|
|||||||
| Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Oct 2012
![]() ![]() |
Svartsurbærhekk - hvordan få fart på veksten?Trenger virkelig noen tips! "Hekken" (dvs. glisne, lave (max 50 cm) planter) står nå på tredje året, og ser heller skrøpelig ut. Vil ha høy og tett hekk nuh! Hva skal man gjøre??? Kan jo nevne at dette er H7-område... |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Curlingkone
|
Sv: Svartsurbærhekk - hvordan få fart på veksten?Klipper dere godt nok ned hvert år?
|
|
|
#3 |
|
Superaktiv
![]() ![]() |
Sv: Svartsurbærhekk - hvordan få fart på veksten?Eh - neida, den har ikke fått noe godt stell altså... Klippet den først i år (toppene), men bør sikkert ta nede også for å få den tettere? Hvor mye på hver busk og hvor langt ned? Er gjødsel viktig? Luking? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Svartsurbærhekk - hvordan få fart på veksten?Fikk de god jord? Det har mye å si. Spør på et hagestenter om jordforbedring.
|
|
|
#5 |
|
Curlingkone
|
Sv: Svartsurbærhekk - hvordan få fart på veksten?Og les litt på nett om hvordan den bør klippes. Har aldri plantet hekk men bare tatt over gammel og tett hekk. Men regner med den må klippes ganske kraftig altså.
|
|
|
#6 |
|
Superaktiv
![]() ![]() |
Sv: Svartsurbærhekk - hvordan få fart på veksten?
Tror nok de bare er satt rett i jorda som er her, og den er vel ganske leirete. Jordforbedring er noe man har på i etterkant? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Svartsurbærhekk - hvordan få fart på veksten?Ah, hvis du ikke var raus med jorda deres så er nok det forklaringen. Men hvordan du skal jordforbedre kommer litt an på røtter og sånt.
|
|
|
#8 |
|
Superaktiv
![]() ![]() |
Sv: Svartsurbærhekk - hvordan få fart på veksten?Da har jeg funnet ut at de skulle vært klippet ned allerede første året etter planting. Det var selvfølgelig den sommeren vi overtok huset (og hekken), og hadde tusen andre gjøremål enn å vise omsorg for busker... Velvel - gjort er gjort, men jeg bør muligens kutte den ned nå?? Og med kutte ned menes visst ca 20 cm fra bakken, noe jeg syns er relativt stusselig |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Curlingkone
|
Sv: Svartsurbærhekk - hvordan få fart på veksten?Luk bort gresset, og ha på gjødsel gjennom sesongen.
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Svartsurbærhekk - hvordan få fart på veksten?Det kan godt hende de kan nyttiggjøre seg et godt lag med kugjødselkompost oppå jorda etter at du har luket vekk gresset.
|
|
|
#11 |
|
Superaktiv
![]() ![]() |
Sv: Svartsurbærhekk - hvordan få fart på veksten?Da må jeg vel luke da; kjenner at jeg totalt mangler motivasjon til slik jobb... Og natur- eller kunstgjødsel skal det bli. Skulle virkelig ønske jeg kom flyttende til en fin veletablert hage med fyldig og høy hekk - men, men - bare å brette opp ermene da. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Svartsurbærhekk - hvordan få fart på veksten?Jeg tror det er sånn hekk vi har. Den har skrint med jord, men har vokst seg stor og tett nå, etter 7 år.
|
![]() |
|
|