Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Give me all your ribbetips!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-12-13, 20:42   #81
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Give me all your ribbetips!

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Kopiert fra lavkarbo.no

Nannahs langstekte ribbe:
Den aller beste ribba jeg har spist var stekt på amerikansk vis..dvs langstekt på lav temp.Rut opp og stell ribba som vanlig. Stek den først 4 timer på 140-150 varmluft... så to timer på 90-100 varmluft deretter ut m ribba...strø svoren med salt pepper og brunt sukker (jul bare en gang i året da)
men går fint uten.
Ovnen på 200 varmluft inn med ribba ...pass på den..la den stå til svoren bobler..tok 13 min i min ovn.

Ribbe som dampes i vann blir kokt og fettet blir hardt..her smelter fettet og gjør kjøttet supermørt! Ikke ha i vann...ikke øs svoren ..kryddre som du pleier men ha evnt.over litt brunt sukker til slutt...svoren var faktisk like sprø dagen etter ..nam

Etter nærmere 20 år med ribbe stekt på tradisjonelt vis med snuing osv osv, prøvde jeg dette i år! Det kan varmt anbefales! Jeg hadde en helt vanlig ribbe fra Rema, saltet og pepret den på vanlig måte for 3 dager siden og slengte den i ovnen ved ellevetida i dag. Der sto den i nesten 6 timer, først på ca 140 grader, deretter på 90 og til slutt på 200 grader. Ribba ble nydelig, til og med jeg som normalt sett ikke er glad i ribbe, synes denne var nydelig! Svoren var perfekt sprø uten at jeg gjorde noe ekstra for å få det til. Veldig lettvint og veldig godt!

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-13, 21:04   #82
Levic
Bør lage seg en tittel selv

Levic sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nær Oslo
Levic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Perfekt ribbe her også. Skal aldri mer steke på vanlig vis. Kun langtidssteking. Ble så ekstremt god, mør og fin med sprø svor. Og det beste av alt, jeg gjorde ingenting med den. Ingen snuing, ingen øsing, og ikke noe klin i stekovnen. Jippi, dette var knall!!

Gammel 24-12-13, 21:31   #83
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Er det ikke herlig! Selv om svoren kjennes myk ut i ovnen, så blir den sprø etter et par minutter på benken.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-13, 16:08   #84
konsulenten
Passiv

Standard

Jeg har prøvd langsteking 2 ganger nå, og i går fikk jeg sammenlignet med den andre måten (damping først med svoren ned osv). For min del ingen tvil om at langsteking gir saftigere og mørere ribbe. Og mye mindre håndtering.

Svar med sitat
Gammel 25-12-13, 16:15   #85
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg fulgte den vanige matprat.no-oppskrifften. Ikke noe oppned-steking eller slikt, men damping i 45 min først og så 2 timer uten folie. Det ble helt, helt fantastisk. Kjøttet var mørt som smør, svoren sprø og smeltet på tunga. Tror vi var heldige med kjøttet, da. Det var veldig mye fett på (som heldigvis var lett å skjære vekk på tallerknen).

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-13, 16:40   #86
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Perfekt her også i år, oppned med folie 40 min og vanlig steking 2 t. etterpå. Perfekt svor, saftig kjøtt.
Sausen ble heller ikke for salt i år, fulgte Hellstrøms som jeg pleier, men hadde i en liten dæsj rødvin og laubærblad i kokevannet i tillegg til fløte.

Gammel 26-12-13, 11:11   #87
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

[Svin] Jeg tar opp ribben fra fryseren den 20. desember og legger den rett i kjøleskapet. Den 22. desember ruter jeg den med en skarp tapetkniv, krydrer godt med salt og pepper, stikker inn masse nellikkspiker, masserer den inn med anis og til slutt pakker den inn med ferskrevet ingefær i tynne skiver - pakker den inn i alu.folie, så inn i kjøleskapet. Kl 14 på julaften koker jeg opp vann så det dekker svoren, dvs ca 1,5 cm med kokende vann i ribbepannen, legger ribba med svorsiden ned, børst bort nellikspiker og ingefær, kan godt ligge i det kokende vannet, det siler jeg til slutt og blir en del av ribbefettet. Dekk ribbepannen godt med alu.folie - viktig at det ikke slipper ut noe damp. Inn i ovnen på 250 grader i 45 min. Etter 45 min tar du ut pannen, siler vannet (spares på) legger i ribberisten og legger ribben på med rettsiden opp. Så inn i ovnen igjen. Senk temperaturen til 200 grader og sett ribben midt i ovnen i 2 timer. 16.45 er den da ferdig. Hvile i 15 minutter før du deler den. Middag serveres kl 17. P.t. har jeg aldri opplevd å ikke få sprø svor med denne fremgangsmåten.

Jeg kan melde om at denne oppskriften førte til perfekt ribbe, med sprø svor over det hele. Jeg brukte tynnribbe, og dampet først på 250 grader i 45 minutter, og stekte så på 190 graderish i 1,5 time. Ribben hvilte mens resten ble varmet opp, bordet ble dekket og alt det andre ble satt på bordet.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:22.