Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Handlekurven din, har du noen prinsipper?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-13, 14:22   #101
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Handlekurven din, har du noen prinsipper?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg finner ikke noe info om denne, bortsett fra at det er Nortura. Vet du noe om oppdrettsvilkårene?

Jeg fant dette, og mener jeg har noe info fra tidligere om at det er bedre vilkår enn hos mange andre kyllinger. Uten at jeg finner helt belegg for det sånn i farta. Den har kjøtt med kjøttkonsistens og smaker som kyllingkjøtt iallefall

http://dyrevennlig.org/dyr/hoener-og...pe-kyllingene/

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-13, 14:24   #102
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Jeg fant dette, og mener jeg har noe info fra tidligere om at det er bedre vilkår enn hos mange andre kyllinger. Uten at jeg finner helt belegg for det sånn i farta. Den har kjøtt med kjøttkonsistens og smaker som kyllingkjøtt iallefall

http://dyrevennlig.org/dyr/hoener-og...pe-kyllingene/

Ja, jeg fant den linken der jeg også, men greier ikke vurdere gehalten i det de skriver. Fant ingenting ellers.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-13, 14:25   #103
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Handler ikke Liveche mer om for enn leveforhold, egentlig?

Gammel 28-11-13, 14:26   #104
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg fant den linken der jeg også, men greier ikke vurdere gehalten i det de skriver. Fant ingenting ellers.

Nei, det så ikke så veldig seriøst ut.

Gammel 28-11-13, 14:27   #105
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her fant jeg om Liveche!

http://storkjokken.nortura.no/produk...gory14729.html

Sitat:

• Smaalenene gårdskyllingen får er 100 % vegetabilsk og inneholder minimum 75 % korn, som havre og bygg. Løpstikke setter en spiss på det hele. Fôret er utviklet spesielt for kyllingen og sammensetningen med vitaminer og proteiner skal sikre riktig vekst. Til grunn ligger den franske Label Rouge-kvaliteten, som er en høyt anerkjent standard for matproduksjon.
  • Fôret er tilgjengelig for kyllingene hele tiden. Det blir blandet på en måte som gir dyrene anledning til å vokse sakte og bygge opp et kjøtt med god fylde og struktur. Kyllingene er slakteferdig rundt 65 dager, og slaktevekten er da ca 2,6 kg.
  • Det er lagt vekt på at en Smaalenene kylling skal leve i et miljø uten mye stress. De kan gå både inne og ute, og dag og natt skifter naturlig. Kyllingene har god plass å bevege seg på, maks 10 individer per kvadratmeter inneareal. I tillegg kommer det spesialkonstruerte utearealet som kyllingene fritt kan boltre seg på i sommerhalvåret. Dette skal gi kyllingene en stimulerende tilværelse, og bidra til den høye kvaliteten på Smaalenene kylling.

Livèche kyllingen lever i et rolig og tilrettelagt miljø på Løken Gård, Frøshaug Gård og Nedre Grini Gård i Østfold.
    Her har de oppvekstvilkår som gir kylling av ypperste klasse.

Gammel 28-11-13, 14:28   #106
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg synes det er litt vanskelig å vurdere hva som er bra dyrevelferd i mange tilfeller.

Jeg hører en del om fjærkre og har sett moderne kalkunfjøs med mangfoldige tusen frittgående kalkuner. De lever tett, noen blir hakket i hjel, men jeg klarte ikke helt å se at de har det fælt. Hva tenker vi er bra for kalkuner? Er det bare lykkelige kalkuner på gårdstunet som er etisk bra eller kan det finnes produksjon i storskala som vi tenker er OK?

Jeg vet at mange får hetta av å se moderne fjøs med 80 kyr hvor kyrne står i kø foran roboten til melking. Er det dyrevennlig? Har de det bra evt. bedre enn man hadde i et lite båsfjøs?

Jeg synes ikke det er så lett og aner ikke hvor jeg mener grensene går.

Det er viktige poenger du har her altså.

80 kyr i en fjøs kan ha det veldig bra og de kan ha det helt jævlig.
Men det sier seg jo selv at et menneske ikke greier å holde skikkelig oversikt over 80 individer.
Man mister også en del av den dagelige kontakten når man ikke lenger melker. De store fjøsene har noen fordeler, men jeg er ikke så sikker på om det er for dyra det er fordeler.
Dog vil jeg si at kua generellt har det bedre når hun kan gå løs.
Men kua er et dyr med ganske komplisert sosialt liv og det er klart det er forringende på livskvaliteten at hun hvert eneste minutt, nesten hele livet, får sin intimsone krenket. De tilpasser seg godt og de lider ikke. Men jeg mener jo at fravær av lidelse ikke er godt nok!

Jeg har tildels ganske strenge regler for hva vi spiser, men siden vi lager både storfe, småfe og svinekjøtt selv så er det ikke noe som er vanskelig å få til.
Jeg driver selv med produksjon av kvalitetskalv, de selges som Gilde Gurmet. Da Nortura begynnte med dette for 17-18 år siden var jeg innbitt motstander av det. Da var målet å lage "veal", altså dette lyse kjøttet av kalv du får i utlandet. Det lages ved at kavlene ikke får annet å spise enn melk og de utvikler da alvorlig anemi. Det brukes ansikstmasker på dem, slik at de bokstavelig talt ikke skal spise opp fjøset.
Nå er reglene kraftig lempet på, i forhold til hvordan disse kalvene skal fôres. Og jeg synes det er en langt koseligere produksjon, enn okser.
En vanlig norsk okse har aldri sett sola, lever 10 mnd på et betonggulv med hull og har krav på nok plass til at alle kan ligge samtidig.
Det betyr 6 550kg dyr på plass som stilsvarer en vanlig hesteboks.....

Stangekyllingen går inne på grunn av frykt for sykdom, men får ikke antibiotika og vekstfremmende stoffer. De sier de har god plass (men ingenting om hva de definerer som god plass), men jeg skulle ønsket meg mer detaljert informasjon.

Holtekylling har bedre informasjon, og er også økologisk. Der beiter fjørfeet utendørs, ser det ut til, og de oppgir antall kvadratmeter hvert dyr har. 7 kyllinger pr kvaratmeter, framfor 23 (!) i vanlig drift, samt over dobbelt så lang framforingsperiode. Ingen atibiotika.

Problemet er vel hva som defineres som antibiotika. Det brukes et middel i fôret som skal forhindre koksidiose. Koksostatika. Det er ikke klassifisert som antibiotika, men har de samme egenskapene.
Om Holtetkylling ikke får koksostatika er det kjempebra!!!
Jeg vet at Tore Jardar, som driver http://www.virgenes.no/ har frittgående høner, og gris. De driver også andelslandbruk. Et fantastisk tiltak!!!

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Et av problemene ved fjørfe er at vi ikke har avl på fjørfe i Norge. Eller, det største problemet i den sammenheng så og si bare finnes et selskap, skotske Aviagen. All kyllingproduksjon i Norge er basert på import fra dem. Det er derfor bare produksjonsforholdene som skiller de ulike produsentene i Norge.

Når det gjelder antibiotika er ikke det utbredt i norsk kyllingproduksjon generelt, men heldigvis er bransjen opptatt av problematikken.

https://medlem.nortura.no/nyheter/no...484-11885.html

Fjørfe er jo et dyr det nesten er umulig å holde på en god måte i store flokker. De er rett og slett ikke laget for den type liv.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-13, 14:29   #107
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Problemet er vel hva som defineres som antibiotika. Det brukes et middel i fôret som skal forhindre koksidiose. Koksostatika. Det er ikke klassifisert som antibiotika, men har de samme egenskapene.
Om Holtetkylling ikke får koksostatika er det kjempebra!!!
Jeg vet at Tore Jardar, som driver www.vigernes.no har frittgående høner, og gris. De driver også andelslandbruk. Et fantastisk tiltak!!!

Sto at Holtekylling ikke fikk det der.

(linken funka ikke?)

Gammel 28-11-13, 14:30   #108
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Men apropos Jacobs produkter - de er jo hakket dyrere og litt mer fancy i innpakkningen. De har jo f.eks økologiske egg og storefekjøttet deres er utrolig mørt og godt. Så uten at jeg vet sikkert så har jeg i alle fall blitt "led to believe" at de er over snittet opptatt av produksjon og kvalitet? Og dermed også er litt dyrere i pris?

Gammel 28-11-13, 14:30   #109
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Handler ikke Liveche mer om for enn leveforhold, egentlig?

Jo, men Jacobs har vel visse retningslinjer siden de markedsfører og selger mer eksklusive varer.

Gammel 28-11-13, 14:33   #110
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sto at Holtekylling ikke fikk det der.

(linken funka ikke?)

Nå virker den.
Og, det er jo kjempe bra!
Skal titte på det, kanskje det er en kylling vi kan spise. JEg er nemlig veldig glad i kylling og savner det.

Gammel 28-11-13, 14:33   #111
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Men apropos Jacobs produkter - de er jo hakket dyrere og litt mer fancy i innpakkningen. De har jo f.eks økologiske egg og storefekjøttet deres er utrolig mørt og godt. Så uten at jeg vet sikkert så har jeg i alle fall blitt "led to believe" at de er over snittet opptatt av produksjon og kvalitet? Og dermed også er litt dyrere i pris?

Joda, men det er Norgesgruppen som eier Jacobs, så jeg tror ikke det nødvendigvis er noe bedre enn at Rema eier Stange.

Men jeg fant litt info in Liveche som jeg la inn over her. Ser ut som det er på linje med Holte.

Gammel 28-11-13, 14:34   #112
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Jeg finner på nettsidene til Jacobs at kyllingene de selger er fra Hå på Jæren. Det står ingenting om hvor lykkelige de er.

Gammel 28-11-13, 14:34   #113
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Problemet er jo at dyrevelferd og kvalitet ikke henger sammen.
Foie gras (?) er vel et godt og groteskt eksempel på det.
Det er helt utrolig hva folk får seg til å gjøre mot dyr

Gammel 28-11-13, 14:39   #114
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Problemet er jo at dyrevelferd og kvalitet ikke henger sammen.
Foie gras (?) er vel et godt og groteskt eksempel på det.
Det er helt utrolig hva folk får seg til å gjøre mot dyr

Ja selvfølgelig, jeg ser at det blir helt feil å automatisk gå ut fra at kylling som smaker "kylling" og koster det dobbelte har hatt et bedre liv.

Masse nyttig info og mye til ettertanke .....

Gammel 28-11-13, 14:47   #115
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Men jeg fant litt info in Liveche som jeg la inn over her. Ser ut som det er på linje med Holte.

Takk, Tallullah! Da var magefølelsen min riktig.

Vi kan ikke ha fisk, så kylling er noe jeg helst ikke vil "miste" som middagsalternativ.

Gammel 28-11-13, 15:10   #116
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg finner ikke noe info om denne, bortsett fra at det er Nortura. Vet du noe om oppdrettsvilkårene?

Vil det si at man importerer alle små kyllinger? Også vokser de opp på ulike kyllingfarmer her før de blir slaktet? Hvordan er det med disse skottene, bruker de masse antibiotika og greier?

Avlsdyr importeres fra Skottland til Sverige, og vi importerer egg for klekking i Norge. Nortura stiller både krav til at det ikke er brukt antibiotika forebyggende til avlsdyr, og at de ikke har vært i kontakt med kylling som får antibiotika forebyggende. Dette er et krav som fremmes i skandinavia, mens sør i Europa brukes det veldig mye antibiotika forebyggende. Også da på avlsdyr.

Det er viktige poenger du har her altså.

80 kyr i en fjøs kan ha det veldig bra og de kan ha det helt jævlig.
Men det sier seg jo selv at et menneske ikke greier å holde skikkelig oversikt over 80 individer.
Man mister også en del av den dagelige kontakten når man ikke lenger melker. De store fjøsene har noen fordeler, men jeg er ikke så sikker på om det er for dyra det er fordeler.
Dog vil jeg si at kua generellt har det bedre når hun kan gå løs.
Men kua er et dyr med ganske komplisert sosialt liv og det er klart det er forringende på livskvaliteten at hun hvert eneste minutt, nesten hele livet, får sin intimsone krenket. De tilpasser seg godt og de lider ikke. Men jeg mener jo at fravær av lidelse ikke er godt nok!

Industrialisering av matproduksjonen er et vanskelig tema. Det vi i Norge kaller industrialisering er i andre land småskalaproduksjon. 80 kyr er i den store sammenheng en veldig liten besetning.

Jeg synes derfor det er uhyre viktig at vi opprettholder matproduksjon i Norge. Ja, det er en del ting vi kan utsette på norske produksjonsforhold, men i det store og hele er det en matproduksjon som har både matsikkerhet og dyrevelferd i fokus. Ting kan stadig gjøres bedre, og det jobbes det også med. Det er flott at vi har nisjeprodukter som øker kvaliteten og dermed også press på "masseproduksjon".

Hvis vi bygger ned matproduksjonen gjør vi oss selv helt avhengig av andre lands regelverk. Det er skremmende mengder hormorner og antibiotika som brukes i andre europeiske land og i USA, noe som også gjenspeiles i kjøttet som produseres.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-13, 16:51   #117
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag dukket denne bloggen opp i min FB-feed. http://www.landbruk.no/Nyheter/Blogg...d#.UpdXJaWXU9F

Gammel 28-11-13, 17:04   #118
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Han setter pekefingeren på noe viktig: kjedene bestemmer utvalget. Jeg har ikke sett noen av produktene han nevner i mine lokalbutikker.

Gammel 28-11-13, 17:11   #119
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Standard

Jepp, helt riktig. (Bortsett fra at han er en hun.)

Gammel 28-11-13, 18:12   #120
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Sitat:

Ofte opplever vi som leverandør at berre eitt eller to produkt av ein heil serie får listing hos kjedene. Satsinga i sommar på Grill-Gilde er eit slikt eksempel. Gilde sommerkotelettar vart delista til fordel for eitt av kjedene sine varemerke som forbrukarane ikkje kjende att.
Kjeften for at Gilde sommarkotelettar ikkje fanst i butikken fekk Nortura!! Salet av gris vart ikkje så godt som det kunne ha vore noko som sjølvsagt går ut over svineprodusentane med overproduksjon som følge.

Dette er kanskje det aller viktigste. I Norge har vi et enormt mangfold av produkter i hele bredde av skalaen, men det hjelper så lite når butikkene ikke vil ta det inn.
Og kjefta er det produsentene som får.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:04.