|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Pauset
|
Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?Så tabulagt døden er for mange, så tenker jeg at vi har litt godt av det også jeg. Likkostymer, blod og gørr! Og jeg syntes det er litt teit å være så mye mot det. Det klassiske karnevalet er vel faset litt ut til fordel for dette, og det skjønner jeg godt. Morsom tradisjon å gå fra dør til dør, syntes jeg. |
|
|
|
|
|
#103 |
|
Er frisk!
|
Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?
Akkurat.
|
|
|
|
#104 |
|
maler
|
Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?Det er helt klart lov. Det er da helt stuerent å ikke like halloween? I hvertfall blant de jeg omgås på jobb og ellers, det er voksne som liker halloween jeg nesten bare har møtt her på fp. Ungene her kler seg forresten ut som alt mulig. Jeg har hatt prinsesser og sommerfugler og politi og sjørøvere på døren. Det er en fin ting. At de større barna vil leke litt med skumle ting er også greit synes jeg. Selv om halloween aldri vil nærme seg viktig for meg.
|
|
|
#105 |
|
Fortynnet
|
Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?Det må da være lov? Syns stadig det er en hel masse folk som er negative til Halloween og maser om julebukker. Hvorfor julebukktradisjonen blandes inn her klarer jeg ikke helt å se, det er vel en tradisjon som ikke har vært levende på mange tiår? |
|
|
|
|
|
#106 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?Men dere. Tror dere dette egentlig har noen påvirkning på vårt syn på døden? Tror dere den avmysitifiseres av dette? Jeg har inntrykk av at for de fleste er det bare morsomt å kle seg ut, pynte, gå trick-or-treat og spise godteri og så er det over imorgen. Det er ingenting som fester seg liksom.
|
|
|
#107 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?Ja jeg tror halloween med filmer, kostymer, symboler og sånt påvirker synet på døden. Hvis ikke Halloween hadde hatt en klangbunn hadde det ikke fått den oppslutningen som det har. En ren kommersiell greie hadde ikke slått gjennom. |
|
|
|
|
|
#108 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?Eg er på linje med HI her. Eg kjenner eg synest det blir litt makabert. Men ikkje meir enn at eg har kjøpt inn litt godis til naboungane, altså (sist vi hadde gløymd det og bare hadde epler å dele ut, velta dei søppeldunken vår og det syntest eg ikkje var greit).
|
|
|
|
#109 |
|
Textrovert
|
Da lærte jeg meg et nytt ord, gitt. :noterer seg bak øret:
|
|
|
#110 |
|
Sånn passe sane
|
Jeg skjønner det i teorien. Jeg bare ser det ikke i praksis.
|
|
|
#111 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?Svar på HI: Det må være lov å mislike Halloween på samme måte som mange syns det er bare stress med jul. Jeg skulle ønske Halloween ikke grep om seg, men jeg ser at det gjør det, og har gravd frem noen godisgreier i tilfelle noen skulle komme og ringe på, men det har det har ikke kommet noen foreløpig.
|
|
|
|
#112 |
|
Librocubicularist
|
Stemmer det? Morsdag? Farsdag? Valentinesday?
|
|
|
|
#113 |
|
|
Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?I USA så er det ikke så mye dødenting som her. Jeg har vært i New York på Halloween og da var 90 % av alle voksne utkledd (og 100 % sv de gå barna som var der) og det var veldig gå med det temaet. Det var noe mer dødentema i Miami der det var veldig mange flere barn. Det morsomme er at ALLE på gatene er kledd ut og det er folkefest. |
|
|
|
|
|
#114 |
|
|
Morsdag og farsdag appellerer til omtanke for opphavet. Valentinsdagen har en historie med klangbunn, men denne "biter" ikke på nordmenn på samme måte som den har gjort på amerikanere. |
|
|
|
|
|
#115 |
|
Borte
|
Mener du morsdag er skapt av handelstanden altså? Selv når du ser på historien bak? Jeg har et morsdagskort min oldemor fikk i 1942. Tviler på at de kommersielle kreftene hadde den påvirkningen de har i dag den gangen.
|
|
|
#116 |
|
|
Det tror jeg må ha med lokale forhold å gjøre. Det er definitivt mye "død"-effekter blant "mine" amerikanere. Det finnes en del evangelikale som ønsker å gjøre Halloween snillere. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?Jeg tenker litt motsatt jeg. Jeg synes det er kult at man kler seg ut for å skremme bort onde ånder og det underjordiske som kommer fram denne dagen. Jeg liker grøssestemningen når vi går utkledd ute og det dukker opp småspøkelser fra alle kantene. Og i overimorgen feirer jeg de døde ved å tenne lys på gravene til besteforeldre, tante og onkler.
Meg og halen. <3 Sist redigert av Veslemøya : 31-10-13 kl 21:24. |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Librocubicularist
|
Det er gamle tradisjonar, det er nettopp derfor eg trakk dei fram. Eg meiner ikkje at dei er kommersielle i utgansgpunktet, sjølv om handelstanden benytter seg av dei. Men dei appellerer til folk og slik eg har brukt begrepet liminal tidlegare, har det handla om overganger (mellom det som er utanfor livet og livet). Det var derfor eg spurde, for eg klarte ikkje sjå det aspektet ved desse feiringane.
Heilt klart, men då trur eg eg misforstod bruken din av liminal.
|
|
|
|
#119 |
|
Shake it out!
|
Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?Her har det vært en vel haug med hekser, superhelter, prinsesser og monstre på døren. Alle sammen høflige og greier. Og stort sett med utkledde foreldre i bakgrunnen. Koselig kveld.
|
|
|
#120 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?Da er jeg hjemme etter tur ut med to hvitsmnkede vampyrer og ett skjelett. Og en voksen heks (meg). Jeg var den eneste utkledde voksne på hele turen.
|
![]() |
|
|