Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Om småbarn og klær

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-13, 17:03   #61
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om småbarn og klær

Jeg kjøper merkeklær til barna mine. Jeg kjøper ikke Burberry og Dior, fordi jeg, som Tally sier, synes det er ganske harry/chav med store, synlige logoer- og tøyet er uansett ikke det jeg synes er pent.
Men merkeklær har de nå læll og jeg er ærlig talt ganske lei av fordummingen av debatten rundt dette. Det er ikke til å ta feil av når noen starter en slik tråd her inne, da halger konklusjonene og man er både ung, har lav utdannelse og dårlig selvtillit om man kjøper merkeklær til barna sine. Eller, ref. tidligere tråder: Man bruker barna sine som statussymbol og mangler sosial samvittighet. Det blir en moraldebatt der det å kjøpe dyrere tøy til ungene sine blir sett på som umoralsk.

Jeg kjøper merkeklær fordi jeg stort sett aldri finner noe jeg liker hos de store kjedene (men det hender seg) og jeg liker stort sett passform og kvalitet bedre om man går litt opp i pris. At mange her inne hardnakket påstår at det ikke er noen forskjell får være så, min erfaring tilsier noe annet. Men først og fremst går det på utseende og passform og at jeg har en interresse for klær. Jeg er ikke særlig ung, jeg bryr meg ikke om hva andre velger for barna sine, og i min vennekrets er vi veldig forskjellige der. Jeg har ingen interesse av å vise frem formue (ikke har vi sett noe til den, heller ).

Jeg kjøper klær som passer vår økonomi, jeg velger det jeg synes ser pent ut/ vet erfaringsmessig eller på anbefaling har god kvalitet. Jeg stiller meg høyst tvilende til at andre foreldre i barnehagen har bitt seg merke i Sønnemannens antrekk noen gang, all den tid det på ingen måte er opplagt at det er merkeklær. Klær og klesmerker er forøvrig aldri noe vi snakker om, og min eldste kunne vel neppe hatt mindre interesse for tema .

Gammel 24-11-13, 17:08   #62
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Helt fjernt fra mitt miljø, men nok ikke fjernt fra mitt gamle oljemiljø.

Men nei, jeg kjenner meg ikke igjen. Mine to går i klær fra kjedebutikkene samt noe annet litt dyrere i ny og ne, men da er det kjøpt på salg. Har god råd og kunne fint brukt mye mer på klær enn vi gjør, men ser ikke vitsen, prioriterer heller sparing. Hva andre gjør får de stå for, men jeg blir ikke overrasket om mange av disse svært unge får problemer med økonomien senere.

Gammel 24-11-13, 17:32   #63
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Hvorfor ikke bare slappe helt av å drite i hva alle andre mener og synser.

Jeg liket godt arveklær uansett hvor de kommer fra. Men jeg er også glad i søte retroklær til er minste fra Småfolk, Alba baby osv. Og jeg gir alt videre til søskenbarnet mitt slik at klærne blir godt brukt. Jeg tenker egentlig aldri over hva andre har på barna sine.

Gammel 24-11-13, 17:55   #64
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, eg har ikkje kjent på noko behov for å kjøpe merkeklede til borna. Ikkje til meg sjølve heller.

Underleg nok, siden eg både er uutdanna og har vore ung mor. (Ikkje at eg til vanleg reknar det son skjellsord, sjølv om Vianne tydelegvis meiner at det er svært fornærmande å bli kalla noko slikt.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 18:04   #65
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Nei, eg har ikkje kjent på noko behov for å kjøpe merkeklede til borna. Ikkje til meg sjølve heller.

Underleg nok, siden eg både er uutdanna og har vore ung mor. (Ikkje at eg til vanleg reknar det son skjellsord, sjølv om Vianne tydelegvis meiner at det er svært fornærmande å bli kalla noko slikt.)

Pøsh. Nå leser du meg med vrangbriller. Det var vel heller flere andre i tråden som strengt tatt satte det i sammenheng med å være så urteit at man kan bruke penger på merkeklær. Også må jeg bare si at jeg overhodet ikke blir fornærmet over andres meninger om dette.

Gammel 24-11-13, 18:07   #66
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå syns jeg dere leser med "kaller du meg dårlig mor"-øyne. At det kan eksistere et sterkere press blant unge, uutdannede foreldre er hardly breaking news. Det betyr selvsagt ikke at alle uutdannede, unge mødre presser eller blir presset. Ei heller betyr det at alle med merkeklær er unge, uutdannede mødre.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 18:11   #67
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nå syns jeg dere leser med "kaller du meg dårlig mor"-øyne. At det kan eksistere et sterkere press blant unge, uutdannede foreldre er hardly breaking news. Det betyr selvsagt ikke at alle uutdannede, unge mødre presser eller blir presset. Ei heller betyr det at alle med merkeklær er unge, uutdannede mødre.

Nei, men i denne tråden ble det satt et likhetstegn mellom dette. Og jeg, som den eneste i tråden som faktisk sier at jeg kjøper merkeklær til ungene mine, synes ikke jeg passer inn i den generaliseringen, derfor preisiseringen. Jeg føler derimot ikke at noen her inne synes jeg er en dårlig mor på noen måte, men jeg er i grunnen ikke av sorten som tar til meg andres meninger på den måten, heller (om man ser bort i fra når jeg er gravid, da tar jeg meg nær av alt og ingenting ).

Gammel 24-11-13, 18:17   #68
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vet ikke helt jeg men siste ukene har jeg (dessverre) måtte tilbringe en del tid på Starbucks i Bogstadveien og det slår meg hver gang hvor utrolig mange fjortiser som slenger rundt med ekte Mulberry og LV vesker.
Nå ønsker jeg ikke å starte en vestkant-østkant diskusjon igjen men disse kidsa jeg ser her er så polerte i designer gear fra top til tå at de ser ut som de kommer rett ut av Paris Hilton sitt realityprogram. Og disse veskene er definitivt ikke fakes. Det ser jo helt merkelig ut synes jeg med vesker i prisklassen 8000 - 15000 kr til barn. Litt av samme greia tror jeg, noe med tida vi lever i ....

Gammel 24-11-13, 18:45   #69
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har på reiser bevisst gått inn for å finne et par enkeltplagg fra store motehus til barna. På f.eks Harrods i London eller KaDeWe i Berlin. Jeg synes nemlig det er stas med mote og kjente merker, og har forsvart meg selv ved å tenke at det jo da egentlig bare blir som en Souvenir fra byen jeg er i.... Til dags dato, så har jeg ikke klart å overvinne galskapsfølelsen over å kjøpe en Chanel-genser til 2500 kroner, helt bort til kassa. Det handler på ingen måte om hva andre måtte mene eller at lysten ikke er der, det handler rett og slett om at jeg fornuftsmessig ikke klarer å bruke en hel ukes matbudsjett på enkeltplagg.

Og, som så mange andre understreker, det har faktisk nødvendigvis ikke med økonomi å gjøre heller.

Gammel 24-11-13, 18:52   #70
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også opptatt av mote, men jeg syns ikke logoklær er mote.

Gammel 24-11-13, 19:05   #71
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg har til nå ikke merket meg at en barnebukse til 250 kroner er dårligere enn en til 2500 kroner, så da ser jeg ikke noen som helst grunn til å kjøpe den til 2500. Ingen som helst grunn, faktisk, og jeg synes folk som kjøper spinndyre klær til barn prioriterer rart.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 19:32   #72
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det aller meste av klær vår seksåring bruker er brukt av minst to barn før ham. Enten er vi ekstremt heldige med passform og kvalitet på billigklærne våre ellers må det være minsten vår det er veldig synd på som går med klær som ikke foreldrene ser er utslitt og har dårlig passform.

Ikke er vi opptatt av mote heller. På barsel brukte jeg heller ikke blondetruser eller rettetang. Jeg tror vi klarer oss bra likevel selv om andre ville dødd av å se ut som oss.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 20:34   #73
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg syns for øvrig ikke det gjør noe om man kjøper ett og annet svinedyrt plagg, så sant man har råd til det, og så sant man passer seg vel for å i samme slengen disse mer økonomiske alternativ. Jeg ville prioritert anerdeles, men det er garantert endel av det jeg har brukt penger på som andre syns er hull i hodet også.

Gammel 24-11-13, 20:36   #74
linne@
har gullhår

Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trøndelag
linne@ er litt kullinne@ er litt kul
Standard

Jeg er nok over middels interessert i klær til meg selv og barna, og liker en nostalgisk og klassisk stil. Mitt fokus er på farger, detaljer og passform. Jeg liker å sette sammen antrekk til guttene, og det blir en blanding av klær fra kjedebutikker, strikkede plagg og "eget design" o.l. Fra Zara, H&M og Memini f.eks. Ingen av klærne de har spares til spesielle anledninger.

Jeg er helt klart opptatt av at selve plagget er som jeg har sett for meg, og ikke merket. Nå leter jeg etter en svart shorts som skal brukes til den prikkete skjorta fra Cubus. Skulle ønske jeg hadde en Fretexbutikk i nærheten. Det er så mye fint å finne i bruktbutikker. Og tenk om jeg kunne sydd selv, og vært flinkere til å strikke. Har mange ideer, men har ikke ferdighetene til å lage det selv.

Det er helt uaktuelt å kjøpe et plagg bare fordi det er dyrt, men jeg er villig til å betale mer for ullplagg og yttertøy. Hva andre bruker pengene sine på får bli deres sak.

linne@ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 20:37   #75
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Folk må gjerne kjøpe akkurat hva de vil til barna sine, bare de tar de bort og brenner de første gang de får tilbakemelding fra skolen om at barna deres mobber andre fordi de ikke har det samme.

(Raus i dag kombinert med møkkalei denne problemstillingen på jobb for tiden).

Gammel 24-11-13, 21:26   #76
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Folk må gjerne kjøpe akkurat hva de vil til barna sine, bare de tar de bort og brenner de første gang de får tilbakemelding fra skolen om at barna deres mobber andre fordi de ikke har det samme.

(Raus i dag kombinert med møkkalei denne problemstillingen på jobb for tiden).

Jeg skjønner at man blir både lei og rasende av mobbeproblematikk. Jeg regner med at du er usaklig fordi du er sint, og det er forståelig det, altså.

Men tror du barn som mobber hadde blitt greiere i billigere klær? Et mangfold må jo være ønskelig, og stor aksept for å skille seg ut.

Gammel 24-11-13, 21:59   #77
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

http://www.barnehage.no/no/Nyheter/2...r-barnehagene/

Gammel 24-11-13, 22:00   #78
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg skjønner at man blir både lei og rasende av mobbeproblematikk. Jeg regner med at du er usaklig fordi du er sint, og det er forståelig det, altså.

Men tror du barn som mobber hadde blitt greiere i billigere klær? Et mangfold må jo være ønskelig, og stor aksept for å skille seg ut.

Barn som stadig mobber med "har du jakke fra Cubus??? Hahahahaha" kunne godt fått inndratt Canada Goose-jakka og utdelt en jakke fra Cubus selv, ja - av egne foreldre vel og merke. Man hadde ikke trengt å brenne den da, det var usaklig.

Barn som går i merkeklær og ikke gjør noe vesen ut av det, kan gå med akkurat hva de vil for meg. Mangfold er finfint.

Sist redigert av oslo78 : 24-11-13 kl 22:27.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 22:24   #79
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veslemøya, her.

http://www.barnehage.no/no/Nyheter/2...r-barnehagene/

Skremmende etter min mening!

Gammel 24-11-13, 22:50   #80
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg måtte gå litt i meg selv om hvorfor dette irriterte meg så mye. Jeg tror egentlig ikke det var prioriteringene i seg selv, men synet på andre som provoserte meg. Greit nok at noen liker merker, men å være så snever at man da nedvurderer andre ut fra sin egen 'fetisj', nei det er ufint. Fryktelig ufint. Og slike overfører sine holdninger til barna sine. En absurd forestilling om hva som er bra nok. Når du måler mennesker i kroner og øre, og ikke vet hva reelle problemer er, da har du en ganske så forvrengt bilde av hva som er viktig her i livet.

Sist redigert av Dronningen : 24-11-13 kl 23:00.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:32.