Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hva synes dere om dette? Retten til å forsvare seg

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-07, 08:47   #1
Føniks
padawan

Føniks sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva synes dere om dette? Retten til å forsvare seg

I dagens VG etterlyser Kristian Valen retten til å forsvare seg. Men hvem er det han skal forsvare seg mot? For meg ser det ut fra intervjuet at den eneste han bør forsvare seg mot er seg selv. I mon verden høres det ut som USA neste for denne mannen.

Jeg blir skremt av at en mann kan ha 20 våpen hjemme hos seg selv. Og dette midt i Oslo sentrum. Han sier selv han stadig har fest, og da blir det enda verre. Alkohol og våpen hører ikke sammen. Er det bare jeg som bli rystet? Det går kaldt nedover ryggen min når jeg tenker på at vi bodde på St.Hanshaugen for ikke lang tid tilbake.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=196056

Gammel 09-05-07, 09:06   #2
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om dette? Retten til å forsvare seg.

Kristian Valen kan heller lære seg å låse døren og åpne når venninna kommer og ringer på....
Kjenner jeg blir litt provosert over at han framstiller seg selv som "stakkars meg som opplevde at fremmede kom inn i leiligheten min" (Ja, om det ikke bare var en skybert da) - Tåpelig innspill av Kristian Valen - og NEI, vi bør ikke ha retten til å forsvare oss med våpen.

Gammel 09-05-07, 09:09   #3
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Han virker jo splitter pine gal. Hadde heller ikke vært trygg med en bevæpnet, beruset halvgalning i nabolaget. Dersom det virkelig var noen i leiligheten hans (ikke bare hallusinasjoner)den natten tror jeg jammen meg den personen skal være glad for at han ikke ble "skutt i filler". Iskalde beregninger om ikke å treffe er vel ikke det beste kombinasjonen sammen med alkohol.

Gammel 09-05-07, 09:34   #4
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg grøsser litt over denne saken og lurer på om noen burde ha beskyttet ham mot seg selv her og ikke latt ham uttale seg om dette.

Jeg blir skremt når jeg tenker på hvordan det er enkelte plasser i USA, og ønsker meg absolutt ikke et Norge der man føler man må bevæpne seg for å forsvare egen eiendom.

Gammel 09-05-07, 09:40   #5
MokkMokk

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Mannen fremstår jo som helt gal! 20-25 våpen liggende i huset, og ingen skrupler mot å bruke dem i beruset tilstand?!
Nei, jeg syns ikke synd på ham i det hele tatt. Han har opptrådt som en idiot, og får ta konsekvensene som en mann. Håper han blir fratatt våpnene sine og at han søker hjelp for denne paranoiaen. Herre min hatt.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 10:15   #6
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Mannen fremstår jo som helt gal! 20-25 våpen liggende i huset, og ingen skrupler mot å bruke dem i beruset tilstand?!
Nei, jeg syns ikke synd på ham i det hele tatt. Han har opptrådt som en idiot, og får ta konsekvensene som en mann. Håper han blir fratatt våpnene sine og at han søker hjelp for denne paranoiaen. Herre min hatt.

Helt enig. Jeg grøsser.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 10:22   #7
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om dette? Retten til å forsvare seg

Jeg er kraftig provosert over måten Se&Hør outet han på, de har nok en gang bevist at de ikke eier skrupler.

Likevel må jeg jo si at jeg stusser mer enn en gang når jeg leser hans "forsvarstale".
Dette kan da ikke være normal oppførsel? 20-30 våpen?

Gammel 09-05-07, 10:24   #8
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fyrte av et varselskudd?! Herregud, det kunne jo vært en av de andre kompisene som hadde surret seg tilbake etter festen. Nei, dette oppklarende intervjuet gjorde meg bare enda mer sikker på at han ikke burde ha våpen

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 10:27   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så man må altså ha 20-30 våpen for å forsvare seg ja. Greit å vite.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 10:29   #10
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns dette er litt skummelt. For meg virker det ikke trygt å ha en haug våpen tilgjengelig når man er beruset.

Gammel 09-05-07, 10:30   #11
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Så man må altså ha 20-30 våpen for å forsvare seg ja. Greit å vite.

Han er jo våpensamler da, så sånn sett stusser jeg ikke over antallet våpen.

Men jeg er enig i at denne "forsvarstalen" ikke akkurat var oppklarende, og at Se og Hør aldri skulle ha "outet" hvem dette var.

Gammel 09-05-07, 10:38   #12
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Selv om jeg synes det var usmakelig av Se & Hør å navngi ham hadde det vært smartere av Valen å holde kjeft. Nå framstår han som helt sprø!

Gammel 09-05-07, 10:39   #13
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Selv om jeg synes det var usmakelig av Se & Hør å navngi ham hadde det vært smartere av Valen å holde kjeft. Nå framstår han som helt sprø!

What else is new?

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 10:44   #14
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er så utopisk at jeg blir litt rett og slett.
Han virker forvirret og paranoid!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 10:45   #15
MokkMokk

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

What else is new?

Før var han i det minste bare morsom-sprø. Nå er han tydeligvis blitt farlig-sprø også.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 10:52   #16
Anuk

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Betenkelig at slikt er tillat i Norge, trodde det var Amerikanske tilstander...

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 10:55   #17
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Blir vanskelig for Valen å få med seg folk hjem på nachspiel etter dette.

Trodde ikke det var lov å oppbevare våpen og ammunisjon i samme skap?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 10:56   #18
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Han er jo våpensamler da, så sånn sett stusser jeg ikke over antallet våpen.

Men jeg er enig i at denne "forsvarstalen" ikke akkurat var oppklarende, og at Se og Hør aldri skulle ha "outet" hvem dette var.

Jeg reagerte ikke på at han hadde så mange våpen når han er våpen samler.
De var jo også låst inne.
Men jeg likte dårlig at han hadde ammunisjon til disse liggende.
Håper han har våpnene på lovelig vis.

Greit at mannen virker litt skrullete til tider, men det betyr ikke at denne skikkelsen er en hallusinasjon, men at det faktisk var en uvedkommende i hans leilighet. Hva er det som er så uvirkelig med det?

Hadde jeg hatt våpen i huset og jeg hadde hatt uvedkommende i mitt hjem, så hadde jeg valg det våpenet i stede for en stekepanne/kniv liksom.
Så fikk jeg heller ta konsekvenesene av det etterpå så lenge jeg får beskyttet med selv og mine.

Desverre er samfunnet blitt mer og mer lik USA tilstander når det gjelder kriminalitet, og politiet er ikke akkuratt de mest villige til å rykke ut her.

Det vet jeg selv etter å ha ringt etter dem pga sloss kamp mellom ekteparet som leide hos oss og han truet med å drepe henne. De tok seg goood tid og var ikke veldig imøtekommende på tlf.
Var ikke noe hyggelig å høre hennes rop om hjelp, høre at hun ble slengt vegg i mellom,se at hun ble dyttet ned trappen etc.
Men politiet var hyggelige når de først hadde tatt han i håndjern.

Der og da skulle jeg ønske jeg hadde noe å forsvare meg med, da jeg var alene hjemme med 3 små barn.
Han var på vei opp flere ganger, heldigvis prøvde han ikke å komme inn.

Men er helt enig at dette intervjuet var helt idiotisk, men var han først blitt navngitt av se og hør, så skjønner jeg at han føler å fortelle hendelsen slik den var, når det var såpass mange uriktige påstander som hadde kommet ut-

Men det hadde holdt å fått en advokat til å avkrefte de uriktige opplysningene uten å fortelle hele hendelsen i Se&Hør av alle blader.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 10:57   #19
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Blir vanskelig for Valen å få med seg folk hjem på nachspiel etter dette.

Vet du - der tror jeg du tar kraftig feil. Tvert imot, faktisk.

Gammel 09-05-07, 10:59   #20
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Vet du - der tror jeg du tar kraftig feil. Tvert imot, faktisk.

Tvert i mot hva da? At folk vil bli med en skytegal mann på nachspiel? Må i tilfelle være potensielle selvmordskandidater.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:25.