|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() PaleoSteinalderkost |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Sv: PaleoJeg har ikke prøvd og kunne ikke tenkt meg å prøve heller, men jeg lurer på hva du ønsker med å gå på en slik diett? Rent kjøtt, fisk, grønne grønnsaker, nøtter og frukt som slike dietter består av er det vel greit nok å bare bruke uten at man nødvendigvis trenger å følge en bestemt diett/retning? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: PaleoDet er det samme som lavkarbo, bare at Paleo ikke inkluderer melkeprodukter og at man kan spise noe frukt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
![]() Sv: PaleoTakk for innspill. Hvorfor er det "hardt" for nyrene med ett slikt kosthold? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Off the map.
|
![]() Sv: PaleoMen har du forsøkt å spise flere ting i stedet for færre? Er det ikke like sannsynlig at kroppen reagerer på for lite mat? Det kostholdet du har hatt de siste par årene har jo allerede vært ganske restriktivt, eller tar jeg feil?
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: PaleoI steinalderen spiste folk det som er naturlig for mennesker å spise og som vi er tilpasset. Skjønner ikke helt hvorfor man skulle få nyrestein av det? Var nyrestein et utbredt problem i steinalderen? (Kanskje det er derfor det heter steinalderen |
![]() |
![]() |
#7 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: PaleoJeg har spist paleo i 4,5 år og stortrives med det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
![]() Sv: Paleo
Ja, synes også det hørtes litt rart ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Jeg spiser ganske masse forskjellig mat jeg egentlig. Vil vel si det er rimelig variert da jeg er altetende - bare unngår å spise ferdigmat (så godt jeg kan), og holder meg unna pasta, ris, poteter og helt hvetemel (gluten) og sukker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: PaleoJeg har vært mer eller mindre paleo i et par år nå, og har merket bedring av diverse småplager jeg hadde før. Blodsukkeret er mer stabilt så jeg er ikke svimmel støtt og stadig. Kvisene, som jeg har slitt med siden tenårene er borte. Jeg blir ikke sulten annenhver time og supergretten når jeg er sulten. PMSen er bortevekk.
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: PaleoNyresteinsrisiko kommer av økt inntak protein og høy-oksalatinntak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Men har det "moderne mennesket" genetisk sett egentlig forandret seg så mye at vi skulle ha godt av å spise anderledes? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Sv: PaleoJeg har ikke et eneste sted fått en god forklaring på hvordan man kan beregne steinaldermenneskers inntak av mat. Det man vet er at det er forskjell på ulike folkegrupper. Steinaldermennesker levde av det som var tilgjengelig og livsstilen var garantert annerledes enn vår. Ulike folkegrupper har for eksempel utviklet ulik forbrenning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Passiv
|
![]() Sv: PaleoAndre dyr spiser det samme nå som de alltid har gjort, hvorfor skal mennesker være annerledes? Løver spiser gaseller og det har de alltid gjort. Men se hva som skjer med huskattene som nå får moderne kattefór, de blir overvektige og får diabetes. De burde spise det de alltid har gjort og ikke søpla i butikken. Samme gjelder mennesker. Mener jeg. Tjo hei. |
![]() |
![]() |
#16 |
|
Det er jo fullstendig feil. Andre dyr spiser slettes ikke det de alltid har gjort. Vilt gjør det til en viss grad, men lever dere bare på viltkjøtt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: PaleoMan spiste vel det man fikk tak i for å overleve, ikke nødvendigvis alt som var bra for en? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Alderen hadde jo nødvendigvis INGENTING med maten og gjøre da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
På vei
![]() Sv: PaleoDere som er så skeptiske til paleo, og eventuelt lavkarbo: Sist redigert av ElinM : 02-09-13 kl 16:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Sv: PaleoJeg er ikke skeptisk til lavkarbo, men jeg er skeptisk til en del av steinalderargumentasjonen. Jeg ser heller ingen grunn til at mennesker flest skal kutte alt av kornprodukter. Sukker og hvitt mel er ikke sunt, men bønner (som en del paleofolk mener man må kutte), fullkornsprodukter osv ser jeg ikke umiddelbart at folk bør kutte fra kosten bare fordi steinalderfolk ikke spiste det. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|