: Fondant eller marsipan?Det er farge og smak som bekymrer meg, ja. Hvit marsipan har jeg ikke hørt om, så det må sjekkes ut. Men er det ingen fondant som smaker godt? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Fortynnet
|
Sv: Fondant eller marsipan?Marsipan er godt, fondant er bare søtt og ekkelt. Den eneste grunnen jeg kan se til å bruke fondant er hvis noen ikke tåler mandler, eller hvis det er viktig å ha en bestemt dekor som er lettere å få til med fondant. Men da må akkurat det bestemte utseendet være viktigere enn smaken. Hvis jeg får kaker med fondant lar jeg fondanten ligge igjen på tallerkenen. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Fondant eller marsipan?Fondant er lettere å pynte med enn marsipan og det kan også nøtteallergikere spise.
|
|
|
#9 |
|
Curlingkone
|
Sv: Fondant eller marsipan?D kan jo smaksette fondanten med smaksoljer feks, men det blir kunstig og søtt uansett syns jeg.
|
|
|
#11 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fondant eller marsipan?Så de har marsinpan på Jernia altså? Skjønner nå at det er Cacas sin. HAr ikke sett etter det, jeg.
|
|
|
|
#13 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Apr 2013
![]() |
Sv: Fondant eller marsipan?Fondant smaker høgg og det samme med sukerpasta, men blir veldig pent da. Tror jeg eventuelt ville gått for marsipanlokk og fondant pynt fordi den vistnok er lettere å jobbe med. Men nå vet jeg bare hva søstra mi sier, har ikke prøvd selv |
|
|
|
|
|
#14 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Fondant eller marsipan?Jeg synes marsipan smaker best på bløtkake. Det er både pent og godt å pynte med bare krem også, og frukt.
|
|
|
#15 |
|
Crazy Cat Lady
|
Sv: Fondant eller marsipan?Ungene elsker hjemmelaget marshmallowfondant. Kjøpt fondant smaker høgg uansett, så om ikke kaka er til en barnebursdag, ville jeg gått for marsipan eller ingenting.
|
|
|
|
#16 |
|
Sv: Fondant eller marsipan?Hm, skjønner jeg skal se bort ifra fondanten. Men leser på nettet at den hvite marsipanen smelter lett og kan falle fort sammen? Det vil jeg jo ikke. Kanskje jeg skal satse på lokk i marsipan, men sløyfe i fondant? Tenkte jeg skulle lage kake som ser ut som en gave. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Curlingkone
|
Sv: Fondant eller marsipan?Jeg har ikke prøvd å lage avansert pynt av marsipan, så hvorvidt den faller sammen om man prøver å lage sløyfe tør jeg ikke si, men det går jo fint an å lage sløyfen i fondant ja.
|
|
|
#18 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Fondant eller marsipan?MArsipanen smelter ikke da, men den blir veldig klissete om det er varmt i lufta. Uansett må en marsipankake stå kaldt til den skal settes på bordet så jeg tror det går bra å lage pynt av marsipan altså.
|
|
|
|
#19 |
|
Salt in the rainbow
|
Sv: Fondant eller marsipan?Pynt av marsipan tørker veldig sakte, så det er vanskelig å forme ting av det (f eks blomster), siden det kollapser før det har tørket. Jeg lager nesten alltid pynt i fondant/sukkerpasta, eller i gumpaste hvis det skal tørke ekstra fort.
|
![]() |
|
|