Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Kva er dette?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-07-13, 16:14   #1
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Kva er dette?

Er dette ugrass eller er det noko å ta vare på ? Veks overalt på tomten.

Og så er det denne rhododendronen min. Den er veldig fin, den veka den er i blomst, men ellers er den ikkje noko å sjå til. Er det berre å kutte den ned og sjå om noko dukkar opp igjen ?

Gammel 02-07-13, 16:16   #2
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kva er dette ?

Det første er honningknoppurt. Jeg synes ikke den er ugress - men noen gjør kanskje det. Jeg liker at den klarer seg i skyggen inntil veggen der det er tørt og ingenting annet klarer seg.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 16:20   #3
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kva er dette?

Her er den overalt. Ikkje alle plassar eg er like glad i den. Men eg synes den er litt fin.

Gammel 02-07-13, 16:21   #4
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Grav den opp - den er grei å flytte/fjerne synes jeg. Når den er avblomstret kan den klippes helt ned - da rekker den å komme opp igjen og blomstre enda en gang før vinteren.

Gammel 02-07-13, 16:23   #5
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Standard

Gjer den ? Kult. Då skal eg grava opp, flytte og kutte ned.

Gammel 03-07-13, 15:40   #6
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg liker den, har gode barndomsminner fra hager med denne blomsten, så den får stå hos meg. Den lukter forresten "godteri"

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-13, 23:47   #7
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hæ? Er det ikke kornblomst?

Gammel 04-07-13, 10:24   #8
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Hæ? Er det ikke kornblomst?

Joda, den er i slekt. Både honningknoppurten og kornblomst tilhører familien Centaurea.

Men som du ser, så er denne honningknoppurten mer blader enn blomst og varierer ikke i fargene.

Grav den opp og sett den der du liker å ha den. Ikke ha mindre enn 3/4 m2 av den, for ellers får man ikke noe inntrykk av blomsten.

Gammel 04-07-13, 11:09   #9
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Centaurea Montana (Honningknoppurt). Typisk bondehagestaude.

Centaurea Cyanus (Kornblomst) Ettårig sommerblomst.

Centaurea Dealbata (filtknoppurt, flerårig)

Centaurea Scabiosa (ser jo ut som tistel, men heter fagerknoppurt)

Dette er fine blomster å ha i hagen, for bier og humler liker dem godt.

Gammel 04-07-13, 12:28   #10
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Åh den siste rosa ønsker jeg meg en liten rot av hvis noen har.

Gammel 04-07-13, 12:33   #11
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Standard

Men rododendronen min er det ingen som vil uttale seg om ?

Gammel 04-07-13, 12:36   #12
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Jeg vet ikke om det vil være noen suksess å sage den ned.

Gammel 04-07-13, 12:37   #13
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har nå lært at jeg ikke har kornblomst, men Honningknoppurt i hagen. Det var jo så fint navn.

Gammel 04-07-13, 12:59   #14
konsulenten
Passiv

Standard

Ang. rhododendronen, en mulighet kan være å plante en slyngplante under som blomstrer på et annet tidspunkt og la den klatre i rhododendronen. Så ser den kanskje litt finere ut når den ikke blomstrer selv. Ellers fant jeg dette om beskjæring av rhododendron:

"Mange har sett, eller selv har rhododenron som er lange og skrantete med kun blader i toppen. Enkelte er usikker på hvordan de skal beskjæres. Planten kan skjæres kraftig tilbake og da må alle greinen beskjæres så langt ned at det ikke er grønne blader igjen.
Når det ikke er blader igjen på greinene ,vil alle greinene stille likt og en tvinger sovende knopper i greiene til å bryte. Dette tar flere uker og det er viktig at knoppene som bryter får utvikle seg til gode skudd før vinteren kommer. Noen hevder at tiden for slik kraftig beskjæring er etter blomstring. Dette kan gå bra. Står planten skyggefylt til, eller en får en kjølig sommer, kan dette tidspunktet være for seint. Den sikreste tiden å forta en slik beskjæring er før mai. Da er en rimelig trygg på et godt resultat. Beskjær greinene helst over noen greinvinkler slik at det står igjen min 15 cm av greinen over vinkelen."

Svar med sitat
Gammel 04-07-13, 14:03   #15
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Standard

Den rhododendronen står midt inne i hønsegården, så eg trur ikkje me skal sate på at det kan vekse noko rundt den. Og dessuten så har me soppen rett bortanfor.

Litt dårlig bilete av den, men det regna og eg ville ikkje ut akkurat no Og soppen treng ein trim ser eg.
Kanskje me berre skal ta sjangsen og kutte rhododendronen ned og sjå kva som skjer. Sidan den nettopp er ferdig blomstra så trur eg at tidspunktet for å gjera det, er no.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:43.