Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Jåleforumet

Solkrem - skal man bruke det når man ikke ligger på stranden?

Jåleforumet Forum for hudpleie, hår, sminke, kropp mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-07-13, 22:19   #1
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Solkrem - skal man bruke det når man ikke ligger på stranden?

Jeg har vært på beauty saloon i dag, som har satt forfengelighet høyt på dagsorden. Hudpleieren klarte å prakke på meg produkter for nesten tre tusen spenn. Anywhoo, det hun var opptatt av var solfaktor. Hun mente det var det viktigste for å forhindre aldring av huden. Så hun mente jeg burde smøre meg meg solfaktor 30 hver dag, året rundt.

Really? I Norge? Må vi bruke solfaktor så ofte? Burde det ikke holde å bruke solfaktor når man er i fare for å bli brent? Det er vel kun solbrenthet som skader huden? Eller er jeg utdatert nå?

Hva gjør dere andre?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-13, 22:28   #2
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Solkrem - skal man bruke det når man ikke ligger på stranden?

Solfaktor 30 hver dag året rundt, ja særlig. Jeg skjønner jo at det ville vært fint for de som selger dyre solkremer, men noe særlig annet nytte er det vanskelig å finne.

De fleste dager i Norge er det ikke engang sol, og de fleste sitter inne på et kontor det meste av dagen.

Dagkremen jeg bruker i ansiktet har solfaktor 15. Ellers bruker jeg solkrem når jeg skal være avkledd og lenge i sola. Om sommeren.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-13, 22:36   #3
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror det er noe i det, men jeg tror også at faktor 30 året rundt er overkill. Sola gir skader i huden, men hvor mye har jeg ingen kilder på. Sol gir rynker, men sol gir også vitamin D.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-13, 22:44   #4
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poenget er at det er to typer UV-ståling. Det er UVB som vi blir solbrente og brune av om sommeren mest, og så har vi UVA som gjør at huden eldes, og den er like sterk hele året, men man blir ikke solbrent av den. Så derfor er det visst smart å bruke solfaktor hele året, men da må det være en krem som også beskytter mot UVA, hvis den kun beskytter mot UVB er det ikke noe poeng.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-13, 22:45   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker solfaktor når jeg skal ut i sol om sommeren, ikke bare på stranda. Men jeg bruker ikke faktor 30 året rundt, nei.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-13, 23:00   #6
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Tenk om huden skulle eldes!

Solfaktor i sol, ellers ikke. Så får jeg bare bli gammel og rynkete til slutt.

Gammel 06-07-13, 23:17   #7
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg bruker dagkrem med solfaktor i - året rundt - nettopp fordi jeg vil forebygge at huden eldres av UVA-strålene. Jeg er imidlertid sikker på at den ikke beskytter like godt som en solkrem av samme faktor, for jeg har prestert å bli lett solbrent til tross for at jeg har smurt meg med denne (og jeg blir ikke solbrent om jeg smører meg med Cosmica SPF 15 f eks). Jeg tror nok at huden min skal eldres nok okke som, men synes det er greit å forebygge til en viss grad.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-13, 23:21   #8
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Men er det ikke nå noen som sier at man skal være ute i sol uten solfaktor for at kroppen skal danne d-vitaminer? Er det ikke da skadelig for helsa å bruke dagkremer med solfaktor?

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-13, 23:24   #9
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nok lurt for huden å bruke solfaktor året rundt (30 synes jeg dog var overkill, men der har de endret masse på standardene etterhvert). Jeg også tenker på det LaBanga sier om UVA og UVB.
NB! Jeg gjør det ikke selv, bare så det er sagt.

Gammel 06-07-13, 23:27   #10
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er vel ikke særlig mye stråling i regnvær uansett?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-13, 23:28   #11
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker det kan være et poeng å bruke solfaktor året rundt om man er mye ute. Den gjengse nordmann sitter inne på kontor i mange timer hver dag, også kjører vi hjem hvor vi også er inne.

Gammel 06-07-13, 23:33   #12
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg bruker dagkrem med faktor 15.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-13, 23:38   #13
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Men det er vel ikke særlig mye stråling i regnvær uansett?

UVA stråler går vel gjennom på en annen måte enn UVB?

Jeg ble så nysgjerrig at jeg måtte google litt. Og nå er jeg enda mer forvirret. Store noske leksikon mener at UVA stråling ikke er farlig:

Opprinnelig lagt inn av sitat

UVA-stråling (315–400 nm) absorberes svært lite i atmosfæren. Den har beskjeden skadeeffekt og absorberes ubetydelig av organisk materiale

UVB ikke stoppes av regn

Opprinnelig lagt inn av sitat

Ultrafiolett stråling absorberes lite i vann og vanndamp. Man kan derfor bli brun ved å oppholde seg utendørs i overskyet vær. I vanlig glass absorberes den ultrafiolette strålingen nesten fullstendig

(sitatene hentes herifra)

Gammel 06-07-13, 23:45   #14
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

UVA er neppe farlig, men gjør at huden eldes tidligere. Det er klart at er man mye ute i friskluft året rundt er det desto viktigere. Å sitte foran dataskjermer hele dagen er heller ikke bra for huden, om det hjelper med solfaktor vet jeg ikke, men fuktighet er i hvertfall viktig. Foundation beskytter forøvrig også for ytre faktorer som forurensning osv.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-13, 23:55   #15
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker ikke solkrem i det hele tatt. Har lest en del om hvordan solkrem i seg selv kan være skadelig + det at man da gjerne oppholder seg lengre i solen fordi man har jo smurt seg inn. Har ikke kilder på akkurat det for øyeblikket. Det har vært en lang dag ...
Anyhow, jeg har lys hud type sånn som blir ganske lett brent, men etter at jeg sluttet med solkrem blir jeg ikke brent lenger. Kanskje jeg kler meg mer fornuftig og holder meg mer i skyggen, ikke vet jeg.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-13, 00:08   #16
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker 15-20 i ansiktet året rundt, i det siste denne: TimeWise® Age-Fighting Moisturizer Sunscreen SPF 30. Soler meg lite, men føler at det prikker i huden når jeg sitter foran pc-en uten uv-krem. Mulig bare innbilning.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-13, 00:09   #17
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg gjør det. Og jeg mener bestemt jeg har synlig bedre hudkvalitet enn mange andre som ikke bruker på min alder. Og det er ikke gener.

Gammel 07-07-13, 02:31   #18
FruLarsen
Småbyfrue

FruLarsen sin avatar

Medlem siden: Apr 2013
Hvor: I huset vårt...
FruLarsen er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Poenget er at det er to typer UV-ståling. Det er UVB som vi blir solbrente og brune av om sommeren mest, og så har vi UVA som gjør at huden eldes, og den er like sterk hele året, men man blir ikke solbrent av den. Så derfor er det visst smart å bruke solfaktor hele året, men da må det være en krem som også beskytter mot UVA, hvis den kun beskytter mot UVB er det ikke noe poeng.

Ganske sikker på at det ikke gjelder nord i landet om vinteren.. Sola når jo ikke over horisonten engang, så hvordan skal hun greie å skrukke huden min da?
Kanskje det er derfor vi her nord holder oss unge så mye lengre enn søringene..hmm Det har jeg ikke tenkt på før!

Sist redigert av FruLarsen : 07-07-13 kl 10:39.
FruLarsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-13, 05:25   #19
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

UVA-stråler går gjennom vinduer og klær og finnes i stor grad "over alt" så sånn sett er man ikke nødvendigvis så mye mer skjermet om man sitter på kontoret (gitt at det har vinduer).

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Men er det ikke nå noen som sier at man skal være ute i sol uten solfaktor for at kroppen skal danne d-vitaminer? Er det ikke da skadelig for helsa å bruke dagkremer med solfaktor?

Jeg smører kun ansikt + hals med dagkrem med solfaktor. Den tiden av året hvor det er nok sol til at huden danner D-vitaminer ved hjelp av solstrålene går jeg uansett mindre tildekket og får derfor denne effekten via andre steder enn ansiktshuden. Det er imidlertid tilstrekkelig å oppholde seg i solen i 15 min uten solkrem for å danne et dagsbehov for D-vitamin (derfor venter jeg ofte med å smøre meg til jeg har fått sittet litt i solen - selv om solkremen gjerne trenger litt tid før den virker).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-13, 17:46   #20
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Såklart bruker man solkrem andre steder enn på stranda. I alle fall jeg som blir solbrent bare av å sjekke Yr. Sol gjør at huden blir rynkete tidligere, og den bryr seg jo ikke om hvor du oppholder deg for å ha effekt. Men jeg bruker ikke solkrem hele året, nei.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:51.