|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Møllspist fletthurpe
|
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?kommer jo litt an på hva folk mener er viktig for å ha et ok levandes liv.
|
|
|
#62 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?Vi bruker nesten ikke noe på oss selv, så der hadde det ikke vært mye å kutte. Vi sluttet akkurat å snuse både jeg og mannen, så der sparer vi sikkert 3, kanskje 4000 i mnd
|
|
|
#64 |
|
Erfaren
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?Ettersom samboer mottar AAP og begrenset inntekt, så må vi være litt bevist på hva vi bruker. Men, skulle vi hatt dårligere råd enn hva vi har nå ( vi har egentlig ikke dårlig råd, men vi må være litt bevist ) så hadde måtte det redusert kraftig på å kjøpe mat i kantinen. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?
10 000 på sko til to unger?! What?
|
|
|
#66 |
|
One of These Days
|
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?Synes ikke vi har sånn kjempedårlig råd, men ser at vi klarer oss fint uten mye av mange her inne ville kuttet ut. Ingen abonnementer, frisørutgifter på omtrent 800,- i året til sammen på alle 4, ingen spa eller andre behandlinger av det slaget, ingen vaskehjelp, lite alkoholforbruk og ikke veldig mye penger på barnas aktiviteter heller. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
|
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?Vi har ganske store faste utgifter så til tross for ok inntekt så hadde det vært hardt å spare inn. Vi måtte ha spart inn på ferietur. Heller tatt en tur til Oslo og bodd gratis enn å dra til utlandet. Alkohol måtte vi kuttet ut (ikke det at vi drikker alkohol så ofte, men vi kjøper gjerne dyrt når vi kjøper). Vært flinkere til å ukeshandle og kutte ned på jus/brus og luksusmat. Kafe og kantineforbruk måtte vi ha kuttet ut. Lunsjen på jobb blir fort nesten 300 i uka. Så matpakke hver dag og ikke noe mineralvann på jobb. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Originala
|
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?Boutgifter er den høyeste utgiften vi har. Avhengig av om vi hadde sett en ende på den økonomiske situasjonen, måtte vi kanskje ha vurdert boligbytte. Ikke at vi bor råflott, for det gjør vi ikke, men vi hadde kuttet kostnadene en god del ved å flytte til en 4-roms blokkleilighet. Men det hadde jo også betydd at barna hadde flyttet bort fra sine venner og flyttet ut av skolekretsen, og det hadde sittet langt inne. Vi er late og liker ikke oppussing, men noen småprosjekter har vi hatt her hjemme. Det hadde vi ikke gjort om økonomien hadde vært mye strammere. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
|
Nå er jo Heddamor sine unger litt eldre enn mine, og jeg håper veldig at min slutter å vokse så vannvittig når han blir litt eldre, men jeg kunne fint kommet opp i 10.000 om jeg hadde hatt to stykker som vokste i samme tempo som min har gjort i år. Hittil i 2013 har jeg kjøpt to par vintersko (det ene var i januar altså), to par overgangssko, tre par joggesko, tre par sandaler og to par støvler. Fra januar til snart november har han gått fra str. 24 til 28.
|
|
|
|
#70 |
|
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?Vi forsøker å prioritere slik:
|
|
|
#71 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Samme sier jeg! Hvordan får man det til? Mine to får gode sko som Viking gore tex osv, men jeg bruker ikke de summene.
|
|
|
#72 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?Vi er nesten aldri ute og spiser men var ute på fredag på en helt vanlig barnevennlig restaurant, TGI. Middagen kostet i underkant av 800,- og så gikk vi innom HardRockCafè og spiste en dessert. Da ble det nesten 400,- til
|
|
|
|
#73 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?Klær og stæsj bare for gøy, og å ta med matpakke og kaffekopp sparer for oss sinnsykt mye i mnd. Kino og en cafetur for hele bønsjen en gang i blandt ser jeg som viktig. Det er den voksne små sløsinga som koster mest hos oss.
|
|
|
#74 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?Her er det ikke allverdens å kutte fra rett og slett fordi vi ikke har så høyt forbruk. Siden jeg er alene (og har omtrent null barnevakt) blir det dårlig med både middager, lunsjer osv ute, kinoturer er sjeldent osv. Går aldri til hudpleie, bruker opp mine klær og sko (egentlig trenger jeg strengt tatt mer enn jeg har men jeg synes det er så kjedelig å handle og vanskelig å finne tid til det).
|
|
|
#75 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Hvis man regner med gymsko, fotballsko, skistøvler og sånn er nok ikke den summen så helt borte. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?Mat kunne jeg nok spart mye på dersom jeg hadde gått inn for det. Jeg har klart å ukeshandle for 800 kroner for oss 5 før, mens til vanlig vil jeg gjerne bruke minst det for å handle inn til helgen. Det blir så klart ikke noe luksus, mye kjøttdeig, fiskepinner og de rimeligste alternativene når det gjelder frukt og grønt. Men helt greit og ingen som lider av hverken feilernæring eller sult. Vi er såpass heldige at vi har tilgang til endel fersk fisk og skalldyr gratis også. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?Sko koster fort en del ja. Vintersko blir fort 6-700 kr, med et par cherrox i tillegg blir det 1000 per barn. Her har ikke alltid et par sko passet hele vinteren, da er summen fordoblet. Poden sliter fort ut minst to par gummistøvler i løpet av vår/sommer/høst. Da er det lett 4-500 bare der. Joggesko, vi har ofte måtte kjøpe større i løpet av sensommeren. Sandaler blir noen hundrelapper på hvert barn. Innesko til barnehage og skole, disse passer neppe et helt år hos oss. Så kommer sko til treninger. Om jeg tar utgangspunkt i at vinterskoene passer hele vinteren og joggeskoene passer hele sommeren bruker vi nok 6-7000 i året på sko til ungene. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
maler
|
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?Vanlige sko til ett barn:
|
|
|
#79 |
|
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?Det blir faktisk mer enn 10 000 hvis jeg tar med skistøvler og fotballsko.
|
|
|
#80 |
|
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?Kunne ikke kuttet veldig mye på sko, men kunne kjøpt billigere pensko og droppet sko vi ikke trenger. Høstsko kunne vi også droppet, for ungene vil erfaringsmessig nesten ikke bruke dem.
|
![]() |
|
|