Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mener de det virkelig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-14, 22:37   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mener de det virkelig?

Jeg var dum nok til å lese kommentarfeltet i en nettavis igjen. Debatten var angående omskjæring og jødedom, men det er egentlig irrelevant. Hovedinnlegget er skrevet av en kvinnelig jøde, og en av debattantene skriver noe som (innlegget er nå slettet, så jeg klarer ikke å sitere korrekt):

Sitat:

Bare det at du er kvinne gjør at du ikke er berettiget til å mene noe som helst, så jeg finner det vanskelig å argumentere fornuftig mot deg.

Sier de dette bare for å provosere eller finnes det faktisk menn som mener dette?

Gammel 03-01-14, 22:39   #2
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mener de det virkelig?

Ja, de finnes.

Gammel 03-01-14, 22:40   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat her mener han vel at kvinner ikke skal/kan mene noe om mannlig omskjæring, ikke generelt i samfunnssaker. Vil jeg tro?

Gammel 03-01-14, 22:40   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det finnes mange menn som mener det. Fjordman for eksempel. Og Breivik. Det er selvsagt også en skikkelig ekkel hersketeknikk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-14, 22:43   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Akkurat her mener han vel at kvinner ikke skal/kan mene noe om mannlig omskjæring, ikke generelt i samfunnssaker. Vil jeg tro?

Hun er en mor som har valgt å ikke omskjære sønnen sin, og siden dette er et valg foreldrene tar for barna sine så må vel nesten mor få mene noe? Eller?

Gammel 03-01-14, 22:46   #6
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Hun er en mor som har valgt å ikke omskjære sønnen sin, og siden dette er et valg foreldrene tar for barna sine så må vel nesten mor få mene noe? Eller?

Siden jeg har tatt det valget for mine egne barn, så mener jeg selvsagt at også mor skal få mene noe. Barnas far ønsket at vi skulle omskjære guttene, eller kanskje aller mest storebror, men han kom aldri med gode nok argumenter, så da sto jeg på mitt nei.

Gammel 03-01-14, 22:49   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tolket det, som Polyanna, som at det dreide seg om at det ikke er relevant hva kvinner mener om omskjæring. Jeg er helt uenig i det, men synes ikke det er en fullstendig uhørt og sjokkerende mening. (Det finnes mange kvinner som ikke synes det spiller noen rolle hva menn mener om abort. Jeg er uenig med dem også.)

Hvis du tolket det som jeg oppfatter at Tallulah gjorde, altså at kvinner ikke er berettiget til å mene noe om noe, så er det selvsagt noe annet. Det finnes sikkert menn som mener det også, men da er vi i en annen divisjon.

Gammel 03-01-14, 22:51   #8
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Det var en veldig god svensk dokumentar for ikke lenge siden som handlet om nett-hat mot kvinner. Det er jo også mange kjente norske bloggere og samfunnsdebattanter som i det siste har gått ut og forklart hvorfor de trekker seg og ikke orker mer. Hesten og hatet mot de som kvinner blir rett og slett for mye.

I det store og det hele synes jeg det er altfor lite fokus på samfunnsproblemet "hvite sinte menn som hater kvinner". Breivik og Fjordman er ikke isolerte tilfeller. De er del av en generasjon som har vokst opp hvor påfallende mange menn ser ut til å leve med paranoide vrangforestillinger om at kvinner "tar over og får all makt". Selv blir de gradvis påtvunget en "unaturlig" rolle og tvunget inn i en feminisert verden hvor kvinner styrer. Jeg har lest en del om dette og blir bare mer deprimert jo mer jeg leser og skjønner hvor utbredt dette forskrudde synet er.

Så ja, absolutt så tror jeg en debattant sier dette og mener det helt og holdent på grunnlag av kjønn.

( edit: dessverre er ikke programmet tilgjenlig lenger http://tv.nrk.no/program/koid3000001...thater-kvinner )

Relevant om tema:

http://www.aftenposten.no/kultur/Ste...l#.UscpPNiA0dU

http://www.tv2.no/nyheter/dokument2/...l#.UscphNiA0dU

http://www.aftenposten.no/meninger/k...l#.Uscpn9iA0dV

Sist redigert av Lisa : 03-01-14 kl 23:21.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-14, 22:57   #9
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det Lisa sier.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 00:57   #10
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det var en veldig god svensk dokumentar for ikke lenge siden som handlet om nett-hat mot kvinner. Det er jo også mange kjente norske bloggere og samfunnsdebattanter som i det siste har gått ut og forklart hvorfor de trekker seg og ikke orker mer. Hesten og hatet mot de som kvinner blir rett og slett for mye.

I det store og det hele synes jeg det er altfor lite fokus på samfunnsproblemet "hvite sinte menn som hater kvinner". Breivik og Fjordman er ikke isolerte tilfeller. De er del av en generasjon som har vokst opp hvor påfallende mange menn ser ut til å leve med paranoide vrangforestillinger om at kvinner "tar over og får all makt". Selv blir de gradvis påtvunget en "unaturlig" rolle og tvunget inn i en feminisert verden hvor kvinner styrer. Jeg har lest en del om dette og blir bare mer deprimert jo mer jeg leser og skjønner hvor utbredt dette forskrudde synet er.

Så ja, absolutt så tror jeg en debattant sier dette og mener det helt og holdent på grunnlag av kjønn.

( edit: dessverre er ikke programmet tilgjenlig lenger http://tv.nrk.no/program/koid3000001...thater-kvinner )

Relevant om tema:

http://www.aftenposten.no/kultur/Ste...l#.UscpPNiA0dU

http://www.tv2.no/nyheter/dokument2/...l#.UscphNiA0dU

http://www.aftenposten.no/meninger/k...l#.Uscpn9iA0dV

At sånne finnes, ja. Men er det virkelig utbredt? Jeg har bakgrunn i et ganske "umøblert" miljø, og kjenner masse folk som synes FrP er strålende og alt annet enn lysehvite heteorofile mennesker (bortsett fra Stig, broren til Roar, som er homo, men en grei fyr, og Silje, naboen til Lise, som er adoptert fra Colombia og som er heelt vanlig, altså) er ganske skummelt og som mener helt vilt u-PK ting, men dette intense kvinnehatet har jeg virkelig aldri møtt.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 00:59   #11
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har møtt det intense kvinnehatet på nært hold, og det er noe av det skumleste jeg har vært med på noen gang. Så de finnes, ja. Og de er ikke bare mislykkede tapere uten utdannelse heller.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 01:27   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Det er kanskje ikke så utbredt, men jeg ble overrasket over at det overhodet fantes noen som tenkte sånn. Hvis det da var sånn han tenkte.

Gammel 04-01-14, 01:35   #13
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

At sånne finnes, ja. Men er det virkelig utbredt? Jeg har bakgrunn i et ganske "umøblert" miljø, og kjenner masse folk som synes FrP er strålende og alt annet enn lysehvite heteorofile mennesker (bortsett fra Stig, broren til Roar, som er homo, men en grei fyr, og Silje, naboen til Lise, som er adoptert fra Colombia og som er heelt vanlig, altså) er ganske skummelt og som mener helt vilt u-PK ting, men dette intense kvinnehatet har jeg virkelig aldri møtt.

Kommer vi fra samme sted? Jeg vet så altfor godt hva du snakker om.

Det miljøet som du beskriver så strålende er noe helt annet. Dette kvinnehatet er skjult og etter det jeg har lest primært i to forskjellige grupper. En "tapergruppe" av single ensomme middelaldrende menn på bygda og i en motpol hos ganske så ressurssterke menn i mer urbane strøk. Ofte svært høyt utdannet og aktive i debatter om likestilling og innvandring til Europa.

Så kan man jo diskutere hva man legger i omfattende men i følge en sosiolog som jeg ikke husker navnet på akkurat nå, vil nok dette fenomenet øke i omfang i årene fremover ettersom samfunnet forandrer seg og den tradisjonelle mannsrollen forsvinner. (Akkurat dette fenomenet var visstnok også kjernen i hva Stig Larsson ønsket å få frem i sine bøker, hat mot kvinner i takt med samfunnsmessige forandringer).

Dette er jo heller ikke et nytt fenomen. Bloggeren Vampus, nå Stortingsrepresentant Heidi Nordby Lunde har lenge blogget om truslene og sjikanen hun mottar. Hun er en av få som konsekvent anmelder trusler, men dessverre til ingen nytte.
http://vampus.blogspot.no/2011/03/po...-hemmelig.html

Sist redigert av Lisa : 04-01-14 kl 01:48.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 02:08   #14
Dobbelthake
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2014
Dobbelthake er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Ja, de finnes. Dessverre, men man må jo også være obs på at det finnes folk som lar det gå sport i å skrive kommentarer for å provosere andre...

Dobbelthake er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:28.