Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Har Kåss Furuseth gått for langt? [rasehumor]

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-13, 21:01   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har Kåss Furuseth gått for langt? [rasehumor]

http://www.aftenposten.no/meninger/d...e-7287691.html

Kort fortalt: Kåss Furuseth har promotert det nye showet sitt ved å "kle seg ut" som Oprah, og dermed smøre seg inn med brunkrem i fjeset.

Hannah Wozene Kvam reagerer sterkt i sitt innlegg og skriver bl.a at:

Men nå tilbake til stuntet ditt, Else Kåss. Jeg forventer ikke at du og din redaksjon skal vite alt om det svarte ansiktets bruk gjennom historien. Jeg forventer heller ikke at du skal ta på deg skylda for dette udugelige opplegget rundt lanseringen av eget humorprogram. Men en smule sunn fornuft kan vel forventes? Jeg trodde faktisk at svartmaling av hvite ansikter tilhørte en annen tid. Og informasjonen er veldig lett tilgjengelig i våre dager. Google, for eksempel? Søkeord: «Blackface».

Først av alt: Jeg synes ikke at Kåss Furuseth er spesielt morsom, jeg tviler derfor at jeg ville synes at Kåss` versjonen av Oprah var spesielt morsom, med eller uten brunkrem i fjeset. Jeg klarer likevel ikke å fri meg fra tanken om at Wozene Kvam reagerer litt vel sterkt her. For når skal det egentlig bli greit å spøke med raser/hudfarge/etnisitet?

Jeg synes det hadde vært befriende om vi var det snart, liksom. (Men det er kanskje bare fordi jeg tilfeldigvis har den rette etniske tilhørigheten? )

Eller er det kanskje slik at vi aldri kommer til å komme dit? Er historien for mørk? Vil det alltid være å sparke nedover hvis en hvit person spøker med det å være mørkhudet mens det er greit å gjøre det omvendte?
Egentlig kan vi jo bare la være og heller spøke med andre og mer ufarlige ting, men det blir kanskje litt kjedelig det også? Merker at jeg er litt i villrede her. Hva mener FP?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 21:03   #2
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har Kåss Furuseth gått for langt? [rasehumor]

Det er vel ikke mer enn noen uker siden en skuespiller i sverige fikk totalslakt for det samme? Brunkrem for å ligne Josepine Baker

Det er tydeligvis sterke tanker og meninger om det hvertfall.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 21:05   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal man spille på Oprah er det vel naturlig med litt brunkrem? På samme måte som man vil ta på seg rød parykk dersom man skal være pippi? Hun er oprah. Ikke en vilkårlig mørkhudet.

Gammel 22-08-13, 21:05   #4
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så det og ser ikke problemet i og med at konteksten var "den nye oprah"

Gammel 22-08-13, 21:07   #5
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Jeg så det og ser ikke problemet i og med at konteksten var "den nye oprah"

Jeg har ikke sett det, men tenker at Oprah er Oprah, ikke svart eller hvit, men Oprah, lissom.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 21:25   #6
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er på tide å bli mindre hårsåre, men skjønner jo at jeg har feil hudfarge når det kommer til meninger om dette.

Nå er ikke Koss Furuseth så morsom at det gjør noe, men hun spøker med alt, så jeg ser ikke noe galt i dette.

Gammel 22-08-13, 21:28   #7
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg reagerte ikke. Syntes Else er kul.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 21:47   #8
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes hun der Hannah overreagerer noe voldsomt.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 00:15   #9
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde ikke blitt støtt om en mørk smører seg inn med noe hvitt for å parodiere Erna Solberg feks. Hvis hun hadde smørt seg inn for å parodiere afrikanere på generell basis, så hadde hun nok fortjent det. Enn så lenge.

Gammel 23-08-13, 00:18   #10
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det var en klar overreaksjon, ja. Det ville jo være noe annet å parodiere afrikanere per se, som Trulte er inne på. (Og var det forresten noen som reagerte da Robert Stoltenberg gestaltet Silmandar-familien i Borettslaget? Det er jo mye mer av en generell "parodi" på en befolkningsgruppe, men "alle" likte vel den?)

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 00:22   #11
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde noen reagert om hun inneimellom hadde tatt på seg en fat-suit for å illudere Oprahs varierende vekt også? Eller det BARE hudfargen som ikke må tøyses med? Tåpelig og så PK at det virker helt mot sin hensikt.

Gammel 23-08-13, 08:15   #12
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker å veldig lav terskel for å synes at harselering er kleint og upassende vanligvis. Spesielt når det kommer til rasisme, homsehets og slikt, men dette synes jeg var å overreagere. Det var Oprah liksom.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 08:48   #13
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Hun skriver "Jeg trodde faktisk at svartmaling av hvite ansikter tilhørte en annen tid". Ja, det er jeg enig i. Men når man kler seg ut som noen som har en annen hudfarge, så er det jo naturlig å sminke seg også. Det skal sies at på bildet i artikkelen ser ikke sminken særlig bra ut, men kanskje det så bedre ut på avstand. Antakelig et forsøk på å få frem Oprahs ansiktsform ved å spille på lys og skygge? Men det så litt "tilklina" ut. Det virker på meg som om Else ser opp til Oprah og beundrer henne litt, og at det er derfor hun vil være "den nye Oprah", liksom. Ja ja, nei nei.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 08:53   #14
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg har kke sett det, men ut fra det som sies her høres der rart ut å reagere. Skal man spille en brun person, må man være brun i ansiktet. Jeg synes at hun som kritiserer oppnår motsatt effekt: man kan spøke med mye men ikke med de BRUNE! jeg synes hun flagger tabuer og faktisk gjør hudfarge til et større issue enn jeg hadde håpet det var i dag.

Gammel 23-08-13, 09:06   #15
Veritas
Det norske

Veritas sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
Veritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skal man kle seg ut som noen, så må man jo prøve å ligne vedkommende også?
Jeg ser ingen rasisme i dette.

Gammel 23-08-13, 11:18   #16
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rasisme?

Jeg klarer vikrelig ikke å se hvorfor eller hvordan dette er rasisme. Hun har kledd seg ut som en person som er brunere enn henne.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 11:32   #17
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Jeg synes det var en klar overreaksjon, ja. Det ville jo være noe annet å parodiere afrikanere per se, som Trulte er inne på. (Og var det forresten noen som reagerte da Robert Stoltenberg gestaltet Silmandar-familien i Borettslaget? Det er jo mye mer av en generell "parodi" på en befolkningsgruppe, men "alle" likte vel den?)

Den har ikke den samme historikken som "blackface" har. Jeg forstår godt at brunmalte ansikter vekker minner om en dypt krenkende underholdningsform som pågikk lenge og hadde en klart rasisitisk "hold dem nede"-agenda.

Jeg syns likevel det skal være greit å sminke seg som en konkret person, uten at det er "blackface". Men litt respekt for assosiasjonene går det jo an å ha.

Gammel 23-08-13, 11:37   #18
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker at dette er en sak som det er vanskelig å mene for mye om som majoritet. På noen områder må vi som ikke er bærere av det historiske stigmaet akseptere at vi ikke har rett til å definere når det er "OK" og ikke sårende lenger. På samme måte som jeg som ikke-same ikke kan definere om samevitser er ok eller ikke, eller hvorvidt homse i en bestemt setting fungerer som skjellsord eller hedersbetegnelse. Jeg kan derimot mene en god del om blondinevitser og "uskyldig" kvinnenedsettende humor.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 11:41   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns man skal ha respekt for assosiasjonene og historikken bak "blackface". Hadde minoritetskuespillere jevnt over blitt behandlet som europeiske skuespillere hadde nok ikke dette fått begeret til å renne over. Men når man gang på gang kun bli tilbudt eksotiske hottentott-roller, teatersjefer syter over at ingen mørkhudete skuespillere er flinke nok til å stå på deres scene, og har null problem med å la hvite spille svarte roller, men ikke omvent, kan jeg godt forstå at man blir sur over noe som (utilsiktet eller ei) henspiller på blackface.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 11:41   #20
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg tenker at dette er en sak som det er vanskelig å mene for mye om som majoritet. På noen områder må vi som ikke er bærere av det historiske stigmaet akseptere at vi ikke har rett til å definere når det er "OK" og ikke sårende lenger. På samme måte som jeg som ikke-same ikke kan definere om samevitser er ok eller ikke, eller hvorvidt homse i en bestemt setting fungerer som skjellsord eller hedersbetegnelse. Jeg kan derimot mene en god del om blondinevitser og "uskyldig" kvinnenedsettende humor.

jamen - dette er ikke en folkegruppe-parodi - det er jo en individparodi. Else Kåss Furuset skal ble den nye talkshowdronninga i TV2 og imiterer talkshowdronningen over alle talkshowdronninger, nemlig Oprah Winfrey. det blir litt som å imitere Mari Boine - da imiterer man henne - ikke enhver same. Tror jeg.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:21.