Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Fem bøker på topp i 2013

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-01-14, 19:54   #1
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fem bøker på topp i 2013

Hvis ikke dette er dagen for lister, vet ikke jeg! Hvis du må anbefale fem bøker du leste i 2013, hvilke vil du velge? (Ikke noe krav om at de må være nye av året, bare at du leste dem i 2013.)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-14, 20:04   #2
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fem bøker på topp i 2013

Min liste, uten spesiell rangering:

• Hilary Mantel: Wolf Hall. Vanvittig levende enmannsportrett (og det er jo alltid gøy med Henrik den åttende).
  • J.M. Coetzee: Summertime. Jeg synes dette er den beste av Coetzees selvbiografiske trio, selv om jeg er veldig svak for de to første også.
  • Donna Tartt: The Goldfinch. Virkelig fantastisk, i mer enn en forstand.
  • Jonas Hassen Khemiri: Ett öga rött. Fordi jeg elsker bøker der språket forteller historien nesten alene.
  • Ben Aaronovitch: Rivers of London. Fordi man må lese noe morsomt også, og jeg lo mer av denne boka enn jeg har gjort av noen bok som ikke var av Terry Pratchett.

Gammel 01-01-14, 20:06   #3
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

1. Alice Munroe, Dear life ( kunne ønske novellene aldri tok slutt!)
2. Kjersti Annesdatter Skomsvold, Monstermenneske ( Ja, jeg likte den veldig godt. Både historien og skrivemåte/oppbygging av tekst)
3. Steven Chbosky The Perks of being a wallflower ( søt, alvorlig og sentimental fortelling om ungdom, med en relativt lykkelig slutt)
4. Fredrik Backmann, En mann ved navn Ove ( for en herlig historie!)
5. Sliter fortsatt med femmern. Jeg har prøvd å lese mye norsk litteratur i år, samtidig som jeg har lest bøttevis med engelsk. Men som sagt i den andre lesetråden, så skal jeg prøve å være litt mer kritisk og planlegge lesestoffet litt bedre. Det har blitt veldig mye "ta to, betal for en"- engelsk pocket på ARK i år. ( i fjor)

Sist redigert av Plipp : 02-01-14 kl 22:54.
Plipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-14, 20:12   #4
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Av bøkene jeg leste i 2013 vil jeg anbefale følgende fem:
1. Syngja av Lars Amund Vaage. En fars bok til sin datter, en slags selvbiografisk fiksjon - i alle fall en roman.
2. De usynlige av Roy Jacosen. Jeg elsker Roy Jacobsen.
3. Bli hvis du kan. Reis hvis du må. av Helga Flatland (ungdomsbok). Første bok i Flatlands trilogi, den beste av de tre etter min mening. Alle tre er dog lesverdige.
4. Verdensmestrene av Henrik Langeland. Oppvekstroman. Denne er bedre enn oppfølgeren, men jeg kommer nok til å lese tredje bok også. Har generelt sett sansen for H. Langeland og leste også Hauk og due og Fyrsten i løpet av 2013.
5. Alle dei fine jentene av Rune Belsvik (ungdomsbok) - utrolig fin bok, jeg aner ikke hvorfor jeg ikke har lest denne før.

Og tre outsidere som kanskje burde ha vært blant de fem anbefalte:
Jon Fosse: Eg er vinden. Jon Fosse er så flink med ordene, de få ordene. To personer (kanskje?) i en (tenkt) båt.
Jan Roar Leikvoll: Fiolinane. Dystopi. Grotesk. Jeg irriterte meg over denne boka mens jeg leste den, jeg syns det ble for fråtsende og målløst på alle måter, men den har satt seg fast, så det er noe med den, og jeg leste den ferdig, selv om den provoserte meg.
Roy Jacobsen: Vidunderbarn. Oppvekstroman - dette kan Jacobsen.

Sist redigert av Darth : 01-01-14 kl 20:56. Årsak: korttidsminneforeningens leder husket feil tittel...
Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-14, 20:43   #5
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

1. Helga Flatland: Bli hvis du kan. Reis hvis du må. En gripende fortelling om tre kamerater, om deres forhold til hverandre og familien og reisen til Afghanistan fra bygda.
  2. Jørgen Brekke: Nådens omkrets Krimfortelling fra Trondheim i dag og på 1700/1800-tallet. Parallelle historier som henger sammen på et mystisk vis
  3. Jørgen Brekke: Drømmeløs Samme detektiv, samme sted og parallellitet. Odd Singsaker, som politimannen heter, er den røde tråden i begge romanene. Jørgen Brekke har akkurat gitt ut bok 3 i serien. Bøkene er enkeltstående, men vi får høre om hva som skjedde med Singsaker i første bok slik at det er en viss rød tråd. Drivende godt skrevet begge romanene.
  4. Dawn French: A Tiny Bit Marvellous Hvis du lo av serier som The Vicar of Dibley og Tv-serien French and Saunders vil du også le av denne. Hysterisk morsom.
  5. Lars Saabye Christensen: Sluk Rett og slett fordi jeg er meget glad i Christensen forfatterskap.
  6. Mikael Niemi: Populærmusikk fra Vittula Velskrevet roman om det å være finsk-svensk ungdom og det å vokse opp i ei lita bygd nord i Sverige.
Dette måtte bli 6 anbefalinger.

Sist redigert av Nasse : 01-01-14 kl 21:16.
Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-14, 20:58   #6
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde et så utrolig mangfoldig og fint leseår i 2013 at det var umulig å velge. Derfor tok jeg meg friheten å sakse ut de absolutte favorittene fra leselisten min med beskrivelser og det hele.

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Helga Flatland: Bli hvis du kan. Reis hvis du må
Nydelig historie om tre kamerater som reiser fra bygde-Norge til Afghanistan.

Helga Flatland: Ingen vil hjem. Alle vil tilbake.

Oppfølger til Bli hvis du må. Reis hvis du kan. Jeg likte den første veldig godt, og denne enda bedre. Hun skriver drivende godt om sorgen etter at tre gutter fra bygde-Norge dør i Afghanistan. Imponerende innsiktsfullt og gripende skrevet.
Lawrence Hill: Noen kjenner mitt navn
Etter å ha lest en haug med kvinnelige norske forfatter omhandlende norsk hverdagsliv og norske hverdagsproblemer, så ble jeg rimelig slått i bakken av denne boken om slavetrafikken mellom Afrika og Amerika. Fortalt gjennom en fiktiv historie, men med solid kunnskap i bunnen. Fantastisk bok som menneskeliggjør den tragedien slavehandelen utgjorde for enkeltmenneskene og for samfunnet både i Afrika og Amerika. Den favner også en stor del av slavenes historie som jeg med skam må innrømme at jeg ikke visste stort om. Årets beste leseropplevelse til nå, jeg har lest i alle tenkelige og utenkelige situasjoner de siste tre dagene.

John Irving: I en og samme person

. John Irving altså. Jeg blir bare så bergtatt. Fantastisk velskrevet roman, mye kjent (og kjært) irvingsk, (spoilet fordi deler av innholdet røpes) men denne gangen med nye tabubrytninger og inngående beskrivelse av AIDS-epidimien i New Yorks homsemiljø på 80-tallet som traff midt i magen da boken virket som mest tilforlatelig og fredelig.
24. Carolina de Robertis: Perla
For en gangs skyld leste jeg en helt roman i et stykke fra perm til perm. En deilig dag i båt, mutt-plutt alene i mange timer - en utrolig luksus for meg. Og så endte jeg med å gråte meg gjennom denne boken. Sterk historie om å være på begge sider av en stygg, stygg krig. Om å vokse opp på feil side av rettferdigheten etter et stygt diktatur og om å være sterk nok til å skape sin egen fremtid. Anbefales.

Ernest Hemingway: Farvel til Våpnene

Jeg ble så bergtatt av denne boken. Det er noe med knappheten i språket og den likevel sterke tilstedeværelsen av hovedpersonen som tiltaler meg veldig.

Helga Flatland: Det finnes ingen helhet
Flatland skuffet ikke denne gangen heller. Fortsatt svært gripende om sorg, relasjoner og om alle tingene som aldri blir sagt fordi man tror at andre forstår. Hallvards historie er den som har grepet meg mest gjennom alle tre bøkene tror jeg.
Ernest Hemingway: Den gamle mannen og havet
Nydelig bok om mennesket i møte med naturkreftene og egentlig om livet, alderdommen og tusen ting. Samlet i en bitteliten, men veldig vakker bok.
Per Olov Enquist: Musikantenes uttog
Mørk og dyster, men likevel ganske lystig skrevet roman om arbeidere på den svenske landsbygda rundt 1910. Based on a true story såvidt jeg forstår. Veldig interessant og egentlig litt overraskende om et tema jeg visste null nada om i forkant.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-14, 21:05   #7
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fin tråd, skal sette flere av bøkene over her på innkjøpslista.

Jeg selv går for:
1) George R.R. Martin: I vargens tid og Kampen om jerntronen
2) Johan Theorin - Sankta psyko
3) Jo Nesbø - Hodejegerne
4) Aravind Adiga: Siste mann i tårnet
5) Fredrik Backman - En mann ved navn Ove

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-14, 22:22   #8
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I tilfeldig rekkefølge:

1. Kathryn Stockett: The Help.
En skikkelig Oprah-sippe-bok, men jeg elsket den. Lettlest, men innsiktsfull, og får deg til å sitte med følelsen "men hva vil de skrive om vår oppførsel og tenkemåte om femti år".

2. Gabriel García Márquez: Hundre års ensomhet.
Jeg leste denne på spansk for et års tid siden, men syntes det var vanskelig å få med seg alt, så jeg valgte å lese den på norsk også. Og det var et godt valg. Den er fantastisk bra oversatt, og nå fikk jeg med meg alle de ufattelig fascinerende nyansene i historien. Rett og slett storslått. Fortjener sin plass i århundrets bibilotek.

3. Emily Brönte: Wuthering Heights.
Femte gang jeg leser den. Jeg er dypt fascinert av menneskene i boken, og synes de viser menneskets sanne natur bedre enn de dølle personene i Jane Eyre.

4. Zadie Smith: N-W.
Jeg har lest flere anmeldelser som sier denne boka er en skuffelse. En skuffelse? Jeg elsket den. Den er bånn ærlig, og går ubehagelig under huden på deg. Litt vanskelig til tider, for her må det leses ganske mye gjennom linjene. Jeg har ikke lest noe av Zadie Smith før, men hvis dette er skuffende til henne å være, så bare MÅ jeg lese mer av henne. I alle fall White Teeth.

5. Sue Townsend: Samtlige 8 Adrian Mole-bøker.
Hysterisk morsom serie som aldri ble kjedelig.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-01-14, 22:35   #9
goldnugget
fornøyd

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Idas dans av Gunnhild Corwin. Det er en mors beretning om sin datters kamp mot kreft. Jeg gråt meg gjennom hele boka. Hvis du skal lese en bok iår vil jeg anbefale den!
De andre bøkene jeg har lest i 2013har ikke satt noe særlig spor....

Gammel 01-01-14, 22:41   #10
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men En mann ved navn Ove, altså, folkens?

Vel, smak og behag. Man skulle vel like Ove, men jeg bare mislikte han sterkt. Gamle grinebitere klarer ikke å sjarmere meg, det skal være visst.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-01-14, 23:29   #11
Novla
Bør lage seg en tittel selv

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Min liste, uten spesiell rangering:

• Ben Aaronovitch: Rivers of London. Fordi man må lese noe morsomt også, og jeg lo mer av denne boka enn jeg har gjort av noen bok som ikke var av Terry Pratchett.

Denne måtte jeg sporenstreks bestille, hørtes veldig ut som noe for meg!

Gammel 01-01-14, 23:36   #12
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Anna Gavalda: Saman er ein mindre aleine. Fantastisk bok om 4 mennesker som ikke har det så bra her i livet, som har hver sin livshistorie og som finner hverandre og hjelper hverandre. Høres platt ut, men språket, skildringene, dialogene og følelsene som formidles gjør den til en av mine absolutte favorittbøker. Trist at den er slutt.

Jeffrey Archer: Kane og Abel. Bok om to menn født på samme dag i vidt forskjellige kår og ulike land. Følger mennene gjennom livet til sporene krysses gjennom epoken fra 1900 til ca 1960. Mye av verdenshistorien fra denne epoken får plass, og boken fengslet meg fra første side. Særdeles verdt å lese.

31: Hanne Ørstavik: Tiden det tar. En av de aller beste bøkene jeg har lest. Om en barndom som ikke er helt som den skal, om hvordan det påvirker absolutt alt og om familiebånd og fasader som trumfer det meste. Som lærer var den hjerteskjærende å lese, som mamma enda verre. Kommer aldri til å glemme denne boka.

Ken Follett: Kjempenes fall. Historisk meget interessant bok hvor man følger 5 familier fra henholdsvis Wales, England, USA, Tyskland og Russland i årene fra 1911 til 1923. Follett er kjent for å være særdeles nøye med historiske detaljer, og jeg (som er andre verdenskrig-roman-sluker) hadde veldig glede av å lære mye mer om den russiske revolusjon og første verdenskrig. Den tar også for seg Folkeforbundets oppstart og det tøffe "fredsoppgjøret" etter første verdenskrig. Dette er første boka i en trilogi, og jeg gleder meg til de to neste som følger de samme familiene videre i århundret. Boka er nesten 1000 sider lang, men lettlest.

Helga Flatland: Det finnes ingen helhet. (+ de to første bøkene i trilogien). Klarer ikke å beskrive hvor gode jeg synes disse bøkene er. Les!

Gammel 01-01-14, 23:49   #13
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De bøkene fra 2013 som jeg ikke kommer til å glemme er:

1. Min kamp 6
2. Kongo
3. Onkel Toms hytte

Mange andre godbiter, men disse er i en klasse for seg.

Gammel 02-01-14, 00:29   #14
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Vel, smak og behag. Man skulle vel like Ove, men jeg bare mislikte han sterkt. Gamle grinebitere klarer ikke å sjarmere meg, det skal være visst.

Det er noe med grinebitere og menneskelighet, da kanskje.

Gammel 02-01-14, 15:22   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan klarer man å huske hvilke bøker man har lest i år?

Jeg har lest flere gode debutanter i år, og kan dra frem de beste der, i hvert fall:

Miss Peregrine's Home for Peculiar Children av Ransom Riggs: Morsom røverhistorie med fiffig vri.
Before I go to sleep av S J Watson: klaustrofobisk nestenkrimdrama, også med annerledes plot.
We the animals av Justin Torres: Knallsterk debut p, et annerledes oppvekstdrama.
The imperfectionists av Tom Rachman: Velskrevet og underholdende om en amerikansk avisdesk i Italia.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-14, 15:28   #16
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Man fører logg, Candy. Det er jo morsomt!

Jeg likte også Miss Peregrine og The Imperfectionists, som jeg plukket fra dine leserapporter. I det hele tatt leste jeg veldig mye bra i 2013.

Gammel 02-01-14, 15:34   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man har heldigvis Kindle.

Jeg leste for øvrig mye bra norsk i år også. Nu, jävlar av Heidi Linde, for eksempel. Og Dager i stillhetens historie av Merete Lindstrøm - nok en debut, vel?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-14, 15:39   #18
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg likte også S.J. Watson: Før jeg sovner (jeg leste den i norsk oversettelse)
Også leste jeg Den lukkede bok av Jette Kaarsbøl. Åh, den var fin!!
Herman Koch: Sommerhus med svømmebasseng. Fantastisk! Hadde lest "Middagen" før, og de er veldig gode begge to.
Ellers har bøkene om Percy Jackson vært en opptur. Kanskje mest fordi begge barna digget å høre på. Det er vanskelig å finne noe begge to liker godt.
Hilde Østby: Leksikon om lengsel. Denne likte jeg også veldig godt.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-14, 17:38   #19
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Av de 42 bøkene jeg leste i fjor, var det faktisk ikke en eneste som jeg synes var vanvittig god, men av de bedre var nok disse fem:

Helga Flatland: Alle vil hjem. Ingen vil tilbake.
Linn Strømsborg: Furuset
Marianne Kaurin: Nærmere høst (ungdomsbok)
Erlend Loe: Muleum
David Levithan: Hver dag (ungdomsbok)

Gammel 02-01-14, 17:44   #20
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men Heathcliff liker du?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:32.