Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Til jul skal jeg lage ...

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-12-13, 14:48   #21
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Til jul skal jeg lage....

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Min liste:

Rocky Road
Mozartkuler

Oppskrift, takk?

Gammel 02-12-13, 14:58   #22
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Til jul skal jeg lage ...

På Mozartkuler?

Finhakk pistasjenøtter og kna inn i marsipan. Del nougat ( f eks Anthon Berg) i små biter. Ta en bit marsipan og pakk rundt en bit nougat, og form "klumpen" til en kule. Dypp kulene i smeltet, mørk sjokolade. Oppbevares kaldt.

Gammel 02-12-13, 15:13   #23
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Niobe: takk! Eg lurer på om skal lage ein mozart-vri på valnøttmånane mine. Legge til nougat altså.

Edit: ser at dei fleste oppskrifter på Mozartkuler har konjakk i. Droppar du det Niobe?

Sist redigert av Syrin : 02-12-13 kl 15:22.
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 15:17   #24
konsulenten
Passiv

Standard

Hva med peanøttknekk?

Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 15:32   #25
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Niobe: takk! Eg lurer på om skal lage ein mozart-vri på valnøttmånane mine. Legge til nougat altså.

Edit: ser at dei fleste oppskrifter på Mozartkuler har konjakk i. Droppar du det Niobe?

Ja, det droppes, så likes de og spises av langt flere.

Gammel 02-12-13, 16:10   #26
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Til jul skal jeg lage....

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Frøy: Dei Rocky Road-greiene såg også veldig godt ut, men er ikkje så glad i marshmellows. Trur du det blir bra utan?

Ja, om du ikke liker dem er det bare til å droppe dem, kanskje erstatte dem med mer nøtter.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 16:11   #27
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Her var det kommet mange gode tips, la dem fortsette å komme!

Gammel 02-12-13, 16:37   #28
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Tar gjerne oppskrift på rocky road også, alså. Takk!

Gammel 02-12-13, 17:42   #29
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Tar gjerne oppskrift på rocky road også, alså. Takk!

Det er Rocky Road-oppskrift det linkes til i HI. Jeg liker ikke så godt Dumlekaramell, så jeg sløyfer det i mine og har mer nøtter heller. Og så tar jeg meg tid til å kutte marshmallowsene i mindre biter, for jeg synes det er bedre.

Gammel 02-12-13, 18:04   #30
konsulenten
Passiv

Standard

Jeg har også sett en slags Rocky road variant med knuste saltkringler. Saltstenger er vel mer vanlig her til lands. Det kan man sikkert bruke istedet for nøtter om man vil.

Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 21:42   #31
Stjerneskuddet
Erfaren

Stjerneskuddet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Krumkaker
tykklefser
bountykuler
rocky road fudge
oreokuler
troikaruter
honning og rosmarin trøffel
Kanskje sara bernhardt..... Et lite tidspørsmål
Pepperkaker og pepperkakehus

Man får små marshmallows, jeg tror det blir mye bedre å lage rocky road med de enn de store.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 21:44   #32
Stjerneskuddet
Erfaren

Stjerneskuddet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Hm...jeg hadde ikke dumle i rocky road i fjor, ikke pistajsenøtter heller. Tror jeg fulgte en oppskrift som lå her inne.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 21:45   #33
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stjerneskuddet, her.

Hm...jeg hadde ikke dumle i rocky road i fjor, ikke pistajsenøtter heller. Tror jeg fulgte en oppskrift som lå her inne.

Ja det ligger en oppskrift her inne også, men jeg fant ingen butikker her som hadde kondensert melk når jeg laget denne til påske, så da måtte jeg finne en alternativ oppskrift. Dumle gjorde seg veldig.

Gammel 02-12-13, 21:58   #34
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stjerneskuddet, her.

Man får små marshmallows, jeg tror det blir mye bedre å lage rocky road med de enn de store.

Jeg bruker mini-marshmallows, men jeg vil ha bitene enda mindre. Jeg delte dem i fire i fjor, tror jeg?

Gammel 02-12-13, 22:02   #35
konsulenten
Passiv

Standard

Julefudge! Mandler, dadler, honning, litt kokosolje, kanel, nellik og ingefær. Kjøre i kjøkkenmaskin og rulle til kuler.

Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 22:09   #36
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Jeg lager pepperkaker, oreokuler og kolakaker.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 22:14   #37
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg sitter og planlegger mitt livs første julebakst selv. Vi har bakt julemenn (hvite kakemenn) før, men aldri vært hjemme i jula.

Vi skal i alle fall ha julemenn og pepperkaker. Det går unna det, hos oss.

Jeg har planer om sjokolademakroner (tenk kokosmakroner med sjokoladebiter i) og det jeg er vant til at kalles sjokoladesprut (marengs med kakao) i alle fall, pluss at vi skal koke karameller og lage sjokoladetrøfler, og antakelig noe annet snoperier også. Mannen sier at han er mer tilhenger av fruktskåla (med minst like mye snop som frukt, i hans barndomshjem) enn kakefatet, mens jeg er veldig glad i div julekaker, så da gjør vi litt av hvert

Gammel 02-12-13, 22:33   #38
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvert år MÅ jeg lage:

Snickers-konfekt
Rocky road
Sjokoladecookies i fleng
Marsipankonfekt (diverse, alt etter hva vi har lyst på)
Smørbukk
Brente mandler
Salte mandler, gjerne også krydrede (chili, paprika osv)
Delicatoboller

Må se hva jeg orker å lage i år, etter jobb er jeg så tappet for energi, og bekkenløsningen gjør det ikke akkurat lettere å stå på kjøkkenet i timesvis. Men jeg skal i hvert fall få laget halvparten. Pleier å gi bort mye sånt i gaver til jul, veldig populært.

Gammel 03-12-13, 10:08   #39
Observatøren

Observatøren sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Jeg lager fiken-daddel-valnøtt-kake, som serveres med plommesyltetøy og pisket krem.

Gammel 03-12-13, 11:55   #40
konsulenten
Passiv

Standard

Det hørtes godt ut!

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:14.