Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Boktips til 5-åring (høytlesning)

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-13, 00:01   #21
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktips til 5-åring (høylesning)

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

De første par mummibøkene mener jeg vi leste på den tiden - Kometen Kommer, Trollmannens Hatt og Farlig Midtsommer. Og bøkene om Knerten, men jeg ser du ikke er interessert i Vestly.

Mummitrollet, ja! De kan hende han liker! Takk for tips.
Min forutinntatthet til stakkars Vestly kommer fra da jeg selv leste bøkene selv som barn. Jeg har lest Mormor og de åtte ungene, Knerten, Ole Aleksander... og den første om Aurora i forbindelse med norskundervisningen på barneskolen. Men jeg husker de altså som kjedelige. Kanskje jeg skal gi dem en sjanse etter at jeg har passert 10 år?

Folkeeventyr er notert! Vi har også HC. Andersen og 1001 natt stående (ikke full bokserie, men "best of"), kanskje det kan være en idé i mellom litt større leseprosjekter.

Gammel 16-09-13, 00:34   #22
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Astrid Lindgren har vært poppis her. Lotta-historiene og Emil. Og akkurat nå: PEr Pusling. En samling med små historier om små fantasifigurer.

Gammel 16-09-13, 08:56   #23
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Knerten (5,5 år) likte Doktor Proktor og vi leser nå den første Harry Potter. Jeg synes historien er for avansert, men han vil gjerne (sikkert fordi storesøster sier at det er SÅÅÅÅ kult) og sitter overraskende rolig når vi leser. Når vi stiller kontrollspørsmål, så har han fått med seg både handling og det underliggende som skjer.

Dunderly leste vi for et års tid siden og den fenget også.

Han har fullstendig nektet å høre på både Vestly og Lindgren. Ja, ja.

Gammel 16-09-13, 08:58   #24
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Ruffen-bøkene?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 09:49   #25
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktips til 5-åring (høytlesning)

Jeg tenker også at seksåringen min er klar for Doktor Proktor nå. Stas for mor også, med alle de morsomme vestlandsdialektene.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 10:13   #26
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Vi leser Doktor Proktor for vår femåring. Vi er ferdige med bok nummer en. Nummer to syns jeg er vanskelig å henge med i, og da blir det litt vanskelig for femåringen også. Men det går. Hun elsker Doktor Proktor!

Jeg så bøkene på salg hos Ark for 99,- her om dagen, men finner ikke igjen tilbudet på nettsiden.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 16:20   #27
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Bøkene om doktor Proktor er fine. Bok nummer to er mye mer avansert enn eneren, enig i det. Jeg mener å huske at det er et stort sprang til nummer tre også.

Jeg anbefaler en serie til, men er ikke i stand til å huske. Norsk mannlig forfater. Lå forsøke å google.

Gammel 16-09-13, 16:23   #28
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg anbefaler en serie til, men er ikke i stand til å huske. Norsk mannlig forfater. Lå forsøke å google.

Kom på det. Samson og Roberto av Yngvar Ambjørnsen. Elleville og morsomme bøker.

Gammel 16-09-13, 16:41   #29
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Gummi-Tarzan, av han Kirkegaard. Husker vi lo og lo da jeg leste den som barn. Mulig den er for litt større barn? Husker ikke. Har akkurat kjøpt Georgs magiske medisin selv i dag, og skal lese for mine 3, gleder meg!!

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 16:54   #30
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Gummi-Tarzan, av han Kirkegaard. Husker vi lo og lo da jeg leste den som barn. Mulig den er for litt større barn? Husker ikke. Har akkurat kjøpt Georgs magiske medisin selv i dag, og skal lese for mine 3, gleder meg!!

Den leste jeg også da jeg var barn! Kanskje jeg skal grave den frem hos foredrene mine. Jeg husker også at jeg likte den godt!

Takk for mange gode tips, folkens! Det er notert

Gammel 16-09-13, 17:13   #31
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Mummitrollet, ja! De kan hende han liker! Takk for tips.
Min forutinntatthet til stakkars Vestly kommer fra da jeg selv leste bøkene selv som barn. Jeg har lest Mormor og de åtte ungene, Knerten, Ole Aleksander... og den første om Aurora i forbindelse med norskundervisningen på barneskolen. Men jeg husker de altså som kjedelige. Kanskje jeg skal gi dem en sjanse etter at jeg har passert 10 år?

Folkeeventyr er notert! Vi har også HC. Andersen og 1001 natt stående (ikke full bokserie, men "best of"), kanskje det kan være en idé i mellom litt større leseprosjekter.

Husker det samme selv. Ikke storfan av disse hverdagslige historiene, og gutta mine er ikke der heller.

Roald Dahl er størst her. Den siste hiten er "Dustene" på lydbok. Ellers er alt vi har lest av Ole Lund Kirkegaard bra.

Ellers er høstenes plan her i huset å ta for oss historier fra ulike mytologier!
Denne først: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...oduktId=131334

Gammel 16-09-13, 23:24   #32
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg så bøkene på salg hos Ark for 99,- her om dagen, men finner ikke igjen tilbudet på nettsiden.

Var visst Norli jeg så det tilbudet, og det var visst bare den nyeste boken (Doktor Proktor og det store gullrøveriet) som kostet 99,-. Tre av bøkene koster dog bare 89,- som e-bok ...

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-13, 13:39   #33
Kiwi
Glad i frukt

Kiwi sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Kiwi er litt kulKiwi er litt kulKiwi er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Ruffen-bøkene?

Vi leser Den store Ruffenboken nå på sengekanten for 5 1/2 åringene. Den er veldig populær.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:35.