|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Typisk østkantdialekt har forflyttet seg til Nedre Romerike...det er så mange groruddøler som flytter ut dit.
|
|
|
#184 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?
|
|
|
#186 |
|
~~~~~~~
|
Ved å være en av Norges mest populære bosettingsregioner siden 1998 vil man finne mange varianter av dialekter. Typisk romeriks-dialekt eksisterer vel knapt lengre.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 21-10-13 kl 21:20. |
|
|
|
|
|
#188 |
|
~~~~~~~
|
Hva tror man er årsaken til disse fordommene øst har mot vest? Hva utløser denne mekanismen?
|
|
|
#189 |
|
Glamorøs
|
Når du skriver sånn virker det som du mener at det kun er østkanten som har fordommer mot vestkanten. Det er ikke slik altså. Dette går begge veier, mellom øst og vest, by og bygd, Oslo og Bergen osv. osv. Det er ingen befolkningsgrupper som er fullstendig fordomsfri.
|
|
|
#190 |
|
maler
|
Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Da jeg flyttet til Oslo holdt de på å bygge og åpne t-banen gjennom sentrum. Det er egentlig ganske sprøtt med en by som kun hadde behov for t-bane fra sentrum og østover og fra sentrum og vestover.
|
|
|
#191 |
|
Yes, we can!!
|
Jovisst, det er nettopp det det er.
|
|
|
#192 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Jeg har diskutert dette på jobb med han jeg deler kontor med. I høst kom han fra en typisk vestkantskole og krasjlandet midt i Groruddalen. Utfordringene er veldig ulike på de to skolene, og vår konklusjon er at lærerne hadde hatt godt av å hospitere på hverandres skoler.
|
|
|
#193 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Kommentaren min kommer av av jeg har utrolig mange groruddøler som FB-venner og jeg ser og vet at trenden fra øvre Groruddalen er å flytte den veien. Altså Lørenskog, Skjetten, Skedsmo, Jessheim etc. Og det kommer jo også av min tidligere kommentar om at disse områdene kan nesten defineres som Bærum er for vest for Oslo nordøst.
|
|
|
#194 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg er også vokst opp på tveita og snakker veldig Oslo-'pent'. Ikke noe bannan og buttikk her o gården. Ei heller a-endelser på verb, og jeg har kun to a-endelser på substantiv; jenta og hytta.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#195 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Jeg bor midt i øst og tror ikke jeg vet om noen som sier bannan eller appelsin. Da jeg vokste opp i samme type område sa ungene det (dog ikke jeg, jeg bruker fortsatt ordet dog så det sier seg selv
|
|
|
#197 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?De eneste jeg kjenner som sier bannan og sånt er fra Drammen. Evt Lier. |
|
|
|
|
|
#198 |
|
maler
|
Næsj det funker i trøndelagen også med det trykket. Litt utenfor byen.
|
|
|
#199 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Østfold og sier vel bannan?
|
![]() |
|
|