Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Gratis medisin til barn

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-13, 19:45   #1
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Gratis medisin til barn

Ullungen har fått påvist pollenallergi. I dag fikk vi resept på nesespray, øyendråper og tabletter. Og der sto jeg, da, klar med bankkortet etter at farmasøyten møysommelig hadde funnet frem medisinen, klistret på sine små lapper, signert og kontrollert. Men kortet bare viftet hun vekk: - Neida, medisin til barn er gratis!

Vi er i sannhet et heldig folk i et heldig land.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-13, 19:46   #2
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gratis medisin til barn

Ja, det er bra. Allergimedisiner på blå resept til barn er gratis. Men det gjelder ikke alle medisiner til barn sånn generelt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-13, 19:47   #3
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Ja, det er bra. Allergimedisiner på blå resept til barn er gratis. Men det gjelder ikke alle medisiner til barn sånn generelt.

Ah, er det slik det er. Men lell!

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-13, 20:09   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Nei, det gjelder for eksempel ikke når barnet trenger medisin som er reseptfritt, fordi en barnedose tilvarer en liten voksendose. Da får man ikke refundert noe og må ut med 10 000 i medisiner i året. Hadde barnet trengt samme dosen som en voksen, hadde medisinen derimot vært gratis, for den samme medisinen i voksendose, gir rett til refusjon.

Men utover det så er jeg helt enig i at velferdsordningene for barn er helt suverene her til lands.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-13, 20:15   #5
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Blå resept er vel fritt for barn?

Knerten får jo f.eks livostin nesespray på resept. Da henter de en fra reseptfriylla. (Mannen får også livostin nesespray på resept, da fikk han en topakning som ikke selges reseptfritt. vet ikke hvorfor, jeg mener guttungen også fikk topakning i fjor. Jeg mener, ei flaske, 100 doser, han skal ha 8 doser pr dag... det er greit med topakning da ja...)

Gammel 30-05-13, 20:16   #6
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har fine velferdsordninger, men det er noen merksnodigheter i regelverket som gjør at man av og til får lyst til å sende brevbomber til helfo. ()

Gammel 30-05-13, 20:24   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Vi har fine velferdsordninger, men det er noen merksnodigheter i regelverket som gjør at man av og til får lyst til å sende brevbomber til helfo. ()

Først av alt - etter å ha blitt kjent med foresatte til barn med spesielle behov , barn som min sønn, over store deler av kloden, jeg tror "vi" mangler CDKL5-barn fra det afrikanske kontinentet, men ut over det, "kjenner" jeg foreldre i både velfungerende land og i land, ellers i verden, som virkelig ikke fungerer, helsemessig.

Det er knapt en dag jeg ikke sender en stille takk til skjebnen som puttet meg i Norge. Vi aner virkelig ikke hvor fantastisk godt vi har det - de ting som behøver endres her i landet, ja de er reelle, for all del, og det er nok å ta av her og der, men fader heller, det er bagateller i forhold til hva fler jeg kjenner har å stri med i møtet med helsevesenet.

Og så har du pussigheter, som Katta nevner - som får det til å vekselsvis gape av sjokk, dåne litt av fortvilelse og hyle av latter.

Et eksempel. Lillemann er avhengig av Movicol for å holde avføringen i gang. Greit nok. Det finnes et flott Movicokprodukt beregnet på barn. Dette produktet er uregistrert, man må ha en spesiell type resept, og man må søke om å få det godkjent - og får man det, må man betale det sjøl, og det koster auau.

Så hva gjør man da? Man gjør, som de gjør på skukehuset, kjøper en eske Movicol for voksne, helt uten resept, og deler opp dosa, så en pose varer i tre dager. Mye billigere.

Gammel 30-05-13, 20:25   #8
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Katta: det tviler jeg ikke på. Vi har vært heldige nok til å ikke treffe på dem enda, da. Ganske "standard syke unger", så vi henter ut allergimedisn, astmamedsiner og kortison til eksem, i hvoedsak. Og det er jo såpass vanlige greier at det er rett frem.

Gammel 30-05-13, 20:27   #9
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Først av alt - etter å ha blitt kjent med foresatte til barn med spesielle behov , barn som min sønn, over store deler av kloden, jeg tror "vi" mangler CDKL5-barn fra det afrikanske kontinentet, men ut over det, "kjenner" jeg foreldre i både velfungerende land og i land, ellers i verden, som virkelig ikke fungerer, helsemessig.

Det er knapt en dag jeg ikke sender en stille takk til skjebnen som puttet meg i Norge. Vi aner virkelig ikke hvor fantastisk godt vi har det - de ting som behhøver endres her i landet, ja de er reelle, for all del, og det er nok å ta av her og der, men fader heller, det er bagateller i forhold til hva fler jeg kjenner har å stri med i møtet med helsevesenet.

Og så har du pussigheter, som Katta nevner - som får det til å vekselsvis gape av sjokk, dåne litt av fortvilelse og hyle av latter.

Et eksempel. Lillemann er avhengig av Movicol for å holde avføringen i gang. Greit nok. Det finnes et flott Movicokprodukt beregnet på barn. Dette produktet er uregistrert, man må ha en spesiell type resept, og man må søke om å få det godkjent - og får man det, må man betale det sjøl, og det koster auau.

Så hva gjør man da? Man gjør, som de gjør på skukehuset, kjøper en eske Movicol for voksne, helt uten resept, og deler opp dosa, så en pose varer i tre dager. Mye billigere.

Det er faktisk billigere hvis du får det på resept og kjøper stor boks såvidt jeg husker. Den for voksne altså. Den for barn får du hamstre i sverige.

Og så har de noen sånne "you didn´t say the magic word"-svar som jeg blir gal av. Det holder liksom ikke at noen helt soleklart bør få noe dekket. Man må si det på riktig måte. Jada, flåsete, men det er ikke helt lite frustrasjon her.

Og kremer. Dere som smører dere, dere vet helt klart hvor mange kg av hver krem dere bruker i året,sant? Det må helfo vite. Og hvor mange ganger man måler blodsukker i måneden og hvor mange sprøytespisser man trenger.

Gammel 30-05-13, 20:33   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hey, takk for tips, Katta!

Og jeg har skjønt at det til tider kan være ganske så frustrerende å forholde seg til HELFO-språket, og sprøyter, det er en vitenskap i seg sjøl, ja. Jeg mener 20 ml-sprøyter og 2 ml-sprøyter, det kan man ikke få på en og samme diagnose, nei.

Gammel 30-05-13, 20:34   #11
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, vi er superheldige, og jeg er virkelig glad for at jeg bor her.
Med det helse og sosialsystemet vi har tåler vi godt disse merksnodighetene fra Helfo.
Da vi startet med adrenalinpenner var dette en kostnad vi måtte bære selv pga at vi ikke brukte det mer enn 3 mnd i året. At vi måtte bære de med oss hvor vi enn var, var liksom ikke det samme som å bruke.
For noen få år siden ble dette endret, så nå dekkes de.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-13, 20:35   #12
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Med det helse og sosialsystemet vi har tåler vi godt diss merksnodighetene fra Helfo.

Bare delvis enig. Disse merksnodighetene koster endel arbeidstimer for å si det sånn.

Gammel 30-05-13, 20:36   #13
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare delvis enig. Disse merksnodighetene koster endel arbeidstimer for å si det sånn.

Godt poeng. Jeg tenkte mer i et privatøkonomisk perspektiv.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-13, 20:38   #14
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Og ikke bare for legene - jeg hadde direkte vondt av farmasøyten på apoteket, sist jeg var der.

Jeg har et aldeles fornøyelig forhold til farmasøytene på lokalapoteket - hun ene mumlet en gang: "neste gang jeg ser deg komme inn døra, ja så går jeg på do."

Gammel 30-05-13, 20:39   #15
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Godt poeng. Jeg tenkte mer i et privatøkonomisk perspektiv.

Jo, ja... de fleste merksnodighetene så. Jeg vet om eksempler på at det ikke helt stemmer heller, men dog. Man kan ikke ha et system som dekker alt kanskje. Jeg tror det er mest for unger vi stanger i den veggen, for voksne er det mer gjennomregulert.

Gammel 30-05-13, 20:41   #16
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Og ikke bare for legene - jeg hadde direkte vondt av farmasøyten på apoteket, sist jeg var der.

Jeg har et aldeles fornøyelig forhold til farmasøytene på lokalapoteket - hun ene mumlet en gang: "neste gang jeg ser deg komme inn døra, ja så går jeg på do."

Sist jeg snakket med farmasøyten på apoteket hos oss var da hun fortalte meg om de nye reglene for spesifisering av utstyrsmengde per måned for diabetikere. Og jeg sa "sukk". Og hun sa "ja, jeg vet". Og så stønnet vi litt sammen og ordnet den resepten.

Gammel 30-05-13, 20:46   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså, litt innstramming for f.eks. diabetikere gjør egentlig ikke noe, tenker jeg. Det er mange som kaster strimler for måneder og måneder når de skifter blodsukkerapparat (og det kan de jo gjøre ofte, siden leverandørene gir bort apparatene fordi de tjener så godt på strimler). Det er en sånn sløsementalitet som fort kan komme når alt er gratis, og som koster samfunnet veldig mye penger til sammen. (Nå brukte jeg diabetikere som eksempel, altså.)

Men et sted går jo vinningen opp i spinningen på helsepersonelljobben.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-13, 21:14   #18
Malama

Malama sin avatar

Standard

Det med hvor mange kilo krem vi bruker i året, det driver vi visst og finner ut, Katta. ja, for vi har fått en greie fra sykehuset hvor vi skal skrive det opp, og så skal vi visst på et vis få skrevet en søknad, og så skal vi få sende hele greia til heflo som skal altså vite hvor mye av alt vi bruker, og da er det vel ikke mulighet til å skifte merker da, selv om vi anbefales å gjøre det, sånn siden søknaden gir vedtak på akkurat det vi skrev opp?

Ideelt sett skulle ungene hatt hver sin krem også, sånn siden vi skal skrive et skjema for hver av dem, men det løser vi ved å skrive annethvert innkjøp på hver av dem, det er på ingen måte aktuelt å ha to av den samme kremen i bruk til enhver tid, altså. Det er nok tuber og flasker på badet vårt om det ikke skal være to like i bruk...

Gammel 30-05-13, 22:05   #19
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt avsporing her, men vi har fått bricanyl på blåresept. Storebror bruker det når han får kraftig hoste-noe han sjelden har. Vi har vel tatt ut ca en flaske i året-Max. Vi hadde den på ordinær resept tidligere - og den er ikke dyr heller...

Gammel 30-05-13, 22:45   #20
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Reglene fra Helfo blir bare mer og mer innfløkte, og mer og mer spesifiserte. Noe som krever at legene i stadig økende grad forsikrer seg om at reseptene de skriver under på er korrekte. Farmasøytene hadde i mye større grad tidligere, mulighet til å intervenere for å rette opp feil og mangler (som det jo er mange av - formelt sett), men når alt i større grad går elektronisk, er ikke det ikke alltid vi kan gjøre noe hvis utgangspunktet er veldig feil. Jeg blir av og til kjeftet på av fortvilte og sinte pasienter, for ting jeg ikke kan gjøre noe med, og er veldig glad i kundene som viser forståelse for at jeg tross alt bare er "budbringeren" i dette store helsesystemet.

Jeg er veldig glad for e-resepter, og har stor respekt for at Helfo må innskjerpe mengdene som folk henter ut "fordi det er gratis" og "fordi de har krav på". Hvis Helfo hadde sett mengdene med fullt brukbare legemidler som jeg HVER DAG destruerer på apoteket (fordi folk har en tendens til å hamstre) er jeg sikker på at de hadde laget nye regler med enda strammere hentefrekvens og kun små pakninger ved første gangs forskriving. Folk kommer inn for å destruere BÆREPOSER med legemidler de som hentet på blå resept; før de skiftet terapiregime og ikke trengte akkurat DE inhalasjonsmedisinene lenger...

Vi er knallheldige

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:56.