Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan fyre i peisen?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-10-13, 20:29   #21
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan fyre i peisen?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

http://www.klikk.no/bolig/hytteliv/article363837.ece

Haha. Jeg postet feil link. Denne syns jeg var en helt håpløs fremgangsmåte. Jeg skal prøve å finne den videoen jeg trodde jeg linket til.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-13, 20:31   #22
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Det er ekstremt vanskelig å få fyr på bare et vedtre, så det viktigste er å bruke mer ved. Du vil ha trekk rundt veden, slik at flammen får oksygen.
Nøyaktig metode for deres ovn får du jo best av mannen din faktisk, viss han evner å analysere hva han faktisk gjør, ikke bare sier at "det er jo lett" (ikke for å antyde at han gjør det, men jeg kjenner noen som "lærer bort" på den måten).

Ellers så kan det være vanskelig å få fyr, hender at jeg må jobbe litt selv (har ikke peis/vedovn selv for tiden).

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-13, 20:31   #23
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Been there! Jeg husker jeg ble gal og flau og googlet meg grønn.

Jeg bruker 1 tynn kvist (helst bjørk), type 3-4 cm i diameter og legger på skrå opp mot vegg, så en litt større på tvers andre veien. Så bruker jeg tennbriketter (evt bark og avispapir) som ligger i bånn under. Poenget er at det må være luftig under, men ilden skal treffe da rett på noe som lettest tar fyr. Først når peisen er god og varm så er det på tide med større kubber.

Gammel 25-10-13, 20:33   #24
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og holder gjerne døren litt åpen i starten hvis det hjelper på å få flammene til å blusse opp. Oksygentilførsel er viktig.

Gammel 25-10-13, 20:40   #25
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Jeg antar du har et tett hus siden røken går inn i rommet når du har åpen peisdør. Et triks som hjelper er å ha et åpent vindu i stuen til peisen er komt i gang. Det gjør at peisen ventilerer bedre og det er mye letter å tenne. Når varmen er komt opp i peisen går avtrekket mye bedre av seg selv og da lukker man vinduet. Det høres helt i mot sin hensikt når det er minusgrader ute, men det er et helt standard problem. Ellers skal det gå bra med tennbriketter plassert oppå og under tennveden, om det er gjenstridige kubber tar jeg et par ekstra tennbriketter. Jeg syns de press-brikettene de har på obs og plantasjen kan være litt gjenstridig noen ganger, men man finner en tek med dem også. Det er lurt å ikke være for gniten med opptenningsveden, og ikke mer enn en stor kubbe før det er og varme og ild i ovnen. Det skal jo ikke være så vanskelig å få fyr i peisen.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-13, 20:46   #26
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjør som Teo sier og lafter en "pipe" med 4-6 kubber. Funker hver gang.

Gammel 25-10-13, 20:46   #27
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Tror det avhenger litt i typen ovn, får skal fyres opp fra toppen av, 2 store kubber i bunn, 2 litt større oppå der før tennbriketter og ett lag med små kubber. Dette virker hver gang.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-13, 20:56   #28
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for alle tips! I teorien visste jeg egentlig dette, men det vil likevel ikke brenne.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-13, 21:02   #29
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes du er tålmodig. Håper du i mellomtiden har tatt en varm dusj, laget varm kakao, og satt deg under et varmt pledd. Hold varmen, hold ut!

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-13, 21:02   #30
Hulda
Bør lage seg en tittel selv

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ny peisovn?

De skal tennes fra toppen, to ikke for store kubber nederst, noen små tynne oppå der og tennbriketter på toppen. God trekk må det være, da skal det ta fyr altså. (Jeg har døren litt på gløtt i tillegg til helt åpen trekk)

Gammel 25-10-13, 21:05   #31
Hulda

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så må jeg undre meg litt over at dere overlater opptenningen til mannen, jeg har gjort det siden jeg var lita.

:følteseggammel:

Gammel 25-10-13, 21:09   #32
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Du må jo ikke fyre opp med vedkubber, det tar jo aldri fyr.

Du må bruke fliser. Jeg pleier å hugge opp noen kubber til flis hver gang jeg er i skjulet og henter ved.

Bygg opp med endel fliser i peisen, legg noen tennbrikker rundt. Jeg pleier å fyre på brikkettene før jeg legger de i peisen fordi vi ikke har aviser vi kan tenne opp med. Når flisene har fått skikkelig fart på seg mater jeg på med større og større kubber til det er blitt skikkelig med glør. Da er det bare å kjøpre på med kubber etter ønske.

Ha peisdøren litt på gløtt til å begynne med. Det er noen ganger vanskelig å få det til å brenne skikkelig om f.eks. pipen er rå.

Om du ikke får fyr, legg deg under pleddet og vent på mannen. Her i huset er det mannen som legger seg under pleddet og venter på at jeg skal fyre opp.

Gammel 25-10-13, 21:11   #33
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hulda, her.

Så må jeg undre meg litt over at dere overlater opptenningen til mannen, jeg har gjort det siden jeg var lita.

:følteseggammel:

Det har jeg også. Når jeg kom hjem fra skolen måtte jeg alltid tenne opp i ovnen, jeg kunne jo ikke vente på at mamma og pappa kom hjem fra jobb. For å fyre med strøm, DET var fy det.

Gammel 25-10-13, 21:21   #34
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jadda. Han kom hjem. Kikket og sa: "Ikke rart du ikke fikk fyr. Du må ha to kubber." Jeg prøvde meg på teorier om trekk og alt mulig. "Spiller ingen rolle" sa han. Og slengte inn en stor kubbe til. Og nå brenner det. Han påstår at to kubber varmer opp hverandre.

Og så kom han med twist og rødvin til meg!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-13, 21:32   #35
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til neste gang kjøper du deg en flaske tennvæske.
Det er ikke sikkert du får fyr, men det er moro mens man prøver

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-13, 21:33   #36
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jadda. Han kom hjem. Kikket og sa: "Ikke rart du ikke fikk fyr. Du må ha to kubber." Jeg prøvde meg på teorier om trekk og alt mulig. "Spiller ingen rolle" sa han. Og slengte inn en stor kubbe til. Og nå brenner det. Han påstår at to kubber varmer opp hverandre.

Og så kom han med twist og rødvin til meg!

Snille mannen!

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-13, 21:51   #37
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja, jeg må alltid ha flere kubber for å greie å få fyr (selv om det kanskje ikke er etter boka, men det bruker å funke ute i skogen så da tenker jeg at det får funke i peisen også). Men da vet du det! (Og da du nevnte at det blir sotete av avispapir tittet jeg litt beskjemmet bort på den sotete peisen vår som var så fin og blank i går ).

Snill mann du har som både fikset og kom med godsaker. Du kan fint sende ham videre

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-13, 21:51   #38
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Ja, kanskje to kubber er bra, i hvert fall om det er kløvet bjørkeved. Opptenningsved i bunn bruker jeg alltid (om jeg ikke er gått tom for). Om man tenner fra topp eller bunn tror jeg ikke betyr så mye, bare at det er trekk og nok lettent materiale til å antenne vedkubbene. Når din mann sier to kubber varmer hverandre, kan det stemme. Jeg syns alltid det er lettest å få fyr på to vedbriketter (presset flis type) når de setter på skrå mot hverandre, i hvert fall slik at den ene har luft under seg. Da klarer jeg å få fyr kun med tennbriketter uten annet opptenningsved.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-13, 21:56   #39
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Jeg gikk inn her med håp om å få et magisk tips, da jeg har samme problemene og må alltid ha mannen til å tenne opp for jeg holder på å knuse vedovnen i forsøket, i pur frustrasjon.
Men jeg har prøvd ALT dette og får det ikke til. Jeg har ikke tennetalentet.

Gammel 25-10-13, 22:00   #40
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Taien da, det eneste du trenger er ved du tenner på

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:17.