|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har Kåss Furuseth gått for langt? [rasehumor]http://www.aftenposten.no/meninger/d...e-7287691.html |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Har Kåss Furuseth gått for langt? [rasehumor]Det er vel ikke mer enn noen uker siden en skuespiller i sverige fikk totalslakt for det samme? Brunkrem for å ligne Josepine Baker |
|
|
|
|
|
#3 |
|
maler
|
Sv: Har Kåss Furuseth gått for langt? [rasehumor]Skal man spille på Oprah er det vel naturlig med litt brunkrem? På samme måte som man vil ta på seg rød parykk dersom man skal være pippi? Hun er oprah. Ikke en vilkårlig mørkhudet.
|
|
|
#5 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Har Kåss Furuseth gått for langt? [rasehumor]
Jeg har ikke sett det, men tenker at Oprah er Oprah, ikke svart eller hvit, men Oprah, lissom. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Har Kåss Furuseth gått for langt? [rasehumor]Jeg synes det er på tide å bli mindre hårsåre, men skjønner jo at jeg har feil hudfarge når det kommer til meninger om dette.
|
|
|
#8 |
|
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
Sv: Har Kåss Furuseth gått for langt? [rasehumor]Jeg synes hun der Hannah overreagerer noe voldsomt. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Har Kåss Furuseth gått for langt? [rasehumor]Jeg hadde ikke blitt støtt om en mørk smører seg inn med noe hvitt for å parodiere Erna Solberg feks. Hvis hun hadde smørt seg inn for å parodiere afrikanere på generell basis, så hadde hun nok fortjent det. Enn så lenge.
|
|
|
#10 |
|
intro
|
Sv: Har Kåss Furuseth gått for langt? [rasehumor]Jeg synes det var en klar overreaksjon, ja. Det ville jo være noe annet å parodiere afrikanere per se, som Trulte er inne på. (Og var det forresten noen som reagerte da Robert Stoltenberg gestaltet Silmandar-familien i Borettslaget? Det er jo mye mer av en generell "parodi" på en befolkningsgruppe, men "alle" likte vel den?)
|
|
|
|
#11 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Har Kåss Furuseth gått for langt? [rasehumor]Hadde noen reagert om hun inneimellom hadde tatt på seg en fat-suit for å illudere Oprahs varierende vekt også? Eller det BARE hudfargen som ikke må tøyses med? Tåpelig og så PK at det virker helt mot sin hensikt.
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Har Kåss Furuseth gått for langt? [rasehumor]Jeg bruker å veldig lav terskel for å synes at harselering er kleint og upassende vanligvis. Spesielt når det kommer til rasisme, homsehets og slikt, men dette synes jeg var å overreagere. Det var Oprah liksom. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Har Kåss Furuseth gått for langt? [rasehumor]Hun skriver "Jeg trodde faktisk at svartmaling av hvite ansikter tilhørte en annen tid". Ja, det er jeg enig i. Men når man kler seg ut som noen som har en annen hudfarge, så er det jo naturlig å sminke seg også. Det skal sies at på bildet i artikkelen ser ikke sminken særlig bra ut, men kanskje det så bedre ut på avstand. Antakelig et forsøk på å få frem Oprahs ansiktsform ved å spille på lys og skygge? Men det så litt "tilklina" ut. Det virker på meg som om Else ser opp til Oprah og beundrer henne litt, og at det er derfor hun vil være "den nye Oprah", liksom. Ja ja, nei nei.
|
|
|
#14 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Har Kåss Furuseth gått for langt? [rasehumor]Jeg har kke sett det, men ut fra det som sies her høres der rart ut å reagere. Skal man spille en brun person, må man være brun i ansiktet. Jeg synes at hun som kritiserer oppnår motsatt effekt: man kan spøke med mye men ikke med de BRUNE! jeg synes hun flagger tabuer og faktisk gjør hudfarge til et større issue enn jeg hadde håpet det var i dag.
|
|
|
#15 |
|
Det norske
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har Kåss Furuseth gått for langt? [rasehumor]Skal man kle seg ut som noen, så må man jo prøve å ligne vedkommende også?
|
|
|
#16 |
|
Panzerekstremfeminist
|
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Den har ikke den samme historikken som "blackface" har. Jeg forstår godt at brunmalte ansikter vekker minner om en dypt krenkende underholdningsform som pågikk lenge og hadde en klart rasisitisk "hold dem nede"-agenda.
|
|
|
#18 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Har Kåss Furuseth gått for langt? [rasehumor]Jeg tenker at dette er en sak som det er vanskelig å mene for mye om som majoritet. På noen områder må vi som ikke er bærere av det historiske stigmaet akseptere at vi ikke har rett til å definere når det er "OK" og ikke sårende lenger. På samme måte som jeg som ikke-same ikke kan definere om samevitser er ok eller ikke, eller hvorvidt homse i en bestemt setting fungerer som skjellsord eller hedersbetegnelse. Jeg kan derimot mene en god del om blondinevitser og "uskyldig" kvinnenedsettende humor. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Glamorøs
|
Sv: Har Kåss Furuseth gått for langt? [rasehumor]Jeg syns man skal ha respekt for assosiasjonene og historikken bak "blackface". Hadde minoritetskuespillere jevnt over blitt behandlet som europeiske skuespillere hadde nok ikke dette fått begeret til å renne over. Men når man gang på gang kun bli tilbudt eksotiske hottentott-roller, teatersjefer syter over at ingen mørkhudete skuespillere er flinke nok til å stå på deres scene, og har null problem med å la hvite spille svarte roller, men ikke omvent, kan jeg godt forstå at man blir sur over noe som (utilsiktet eller ei) henspiller på blackface.
|
|
|
#20 |
|
Panzerekstremfeminist
|
jamen - dette er ikke en folkegruppe-parodi - det er jo en individparodi. Else Kåss Furuset skal ble den nye talkshowdronninga i TV2 og imiterer talkshowdronningen over alle talkshowdronninger, nemlig Oprah Winfrey. det blir litt som å imitere Mari Boine - da imiterer man henne - ikke enhver same. Tror jeg.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
![]() |
|
|