|
Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
|
![]() Maling av kjøkkenskapfronter - noen tips?Jeg har profilerte kjøkkenskapdører som er malt/lakkert fra før. Har tenkt til å gjøre dette: |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Maling av kjøkkenskapfronter - noen tips?Vaske godt med avfettende vaskemiddel, f.eks. salmiakk.
![]() |
#6 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Maling av kjøkkenskapfronter - noen tips?Mitt råd; ikke gjør det. Vi fikk profesjonelle til å ta våre skap der vi bodde før, de ble pusset, grunnet og sprayet der de lakkerer biler. Resultatet ble flott men etter to tre år begynte de å få hakk, sprekke, skalle av. Ikke uvanlig da jeg begynte å forhøre meg rundt. Å male fronter gjøres for å utsette opppussing noen år og krever mye vedlikehold, puss og mal for å holde seg over tid - hvis det i det hele tatt er mulig. En håndtverker jeg snakket med sa at å male er det samme som å ødelegge, med mindre du pusser ned dørene og maler alt på nytt hvert fjerde år. Vi flyttet og de som flyttet inn kastet ut kjøkkenet dagen etter overtakelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Sv: Maling av kjøkkenskapfronter - noen tips?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Maling av kjøkkenskapfronter - noen tips?Å hjelp. Ein venn gjorde dette. Han holdt på i mange veker. Han styrte på om nettene, og var umulig å vere i hus med visstnok. Familien la han for hat - kjøkkenet var ikkje fungerande. Dei levde på take away.
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: Maling av kjøkkenskapfronter - noen tips?Jeg kommer ikke til å bruke ukesvis, og kommer ikke til å være umulig å være i hus med, og kjøkkenet kommer til å kunne brukes senere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Maling av kjøkkenskapfronter - noen tips?Vi malte kjøkkenskapene for et pr siden. Pusset fint over og vasket med salmiakk. La de utover gulvet og malte over. Brukte heftgrunn først, før vi malte over med gulvmaling. Den er tjukk i konsistensen, og gir en kjempefin overflate. Brukte sånn liten skumgummirulle, og overflaten ser lik ut som naboens sprøytelakkerte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Sv: Maling av kjøkkenskapfronter - noen tips?
Gulvmaling! Smart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
er her
|
![]() Sv: Maling av kjøkkenskapfronter - noen tips?Om du bruker oljemaling ( som jeg gjorde), så er det lang tørketid og dermed umulig å fikse på en helg. Jeg hadde et eget rom som alle skapdørene ble plassert på. Tre strøk på begge sider, brukte kanskje to uker på det, men delte kjøkkenet i to så det tok altså totalt en mnd tipper jeg ( men kjøkkenet var greit funksjonabelt under prosessen). Jeg laserte dørene også til slutt, men det gjorde jeg etter de var tilbake på kjøkkenet.
![]() |
#13 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Maling av kjøkkenskapfronter - noen tips?Jeg har malt køkken med hvit shipolin og kremhvit oljemaling med godt resultat. Begge gangene med helblank maling, og de har holdt seg fin i over 6 år uten hakk og flassing. Jeg merker lite til ingen forskjell når det gjelder holdbarhet på nye kjøkkendører og selvmalt, og jeg mistenker det har med malingstypen å gjøre. Man ser selvfølgelig forskjell på bruk av pensel eller rull og professjonell spraylakkering i støvfri hall, men det er kvaliteter jeg ikke rangerer som bedre eller dårligere så lenge det er godt arbeid. Hard maling i god kvalitet er slagfast og tåler slitasje og vask godt. Til sammenligning har nye skapdører fra ikea ikke holdt seg spesielt bra. Sist redigert av arrow : 16-01-14 kl 14:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() Sv: Maling av kjøkkenskapfronter - noen tips?Den grå penselserien(syntetisk) fra Jotun er fin å male møbler med.
![]() |
#17 |
re:designer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Maling av kjøkkenskapfronter - noen tips?Så kult! Håper du viser resultatet til oss
![]() |
#18 |
Audacious
|
![]() Sv: Maling av kjøkkenskapfronter - noen tips?Jeg skal også gjøre dette, og det handler nettopp om å utsette full oppussing av kjøkkenet i noen år. Jeg tenker ikke at jeg skal ha det sånn om femten år.
![]() |
#19 |
Kjernesnill
|
![]() Sv: Maling av kjøkkenskapfronter - noen tips?Kjør i vei, husk salmiakkvask, bruk en rull med fin overflate for best mulig finish på de store flatene (speilene i dørene). Jeg har gjort dette på et tidligere kjøkken, det ble bra. Har sett at andre har gjort det, det er bare noen få som har klart å få det like bra som det jeg klarte, jeg var pirkete og svært grundig. Dette klarer du fint!
![]() |
#20 |
Audacious
|
![]() Sv: Maling av kjøkkenskapfronter - noen tips?Jeg snakket med en som hadde brukt billakk på sprayboks, har noen prøvd det? Problemet må vel være støv?
2001&2005 Sist redigert av Acsa : 16-01-14 kl 15:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|