Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-13, 00:15   #61
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

kommer jo litt an på hva folk mener er viktig for å ha et ok levandes liv.
Jeg prioriterer bort snop, brus, dyre middager, klesshopping osv. jeg kan godt servere skiver en hverdagsettermiddag når jeg har seinvakt, så slipper vi middag den dagen. jeg prioriterer god og sunn mat, men velger billige alternativer. leser nettavis i stedet for vanlige aviser. kjøper mnds kort på buss, kjøper mye brukt i stedet for nytt, spiser sjelden ute på restaurant. tar oss gjerne en kinotur, men ikke så ofte, tar aldri spa og ansiktsbehandlinger, det er luksus for meg.. frisør går jeg altfor sjelden til dessverre. men sånn er det. det er jo svindyrt..
Det er viktig for oss å kunne spare til en ordentlig sommerferie sammen, enn å kjøpe alt vi vil ha hele året. lever gjerne på endel suppe/lapskaus eller lignende en stund, for å kunne betale en sydentur. Det kommer som sagt an på hva man kan ofre.
Husker jeg var helt rystet over eksen som måtte ha øl hver lørdag... jeg syns det var sløsing.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-13, 00:45   #62
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv

Heddamor sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Vi bruker nesten ikke noe på oss selv, så der hadde det ikke vært mye å kutte. Vi sluttet akkurat å snuse både jeg og mannen, så der sparer vi sikkert 3, kanskje 4000 i mnd . Vel, jeg måtte vel kanskje kutte brusen min, ca 1,5 l om dagen, og noe av potetgullet (gjennomsnitt 3 poser i uka). Og drikke mindre vin... Ok, summerer jeg vin, potetgull og brus, blir det faktisk ganske mye.

Vi kunne spart masse på ukeshandling tror jeg. Det går mye mat i søpla fordi vi ikke planlegger bedre. Vi hadde ikke trengt å dra det så langt som ukeshandling heller, for pr nå handler vi minst 1 gang om dagen og mye mat går i søpla pga dårlig planlegging.

Klær til ungene... Det er vel kanskje her det er mest å spare. Bare skobudsjettet til de to er jo minimum 10 000 i året.

Gammel 27-10-13, 00:51   #63
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde kuttet: alkohol, vaskehjelp, frisør, klær. I den rekkefølgen.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-13, 00:58   #64
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Ettersom samboer mottar AAP og begrenset inntekt, så må vi være litt bevist på hva vi bruker. Men, skulle vi hatt dårligere råd enn hva vi har nå ( vi har egentlig ikke dårlig råd, men vi må være litt bevist ) så hadde måtte det redusert kraftig på å kjøpe mat i kantinen.
Hadde nok gått gjennom matkjøpene og kuttet der også, uten at vi nødvendigvis skulle levd usunt av den grunn.
Kafe, klær osv hadde blitt skjerpet.. Frisør hadde jeg ikke kuttet, i perioder der vi hadde veldig dårlig råd, så gikk jeg også til frisør, men det finnes rimeligere frisører rundtom.
Ja, ferie hadde blitt rimeligere.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-13, 01:24   #65
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heddamor, her.

Vi bruker nesten ikke noe på oss selv, så der hadde det ikke vært mye å kutte. Vi sluttet akkurat å snuse både jeg og mannen, så der sparer vi sikkert 3, kanskje 4000 i mnd . Vel, jeg måtte vel kanskje kutte brusen min, ca 1,5 l om dagen, og noe av potetgullet (gjennomsnitt 3 poser i uka). Og drikke mindre vin... Ok, summerer jeg vin, potetgull og brus, blir det faktisk ganske mye.

Vi kunne spart masse på ukeshandling tror jeg. Det går mye mat i søpla fordi vi ikke planlegger bedre. Vi hadde ikke trengt å dra det så langt som ukeshandling heller, for pr nå handler vi minst 1 gang om dagen og mye mat går i søpla pga dårlig planlegging.

Klær til ungene... Det er vel kanskje her det er mest å spare. Bare skobudsjettet til de to er jo minimum 10 000 i året.

10 000 på sko til to unger?! What?

Gammel 27-10-13, 02:45   #66
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Synes ikke vi har sånn kjempedårlig råd, men ser at vi klarer oss fint uten mye av mange her inne ville kuttet ut. Ingen abonnementer, frisørutgifter på omtrent 800,- i året til sammen på alle 4, ingen spa eller andre behandlinger av det slaget, ingen vaskehjelp, lite alkoholforbruk og ikke veldig mye penger på barnas aktiviteter heller.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-13, 08:49   #67
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Vi har ganske store faste utgifter så til tross for ok inntekt så hadde det vært hardt å spare inn. Vi måtte ha spart inn på ferietur. Heller tatt en tur til Oslo og bodd gratis enn å dra til utlandet. Alkohol måtte vi kuttet ut (ikke det at vi drikker alkohol så ofte, men vi kjøper gjerne dyrt når vi kjøper). Vært flinkere til å ukeshandle og kutte ned på jus/brus og luksusmat. Kafe og kantineforbruk måtte vi ha kuttet ut. Lunsjen på jobb blir fort nesten 300 i uka. Så matpakke hver dag og ikke noe mineralvann på jobb.

Vi har en bil og det sparer vi mye på. Vi er begge sånn at vi bruker opp klærne våre og har egentlig litt for lite klær nesten. Vi går heller ikke så ofte til frisøren. Jeg må nå og da er det andre gangen i år. Jeg prøver å være flink til å kjøpe brukt eller på salg til ungene, men godt utetøy og gode sko til ungene er viktig for meg. Det samme at de har akebrett og sykler (gjerne brukt og arvet altså). Vi bruker lite på hus/hjem/design og slikt. Bytter ikke ut før vi må og har servise fra Ikea.

Av unødvendige ting jeg nok bruker penger på så er god kaffe og kafeturer i ny og ne min hverdagsluksus som det hadde sittet langt inne å kuttet ut.

Hadde vi hatt dårlig råd over lang tid så hadde vi måtte solgt småbruket som vi arvet. Fritidsbolig kunne vi ikke ha sittet med i en sånn situasjon. Selv om vi ikke får så mye for det så drar det jo en god del penger i året.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-13, 09:35   #68
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Boutgifter er den høyeste utgiften vi har. Avhengig av om vi hadde sett en ende på den økonomiske situasjonen, måtte vi kanskje ha vurdert boligbytte. Ikke at vi bor råflott, for det gjør vi ikke, men vi hadde kuttet kostnadene en god del ved å flytte til en 4-roms blokkleilighet. Men det hadde jo også betydd at barna hadde flyttet bort fra sine venner og flyttet ut av skolekretsen, og det hadde sittet langt inne. Vi er late og liker ikke oppussing, men noen småprosjekter har vi hatt her hjemme. Det hadde vi ikke gjort om økonomien hadde vært mye strammere.

Vi handler ikke veldig mye, men vi har i blant spontankjøp fordi vi ser noe vi liker, uten at vi egentlig trenger det. Noe av slike spontantkjøpt er dippedutter som koster en god del (type ny router fordi den gamle hadde litt dårlig kapasitet, høyttalere etc). Slikt hadde vi kuttet ut. Kleskjøp er nødvendig i blant, og der kunne vi også tenkt litt mer på pris, kanskje særlig når det gjelder yttertøy og sko til voksne. Ellers må det sies at vi ikke har dyre vaner i så måte. Ikke dyre støvletter, dyre vesker, sminke og hudpleieprodukter som koster skjorta etc.
Kafé- og restaurantbudsjettet (som om vi har budsjett) vårt er ganske høyt, så der hadde vi fort spart inn en del kroner.

SFO-plassen til minstemann hadde blitt redusert til halvplass, og Lillemor hadde fått ansvar for å hente ham et par ganger i uka.
Juiceabonnementet til barna koster visst rundt 600 kroner i måneden til sammen, og i verste fall måtte vi ha droppet den. Men det betyr at vin hver fredag og lørdag også måtte ha røket. Og det sitter langt inne, det. Men litt sjeldnere vin måtte vi vel uansett hatt. Og dessuten kjøpt rimeligere viner.

Når det gjelder mat, så har vi nok en del å hente på bedre planlegging mtp å bruke opp alle ingrediensene. Det er både uøkonomisk og uheldig av miljømessige hensyn. Sauser kan fort koste en del, så sauser med relativt dyre ingredienser hadde vi sikkert droppet. Kanskje hadde vi tydd litt mer til blandingsprodukter. Og på travle dager der vi i dag kjøper triste middager, som Grandiosa eller pølser med brød, der kunne vi like gjerne tatt brødskive/ostesmørbrød i stedet.

Vi ville nok forsøkt å få til en ferietur for barnas del, men tenkt mer økonomi også her. Vi har for så vidt hatt veldig flotte lavbudsjett-ferier også tidligere. Reiser med fly, hotell, konsert etc. for oss voksne, hadde selvsagt blitt kuttet ut. Konserter her i byen hadde vi nok tatt nå og da, dersom det fristet nok. Kino for oss voksne hadde neppe blitt prioritert. Da hadde vi heller forsøkt å la barna få de opplevelsene.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-13, 09:46   #69
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nå er jo Heddamor sine unger litt eldre enn mine, og jeg håper veldig at min slutter å vokse så vannvittig når han blir litt eldre, men jeg kunne fint kommet opp i 10.000 om jeg hadde hatt to stykker som vokste i samme tempo som min har gjort i år. Hittil i 2013 har jeg kjøpt to par vintersko (det ene var i januar altså), to par overgangssko, tre par joggesko, tre par sandaler og to par støvler. Fra januar til snart november har han gått fra str. 24 til 28.

Jeg er ikke sånn som gladelig bruker massemasse penger på sko til ungen min, han har stort sett bare ett par til hver sessong samtidig, men jeg er opptatt av å bytte dem ut når de er blitt for små og at de skal være behagelige og gode. De fleste skoene han har er fra Viking fordi de passer føttene hans best, men det er jo ikke akkurat billige sko. Vinterskoene jeg kjøpe nå nettopp betalte jeg 899,- for, joggeskoene pleier vel å være noen hundrelapper billigere.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-13, 10:02   #70
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi forsøker å prioritere slik:
Ønsker oss ab. på blader, kinobilletter og slikt til bursdag/jul, bruker ikke penger på det ellers.

Har med niste på både jobb og turer. Men det hender at vi tar oss en takeawaymiddag type en gang i måneden og det er jo ca 300kr, den luksusen ryker om økonomien blir stort verre.

Har kuttet abonnementer på aviser, utvidede filmpakker osv.

Klipper oss selv/hverandre/får hjelp av venner som vennetjenester.

Reiser ikke på ferier men vi har til nå prioritert å ha årskort i dyreparken for vi bor slik at vi kan bruke parken hele året. Det må vi ta opp til nyttår nå om vi kan klare økonomisk. I år måtte vi vente noen måneder uti året før vi fikk det til. Vi må nok gjøre det slik neste år også, se om vi får råd. Har ingen andre fritidsaktiviteter som koster penger. Jeg reiser forresten på en liten jentetur en gang i året men det er av den rimelige typen som er planlagt og betalt i god tid, 1-2overnattinger og jeg gjør det istedenfor bursdag/julepresang fra mann og barn.

Vi drikker ikke kaffe og slikt(ikke melk eller alkohol heller) men pepsimax på kveldstid og i helgene. Det blir noen flasker i uka. Forsøker å handle ekstra når det er tilbud. Dette hadde vi redusert/kuttet ved enda dårligere råd. Snop, snacks hadde vi også kuttet mere ned på samt gjort middagene rimeligere.

Vi prioriterer barna men er så heldige at vi arver litt samt forsøker å kjøpe brukt eller utnytte tilbud. Går litt penger til sko og vinterdresser; Gutten sliter sko og vi ser at de billigste ryker kjappest. Når viking joggeskoene var inne for en reklamasjonssak i vår så fikk han noen billige fra coop, de ble ødelagte på en dag i barnehagen. Da fikk han noen fra sparkjøp, de ble også hull i første dagen han brukte de. Med andre ord er det faktisk økonomisk på lang sikt å prioritere merker vi vet holder men som dessverre ofte er dyrere. Vi voksne kjøper kun klær og sko når vi virkelig, virkelig, virkelig må. Jeg har f.eks ikke hatt vintersko på noen år nå, har nedprioritert det.

På julepresangfronten i år har vi også måttet kutte. Vi har kuttet ned på antallet og lagt frem saken helt ærlig for de det gjelder. Resten bruker jeg heller tid på enn store summer. Altså at jeg bruker tid på å finne passende gaver på tilbud eller komme på ting som virkelig treffer uten at det koster så enormt. Jeg koser meg med det så der er det vel bare vinn-vinn.

Om vi plutselig skulle få enda dårligere råd nå så har vi med andre ord litt å stramme inn på men egentlig ikke særlig mye. Heldigvis i så måte rakk vi å etablere oss før vi fikk barn slik at vi har både hus, bil, møbler og slikt. At vi ikke kan pusse opp i det tempoet vi ønsker får heller være.

Gammel 27-10-13, 10:21   #71
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Samme sier jeg! Hvordan får man det til? Mine to får gode sko som Viking gore tex osv, men jeg bruker ikke de summene.

Gammel 27-10-13, 10:26   #72
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Vi er nesten aldri ute og spiser men var ute på fredag på en helt vanlig barnevennlig restaurant, TGI. Middagen kostet i underkant av 800,- og så gikk vi innom HardRockCafè og spiste en dessert. Da ble det nesten 400,- til Oisann.

Gammel 27-10-13, 10:29   #73
era

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Klær og stæsj bare for gøy, og å ta med matpakke og kaffekopp sparer for oss sinnsykt mye i mnd. Kino og en cafetur for hele bønsjen en gang i blandt ser jeg som viktig. Det er den voksne små sløsinga som koster mest hos oss.

Gammel 27-10-13, 10:35   #74
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Her er det ikke allverdens å kutte fra rett og slett fordi vi ikke har så høyt forbruk. Siden jeg er alene (og har omtrent null barnevakt) blir det dårlig med både middager, lunsjer osv ute, kinoturer er sjeldent osv. Går aldri til hudpleie, bruker opp mine klær og sko (egentlig trenger jeg strengt tatt mer enn jeg har men jeg synes det er så kjedelig å handle og vanskelig å finne tid til det).

Men, jeg spiser lunsj i kantinen på jobb hver dag og kunne startet der med å kutte om jeg måtte. Bruker nok 600 kr i mnd der. Samtidig går det mye i salat der, altså sunn mat. Skulle jeg tatt med hjemmefra ser jeg for meg at det hadde blitt to skiver brød med pålegg.

Kunne også kuttet på vin, men det hadde sittet langt inne, men absolutt mulig.

Barna kunne fått rimeligere klær og sko, men det dyreste eldste får nå er noen Wow plagg i ny og ne (på salg) og ellers bare fra kjedebutikkene så så råflotte på den fronten er vi heller ikke. De har ikke masse klær heller. Yngste har til nå arvet mye, men ser at nå blir det lite pga. de guttene han arver fra sliter mye på klærne slik at det ikke lenger er noe å arve.

Har ikke avisabonnement, abonnerer på F&B, men har ikke betalt mye for det og skal kutte det ut når perioden er over. Netflix osv. har jeg ikke. Leker kjøper vi stort sett bare til jul og bursdag og lite da også siden det ikke brukes så mye. Ski, kjelke osv. må de ønske seg til jul.

Brus har vi sjeldent, stort sett kun til spesielle anledninger, men barna får lørdagsgodt, men det er ikke snakk om de store summene. Forsøker å handle mat på Rema1000 og Coop Extra samt noe på andre butikker som Ica og Meny når de har tilbud.

Kjøper aldri noe til hus annet enn når det virkelig trengs og gjerne ikke da heller. En sjeldent gang er vi på kafe, men ikke mer enn noen ganger i året.

Gammel 27-10-13, 11:14   #75
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Samme sier jeg! Hvordan får man det til? Mine to får gode sko som Viking gore tex osv, men jeg bruker ikke de summene.

Hvis man regner med gymsko, fotballsko, skistøvler og sånn er nok ikke den summen så helt borte.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-13, 12:25   #76
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mat kunne jeg nok spart mye på dersom jeg hadde gått inn for det. Jeg har klart å ukeshandle for 800 kroner for oss 5 før, mens til vanlig vil jeg gjerne bruke minst det for å handle inn til helgen. Det blir så klart ikke noe luksus, mye kjøttdeig, fiskepinner og de rimeligste alternativene når det gjelder frukt og grønt. Men helt greit og ingen som lider av hverken feilernæring eller sult. Vi er såpass heldige at vi har tilgang til endel fersk fisk og skalldyr gratis også.

Ellers er det jo forskjell på å ha dårlig råd i en begrenset periode. Da har man større muligheter til å bruke opp de tingene man allerede har og kunne feks. be om avdragsfrihet på lån.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-13, 12:38   #77
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sko koster fort en del ja. Vintersko blir fort 6-700 kr, med et par cherrox i tillegg blir det 1000 per barn. Her har ikke alltid et par sko passet hele vinteren, da er summen fordoblet. Poden sliter fort ut minst to par gummistøvler i løpet av vår/sommer/høst. Da er det lett 4-500 bare der. Joggesko, vi har ofte måtte kjøpe større i løpet av sensommeren. Sandaler blir noen hundrelapper på hvert barn. Innesko til barnehage og skole, disse passer neppe et helt år hos oss. Så kommer sko til treninger. Om jeg tar utgangspunkt i at vinterskoene passer hele vinteren og joggeskoene passer hele sommeren bruker vi nok 6-7000 i året på sko til ungene. 10 000 høres ikke altfor usannsynelig ut om de er med på aktiviteter som krever spesielle sko og i tillegg vokser fort på bena.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-13, 13:02   #78
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vanlige sko til ett barn:

Viking thermo 400 kr
Vintersko: 800 kr
Joggesko: 600 kr
crocs: 200 kr
Gymsko: 300 kr
Skisko: 500 kr
Pensko: 400 kr
Støvler 300 kr

3500 kr der. Har man i tillegg et par fritidsaktiviteter som krever sko eller er av typen som sliter et par i sesongen ser jeg ikke bort fra at man kan ende på nærmere 10000 i året for to barn. Man kan selvfølgelig skjære ned, men det er ikke sånn at det er helt ekstremt heller.

Gammel 27-10-13, 13:47   #79
Heddamor

Heddamor sin avatar

Standard

Det blir faktisk mer enn 10 000 hvis jeg tar med skistøvler og fotballsko.

2 par vintersko: 1700
2 par cherrox: 800
2 par crocs: 400
2 par høstsko: 800
Pensko: 800
Gummistøvler: 650
Sandaler: 500
Joggesko: 2000
Div sko (som vi ikke hadde trengt): 800

Da er vi oppe i 8450 kr. Og snart må vi ha nye crocs og pensko til begge. Da blir det kjapt 9500. Fotballstøvler (2 par) og skistøvler kommer utenom.

Gammel 27-10-13, 13:51   #80
Heddamor

Heddamor sin avatar

Standard

Kunne ikke kuttet veldig mye på sko, men kunne kjøpt billigere pensko og droppet sko vi ikke trenger. Høstsko kunne vi også droppet, for ungene vil erfaringsmessig nesten ikke bruke dem.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:08.