|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
maler
|
Sv: Likestilt jul?Jeg tror mannen kanskje hadde pyntet juletre, kjøpt inn litt julegodt og kjøpt julegaver til barna i siste liten hvis han var alene. Hos oss er det jeg som gjør det som er av julegreier. Dvs han deltar i renhold og sånn, det er pynting og baking og sånn han er helt utmeldt av. Han bruker å huske gave til meg, men må ofte ut på julaften for å finne noe.
|
|
|
#63 |
|
maler
|
Sv: Likestilt jul?
Joda. Selvfølgelig greier de det. Spørsmålet er vel mer hva man synes er nødvendig. Mannen min synes generelt det er nødvendig med svært lite pynt. Men sannsynligvis hadde ungene tatt ansvar der.
|
|
|
#64 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Likestilt jul?Rent hypotetisk, hvis jeg lå på sykehus hele adventstida, ute av stand til å fjernstyre juleforberedelsene, tror jeg følgende hadde skjedd: kjøpekalender til alle tre ungene, pepperkakebaking av ferdig deig (som nå), 2000-modellen hadde initiert kolakaker, adventslys og adventsstjerne, gavekjøp siste uka (sånn egentlig for seint for Posten), verdens fineste juletre, en god julevask, ingen julekort. Han hadde klart å fi.ne julepynteska og hadde pyntet fint sammen med ungene. Irans og lys til lille Guro hadde han også husket. Fjordlandgrøt med mandel på lillejulaften, og så tror jeg han hadde fikset pinnekjøtt julaften. Kjøpt kålrabistappe og is til dessert.
|
|
|
#66 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Likestilt jul?Men som de aller fleste sier her, gjør jo partneren mye. Som handling, mat, rydding og vasking og juletre og sånt som også må til selv om det er jul. Et det et poeng at partnere som ikke liker å bake eller å pynte til jul skal gjøre akkurat de arbeidsoppgavene? |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Likestilt jul?Kjenner meg igjen. Mannen deltar, men jeg organiserer. Jeg er nok mer et julemenneske enn det han er og jeg koser meg stort sett med det. Ikke så mye i år siden mini har vært så mye syk og vi er litt bakpå. Derfor så gjør jeg mye mindre i år enn tidligere også. Baker nesten ingenting i år og drar bort på julaften. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
maler
|
Det er sånn det er her med min regi.
|
|
|
#69 |
|
|
Hos oss er det et poeng siden jeg og mannen er ganske like på området. Vi synes det er koselig at det er litt pyntet og vi liker å spise kakene, men arbeidet synes vi ikke er veldig moro noen av oss. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
maler
|
Sv: Likestilt jul?Jeg synes vi må dele på de lite lystbetonte oppgavene. Hvis en av oss da vil gjøre noe ekstra bare fordi han liker det, så værsågod. Tenker jeg. Men jeg synes ikke at jeg skal slippe de kjipe oppgavene fordi jeg kosebaker med ungene en dag.
|
|
|
#71 |
|
Travelt opptatt
|
Men hvilke kjipe oppgaver er det man er nødt til å gjøre før jul? Vi er like likestilte i juka som resten av året, men det er fordi jeg kjemper mot alle forventninger om julekort, julenedvask, julebakst, og alt annet som skaper stress.
|
|
|
#72 |
|
maler
|
Man må som alltid drive med et minimum av rydding og vasking og matlaging. Vi er ekstremt lite huslige av oss begge to. Og så må man orge litt julegaver. Baking og pynting gjør vi i den grad vi har lyst til det. Og der har jeg mer lyst enn mannen ser det ut som.
|
|
|
#73 |
|
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Likestilt jul?Nja. Han vasker og pynter og stryker klær/duker og sånt. Jeg baker (toppen to sorter) og ordner med pakker og kalendere. Jeg syns jeg slipper "billigst" unna.
|
|
|
#74 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Likestilt jul?Det der med hvem som kjøper gaver til hvem er ikke viktig i vårt hus. Jeg kjøper gjerne gave til hans foreldre og han til min søster, liksom, men vi pleier å snakke om hva vi kjøper til hvem. (Type "søsteren min ønsker seg ditt og datt, kan du kjøpe det mens du er i byen?") Så hvem som faktisk handler inn har ikke noe å si. Før kjøpte jeg nok de fleste gavene, mens de senere årene har det blitt slik at han kjøper de fleste. Jeg greier nok ikke helt å la være å ha oversikten, riktignok, mens jeg tipper at han fint klarer det. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
maler
|
Sv: Likestilt jul?Akkurat der er jeg sikker, hvis jeg ikke hadde tatt ansvaret for julegaveshopping så hadde det kun blitt gaver til barna. Så jeg handler til hans familie ja. (og gjett hvem som hadde fått høre det dersom det ble avglemt.
|
|
|
#76 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Likestilt jul?Det er faktisk ikke så ille hjemme hos oss. Jeg tar meg stort sett av planlegging (men det gjelder det meste, ikke bare jul). LøveMannen kjøper gaver til sin familie, lager som regel julekort, baker pepperkakehus, kjøper juletre og handler inn øl. Jeg kjøper gaver til min familie, planlegger og handler inn mat og vin. Resten deler vi på. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Likestilt jul?Jeg gjør alt, dvs minst mulig.
|
|
|
|
#78 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Likestilt jul?Hvis mannen hadde vært alene hadde det vært sånn:
|
|
|
#79 |
|
|
Sv: Likestilt jul?Me deler på mykje. Han baker ikkje, så hos oss er litt kjøpt, litt baka av meg og litt har storesøster laga. Eg rydder, han vasker. Gåvehandling gjer me mykje saman. Pakke inn gåvene gjer eg og ungane, og me lager litt pynt m.m. i same slengen.
|
|
|
#80 |
|
Bedreviter
|
Ikke noe poeng i det hele tatt, synes jeg, men for mange er det ganske mye mer som skal ordnes og fikses i desember enn ellers, og hvis hun tar alt "ekstra", og han bare tar det han alltid gjør, så blir det veldig skjevt. Det er jo et mål at mor ikke skal falle om som en klut på julaften av slitenhet, mens resten av familien feirer julen og hygger seg. |
|
|
|
![]() |
|
|