Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

[valg] Blir det FrP i regjering om det blir borgerlig (altså regjeringsskifte)?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-13, 19:14   #81
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [valg] Blir det FrP i regjering om det blir borgerlig (altså regjeringsskifte)?

Men velgerne fra SV er nok utelukkende på miljøspørsmål. MDG er jo for lovlig hasjsalg (hvis jeg husker riktig), økende valgfrihet på skoler osv. I norsk kontekst synes jeg de er et altfor liberalistisk parti til å være i nærheten av sosialistisk.

Gammel 18-08-13, 19:15   #82
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: [valg] Blir det FrP i regjering om det blir borgerlig (altså regjeringsskifte)?

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

MDG har eg oppfatta som ganske raudkanta - og dei har henta mange velgarar frå eit svinnande SV.

Jeg tror de sanker fra litt her og der - førstekandidaten i Hordaland kommer fra Krf.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-13, 19:32   #83
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg tror de sanker fra litt her og der - førstekandidaten i Hordaland kommer fra Krf.

Aha, det forklarer hans syn på abort. Han mener spørsmålet om abort bør behandles som røyking, dvs gradvis forbys.

Korreksjon: det var deres førstekandidat i Sogn og Fjordane som var abortmotstandere. Beklager!

Gammel 18-08-13, 19:34   #84
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Ja, han er sokneprest. (altså MDG Hordaland sin førstekandidat)

Sist redigert av Syrin : 18-08-13 kl 21:37.
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-13, 21:34   #85
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Jeg er mest opptatt av hva de gjør, ikke hva de skriver i partiprogrammene. Dette er f.eks viktig for meg: http://www.arbeiderpartiet.no/Aktuel...rbeidspolitikk

Omdiskutert undersøkelse som viser at Rødt er det riktige valget for det offisielle LO. LO velger allikevel å støtte AP, og overser dermed også glatt de 40 % av medlemsmassen som velger Høyre. Litt uenighet i LOs valg og ståsted også for NFF (Norsk Fengsel-og Friomsorgsforund) som overhode ikke er enige i LO Stats tolkninger og beslutninger på deres vegne. De velger å be medlemmene ikke velge AP.

Gammel 18-08-13, 22:01   #86
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Dette ble jo i det minste en veldig interessant tråd, på mange felt.

Å stemme på det partiet man er mest enig med, er den beste planen, det er jeg absolutt enig i, men jeg er liksom litt splittet mellom de to alternativene her, borgerlig eller ikke-borgerlig, og sannelig ikke helt sikker på hvilken side jeg faller ned på, og da er det mange ting som kan spille inn...

Gammel 18-08-13, 22:07   #87
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sliter enn å med å skjønne de ulike politiske ideologiene, også helt ned på bakkeplan. Og så lurer jeg på om det egentlig er det som teller eller om enkeltsaker tross alt er viktigere når det er mange av dem.

Gammel 18-08-13, 22:08   #88
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man ønsker å vite litt mer om hvordan et slikt borgerlig samarbeid blir i praksis kan man jo bare se hvordan ting har vært gjort og styrt i Oslo de siste årene. Først hadde man et høyre/FrP byråd, så et høyre/venstre/KrF-byråd. Ikke spesielt ikke-byråkratisk, i hvertfall.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-13, 22:11   #89
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser jo på Norge som ei svær skute som det tar litt tid å få endret kurs på, spesielt når man ikke får ha hele roret alene. Det skal litt til at ting blir veldig mye annerledes nærmest uansett tror jeg.

Gammel 18-08-13, 22:35   #90
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Hvis man ønsker å vite litt mer om hvordan et slikt borgerlig samarbeid blir i praksis kan man jo bare se hvordan ting har vært gjort og styrt i Oslo de siste årene. Først hadde man et høyre/FrP byråd, så et høyre/venstre/KrF-byråd. Ikke spesielt ikke-byråkratisk, i hvertfall.

Men jeg aner jo ikke hvordan Oslo har blitt styrt de siste årene, sånn i praksis.

*vestlending*

Gammel 19-08-13, 13:18   #91
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I BT i dag er det fire ulike kommentarar av kva som kan skje om dei borgarlege kjem i posisjon, og kor sannsynlig det er at det skjer. Eg skal ikkje bedømme om dette er riktig eller galt vurdert, men eg syns i alle fall det var interessant å lese dei ulike scenario dei ser for seg. Det er:

Blått i blått (H og FRP aleine)
Alenegangen (mindretalsregjering)
Sentrumsdraumen (H, Krf og V)
Borgerlig samling (H, FrP, KrF og V)

Sist redigert av Syrin : 19-08-13 kl 14:20.
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-13, 13:40   #92
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg ser jo på Norge som ei svær skute som det tar litt tid å få endret kurs på, spesielt når man ikke får ha hele roret alene. Det skal litt til at ting blir veldig mye annerledes nærmest uansett tror jeg.

Det tror jeg du har helt rett i, jeg leste en kronikk som brukte fredagstacoen som metafor på dette.
Det blir fortsatt fredagstaco, men kanskje med litt andre grønnsaker.

Men..

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Det blir FrP i regjering med borgerlig flertall, og jeg skjelver. Mest av alt fordi vi som jobbet i kommunen ble strupt under forrige borgerlige regjering. Jeg hadde 32elever alene med 14 av dem som ikke snakket norsk og 2 som ikke hadde gått på skole overhodet før sjuende klasse på det verste. Det snudde med rød regjering og jeg vet ikke om jeg klarer å jobbe under de forholdene igjen nå når jeg ikke er uten barn.

Dette kunne jeg skrevet selv, men innen for et annet fagfelt.
Jeg var matprodusent sist vi hadde blå regjering også og jeg gruer meg så jeg blir helt kvalm!
Etter 8 år med rødgrønt er vi endelig på beina igjen økonomisk.
2-3 blå år kommer til å slå beina under oss igjen.
Det som gjør den norske matproduksjonen unik er i ferd med å forsvinne. Blå regjering vil uten tvil speede opp den prosessen.
For de aller fleste vil det ha liten praktisk betydning, det vil fortsatt være mat i butikkhyllene, den blir i allefall ikke dyrere og utvalget vil være som det er.
Det vil bare ikke være norsk mat, like trygg mat og mat produsert via dyr som har det så bra og med så lite medisiner. Og det vil endre landskapet langsomt når beitedyra forsvinner og høstingen i de marginale områdene forsvinner. Det vil endre den norske bydga, langsomt til å bli mer lik den svenske, dvs fraflyttet.
Men for de aller fleste vil det ikke ha noen større betydning.
For meg er det en katastrofe. Jeg mister arbeidsplassen min, mannen min mister sin. Vi bor en plass der det ikke finnes annet arbeid å få.
For min kommune vil det være krise, arbeidsledigheten vil øke kraftig fordi de aller fleste ikkekommunale arbeidsplassene er knyttet opp mot primærnæring. De ressurssterke vil flytte. De andre blir værende. En negativ spiral.

Men det vil alikevel påvirke de aller fleste veldig lite.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-13, 13:44   #93
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det tror jeg du har helt rett i, jeg leste en kronikk som brukte fredagstacoen som metafor på dette.

Men..

Jeg var matprodusent sist vi hadde blå regjering også og jeg gruer meg så jeg blir helt kvalm!
Det som gjør den norske matproduksjonen unik er i ferd med å forsvinne. Blå regjering vil uten tvil speede opp den prosessen.
For de aller fleste vil det ha liten praktisk betydning, det vil fortsatt være mat i butikkhyllene, den blir i allefall ikke dyrere og utvalget vil være som det er.
Det vil bare ikke være norsk mat, like trygg mat og mat produsert via dyr som har det så bra og med så lite medisiner. Og det vil endre landskapet langsomt når beitedyra forsvinner og høstingen i de marginale områdene forsvinner. Det vil endre den norske bydga, langsomt til å bli mer lik den svenske, dvs fraflyttet.
For meg er det en katastrofe. Jeg mister arbeidsplassen min, mannen min mister sin. Vi bor en plass der det ikke finnes annet arbeid å få.
For min kommune vil det være krise, arbeidsledigheten vil øke kraftig fordi de aller fleste ikkekommunale arbeidsplassene er knyttet opp mot primærnæring. De ressurssterke vil flytte. De andre blir værende. En negativ spiral.

Jeg setter pris på at du skriver så utfyllende om landbrukspolitikk (ikke bare i denne tråden), fordi det er et område jeg har lite kunnskap om, som er fjernt fra min hverdag, men som likevel berører ting som er viktig for meg.

Gammel 19-08-13, 14:11   #94
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg setter pris på at du skriver så utfyllende om landbrukspolitikk (ikke bare i denne tråden), fordi det er et område jeg har lite kunnskap om, som er fjernt fra min hverdag, men som likevel berører ting som er viktig for meg.

Oi, takk
Nå ble jeg veldig glad.
Jeg får vanligvis mye kjeft for å snakke landbruk her

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-13, 14:38   #95
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oi, takk
Nå ble jeg veldig glad.

Det Zulu sa.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-13, 14:41   #96
era

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Ja:rema100:

Gammel 19-08-13, 15:22   #97
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Enig med zulu jeg også, det er veldig bra at du Floksa bidrar med kunnskaper om et felt som mange av oss har begrenset kjennskap til.

Jeg synes det er skummelt å tenke på en fremtid der Norge ikke har matprodusenter, eller veldig mange færre enn det er nå. Vi er vel ganske langt fra å være selvberget allerede, men en ytterligere nedbygging virker ille. Jeg håper ikke det skjer.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-13, 20:02   #98
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Men..

Synes også dette er et viktig innlegg!

Gammel 19-08-13, 20:10   #99
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Vel, dette var jo også ein konstellasjon, dog er eg usikker på om det faktisk er gjennomførbart.

Sitat:

Venstre-leder Trine Skei Grande og KrF-leder Knut Arild Hareide rykket i dag ut i Dagsavisen med en serie krav til et nytt regjeringssamarbeid, der de færreste kan oppnås i samarbeid med Frp-leder Siv Jensen. Flere av kravene er miljøpolitiske, men også de øvrige vil lettere kunne forhandles om med MDG enn med Frp.

http://www.bt.no/meninger/kommentar/...t-2949874.html

Gammel 19-08-13, 20:41   #100
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oi, takk
Nå ble jeg veldig glad.

Syns du at du får det fortsatt? Det er i så fall leit, for både jeg og mange med meg setter pris på fin stemme og dine innspill og din kunnskap. Hvis du oppfatter det som motsatt så betyr det at vi ikke er flinke nok til å gi uttrykk for det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:43.