|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#22 |
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan fyre i peisen?Det er ekstremt vanskelig å få fyr på bare et vedtre, så det viktigste er å bruke mer ved. Du vil ha trekk rundt veden, slik at flammen får oksygen.
![]() |
![]() |
#23 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan fyre i peisen?Been there! Jeg husker jeg ble gal og flau og googlet meg grønn.
![]() |
#24 |
Etylbarbital
![]() Sv: Hvordan fyre i peisen?Og holder gjerne døren litt åpen i starten hvis det hjelper på å få flammene til å blusse opp. Oksygentilførsel er viktig.
![]() |
#25 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan fyre i peisen?Jeg antar du har et tett hus siden røken går inn i rommet når du har åpen peisdør. Et triks som hjelper er å ha et åpent vindu i stuen til peisen er komt i gang. Det gjør at peisen ventilerer bedre og det er mye letter å tenne. Når varmen er komt opp i peisen går avtrekket mye bedre av seg selv og da lukker man vinduet. Det høres helt i mot sin hensikt når det er minusgrader ute, men det er et helt standard problem. Ellers skal det gå bra med tennbriketter plassert oppå og under tennveden, om det er gjenstridige kubber tar jeg et par ekstra tennbriketter. Jeg syns de press-brikettene de har på obs og plantasjen kan være litt gjenstridig noen ganger, men man finner en tek med dem også. Det er lurt å ikke være for gniten med opptenningsveden, og ikke mer enn en stor kubbe før det er og varme og ild i ovnen. Det skal jo ikke være så vanskelig å få fyr i peisen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvordan fyre i peisen?Jeg gjør som Teo sier og lafter en "pipe" med 4-6 kubber. Funker hver gang.
![]() |
#27 |
I endring
|
![]() Sv: Hvordan fyre i peisen?Tror det avhenger litt i typen ovn, får skal fyres opp fra toppen av, 2 store kubber i bunn, 2 litt større oppå der før tennbriketter og ett lag med små kubber. Dette virker hver gang.
![]() |
#28 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Hvordan fyre i peisen?Takk for alle tips! I teorien visste jeg egentlig dette, men det vil likevel ikke brenne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() Sv: Hvordan fyre i peisen?Jeg synes du er tålmodig. Håper du i mellomtiden har tatt en varm dusj, laget varm kakao, og satt deg under et varmt pledd. Hold varmen, hold ut! |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan fyre i peisen?Ny peisovn?
![]() |
#31 |
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan fyre i peisen?Så må jeg undre meg litt over at dere overlater opptenningen til mannen, jeg har gjort det siden jeg var lita.
![]() |
#32 |
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan fyre i peisen?Du må jo ikke fyre opp med vedkubber, det tar jo aldri fyr.
![]() |
#33 |
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan fyre i peisen?
Det har jeg også.
![]() |
#34 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Hvordan fyre i peisen?Jadda. Han kom hjem. Kikket og sa: "Ikke rart du ikke fikk fyr. Du må ha to kubber." Jeg prøvde meg på teorier om trekk og alt mulig. "Spiller ingen rolle" sa han. Og slengte inn en stor kubbe til. Og nå brenner det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
can-jur
|
![]() Sv: Hvordan fyre i peisen?Til neste gang kjøper du deg en flaske tennvæske.
![]() |
![]() |
#36 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan fyre i peisen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Medlem siden: Jul 2009
![]() Sv: Hvordan fyre i peisen?Ja, jeg må alltid ha flere kubber for å greie å få fyr (selv om det kanskje ikke er etter boka, men det bruker å funke ute i skogen så da tenker jeg at det får funke i peisen også). Men da vet du det! (Og da du nevnte at det blir sotete av avispapir tittet jeg litt beskjemmet bort på den sotete peisen vår som var så fin og blank i går |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan fyre i peisen?Ja, kanskje to kubber er bra, i hvert fall om det er kløvet bjørkeved. Opptenningsved i bunn bruker jeg alltid (om jeg ikke er gått tom for). Om man tenner fra topp eller bunn tror jeg ikke betyr så mye, bare at det er trekk og nok lettent materiale til å antenne vedkubbene. Når din mann sier to kubber varmer hverandre, kan det stemme. Jeg syns alltid det er lettest å få fyr på to vedbriketter (presset flis type) når de setter på skrå mot hverandre, i hvert fall slik at den ene har luft under seg. Da klarer jeg å få fyr kun med tennbriketter uten annet opptenningsved. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
lettere utlada
|
![]() Sv: Hvordan fyre i peisen?Jeg gikk inn her med håp om å få et magisk tips, da jeg har samme problemene og må alltid ha mannen til å tenne opp for jeg holder på å knuse vedovnen i forsøket, i pur frustrasjon.
![]() |
#40 |
Medlem siden: Jul 2009
![]() Sv: Hvordan fyre i peisen?Taien da, det eneste du trenger er ved du tenner på |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|