Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor langt sør har du sett nordlys?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-13, 21:41   #21
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Hvor langt sør har du sett nordlys?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Stopper du opp og beundrer det, eller blir man blasert?

Hvor langt nord er dette?

Jeg synes jo det er et flott skue og blir gjerne stående og se litt på det om det er ekstra sterkt. Men jeg tenker ikke "Wow!", etter å ha sett det nesten hver eneste vinter i 30 år (bodde i Oslo noen år, da så jeg det jo ikke). Bor i Finnmark.

Gammel 11-12-13, 21:41   #22
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Har sett mye nordlys i Oppland, nærmere bestemt Sør-Gudbrandsdal og Lillehammer. Det ligger ikke i Nord Norge altså.

Nordlyset jeg har sett der har alltid vært midtvinter, og det har vært i grønntoner. Gjerne på snaufjellet der det er lite gatelys og lys fra hus.

Jeg har også sett det i Oppland, nærmere bestemt Toten. Også på vinteren og unna gatelys.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 21:44   #23
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne tegningen forklarer det på sett og vis Og som du ser finnes det "sørlys" også.

(og det er avbildning av nordlys på 200-lappen, forøvrig)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 21:46   #24
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Denne tegningen forklarer det på sett og vis

(og det er avbildning av nordlys på 200-lappen, forøvrig)

Kult!

Er størrelsesforholdet mellom sola og jorda riktig? Avstandsforholdet er opplagt ikke det, he he.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 21:46   #25
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Tusen takk, M^2!

Guava: Hvor ofte ser du det der du bor? Og er det utenfor bystrøk?

Det varierer veldig. Det er vel kanskje 6-10 dager i mnd med varsel på 4+. Det man er avhengig av er klart vær og det er ingen garanti. I iskalde vinteruker ser vi det best siden det da gjerne er helt skyfritt. Da ser vi gjerne også grønnflekker på varsel 3.
Jeg bor på tettsted og det er ofte Nordlys uten at jeg registrerer det. Er det kraftig ser jeg det, men for å se det veldig godt kjører jeg et par kilometer herfra helt bort fra bebyggelse.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 21:48   #26
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser det ofte, men jeg er nok en sånn som ikke helt bryr seg så mye. Joda, det er flott og fint, men det er jo nærmest dagligdags i mørketiden.
Jeg bor nord i Nordland.

Gammel 11-12-13, 21:48   #27
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg bor i Bodø og kan ikke huske at jeg noensinne har sett nordlys.

Gammel 11-12-13, 21:50   #28
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nok en Opplandsobservatør melder seg, nærmere bestemt i Valdres og mellom Dokka og Lillehammer, midtvinters i områder uten gatelys og annen lysforurensing.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 21:51   #29
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er noen bilder fra Midt-Norge. Bildet som er tatt i Holtålen minner om nordlyset jeg stod og beundret i noen timer på nyåret i fjor. Ikke så ofte det blir så rosa her. Det er som oftest grønnfarget. http://www.adressa.no/vaeret/article6947495.ece

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 21:52   #30
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for mange flotte svar! Kjekt å lese! Fascinerende.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 21:53   #31
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Her er noen bilder fra Midt-Norge. Bildet som er tatt i Holtålen minner om nordlyset jeg stod og beundret i noen timer på nyåret i fjor. Ikke så ofte det blir så rosa her. Det er som oftest grønnfarget. http://www.adressa.no/vaeret/article6947495.ece

Nydelig!

Gammel 11-12-13, 21:57   #32
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Guava sier mye nyttig.

Den ene gangen jeg har sett nordlys her sørpå, i Oppegård, var det egentlig ganske sterkt, men bylysene tok det meste av synet. I nordhuset vårt i Skjervøy nord for Tromsø, kan nordlysene være ganske så fargerike og dansende. Og ganske kjedelig grønne og statiske. Januar-mars er den sikreste perioden, velg et sted med snøflater og nada gatebelysning.

Lykke til :-)

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 21:57   #33
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nordlys er magisk!

Jeg har sett det mange ganger på Fnatten sine trakter, og kan huske å ha sett der her hjemme, men da bare grønt. (Lier, Buskerud.)

Gammel 11-12-13, 21:59   #34
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Guava sier mye nyttig.

Den ene gangen jeg har sett nordlys her sørpå, i Oppegård, var det egentlig ganske sterkt, men bylysene tok det meste av synet. I nordhuset vårt i Skjervøy nord for Tromsø, kan nordlysene være ganske så fargerike og dansende. Og ganske kjedelig grønne og statiske. Januar-mars er den sikreste perioden, velg et sted med snøflater og nada gatebelysning.

Lykke til :-)

Jo takk, men jeg må nok vente en stund før jeg får oppleve dette.

Gammel 11-12-13, 22:01   #35
Mirmell

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Denne har en bekjent av meg laget. Fine bilder og det er jo et ganske fascinerende fenomen.

(Kilde: youtube.com)

Gammel 11-12-13, 22:01   #36
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så det ofte i Oslo om vinteren da jeg hadde hest og var mye ute på et sted med lite lysforurensing. Jeg synes det er helt magisk og utrolig fascinerende og lurer på å ta med meg pøbelprinsessen til Tromsø i håp om å se det fylle himmelen.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 22:02   #37
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Bare nevner at solflekkaktivitetene og dermed sjansen for å se nordlys, er på topp denne vinteren. Det er elleve år til neste gang. Så benytt sjansen i vinter.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 22:03   #38
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Bare nevner at solflekkaktivitetene og dermed sjansen for å se nordlys, er på topp denne vinteren. Det er elleve år til neste gang. Så benytt sjansen i vinter.

Åååh!

Gammel 11-12-13, 22:14   #39
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg får den dessverre ikke opp, Mirmel.

Gammel 11-12-13, 22:17   #40
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Det må være noe med mobilen min. Jeg får prøve iPad senere. Feltet er helt hvitt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:45.