|
|||||||
| Jåleforumet Forum for hudpleie, hår, sminke, kropp mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Peppy!
|
Solkrem - skal man bruke det når man ikke ligger på stranden?Jeg har vært på beauty saloon i dag, som har satt forfengelighet høyt på dagsorden. Hudpleieren klarte å prakke på meg produkter for nesten tre tusen spenn. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Fortynnet
|
Sv: Solkrem - skal man bruke det når man ikke ligger på stranden?Solfaktor 30 hver dag året rundt, ja særlig. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Kjernesnill
|
Sv: Solkrem - skal man bruke det når man ikke ligger på stranden?Jeg tror det er noe i det, men jeg tror også at faktor 30 året rundt er overkill. Sola gir skader i huden, men hvor mye har jeg ingen kilder på. Sol gir rynker, men sol gir også vitamin D.
|
|
|
#4 |
|
fri
|
Sv: Solkrem - skal man bruke det når man ikke ligger på stranden?Poenget er at det er to typer UV-ståling. Det er UVB som vi blir solbrente og brune av om sommeren mest, og så har vi UVA som gjør at huden eldes, og den er like sterk hele året, men man blir ikke solbrent av den. Så derfor er det visst smart å bruke solfaktor hele året, men da må det være en krem som også beskytter mot UVA, hvis den kun beskytter mot UVB er det ikke noe poeng. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Kald på føttene
|
Sv: Solkrem - skal man bruke det når man ikke ligger på stranden?Tenk om huden skulle eldes!
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Solkrem - skal man bruke det når man ikke ligger på stranden?Jeg bruker dagkrem med solfaktor i - året rundt - nettopp fordi jeg vil forebygge at huden eldres av UVA-strålene. Jeg er imidlertid sikker på at den ikke beskytter like godt som en solkrem av samme faktor, for jeg har prestert å bli lett solbrent til tross for at jeg har smurt meg med denne (og jeg blir ikke solbrent om jeg smører meg med Cosmica SPF 15 f eks). Jeg tror nok at huden min skal eldres nok okke som, men synes det er greit å forebygge til en viss grad. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: Solkrem - skal man bruke det når man ikke ligger på stranden?Men er det ikke nå noen som sier at man skal være ute i sol uten solfaktor for at kroppen skal danne d-vitaminer? Er det ikke da skadelig for helsa å bruke dagkremer med solfaktor? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Leser
|
Sv: Solkrem - skal man bruke det når man ikke ligger på stranden?Det er nok lurt for huden å bruke solfaktor året rundt (30 synes jeg dog var overkill, men der har de endret masse på standardene etterhvert). Jeg også tenker på det LaBanga sier om UVA og UVB.
|
|
|
#11 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Sv: Solkrem - skal man bruke det når man ikke ligger på stranden?Jeg tenker det kan være et poeng å bruke solfaktor året rundt om man er mye ute. Den gjengse nordmann sitter inne på kontor i mange timer hver dag, også kjører vi hjem hvor vi også er inne.
|
|
|
#13 |
|
Leser
|
Sv: Solkrem - skal man bruke det når man ikke ligger på stranden?
UVA stråler går vel gjennom på en annen måte enn UVB?
UVB ikke stoppes av regn
(sitatene hentes herifra)
|
|
|
#14 |
|
fri
|
Sv: Solkrem - skal man bruke det når man ikke ligger på stranden?UVA er neppe farlig, men gjør at huden eldes tidligere. Det er klart at er man mye ute i friskluft året rundt er det desto viktigere. Å sitte foran dataskjermer hele dagen er heller ikke bra for huden, om det hjelper med solfaktor vet jeg ikke, men fuktighet er i hvertfall viktig. Foundation beskytter forøvrig også for ytre faktorer som forurensning osv. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Solkrem - skal man bruke det når man ikke ligger på stranden?Jeg bruker ikke solkrem i det hele tatt.
|
|
|
#16 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Solkrem - skal man bruke det når man ikke ligger på stranden?Jeg bruker 15-20 i ansiktet året rundt, i det siste denne: TimeWise® Age-Fighting Moisturizer Sunscreen SPF 30. Soler meg lite, men føler at det prikker i huden når jeg sitter foran pc-en uten uv-krem. Mulig bare innbilning.
|
|
|
#17 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Solkrem - skal man bruke det når man ikke ligger på stranden?Jeg gjør det. Og jeg mener bestemt jeg har synlig bedre hudkvalitet enn mange andre som ikke bruker på min alder. Og det er ikke gener.
|
|
|
#18 |
|
Småbyfrue
Medlem siden: Apr 2013
Hvor: I huset vårt...
![]() |
Sv: Solkrem - skal man bruke det når man ikke ligger på stranden?
Ganske sikker på at det ikke gjelder nord i landet om vinteren.. Sola når jo ikke over horisonten engang, så hvordan skal hun greie å skrukke huden min da?
Sist redigert av FruLarsen : 07-07-13 kl 10:39. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Sv: Solkrem - skal man bruke det når man ikke ligger på stranden?UVA-stråler går gjennom vinduer og klær og finnes i stor grad "over alt" så sånn sett er man ikke nødvendigvis så mye mer skjermet om man sitter på kontoret (gitt at det har vinduer).
Jeg smører kun ansikt + hals med dagkrem med solfaktor. Den tiden av året hvor det er nok sol til at huden danner D-vitaminer ved hjelp av solstrålene går jeg uansett mindre tildekket og får derfor denne effekten via andre steder enn ansiktshuden. Det er imidlertid tilstrekkelig å oppholde seg i solen i 15 min uten solkrem for å danne et dagsbehov for D-vitamin (derfor venter jeg ofte med å smøre meg til jeg har fått sittet litt i solen - selv om solkremen gjerne trenger litt tid før den virker). |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Solkrem - skal man bruke det når man ikke ligger på stranden?Såklart bruker man solkrem andre steder enn på stranda. I alle fall jeg som blir solbrent bare av å sjekke Yr.
|
![]() |
|
|