|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg synes ikke avstraffing er rett ord, men jeg synes ikke noe om en veldig rigid holdning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene
Du svarer i grunnen på det selv - det er lange avstander her i landet (og noen har familie f.eks. i Danmark). Hvis man har familie langt unna, hender det man må reise fredag for å komme fram lørdag formiddag. Skulle vi for eksempel vært i barnedåp hos familien nordpå, tviler jeg på at vi hadde klart å komme oss hjem søndag kveld uten å måtte hoppe over det meste av selskapeligheter.
![]() |
#143 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneHadde skuleåret vore spredt utover 47 veker, med fem vekers ferie, hadde mykje vore løyst med tanke på både arbeidspress og tid til å følgje opp elevar, det har du heilt rett i Guava. Men vil det framstå som mindre rigid? Meir obligatorisk tid på skulen? Det vil bli endå færre veker i året som turnusarbeidarar med barn skal knive om å få fri, for eksempel.
![]() |
![]() |
#144 |
|
Det hender at det er sånn, men ikke alltid. Veldig avhengig av hvilke kurs og hva de ansatte skal på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det vet jeg ikke, mine går fortsatt på barneskolen. Problemet er uansett vel så mye at elevene forventer at vi skal "godkjenne" fraværet i den forstand at de vil ha lovnad om at det ikke får konsekvenser for vurdering i faget og at de får ta prøver de er borte fra senere. Det får de ikke hos oss. Innvilget fri i grunnskolen tolker jeg som en slik lovnad, noe annet ville jo vært helt håpløst hvis skolen først gir fri.
![]() |
#146 |
|
Når man søker fri er det helt tydeliggjort fra skolen at man ikke kan forvente tilrettelegging eller at skolen tar ansvar. Man skriver (i alle fall hos oss) under på at vi tar det fulle og hele ansvar for faglig oppfølging den tiden barnet er borte. Det tolker jeg som i at jeg ikke kan forvente at barnet mitt får vurdering dersom jeg tar ham ut i en tentamensuke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Librocubicularist
|
Det kunne heilt sikkert vore betre organisert. Sjølv har eg inntrykk av at feriar har blitt forlenga, med planleggingsdagar der eg har jobba, i alle fall.
Jammen ifølgje opplæringslova har læraren plikt til å sørge for vurderingsgrunnlag til eleven. Elevens rett på vurdering er høgare enn eleven si plikt til å møte til vurdering. Viss barnet ditt er borte på tentamen i april, skal han først ha skriftleg innkalling til ny vurdering. Dersom han takker nei, fordi det er så mange andre prøvar å ta igjen denne veka, skal han og føresette ha skriftleg varselbrev om at han står i fare for å miste karakteren i faget. Deretter skal han ha skriftleg tilbod om ny vurdering. Når tentamenane som oftast er lagt til vekene etter påske, for at det skal vere tid til å vurdere alle dei tekstane som kjem inn, før slutten av skuleåret, seier det seg sjølv at det ikkje er mykje tid til alle desse breva med akseptable tidsfristar før eksamensperioden begynner. - Hadde det endå vore slik at elevane stod sydenbrune og klar for å ta igjen den tentamenen dei hadde gått glipp av, då dei kom heim frå ferie, slik gjerne kronisk sjuke og folk som har vore i gravferd gjer, hadde det ikkje vore eit stort problem. Men det er jo ingen som kan forvente at ein elev skal gjere noko dagen etter at han kjem tilbake frå ferie!
![]() |
![]() |
#148 |
Ringskrømt
|
Nei, skole er ikke en straff, reglene om å ikke kunne søke barnet fri, er det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
|
Hvorfor kan man ikke forvente det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Librocubicularist
|
Eg har prøvd å kalle inn til tentamen dagen etter ureglementært fråver. Det fører ikkje til oppmøte, bare dobbelt opp med papirarbeid, fordi ein må skrive nye brev, nye innkallingar og lage nye oppgåver. Responsen er som regel:
![]() |
![]() |
#151 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg kjenner at jeg er enig med nokon. Jeg tror at det er et generelt holdningsproblem som gjør at dropout har økt så voldsomt, ikke bare teoretiseringen. Og så tenker jeg at Oslo-skolen neppe har innført de nye reglene bare for å stikke kjepper i hjulene til folk - jeg antar at de gjør dette fordi det er et reelt problem. :naivoggodtroende:
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg er enig i at det er problematisk at det droppes ut, men tror ikke rigiditet nødvendigvis gir større ansvarsfølelse generelt. For at regler skal bli anerkjent og få positiv effekt er det viktig at de kommuniserer bra og appellerer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg tenker at foreldrenes holdning til skolen har mye å si. Hvis foreldrene gir tydelig uttrykk for at skolen er en rigid dusteinsitusjon tror jeg neppe elevene føler særlig ansvar for å møte opp/arbeide/hvahardu.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Librocubicularist
|
Men desse ti dagane har vore meint å gi fleksibilitet til å dra i bryllup og sekstiårsdagar og andre ting som folk i vanlege jobbar må søke spesielt om å ta fri for å få til. Det har blitt misbrukt så til dei grader, slik at folk nå opplever det som ei straff å ikkje få lov å ta ut to veker fleksibel ferie. Folk tar ikkje ansvar for å følgje opp sin del av denne opprinnelege fleksibiliteten og det sklir fullstendig ut. Korleis skal det løysast då?
![]() |
![]() |
#155 |
Librocubicularist
|
![]() |
![]() |
#156 |
lader
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneHar ikke lest gjennom hele tråden, men jeg synes ikke noe om å avskaffe høstferien og vinterferien. Tror at for mange av de større skolebarna (som er store nok til å ikke trenge tilsyn) er disse feriene ett veldig kjærkomment avbrekk. Det er nok å ha fri fra skolen, man trenger ikke gjøre noe spesielt. Men høstferien (som er to dager her iallefall) kunne gjerne flyttes til oktober/november, istedenfor å ha den allerede drøyt en måned etter skolestart. Og vinterferien burde ikke legges til uka før påskeferien slik det noen ganger gjøres, for jeg tror de aller fleste elevene får mer ut av å ha to separate uker med ett godt mellomrom, enn 2 ukers sammenhengende ferie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
|
Foreldres holdning til skolen har alt å si og derfor tror jeg det er lurt å ha litt slack. I et samfunn av grunnleggende pliktetisk innstilte mennesker funker det bra med rigide regler. Samfunnet vårt er ikke slik lenger tror jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Ringskrømt
|
Det kan hende. Jeg blir ikke akkurat overbevist over "skal ikke foreldre ta ansvar og lære barna sine å lese"-retorikken din, heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
|
Noen av dem som kan ta en torsdag fri er dem som ikke får fri i helg når andre skal i selskap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Librocubicularist
|
Men korleis vil du gjennomføre denne slacken i praksis? Verken elevar eller foreldre viser seg å kunne håndtere den tilliten dei har fått i det regelverket.
![]() |
![]() |
|
|