Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Regler om fri utenom ferier

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-06-13, 18:13   #1
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Regler om fri utenom ferier

I disse tider diskuteres det om det skal bli forbudt med fri i skolen utenom ferier. Her på FP er det jo diskutert mye tidligere.

Men hva skjer på skolene f.eks. denne siste uka hos dere? Noe faglig viktig?

Hos oss leverte de inn bøkene forrige uke, og det var slack allerede da på ting. Hele denne uka er bare rydde, tur, kos, utelek, et.c. Ungene synes sikkert det er topp, men i forhold til å kunne forsvare det 'alvor' de legger til grunn for et evt. forbud, så synes jeg faktisk skolen burde vært skole til og med i dag. Fredag skal de f.eks. bare dit for å si hadet og spise godteri.

Andre perioder av året forstår jeg påvirkes mer, men at folk har startet ferien nå - ja det overrasker meg ikke. Ferien har jo i bunn og grunn startet allerede.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-13, 18:19   #2
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Regler om fri utenom ferier

Det jobbes litt, men det er mye ute, se film og slappe av ja. Kan ikke se at sønnen min har gått glipp av så veldig mye om han hadde hatt fri denne uka.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor vi plutselig får beskjed om at skolen slutter 11.15 på fredag, jeg syns at når det først er skole så kunne de hatt vanlig skoledag også siste dagen. Men det er fordi det alltid har vært sånn for at lærerne skal få gå tidligere.

Gammel 18-06-13, 18:27   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Karakterene er satt, så det er begrenset hvor "viktig" det faglige de gjør er, men de har skole hele denne uken. I går hadde de vanlige timer, i dag hadde de utvidet gymtimene og dro i Frognerbadet halve dagen, og etterpå så de en del av filmatiseringen av Hobbiten, som de leste tidligere i vår - begge aktivitetene altså en kombinasjon av faglig relevant og hyggelig. Antar det er lignende opplegg i morgen og torsdag. På fredag skal de ha én eller to timer (se ferdig filmen, tror jeg) før de deler ut årets vitnemål, og så skal de visst gå en tur ett eller annet sted sammen med klasselæreren.

Gammel 18-06-13, 18:32   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss er det relativt vanlig undervisning i tilegg til litt andre ekstraaktiviteter. Jeg syns det er greit, jeg. Denne uka har de TIEY, RLE, musikk og gym, i tillegg til å rydde klasserommet sitt og flytte inn i det nye, ha fotballcup, levere tilbake bibliotekbøker og ha avslutning. Forrige uke hadde de vanlig uke, i tillegg til en overnattingstur til leirskolen. Alt sammen syns jeg det er fint at barna får med seg, men så er ikke jeg en sånn forelder som mener at skole kun består av realfag.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-13, 18:37   #5
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss er det lek og tur og film og kakespising denne uka.

Gammel 18-06-13, 18:45   #6
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Minsten og tenåringen har ikke lekser denne uka, men 6.klassingen satt en god stund med lekser i går. De hadde ukeprøve som vanlig på fredag.
Her er siste skoledag på torsdag, da skal hele skolen ned på stranda for å grille.

Jeg vet ikke om jeg synes det er ok med forbud mot fri utenom ferier, men jeg synes det er forskjell på å ta ei uke fri for å dra til syden og å ta fri fredag og/eller mandag for å dra i dåp, konfirmasjon, bryllup eller begravelse.

Gammel 18-06-13, 18:46   #7
Lizzie
Bør lage seg en tittel selv

Lizzie sin avatar

Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skoleuka er litt koseligere, men med noe alternative aktiviteter. Mandag gym og filmvisning av Svein og Rotta med tilhørende oppgaver. De har lest en bok felles og mange hver for seg i løpet av året. Tirsdag var det nesten vanlig undervisning i matte og norsk og rle og så fikk de se 7. trinns oppsetning av Grease. Onsdag går de på langtur i skogen og torsdag vasker de klasserommet og leverer manglende bøker og tømmer garderobene. Fredag er det bare avslutning med god mat og sikker en film eller noe sånt.

Selv tenker jeg på det sosiale aspektet ved slike roligere tider - og ikke minst implementeringen av den generelle delen av læreplanen, som få ser ut til å bry seg om, men som skolene er pliktig til å følge.

Gammel 18-06-13, 18:46   #8
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Alt dere nevner har jo relevans for klassemiljøet, og den generelle delen av læreplanen.

Gammel 18-06-13, 18:49   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg tenker jo det kan variere om det er det pensumfaglige eller andre aspekter ved skolen som er viktigst i en gitt uke, og det kan vel også variere hva det enkelte barn har mest bruk for og mest utbytte av. En litt morsommere og koseligere uke uten lekser er det jo fint å få med seg for unger som kanskje er slitne etter et langt skoleår - jeg tror ikke denne siste uken gir noe mindre utbytte for vår femteklassing enn f.eks forrige uke gjorde, selv om det er på andre områder.

Gammel 18-06-13, 18:51   #10
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Hos oss leverte vi bøker i går, og delte ut karakterer i dag. Jeg må på jobb en gang neste uke for å ta imot bøker, pc-er og pc-ladere fra de 3 elevene mine (av 15) som har tatt fri denne uken.

Dersom alle hadde tatt ferie denne uken hadde jo bare problemet forskjøvet seg. Det er helt nødvendig med noen dager som ikke kun er faglig helt på slutten. Det går ikke an å gjøre ALT den siste dagen, både karaktersetting, levering av bøker, levering av pc-er, rydding og "demontering" av alt stæsj i klasserommet, osv.

Gammel 18-06-13, 18:59   #11
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Ja, altså jeg syns ikke det er feil at de ikke jobber for fullt denne uka, men jeg syns ikke det hadde vært krise om sønnen min hadde gått glipp av det. Når det er sagt så kommer jeg nok ikke til å søke han fri for at vi skal reise til syden eller noe sånt, personlig syns jeg de har nok fri som det er, så de trenger ikke mer fri enn det de har. Men så er det sånn at sønnen min har en pappa som ikke bor her, og han valgte i fjor å dra på ferie 9 dager før skoleslutt, og da hadde sønnen min permisjon. Det var greit nok fordi de reiste helt til Afrika, og det sikkert har noe med pris, varme og farens ferie å gjøre. Men jeg ville ikke sagt ja til dette hvert år.

Gammel 18-06-13, 19:24   #12
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er fint med de sosiale tingene de gjør denne uken og guttene hadde ikke likt å gå glipp av dette, ihvertfall ikke på fast basis.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-13, 19:34   #13
Anne C

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har 10. klasse i år, og det er sånn at man annen hvert år har tidlig/sen eksamen. Våre elever har hatt tidlig eksamen i år, dvs at siste muntlig eksamen var 7. juni. Neste år er det sen muntlig eksamen på skolen vår, da kan de holde på til mandag den siste uka før skoleslutt. 8. og 9. klasse har levert skolebøkene sine i slutten av forrige uke eller i går. Denne siste uka er det endel sosiale saker, men vi drar også til et badeanlegg og har førstehjelp mm. 10. klasse i år har har to uker uten undervisning, men vi har hatt diverse opplegg for de hver dag, også endel kos. Jeg synes det er rart at noen ikke synes vitnemålsutdelig og høytidlig avlutning er viktig i 10. klasse. Det er opp til fler som skal ha de siste dagene fri av avgangselevene våre.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-13, 20:07   #14
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg har en sønn som sitter og gjør lekser i skrivende stund - 2. klassing. Her er det høyt trykk til siste slutt ser det ut som. Jeg må i den forbindelse komme med en innrømmelse. I går gjorde vi ikke lekser, for jeg sjekket ikke ukeplanen - tok nemlig for gitt at det var leksefri den siste uka. I dag da jeg hentet minstemann sa han til meg at "mamma, i dag må vi gjøre lekser for både i dag og i går, for i går glemte vi det." Jeje. (Og så jeg som er lærer og alt. )

Eldste som går på ungdomsskolen har hatt voldsomt med slækk de siste ukene syns jeg, jentungen som avslutter 7. klasse har kjørt beinhard jobbing helt til denne uka.

Enig med de over som sier at det å gjøre koselige ting sammen i klassen også er viktig læring. Jeg syns dog ikke å glane på film dag etter dag er spesielt lærerikt på verken den ene eller andre måten. Her hadde det vært fint om lærerne hadde snakket sammen så elevene slapp å se et par om dagen...

Darth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-06-13, 20:17   #15
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For Guttungen sin del (4.trinn) er det vanlig skoledag man-onsdag, dog leksefri. Torsdag reiser de på tur til noen bronsealdergraver, og fredag er det bare kos og sommeravslutning.

Jeg syns denne uka er vel så viktig å få med seg, som de andre skoleukene, både faglig og sosialt.

Gammel 18-06-13, 20:19   #16
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes selv at vi har hatt et godt planlagt opplegg de 2-3 siste ukene, vi har hatt det både gøy, sosialt og faglig. Jeg tror faktisk ikke de har sett en eneste film, annet enn i dag (siste dagen) så viste vi frem filmer som elevene selv har laget, slik at de andre kunne få se hva medelevene hadde gjort.

Gammel 18-06-13, 20:26   #17
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her er det nesten vanleg skule heile veka. Dei leverer bøkene etterkvart, men det supleres med kopier og andre oppgåver. Onsdag er det skuletur, og fredag er det rydde og kosedag.

Eg synest ungene har nok fri frå skulen, og kjem nok ikkje til å ta dei ut for å reisa på ferie. Då må det vera noko heilt spesielt. Fri for å besøka ein foreldre i utlandet, reisa i bryllup etc. stiller seg litt annerledes.

Gammel 18-06-13, 20:39   #18
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Mine har jo ikke begynt enda, så jeg vet ikke helt hva de gjør på på skolen, men jeg anser skoleåret å vare til siste skoledag. Jeg ser derfor på neste sommer som det siste året vi har mulighet til å reise på ferie utenom skoleferien, og da begrenset tik FØR, for deretter har vi skolebarn.

Jeg ser på det som en helt annen sak å be om fri en dag for konfirmasjon på andre siden av landet (kommer til å skje minst to ganger for mine barn, da de har en tante og en onkel som er på deres egen alder, og altså bor en dagsreise unna) et bryllup (kan også finne på å skje da mor og far til nevnte tante og onkel er forlovet, men ikke har giftet seg enda (og faren er altså mine barns bestefar, så jeg regner med vi blir invitert) og barnedåp er heller ikke utrolig, ettersom de har to halvvoksne tanter på den kanten av landet også, som sikkert kan finne på å få barn i mine barns skolealder, eller begravelse (en og annen slik kan også finne sted i såpass lang reiseavstand at siden disse somregel ikke skjer i forbindelse med helg, så det blir mer enn en fridag også)

Dette ser jeg på som spesielle permisjoner pga spesielle hendelser, som ikke er det samme som ferie, og forbud mot dette virker bare helt absurd egentlig. Sterke begrensinger på ferie utenom ferien ser jeg likevel ikke at burde være uforenelig med muligheten til å gå i en bestefars begravelse (eller bryllup) og denslags.

Gammel 18-06-13, 20:48   #19
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Vanlig skole mandag-tirsdag-onsdag men leksefri.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-13, 20:50   #20
noen
This is normal!

noen sin avatar

Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min andreklassing hadde også vanlig mengde lekser til i morgen. Det er også planlagt faglig aktivitet både i morgen og torsdag. Fredag er det felles avslutning som de har øvd til i musikktimene de siste par ukene. Her er det altså fullt trykk fra første til siste uke, og det synes jeg er flott.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:01.