Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

El.-feil VW Sharan 2001-modell

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-13, 13:48   #1
Marama
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2013
Marama har et hav av muligheter foran seg
Standard

El.-feil VW Sharan 2001-modell

Hei!

Var ut å kjørte en tur i går, stoppet bilen ,gikk på tomgang.. Så vred jeg tenningen av, lysbryter sto fortsatt på .åpnet bakluka for å laste inn noe.. Da jeg startet bilen og skulle kjøre igjen , virket ikke nær,fjernlys og viskere forran og bak.. Har sjekket alle sikringer,fant ingen feil der.. Finnes det et rele som styrer disse virkningene? Evt hvor ligger det ? Evt andre tips på hva som kan ha skjedd?

Etter litt nermere sjekk så virker ikke varme forran / bak vindu og vifte går ikke..

Uten å være for sikker, da jeg egentlig ikke vet helt va jeg driver med, så fikk jeg ikke utslag på enkelte punkter i sikringsboksen..( Ta det med en klype salt)..

Sist redigert av Marama : 06-01-13 kl 19:16.
Marama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 14:30   #2
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: El.feil VW Sharan 2001mod

Sharanlivet er aldri kjedelig. :fhv gammel-sharaneier:

Med litt flaks så får du straks litt hjelp her fra mrc. (Evt søk på gamle tråder her, her er (var?) noen meget erfarne sjaranere her inne.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 23:48   #3
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Virker lys og viskere når motor ikke går? Dvs. tenningen på, men motor ikke startet....

Gammel 07-01-13, 00:59   #4
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: El.-feil VW Sharan 2001-modell

See?

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 08:57   #5
Marama
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Virker lys og viskere når motor ikke går? Dvs. tenningen på, men motor ikke startet....

Nei! virker ikke i det hele tatt.. å det gjelder lys,viskere,vifte og varmer i ruter.. å kanskje noe mer som jeg ikke har lagt merke til..

virker som om det er en "kurs" som er borte (uten att jeg vet) sikringsboksen som ligger forran batteriet virker å være inntakt. (byttet boks for ca 1,5 år siden)

Sist redigert av Marama : 07-01-13 kl 10:54.
Gammel 07-01-13, 12:10   #6
perl09
Fullverdig medlem

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Romerike
perl09 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marama, her.

Hei!

Var ut å kjørte en tur i går, stoppet bilen ,gikk på tomgang.. Så vred jeg tenningen av, lysbryter sto fortsatt på .åpnet bakluka for å laste inn noe.. Da jeg startet bilen og skulle kjøre igjen , virket ikke nær,fjernlys og viskere forran og bak.. Har sjekket alle sikringer,fant ingen feil der.. Finnes det et rele som styrer disse virkningene? Evt hvor ligger det ? Evt andre tips på hva som kan ha skjedd?

Etter litt nermere sjekk så virker ikke varme forran / bak vindu og vifte går ikke..

Uten å være for sikker, da jeg egentlig ikke vet helt va jeg driver med, så fikk jeg ikke utslag på enkelte punkter i sikringsboksen..( Ta det med en klype salt)..

Hei,

Det kan være kortsluttning. Sjekk for ledningbrudd ved dører og bakluke.
Virker el.vinduer forresten?

perl09 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 12:48   #7
Marama
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av perl09, her.

Hei,

Det kan være kortsluttning. Sjekk for ledningbrudd ved dører og bakluke.
Virker el.vinduer forresten?

Alle vindusheiser virker som normalt..

Skal sjekke om det kan være brudd.. mener du da åpen isolasjon eller om ledningen er fysisk av?

Gammel 07-01-13, 13:13   #8
perl09
Fullverdig medlem

Standard

Alle vindusheiser virker som normalt..

Skal sjekke om det kan være brudd.. mener du da åpen isolasjon eller om ledningen er fysisk av?

Start med bakluke først. Du må ta av belgen der ledninger føres fra chassis og se om ledninger som er gnagd.

sjekk denne linken.

http://www.sgaf.de/node/253111

Gammel 07-01-13, 14:17   #9
Marama
Nybegynner

Standard

Start med bakluke først. Du må ta av belgen der ledninger føres fra chassis og se om ledninger som er gnagd.

sjekk denne linken.

http://www.sgaf.de/node/253111

Skal gjøre det! men skulle det ikke ha vært en kortslutning hvis det er brudd/gnagd som har ført til evt at en sikring går?

snakket nettopp med et bilverksted.. de mente at det kunne være feil etter tenningslåsen rele /avlastningsrele.. noen formeninger om det?

Sist redigert av Marama : 07-01-13 kl 14:52.
Gammel 08-01-13, 20:36   #10
mrc

mrc sin avatar

mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Skal gjøre det! men skulle det ikke ha vært en kortslutning hvis det er brudd/gnagd som har ført til evt at en sikring går?

snakket nettopp med et bilverksted.. de mente at det kunne være feil etter tenningslåsen rele /avlastningsrele.. noen formeninger om det?

Ikke uvanlig - var egentlig derfor jeg spurte om det jeg gjorde sånn først. I en del tilfeller har det vært at disse tingene har "falt ut" selv om bilen startet.

Prøv å "rikle litt" med nøkkelen..

Gammel 09-01-13, 00:33   #11
Marama
Nybegynner

Standard

Ikke uvanlig - var egentlig derfor jeg spurte om det jeg gjorde sånn først. I en del tilfeller har det vært at disse tingene har "falt ut" selv om bilen startet.

Prøv å "rikle litt" med nøkkelen..

Da har jeg vel brukt ca 20 timer på å lete etter feil..

Startet i høyre hjørne i bakluke.. Kanskje 8-9 plasser der ledningene var gnagd.. Tapet bare så godt jeg kunne så ingen skulle komme i kontakt med hverandre..

Fant også to brudd i beskyttelsen på ledniger i overgang til førerdør..

Etter flere tips fra vw verkstedom at det kunne være et rele som står bak sikringsboksen, så var det bare å begynne å demontere og måle uten å finne noen feil..

Så var det å bryte seg på tenningslåsen, var litt skeptisk da airbag måtte fjernes for å få av ratt for så å komme til..fant fort ut at en 6kvadrat var litt brent, smeltet plast i kontakten til tenningsbryteren.. Så etter litt målinger å prøving så er det en feil på bryteren.. Virker som om disse fjerene som står i bryteren har hatt litt dårlig kontakt for så å bli varm.. Håper at det er den eneste feilen!

Takker så mye for hjelp i denne omgang :-)

Gammel 09-01-13, 14:11   #12
Marama
Nybegynner

Standard

Har et spørsmål til!

Klarte å bøye til fjærene i den gamle tenningsbryteren så den ser ut til å virke som normalt (har bestilt ny å venter på å få byttet) kjørte en tur og det som manglet virker nå..

Men fikk et nytt problem.. Esp begynner å blinke kraftig innemellom,ganske ofte, slik at en mister motorkraft og bilen blir "urolig" .. Er det mulig at Esp også er koblet igjennom tenningsbryteren? Eller er det et helt annet problem å se etter? Noen som vet ?

Gammel 09-01-13, 19:08   #13
mrc

mrc sin avatar

Standard

Men fikk et nytt problem.. Esp begynner å blinke kraftig innemellom,ganske ofte, slik at en mister motorkraft og bilen blir "urolig" .. Er det mulig at Esp også er koblet igjennom tenningsbryteren? Eller er det et helt annet problem å se etter? Noen som vet ?

Kan vel være elektrisk eller feil med sensor(er) knyttet til ESP/ABS. Ville fått kjørt en diagnose på verksted. Feil på disse sensorene er ikke uvanlig på ganske mange biler. Har vært sagt at saltingen kan være noe av årsaken til sensorproblemene.

Gammel 09-01-13, 19:22   #14
Marama
Nybegynner

Standard

Kan vel være elektrisk eller feil med sensor(er) knyttet til ESP/ABS. Ville fått kjørt en diagnose på verksted. Feil på disse sensorene er ikke uvanlig på ganske mange biler. Har vært sagt at saltingen kan være noe av årsaken til sensorproblemene.

Må vel kjøre en diagnose uansett, må få fjernet airbag varselet etter at jeg tok av airbagen.. Så får se om det kommer frem noe da..

Synes bare det var litt rart at det skulle oppstå etter at jeg monterte alt sammen igjen.. Kjørte foresten uten airbag da jeg testet,kan håpe at det kan ha en sammenheng med noe i det samme systemet..

Takker for svar,skal få skjekket det..

Gammel 09-01-13, 21:57   #15
mrc

mrc sin avatar

Standard

Må vel kjøre en diagnose uansett, må få fjernet airbag varselet etter at jeg tok av airbagen.. Så får se om det kommer frem noe da..

Synes bare det var litt rart at det skulle oppstå etter at jeg monterte alt sammen igjen.. Kjørte foresten uten airbag da jeg testet,kan håpe at det kan ha en sammenheng med noe i det samme systemet..

Leste litt raskt og så ikke at problemet oppstod akkurat nå. Diagnose er nok det greieste....

Tips kan ellers være å melde seg inn i VACN (www.vacn.no). Mye erfarne folk i forumet og det er en del rundt om kring som har VAG-COM-diagnosekit der andre medlemmer kan få komme på besøk og få kjørt diagnose eller endret innstillinger på bilen via det.

Koster 500 kr i året å være medlem, men medlemskapet inkluderer bladet Autofil + en del rabattavtaler. For min egen del var rabatten hos min lokale forhandler ved bl.a. service nok til at medlemskapet gjerne lønte seg. Er en del andre steder også man får rabatt - i tillegg til et forum der mange sitter med mye kunnskap og en del som også jobber som mekanikere.

Gammel 10-01-13, 09:23   #16
perl09
Fullverdig medlem

Standard

Jepp!

Esp sensoren kan henge om vinteren(salt og snø). Den lyste konstant på min bil.. Det er bare stopp/start, er den borte.

Gammel 10-01-13, 09:27   #17
perl09
Fullverdig medlem

Standard

Kjør en vag-com Diag og les feil kodene.

Hvorlangt har den kjørt?

Gammel 10-01-13, 11:32   #18
Marama
Nybegynner

Standard

Kjør en vag-com Diag og les feil kodene.

Hvorlangt har den kjørt?

Bilen har vel rundet 240000km..

Men går fint å slå av og på esp. Men fjusket noe enormt når den var på..

(kjører verken på snø eller saltede veier) bor ute ved kysten på landet ;-) men kaldt er det ..)

Gammel 08-07-13, 05:24   #19
4motion
Nybegynner

Medlem siden: Jul 2013
4motion har et hav av muligheter foran seg
Standard

Vet ikke om du har fatt svar pa problemet med ESP lyser og bilen fusker, men det er ivertfall ledningnettet i toppen som har darlig kontakt. Lett og bytte og koster ikke sjorta, under 1000 lappen tror jeg. Men jeg skrudde av topp deksel og gjorde rent for olje og klemte sammen kontaktene litt, 15000 km siden uten problemer.....

4motion er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:42.