Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Likestilt jul?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-13, 20:49   #61
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Likestilt jul?

Jeg tror mannen kanskje hadde pyntet juletre, kjøpt inn litt julegodt og kjøpt julegaver til barna i siste liten hvis han var alene. Hos oss er det jeg som gjør det som er av julegreier. Dvs han deltar i renhold og sånn, det er pynting og baking og sånn han er helt utmeldt av. Han bruker å huske gave til meg, men må ofte ut på julaften for å finne noe.

Men det er en liten særgreie hos oss: Vi gjør egentlig veldig lite begge to. Det er snakk om gaveshopping, gavepynting, litt baking og pynting. Det er min mor som sørger for mat og innkjøp.

Gammel 17-12-13, 20:51   #62
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror dere undervurderer mennene deres når det gjelder f.eks. julepynt. Utrolig hva de kan når de bare er nødt.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 20:54   #63
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg tror dere undervurderer mennene deres når det gjelder f.eks. julepynt. Utrolig hva de kan når de bare er nødt.

Joda. Selvfølgelig greier de det. Spørsmålet er vel mer hva man synes er nødvendig. Mannen min synes generelt det er nødvendig med svært lite pynt. Men sannsynligvis hadde ungene tatt ansvar der.

Gammel 17-12-13, 21:02   #64
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Rent hypotetisk, hvis jeg lå på sykehus hele adventstida, ute av stand til å fjernstyre juleforberedelsene, tror jeg følgende hadde skjedd: kjøpekalender til alle tre ungene, pepperkakebaking av ferdig deig (som nå), 2000-modellen hadde initiert kolakaker, adventslys og adventsstjerne, gavekjøp siste uka (sånn egentlig for seint for Posten), verdens fineste juletre, en god julevask, ingen julekort. Han hadde klart å fi.ne julepynteska og hadde pyntet fint sammen med ungene. Irans og lys til lille Guro hadde han også husket. Fjordlandgrøt med mandel på lillejulaften, og så tror jeg han hadde fikset pinnekjøtt julaften. Kjøpt kålrabistappe og is til dessert.

Det hadde helt klart blitt jul uten min innblanding.

Gammel 17-12-13, 21:06   #65
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg møtte Exkallen i jula. Han hadde et striglet, pent julepyntet hjem. Fikset helt alene. Nærmeste familien hans feirer alltid julaften hos han, no problem. :digresjon:

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 21:14   #66
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men som de aller fleste sier her, gjør jo partneren mye. Som handling, mat, rydding og vasking og juletre og sånt som også må til selv om det er jul. Et det et poeng at partnere som ikke liker å bake eller å pynte til jul skal gjøre akkurat de arbeidsoppgavene?

Jeg synes det blir litt kunstig, og jeg ser ikke poenget med det, heller.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 21:16   #67
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Kjenner meg igjen. Mannen deltar, men jeg organiserer. Jeg er nok mer et julemenneske enn det han er og jeg koser meg stort sett med det. Ikke så mye i år siden mini har vært så mye syk og vi er litt bakpå. Derfor så gjør jeg mye mindre i år enn tidligere også. Baker nesten ingenting i år og drar bort på julaften.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 21:19   #68
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Rent hypotetisk, hvis jeg lå på sykehus hele adventstida, ute av stand til å fjernstyre juleforberedelsene, tror jeg følgende hadde skjedd: kjøpekalender til alle tre ungene, pepperkakebaking av ferdig deig (som nå), 2000-modellen hadde initiert kolakaker, adventslys og adventsstjerne, gavekjøp siste uka (sånn egentlig for seint for Posten), verdens fineste juletre, en god julevask, ingen julekort. Han hadde klart å fi.ne julepynteska og hadde pyntet fint sammen med ungene. Irans og lys til lille Guro hadde han også husket. Fjordlandgrøt med mandel på lillejulaften, og så tror jeg han hadde fikset pinnekjøtt julaften. Kjøpt kålrabistappe og is til dessert.

Det hadde helt klart blitt jul uten min innblanding.

Det er sånn det er her med min regi. Bortsett fra det med å sende pakker for sent, det hadde skjedd med mannen som styrmann her. Han hadde nok tatt dem med seg til mine foreldre for julemiddag. Omtrent som idag. Jo, det hadde blitt jul. Sikkert like bra også. Bare litt senere.

Gammel 17-12-13, 21:21   #69
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

. Et det et poeng at partnere som ikke liker å bake eller å pynte til jul skal gjøre akkurat de arbeidsoppgavene?

Hos oss er det et poeng siden jeg og mannen er ganske like på området. Vi synes det er koselig at det er litt pyntet og vi liker å spise kakene, men arbeidet synes vi ikke er veldig moro noen av oss.

Hadde han syntes at pønt og shopping var kjempegøy kunne han gjerne tatt alt sammen, men da synes jeg nok at jeg burde gjort andre ting i kategorien "nødvendig" for fellesskapet.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 21:26   #70
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg synes vi må dele på de lite lystbetonte oppgavene. Hvis en av oss da vil gjøre noe ekstra bare fordi han liker det, så værsågod. Tenker jeg. Men jeg synes ikke at jeg skal slippe de kjipe oppgavene fordi jeg kosebaker med ungene en dag.

Gammel 17-12-13, 21:47   #71
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes vi må dele på de lite lystbetonte oppgavene. Hvis en av oss da vil gjøre noe ekstra bare fordi han liker det, så værsågod. Tenker jeg. Men jeg synes ikke at jeg skal slippe de kjipe oppgavene fordi jeg kosebaker med ungene en dag.

Men hvilke kjipe oppgaver er det man er nødt til å gjøre før jul? Vi er like likestilte i juka som resten av året, men det er fordi jeg kjemper mot alle forventninger om julekort, julenedvask, julebakst, og alt annet som skaper stress.

Gammel 17-12-13, 21:50   #72
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Men hvilke kjipe oppgaver er det man er nødt til å gjøre før jul? Vi er like likestilte i juka som resten av året, men det er fordi jeg kjemper mot alle forventninger om julekort, julenedvask, julebakst, og alt annet som skaper stress.

Man må som alltid drive med et minimum av rydding og vasking og matlaging. Vi er ekstremt lite huslige av oss begge to. Og så må man orge litt julegaver. Baking og pynting gjør vi i den grad vi har lyst til det. Og der har jeg mer lyst enn mannen ser det ut som.

Gammel 17-12-13, 21:51   #73
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nja. Han vasker og pynter og stryker klær/duker og sånt. Jeg baker (toppen to sorter) og ordner med pakker og kalendere. Jeg syns jeg slipper "billigst" unna.

Gammel 17-12-13, 21:52   #74
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det der med hvem som kjøper gaver til hvem er ikke viktig i vårt hus. Jeg kjøper gjerne gave til hans foreldre og han til min søster, liksom, men vi pleier å snakke om hva vi kjøper til hvem. (Type "søsteren min ønsker seg ditt og datt, kan du kjøpe det mens du er i byen?") Så hvem som faktisk handler inn har ikke noe å si. Før kjøpte jeg nok de fleste gavene, mens de senere årene har det blitt slik at han kjøper de fleste. Jeg greier nok ikke helt å la være å ha oversikten, riktignok, mens jeg tipper at han fint klarer det.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 21:54   #75
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Akkurat der er jeg sikker, hvis jeg ikke hadde tatt ansvaret for julegaveshopping så hadde det kun blitt gaver til barna. Så jeg handler til hans familie ja. (og gjett hvem som hadde fått høre det dersom det ble avglemt. )

Gammel 17-12-13, 22:07   #76
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Det er faktisk ikke så ille hjemme hos oss. Jeg tar meg stort sett av planlegging (men det gjelder det meste, ikke bare jul). LøveMannen kjøper gaver til sin familie, lager som regel julekort, baker pepperkakehus, kjøper juletre og handler inn øl. Jeg kjøper gaver til min familie, planlegger og handler inn mat og vin. Resten deler vi på.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 22:19   #77
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg gjør alt, dvs minst mulig. Og det er egentlig sant all den tid mamma kom med førjulsgave til meg, den besto av hjembakte brød, rundstykker, aniskringler, smultringer og julebrød, veldig snill mamma.

Men jeg pynter selv og vasking og rydding.

På julaften er jeg/vi aldri hjemme, så det eneste jeg bidrar med da er innkjøp av det jeg får beskjed om til julemiddagen. I år er det ingenting.

Jeg skal invitere foreldrene mine og broren min med familie hit den dagen jeg skal ha julaften med ungene, så da blir det mat, men vet ikke helt hva enda.

Gammel 17-12-13, 22:25   #78
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis mannen hadde vært alene hadde det vært sånn:
- julepynt, men ikke slik jeg liker det.
- ikke juleverksted
- julematen hadde han sikkert lært seg på et vis
- mora hans hadde kommet og bakt julekaker med barna
- det hadde nok blitt ferdige kalendere (eller mora hans hadde ordnet en)
- han hadde fått søsteren sin til å kjøpe gavene til hans familie
- han hadde sikkert kjøpt gaver til barna

Gammel 17-12-13, 22:29   #79
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Me deler på mykje. Han baker ikkje, så hos oss er litt kjøpt, litt baka av meg og litt har storesøster laga. Eg rydder, han vasker. Gåvehandling gjer me mykje saman. Pakke inn gåvene gjer eg og ungane, og me lager litt pynt m.m. i same slengen.
Juletre er tradisjon og kjøpe saman med ungane. Då besøker me julegard og koser oss. Mathandling gjer me saman uten ungar. Eg lager dessert, han lager middag. Pynt prøver eg å gjer åleine, men får som regel ivrig hjelp frå ungane. Inni hovudet har eg alltid planer om smakfull, minimalistisk julepynt. Resultatet er som regel nærmare galskap.

Gammel 17-12-13, 23:08   #80
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Men som de aller fleste sier her, gjør jo partneren mye. Som handling, mat, rydding og vasking og juletre og sånt som også må til selv om det er jul. Et det et poeng at partnere som ikke liker å bake eller å pynte til jul skal gjøre akkurat de arbeidsoppgavene?

Ikke noe poeng i det hele tatt, synes jeg, men for mange er det ganske mye mer som skal ordnes og fikses i desember enn ellers, og hvis hun tar alt "ekstra", og han bare tar det han alltid gjør, så blir det veldig skjevt. Det er jo et mål at mor ikke skal falle om som en klut på julaften av slitenhet, mens resten av familien feirer julen og hygger seg.

Eller som min mormor, som satt hjemme og gråt av utmattelse mens resten av familien dro på julegudstjeneste. Hvert eneste år ...

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:53.