Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-13, 12:14   #141
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Jeg synes ikke avstraffing er rett ord, men jeg synes ikke noe om en veldig rigid holdning.

Bruk litt penger på å bak inn planleggingsdager i ferietidene. (1 dag i hver av feriene så blir de godt spredt på året). Det hjelper også foreldre som ikke har de mest fleksible jobbene. Det er ikke veldig gunstig å måtte bruke en hel ferieuke på helt håpløse fridager midt i uka. Legg til barnehager som ikke har koordinert planleggingsdag med skolen så har man to uker som går bort.

Jeg mener at lærere på sikt bør få normalarbeidstid og at midler i skolen bør prioriteres på dette og føre til lengre skoleår framfor utvidet skoledag.

Det å sikre barn og foreldre tid sammen er viktig. Jeg har vært skeptisk til samfunnsutviklingen som går mot at alle skal ha tilbud om alt til enhver tid. Det er en pris å betale for dette. Er det dette vi ønsker bør skolen henge med og gi mer dynamiske ordninger.

Det snakkes om kontantstøtte og hjemmeværende til treårsalder som ideal hos noen. Jeg synes det er veldig mye viktigere å sikre at barn og foreldre får minimum en helg i mnd. sammen og minst 3 uker ferie sammen i løpet av ett år. Det er ingen selvfølge at man har.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 12:15   #142
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Hvorfor det? Slike dager feires da gjerne på lørdager. Skal man ha fri for å få billigere billetter? Eller for å ikke være så sliten når festen er om den er på fredag? Eller for å ha bedre tid med familien siden man nå likevel skal den veien?

Begravelser er i ukedagene, og skal man reise til andre siden av landet holder det ikke med ei helg.

Du svarer i grunnen på det selv - det er lange avstander her i landet (og noen har familie f.eks. i Danmark). Hvis man har familie langt unna, hender det man må reise fredag for å komme fram lørdag formiddag. Skulle vi for eksempel vært i barnedåp hos familien nordpå, tviler jeg på at vi hadde klart å komme oss hjem søndag kveld uten å måtte hoppe over det meste av selskapeligheter.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 12:23   #143
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde skuleåret vore spredt utover 47 veker, med fem vekers ferie, hadde mykje vore løyst med tanke på både arbeidspress og tid til å følgje opp elevar, det har du heilt rett i Guava. Men vil det framstå som mindre rigid? Meir obligatorisk tid på skulen? Det vil bli endå færre veker i året som turnusarbeidarar med barn skal knive om å få fri, for eksempel.

Og angåande kontantstøtte (og mammalønn! ) er eg heilt einig med deg.

Der eg har jobba har ofte planleggingsdagane vore lagt tett opptil feriane, vi har og i stor grad brukt planleggingsdagar til å ta fatt på nytt semester, med planlegging og liknande. Typ, planleggingsdag 12.-14. august og skulestart for elevar 15., 2. januar og skulestart for elevane 3. og liknande. Er ikkje dette vanleg altså?

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 12:26   #144
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Typ, planleggingsdag 12.-14. august og skulestart for elevar 15., 2. januar og skulestart for elevane 3. og liknande. Er ikkje dette vanleg altså?

Det hender at det er sånn, men ikke alltid. Veldig avhengig av hvilke kurs og hva de ansatte skal på.

Det kan også legges til høst og vinterferien. Det har jeg aldri sett blitt gjort.

Gammel 24-09-13, 12:46   #145
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Men om man har søkt seg fri en uke på ungdomsskolen, og fått det innvilget, så kommer vel likevel fraværet på vitnemålet, gjør det ikke?

Det vet jeg ikke, mine går fortsatt på barneskolen. Problemet er uansett vel så mye at elevene forventer at vi skal "godkjenne" fraværet i den forstand at de vil ha lovnad om at det ikke får konsekvenser for vurdering i faget og at de får ta prøver de er borte fra senere. Det får de ikke hos oss. Innvilget fri i grunnskolen tolker jeg som en slik lovnad, noe annet ville jo vært helt håpløst hvis skolen først gir fri.

Gammel 24-09-13, 12:52   #146
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Det vet jeg ikke, mine går fortsatt på barneskolen. Problemet er uansett vel så mye at elevene forventer at vi skal "godkjenne" fraværet i den forstand at de vil ha lovnad om at det ikke får konsekvenser for vurdering i faget og at de får ta prøver de er borte fra senere. Det får de ikke hos oss. Innvilget fri i grunnskolen tolker jeg som en slik lovnad, noe annet ville jo vært helt håpløst hvis skolen først gir fri.

Når man søker fri er det helt tydeliggjort fra skolen at man ikke kan forvente tilrettelegging eller at skolen tar ansvar. Man skriver (i alle fall hos oss) under på at vi tar det fulle og hele ansvar for faglig oppfølging den tiden barnet er borte. Det tolker jeg som i at jeg ikke kan forvente at barnet mitt får vurdering dersom jeg tar ham ut i en tentamensuke.

Gammel 24-09-13, 13:00   #147
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det hender at det er sånn, men ikke alltid. Veldig avhengig av hvilke kurs og hva de ansatte skal på.

Det kan også legges til høst og vinterferien. Det har jeg aldri sett blitt gjort.

Det kunne heilt sikkert vore betre organisert. Sjølv har eg inntrykk av at feriar har blitt forlenga, med planleggingsdagar der eg har jobba, i alle fall.

Når man søker fri er det helt tydeliggjort fra skolen at man ikke kan forvente tilrettelegging eller at skolen tar ansvar. Man skriver (i alle fall hos oss) under på at vi tar det fulle og hele ansvar for faglig oppfølging den tiden barnet er borte. Det tolker jeg som i at jeg ikke kan forvente at barnet mitt får vurdering dersom jeg tar ham ut i en tentamensuke.

Jammen ifølgje opplæringslova har læraren plikt til å sørge for vurderingsgrunnlag til eleven. Elevens rett på vurdering er høgare enn eleven si plikt til å møte til vurdering. Viss barnet ditt er borte på tentamen i april, skal han først ha skriftleg innkalling til ny vurdering. Dersom han takker nei, fordi det er så mange andre prøvar å ta igjen denne veka, skal han og føresette ha skriftleg varselbrev om at han står i fare for å miste karakteren i faget. Deretter skal han ha skriftleg tilbod om ny vurdering. Når tentamenane som oftast er lagt til vekene etter påske, for at det skal vere tid til å vurdere alle dei tekstane som kjem inn, før slutten av skuleåret, seier det seg sjølv at det ikkje er mykje tid til alle desse breva med akseptable tidsfristar før eksamensperioden begynner. - Hadde det endå vore slik at elevane stod sydenbrune og klar for å ta igjen den tentamenen dei hadde gått glipp av, då dei kom heim frå ferie, slik gjerne kronisk sjuke og folk som har vore i gravferd gjer, hadde det ikkje vore eit stort problem. Men det er jo ingen som kan forvente at ein elev skal gjere noko dagen etter at han kjem tilbake frå ferie!

The glass is refillable.
Gammel 24-09-13, 13:01   #148
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er dette kollektiv avstraffing? Er det ei straff om å få tilbod om 13 års skulegang utan å måtte betale for det? Er det ei straff å bli bedt om å ta litt ansvar for at barnet skal lære å lese, skrive og rekne?

Nei, skole er ikke en straff, reglene om å ikke kunne søke barnet fri, er det.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 13:05   #149
Guava

Guava sin avatar

Standard

- Hadde det endå vore slik at elevane stod sydenbrune og klar for å ta igjen den tentamenen dei hadde gått glipp av, då dei kom heim frå ferie, slik gjerne kronisk sjuke og folk som har vore i gravferd gjer, hadde det ikkje vore eit stort problem. Men det er jo ingen som kan forvente at ein elev skal gjere noko dagen etter at han kjem tilbake frå ferie!

Hvorfor kan man ikke forvente det?
Fri i skoleåret er ikke ferie, men en uke hvor foreldre har ansvar for ungenes opplæring og det skriver man under på. Da må det da sannelig kunne forventes at elevene møter sydenbrune opp på tentamen dagen etter at de kommer hjem.

Jeg synes skolen godt kan forvente at ikke elever tas ut av skolen under viktige tentamener, men at man skal få avslag på alt med unntak av død ellers i året synes jeg er i overkant rigid og tenker at det lett kan undergrave det man ønsker å oppnå.

Gammel 24-09-13, 13:23   #150
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Nei, skole er ikke en straff, reglene om å ikke kunne søke barnet fri, er det.

Det der er ein retorikk du ikkje får meg til å gå med på. Ikkje i det heile tatt, faktisk.

Hvorfor kan man ikke forvente det?
Fri i skoleåret er ikke ferie, men en uke hvor foreldre har ansvar for ungenes opplæring og det skriver man under på. Da må det da sannelig kunne forventes at elevene møter sydenbrune opp på tentamen dagen etter at de kommer hjem.

Jeg synes skolen godt kan forvente at ikke elever tas ut av skolen under viktige tentamener, men at man skal få avslag på alt med unntak av død ellers i året synes jeg er i overkant rigid og tenker at det lett kan undergrave det man ønsker å oppnå.

Eg har prøvd å kalle inn til tentamen dagen etter ureglementært fråver. Det fører ikkje til oppmøte, bare dobbelt opp med papirarbeid, fordi ein må skrive nye brev, nye innkallingar og lage nye oppgåver. Responsen er som regel:
- Jammen jeg har akkurat vært på ferie, dessuten har jeg en enda viktigere kjemiprøve dagen etter og jeg kan ikke ha prøver to dager på rad.

Nå har elevane sin interesseorganisasjon fått gjennomslag for at a) det ikkje skal vere maksgrense for fråver og b) at det er læraren sitt ansvar å skaffe vurderingsgrunnlag på elevar dei ikkje møter. Skulen svarer med å stramme inn reglar på andre område, for å forsøke å løyse eit stadig veksande problem, og det blir sett på som rigid.

Er det ingen som ser at fråfallsprosenten i vidaregåande opplæring er eit stort samfunnsproblem, som både tar ressurser frå flinke elevar i skulen og andre trengade i NAV-systemet etterpå? Vi har nå eit tiår kor dette bare har auka. Teoretiseringa av yrkesfag er ein forklaringsmodell, men eg trur jammen samfunnet sine haldningar til skulen er ein annan. Korfor skal ressurssvake elevar skjønne at skulen plutseleg er viktigare enn LAN-party og festing, når foreldrene meiner at ferie er vikitgare enn skule? Eg ser på denne innstramminga som ei forebyggande innstramming, fordi verken elevar eller foreldre viser seg verdig den tilliten dei har fått dei siste åra.

The glass is refillable.
Gammel 24-09-13, 13:27   #151
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at jeg er enig med nokon. Jeg tror at det er et generelt holdningsproblem som gjør at dropout har økt så voldsomt, ikke bare teoretiseringen. Og så tenker jeg at Oslo-skolen neppe har innført de nye reglene bare for å stikke kjepper i hjulene til folk - jeg antar at de gjør dette fordi det er et reelt problem. :naivoggodtroende:

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 13:38   #152
Guava

Guava sin avatar

Standard

Jeg er enig i at det er problematisk at det droppes ut, men tror ikke rigiditet nødvendigvis gir større ansvarsfølelse generelt. For at regler skal bli anerkjent og få positiv effekt er det viktig at de kommuniserer bra og appellerer.
Å få nei til å bruke en vanlig skoledag til å dra i sin mors bryllup fordi sydenbrune ikke gidder å møte til tentamen står ikke helt i forhold til hverandre.

En formulering brukt i et dokument i denne saken om at elever har 164 dager å ta ferie på er ingen god kommunikasjon ut.

Gammel 24-09-13, 13:43   #153
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at foreldrenes holdning til skolen har mye å si. Hvis foreldrene gir tydelig uttrykk for at skolen er en rigid dusteinsitusjon tror jeg neppe elevene føler særlig ansvar for å møte opp/arbeide/hvahardu.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 13:47   #154
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Jeg er enig i at det er problematisk at det droppes ut, men tror ikke rigiditet nødvendigvis gir større ansvarsfølelse generelt. For at regler skal bli anerkjent og få positiv effekt er det viktig at de kommuniserer bra og appellerer.
Å få nei til å bruke en vanlig skoledag til å dra i sin mors bryllup fordi sydenbrune ikke gidder å møte til tentamen står ikke helt i forhold til hverandre.

En formulering brukt i et dokument i denne saken om at elever har 164 dager å ta ferie på er ingen god kommunikasjon ut.

Men desse ti dagane har vore meint å gi fleksibilitet til å dra i bryllup og sekstiårsdagar og andre ting som folk i vanlege jobbar må søke spesielt om å ta fri for å få til. Det har blitt misbrukt så til dei grader, slik at folk nå opplever det som ei straff å ikkje få lov å ta ut to veker fleksibel ferie. Folk tar ikkje ansvar for å følgje opp sin del av denne opprinnelege fleksibiliteten og det sklir fullstendig ut. Korleis skal det løysast då?

Eg er jo lærar sjølv og har mor som er lærar og svigerinne som er lærar, så vi kan ikkje reise i konfirmasjonar og bryllup anna enn i helgene. Sjølvsagt er det slitsomt å komme fram fredag kveld og dra igjen søndags kveld. Men det er ikkje noko alternativ. Eg er litt overraska over at det alltid er så mange som bare kan ta fri ein torsdag her og ein mandag der og lage ei langhelg, ved slike anledningar. Eg er ikkje vant med å kunne tenke på den måten, men eg har aldri opplevd det som verken rigid eller straffande.

The glass is refillable.
Gammel 24-09-13, 13:47   #155
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg tenker at foreldrenes holdning til skolen har mye å si. Hvis foreldrene gir tydelig uttrykk for at skolen er en rigid dusteinsitusjon tror jeg neppe elevene føler særlig ansvar for å møte opp/arbeide/hvahardu.

The glass is refillable.
Gammel 24-09-13, 13:49   #156
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har ikke lest gjennom hele tråden, men jeg synes ikke noe om å avskaffe høstferien og vinterferien. Tror at for mange av de større skolebarna (som er store nok til å ikke trenge tilsyn) er disse feriene ett veldig kjærkomment avbrekk. Det er nok å ha fri fra skolen, man trenger ikke gjøre noe spesielt. Men høstferien (som er to dager her iallefall) kunne gjerne flyttes til oktober/november, istedenfor å ha den allerede drøyt en måned etter skolestart. Og vinterferien burde ikke legges til uka før påskeferien slik det noen ganger gjøres, for jeg tror de aller fleste elevene får mer ut av å ha to separate uker med ett godt mellomrom, enn 2 ukers sammenhengende ferie.

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 14:16   #157
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Foreldres holdning til skolen har alt å si og derfor tror jeg det er lurt å ha litt slack. I et samfunn av grunnleggende pliktetisk innstilte mennesker funker det bra med rigide regler. Samfunnet vårt er ikke slik lenger tror jeg.

Gammel 24-09-13, 14:18   #158
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det der er ein retorikk du ikkje får meg til å gå med på. Ikkje i det heile tatt, faktisk.

Det kan hende. Jeg blir ikke akkurat overbevist over "skal ikke foreldre ta ansvar og lære barna sine å lese"-retorikken din, heller.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 14:19   #159
Guava

Guava sin avatar

Standard

Men desse ti dagane har vore meint å gi fleksibilitet til å dra i bryllup og sekstiårsdagar og andre ting som folk i vanlege jobbar må søke spesielt om å ta fri for å få til. Det har blitt misbrukt så til dei grader, slik at folk nå opplever det som ei straff å ikkje få lov å ta ut to veker fleksibel ferie. Folk tar ikkje ansvar for å følgje opp sin del av denne opprinnelege fleksibiliteten og det sklir fullstendig ut. Korleis skal det løysast då?

Eg er jo lærar sjølv og har mor som er lærar og svigerinne som er lærar, så vi kan ikkje reise i konfirmasjonar og bryllup anna enn i helgene. Sjølvsagt er det slitsomt å komme fram fredag kveld og dra igjen søndags kveld. Men det er ikkje noko alternativ. Eg er litt overraska over at det alltid er så mange som bare kan ta fri ein torsdag her og ein mandag der og lage ei langhelg, ved slike anledningar. Eg er ikkje vant med å kunne tenke på den måten, men eg har aldri opplevd det som verken rigid eller straffande.

Noen av dem som kan ta en torsdag fri er dem som ikke får fri i helg når andre skal i selskap.

Gammel 24-09-13, 14:21   #160
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Foreldres holdning til skolen har alt å si og derfor tror jeg det er lurt å ha litt slack. I et samfunn av grunnleggende pliktetisk innstilte mennesker funker det bra med rigide regler. Samfunnet vårt er ikke slik lenger tror jeg.

Men korleis vil du gjennomføre denne slacken i praksis? Verken elevar eller foreldre viser seg å kunne håndtere den tilliten dei har fått i det regelverket.

The glass is refillable.
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:06.