Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hvordan løser dere sengekabalen på "sydenferie"?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-13, 18:40   #1
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Hvordan løser dere sengekabalen på "sydenferie"?

Jeg sitter her på en våt og kald (vel, forbausende mild for årstiden å være) kveld og surfer på reiser til varmere strøk.

Og dette er ikke noe vi har for vane å gjøre, vi var på bryllupsreise, og siden den tid har vi vært på familieferie. Hos familie. (Om det blir noe annet denne sommeren er også uvisst, sånnsett. Men lov å drømme, sant ja?)

Også sitter jeg og ser da, på plantegninger av rommene og sånn. Vi er jo en familie på fire, to store og to små som er 3 og 5 til sommeren.

Legger man disse på sofaen? For sengen vil man jo fortrinnsvis ha selv.
Det går greit i forhold til lys og lyder og "nå må du sove, lille venn"? Og at de voksne ikke trenger legge seg da likevel? Jeg ser jo for meg at de må puttes i seng sånn 20-21-ish?

Bare fortell meg at dette går fint, så kan jeg fortsette å drømme meg bort

Gammel 30-12-13, 18:46   #2
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan løser dere senge-kabalen på "sydenferie"?

Jeg er ikke Syden-farer, men ser ikke helt problemet?

1) få satt inn flatseng og reiseseng om mulig og plass på soverommet
2) lei noe med flere rom og sengeplasser
3) legg ungene i senga. Re opp på sofaen og flytt de dit når du skal legge deg selv.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 18:48   #3
Anne C

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi velger 3-roms leiligheter, noe annet fikser jeg ikke. De gangene det ikke går blir vi litt gale.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 18:51   #4
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

En i reiseseng og en i voksensengen, voksne på sofa og flatseng. Evt to barn i dobbeltseng og voksne i stua. Våre barn sovner ikke i samme rom som oss (stue) og vi vil ha lys og tilgang til kjøleskapet.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 18:56   #5
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg er ikke Syden-farer, men ser ikke helt problemet?

1) få satt inn flatseng og reiseseng om mulig og plass på soverommet
2) lei noe med flere rom og sengeplasser
3) legg ungene i senga. Re opp på sofaen og flytt de dit når du skal legge deg selv.

Vi brukte nr. 3) når barna var mindre og det bare var to av dem. Nå må vi ha to soverom, noe annet går ikke for mer enn en natt.

Gammel 30-12-13, 18:57   #6
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Ungene våre legger seg jo nesten sånn som oss.
Sist hadde vi 5 en to roms leilighet. Vi hadde utgang til balkongen fra både stue og soverom.
Så vi satt der ute litt, og ungene sovnet stort sett i samme rom, eller vi flyttet de når de sovnet.
Vi kommer til å gjøre det samme neste gang.

Våre er såpass store at dette lager vi avtaler om.
Dine er jo litt mindre men de er jo ofte slitne etter lange dager med sol og bad.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 19:01   #7
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ingen i reiseseng, ingen av mine sover i seng med høye vegger, nei. Sånn funker de ikke.

Også sitter jeg og glor på sånn typisk ving-hotell hvor det stort sett er lagt opp til barn/tenåringer på sofaen, og jeg lurte på om det egentlig var gjennomførbart, eller om vi ender med minst en voksen på sofaen da, og ungene i senga? Hvilket sikkert også funker, på et vis? Vi skal jo bare sove...

Eller om man går for rom ment for "store familier", med to soverom. Når man bare er fire.

våre barn sover jo normalt på samme rom, men mørkt ja. ikke der vi skal sitte og være våken etterpå.

Hva ER praktisk på sånne reiser?

Bakkenivå? eller stikker ungene bare av da, og maur kommer inn?
Verd det med et ekstra soverom?
sånne rom tilrettelagt for babyer, med høy stol, dokrakk og sånne ting, når yngste er tre?
vil man "bare ha et rom, for man er ute hele dagen uansett"?

Kommer jeg antakelig ikke til å kose meg så mye på sånn ferie som jeg drømmer om, meget mulig kanskje, ja? Siden "alle" ser ut til å heller like "kjøpe flybiletter, leie et hus med eget basseng og lage maten sin selv"?

Gammel 30-12-13, 19:06   #8
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når vi har 1 rom har vi balkong eller terrasse i tillegg slik at vi kan sitte der etterpå. Ungene legger seg forholdsvis tidlig (begge sover til 21), så vi koser oss litt på kvelden etter de har sovnet.

På byferier så venter vi til ungene har sovnet før vi sitter i mørket og ser på film sammen eller spiller brettspill på en ipad.

Gammel 30-12-13, 19:10   #9
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ungene er oppe vesentlig lenger enn vanlig. De legges der det er mest praktisk og flyttes etter behov. Det er ikke noe problem.

Gammel 30-12-13, 19:14   #10
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Ungene legger seg en til to timer før oss i stua, vi tar med oss bøker og det vi vil spise og drikke, og setter oss ute på balkongen eller i senga. Barna sovner fort, og det er ikke noe problem å gå inn og hente osv.

Vi må ha klare regler og avtaler om det å gå ut, og å gå ut av syne. Mine står ofte med badetøyet på kl 08 og er klare. På Tenerife bodde vi rett ved babybassenget, da var det greit med sikkerhetslås på døra.

Gammel 30-12-13, 19:15   #11
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ungene er oppe vesentlig lenger enn vanlig. De legges der det er mest praktisk og flyttes etter behov. Det er ikke noe problem.

Høres deilig ut.

Mine pleier ikke være så lette å flytte. (eller, joda, de flytter seg selv i løpet av natta, ikke uvanlig er vi fire i senga når morgenen kommer...) det går nok fint uansett.

Må bare få mannen med på at vi GJENNOMFØRER dette nå da? Den planlagte "vi drar til hunderfossen sammen med 1-2 andre familier"-planen ser ut til å falle litt sammen, i alle fall min bror med familie skal visst ikke på ferie likevel fikk jeg vite sånn i en bisetning i går (eller joda, de skal noen uker til sverige da) Muligens gjennomfører vi den alene, eller om den andre familien likevel blir med, men det frister med ei uke eller to i soooooool altså!

Gammel 30-12-13, 19:19   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har pleid å ha to soverom, men har vi bare ett og dobbeltsenga er stor, så pleier jeg og ungene å ligge i dobbeltsenga mens mannen sover på sofaen, for han kan sovne overalt uten tanke på hardt underlag, liggestilling osv. Nå blir vi jo snart trebarns-familie og da blir det litt verre, men det løser seg det og.
Ungene våre er oppe ganske lenge på ferie, de har faktisk ikke leggetider i det hele tatt. De legger seg når de er trøtte, og det kan like gjerne være samtidig med oss.

Gammel 30-12-13, 19:23   #13
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har unger som aldri har vært mulig å legge tidlig på noen ferier sånn at vi voksne sitter lenge våkne etter dem, selv fra de var små. Så vi voksne har stadig havnet på hvert vårt rom på ferie. Nå når ungene våre har blitt såpass store så legger vi voksne oss samtidig som dem på ferie, men vi er gjerne tidligere i seng på ferie enn vi voksne er hjemme.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 19:25   #14
Malama

Malama sin avatar

Standard

Innser at det koster like mye for "big familiy" som for "happy baby", og muligens er ekstra rom vel så greit som dokrakk og babystol. (og antatt straks utsolgt, det var to alternativer for et par innlegg siden, den ene er visst utsolgt nå. og jeg er.... antatt et par mnd unna å beslutte noe som helst)

Men... drømmen lever

(Jeg er klar over at det finnes tusen andre hotell, så det bekymrer meg ikke mye det altså)

Sist redigert av Malama : 30-12-13 kl 19:30.
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 19:39   #15
dharma
Lager seg en tittel.

dharma sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Vi angret oss som bare det i sommer når vi var på sunving hotell i sommer med kun ett soverom. Soverommet var så lite at det ikke var mulig å lukke døren når sprinkelsengen var der. Litt utfordring om kveldene ja, spseielt siden det er så stor aldersforskjell på våre. 3-åringen godtok heldigvis sprinkelseng og 10-åringen lå på stua. Vi var på stua når minsta la seg og lå i senga og leste bok når størsten la seg.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 19:41   #16
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har brukt et par timer på å surfe forskjellige overnattingsteder til sommeren, og jeg uroer meg egentlig lite for senger. Ungene kan dele en sovesofa, eventuelt sovner en her og en der og så flyttes de litt rundt.
Må ha balkong eller terasse, da.

Vi skal dog ikke på noe charter-greier.

Gammel 30-12-13, 19:43   #17
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg og kidsa hadde et rom i sommar og alle la seg samtidig og alle i samme seng Hadde eg hatt mann hadde eg definitivt putta kidsa på et rom og oss på det andre.

Gammel 30-12-13, 19:43   #18
dharma
Lager seg en tittel.

dharma sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Vi angret oss som bare det når vi var på sunving hotell i sommer med kun ett soverom. Soverommet var så lite at det ikke var mulig å lukke døren når sprinkelsengen var der. Litt utfordring om kveldene ja, spseielt siden det er så stor aldersforskjell på våre. 3-åringen godtok heldigvis sprinkelseng og 10-åringen lå på stua. Vi var på stua når minsta la seg og lå i senga og leste bok når størsten la seg.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 20:00   #19
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har barn som sliter litt med å få sove og som våkner dersom de blir flyttet på. Så vi har gått for to soverom (eller halvannet som det var ett sted) og mulighet for at vi kan sitte og prate i stuen etter at jentene har sovnet og at det er mulig med noe voksen aktivitet om kvelden. Det har vært snakk om to uker på ferie tross alt.

Utgiftene til det ekstra soverommet har vi forsvart med at vi har leilighet med kjøkken og lager mat selv så vi sparer masse på å ikke gå på restaurant.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 20:24   #20
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Da våre to eldste var små, la vi en i senga og en på sovesofa (de brukte fryktelig lang tid på å sovne sammen). Vi voksne satt ute på balkongen, og ingen er så varsøvde at det var noe problem om vi skulle i kjøleskapet. Så la vi oss enten en voksen sammen med hvert vårt barn, eller vi flyttet et barn og la oss i seng begge to. Null problem.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:08.