|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Regler om fri utenom ferierI disse tider diskuteres det om det skal bli forbudt med fri i skolen utenom ferier. Her på FP er det jo diskutert mye tidligere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Regler om fri utenom ferierDet jobbes litt, men det er mye ute, se film og slappe av ja. Kan ikke se at sønnen min har gått glipp av så veldig mye om han hadde hatt fri denne uka.
![]() |
#3 |
flisespikker
|
![]() Sv: Regler om fri utenom ferierKarakterene er satt, så det er begrenset hvor "viktig" det faglige de gjør er, men de har skole hele denne uken. I går hadde de vanlige timer, i dag hadde de utvidet gymtimene og dro i Frognerbadet halve dagen, og etterpå så de en del av filmatiseringen av Hobbiten, som de leste tidligere i vår - begge aktivitetene altså en kombinasjon av faglig relevant og hyggelig. Antar det er lignende opplegg i morgen og torsdag. På fredag skal de ha én eller to timer (se ferdig filmen, tror jeg) før de deler ut årets vitnemål, og så skal de visst gå en tur ett eller annet sted sammen med klasselæreren.
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Regler om fri utenom ferierHos oss er det relativt vanlig undervisning i tilegg til litt andre ekstraaktiviteter. Jeg syns det er greit, jeg. Denne uka har de TIEY, RLE, musikk og gym, i tillegg til å rydde klasserommet sitt og flytte inn i det nye, ha fotballcup, levere tilbake bibliotekbøker og ha avslutning. Forrige uke hadde de vanlig uke, i tillegg til en overnattingstur til leirskolen. Alt sammen syns jeg det er fint at barna får med seg, men så er ikke jeg en sånn forelder som mener at skole kun består av realfag.
![]() |
#6 |
Strikker
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Regler om fri utenom ferierMinsten og tenåringen har ikke lekser denne uka, men 6.klassingen satt en god stund med lekser i går. De hadde ukeprøve som vanlig på fredag.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Regler om fri utenom ferierSkoleuka er litt koseligere, men med noe alternative aktiviteter. Mandag gym og filmvisning av Svein og Rotta med tilhørende oppgaver. De har lest en bok felles og mange hver for seg i løpet av året. Tirsdag var det nesten vanlig undervisning i matte og norsk og rle og så fikk de se 7. trinns oppsetning av Grease. Onsdag går de på langtur i skogen og torsdag vasker de klasserommet og leverer manglende bøker og tømmer garderobene. Fredag er det bare avslutning med god mat og sikker en film eller noe sånt.
![]() |
#9 |
flisespikker
|
![]() Sv: Regler om fri utenom ferierJa, jeg tenker jo det kan variere om det er det pensumfaglige eller andre aspekter ved skolen som er viktigst i en gitt uke, og det kan vel også variere hva det enkelte barn har mest bruk for og mest utbytte av. En litt morsommere og koseligere uke uten lekser er det jo fint å få med seg for unger som kanskje er slitne etter et langt skoleår - jeg tror ikke denne siste uken gir noe mindre utbytte for vår femteklassing enn f.eks forrige uke gjorde, selv om det er på andre områder.
![]() |
#10 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Regler om fri utenom ferierHos oss leverte vi bøker i går, og delte ut karakterer i dag. Jeg må på jobb en gang neste uke for å ta imot bøker, pc-er og pc-ladere fra de 3 elevene mine (av 15) som har tatt fri denne uken.
![]() |
#11 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Regler om fri utenom ferierJa, altså jeg syns ikke det er feil at de ikke jobber for fullt denne uka, men jeg syns ikke det hadde vært krise om sønnen min hadde gått glipp av det. Når det er sagt så kommer jeg nok ikke til å søke han fri for at vi skal reise til syden eller noe sånt, personlig syns jeg de har nok fri som det er, så de trenger ikke mer fri enn det de har. Men så er det sånn at sønnen min har en pappa som ikke bor her, og han valgte i fjor å dra på ferie 9 dager før skoleslutt, og da hadde sønnen min permisjon. Det var greit nok fordi de reiste helt til Afrika, og det sikkert har noe med pris, varme og farens ferie å gjøre. Men jeg ville ikke sagt ja til dette hvert år.
![]() |
#12 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Regler om fri utenom ferierJeg synes det er fint med de sosiale tingene de gjør denne uken og guttene hadde ikke likt å gå glipp av dette, ihvertfall ikke på fast basis.
![]() |
#13 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Regler om fri utenom ferierJeg har 10. klasse i år, og det er sånn at man annen hvert år har tidlig/sen eksamen. Våre elever har hatt tidlig eksamen i år, dvs at siste muntlig eksamen var 7. juni. Neste år er det sen muntlig eksamen på skolen vår, da kan de holde på til mandag den siste uka før skoleslutt. 8. og 9. klasse har levert skolebøkene sine i slutten av forrige uke eller i går. Denne siste uka er det endel sosiale saker, men vi drar også til et badeanlegg og har førstehjelp mm. 10. klasse i år har har to uker uten undervisning, men vi har hatt diverse opplegg for de hver dag, også endel kos. Jeg synes det er rart at noen ikke synes vitnemålsutdelig og høytidlig avlutning er viktig i 10. klasse. Det er opp til fler som skal ha de siste dagene fri av avgangselevene våre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Regler om fri utenom ferierJeg har en sønn som sitter og gjør lekser i skrivende stund - 2. klassing. Her er det høyt trykk til siste slutt ser det ut som. Jeg må i den forbindelse komme med en innrømmelse. I går gjorde vi ikke lekser, for jeg sjekket ikke ukeplanen - tok nemlig for gitt at det var leksefri den siste uka. I dag da jeg hentet minstemann sa han til meg at "mamma, i dag må vi gjøre lekser for både i dag og i går, for i går glemte vi det." Jeje. (Og så jeg som er lærer og alt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Regler om fri utenom ferierFor Guttungen sin del (4.trinn) er det vanlig skoledag man-onsdag, dog leksefri. Torsdag reiser de på tur til noen bronsealdergraver, og fredag er det bare kos og sommeravslutning.
![]() |
#16 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Regler om fri utenom ferierJeg synes selv at vi har hatt et godt planlagt opplegg de 2-3 siste ukene, vi har hatt det både gøy, sosialt og faglig. Jeg tror faktisk ikke de har sett en eneste film, annet enn i dag (siste dagen) så viste vi frem filmer som elevene selv har laget, slik at de andre kunne få se hva medelevene hadde gjort.
![]() |
#17 |
|
![]() Sv: Regler om fri utenom ferierHer er det nesten vanleg skule heile veka. Dei leverer bøkene etterkvart, men det supleres med kopier og andre oppgåver. Onsdag er det skuletur, og fredag er det rydde og kosedag.
![]() |
#18 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Regler om fri utenom ferierMine har jo ikke begynt enda, så jeg vet ikke helt hva de gjør på på skolen, men jeg anser skoleåret å vare til siste skoledag. Jeg ser derfor på neste sommer som det siste året vi har mulighet til å reise på ferie utenom skoleferien, og da begrenset tik FØR, for deretter har vi skolebarn.
![]() |
#20 |
This is normal!
|
![]() Sv: Regler om fri utenom ferierMin andreklassing hadde også vanlig mengde lekser til i morgen. Det er også planlagt faglig aktivitet både i morgen og torsdag. Fredag er det felles avslutning som de har øvd til i musikktimene de siste par ukene. Her er det altså fullt trykk fra første til siste uke, og det synes jeg er flott.
![]() |
![]() |
|
|