Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Maling av kjøkkenskapfronter - noen tips?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-01-14, 13:21   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Maling av kjøkkenskapfronter - noen tips?

Jeg har profilerte kjøkkenskapdører som er malt/lakkert fra før. Har tenkt til å gjøre dette:

1. Pusse frontene for at malingen får heft
2. Male så mange strøk som trengs
3. Tørke
4. Henge opp igjen

Jeg har tenkt til å bruke finhåret pensel, rund og flat, og fargen blir noe i nærheten av denne:

Har jeg glemt noe?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-14, 13:36   #2
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Maling av kjøkkenskapfronter - noen tips?

Vaske godt med avfettende vaskemiddel, f.eks. salmiakk.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-14, 13:44   #3
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nettopp, vasking. Det glemmer jeg alltid.

Ser at fargen blir feil gjengitt, den skal være skarpt gul.

Gammel 16-01-14, 13:52   #4
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tenker du å gå rett på gulmalingen, eller legger du inn et lag heftgrunn?

Gammel 16-01-14, 13:53   #5
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Tror ikke jeg trenger å heftgrunne når jeg pusser, egentlig. Gjorde ikke det sist, men da malte jeg med bengalakk, da.

Gammel 16-01-14, 14:00   #6
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Mitt råd; ikke gjør det. Vi fikk profesjonelle til å ta våre skap der vi bodde før, de ble pusset, grunnet og sprayet der de lakkerer biler. Resultatet ble flott men etter to tre år begynte de å få hakk, sprekke, skalle av. Ikke uvanlig da jeg begynte å forhøre meg rundt. Å male fronter gjøres for å utsette opppussing noen år og krever mye vedlikehold, puss og mal for å holde seg over tid - hvis det i det hele tatt er mulig. En håndtverker jeg snakket med sa at å male er det samme som å ødelegge, med mindre du pusser ned dørene og maler alt på nytt hvert fjerde år. Vi flyttet og de som flyttet inn kastet ut kjøkkenet dagen etter overtakelse.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-14, 14:03   #7
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Mitt råd; ikke gjør det. Vi fikk profesjonelle til å ta våre skap der vi bodde før, de ble pusset, grunnet og sprayet der de lakkerer biler. Resultatet ble flott men etter to tre år begynte de å få hakk, sprekke, skalle av. Ikke uvanlig da jeg begynte å forhøre meg rundt. Å male fronter gjøres for å utsette opppussing noen år og krever mye vedlikehold, puss og mal for å holde seg over tid - hvis det i det hele tatt er mulig. En håndtverker jeg snakket med sa at å male er det samme som å ødelegge, med mindre du pusser ned dørene og maler alt på nytt hvert fjerde år. Vi flyttet og de som flyttet inn kastet ut kjøkkenet dagen etter overtakelse.

Jeg skal gjøre det.

Skal kjøkkenet pusses opp ordentlig for å få det funksjonelt, må skapene byttes ut og omorganiseres. Dette er en måte å gjøre det hyggeligere å være der nå.

Vi er flinke og handy, det blir så fint atte. For noen år.

Gammel 16-01-14, 14:08   #8
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Å hjelp. Ein venn gjorde dette. Han holdt på i mange veker. Han styrte på om nettene, og var umulig å vere i hus med visstnok. Familien la han for hat - kjøkkenet var ikkje fungerande. Dei levde på take away.

Men du har kanskje eit veldig lite kjøkken

Han brukte forresten rulle til flatane. Dei låg flatt for å tørke. I og med at ein maler både inni og utanpå, og i fleire strøk, så tar det litt tid ja...

Vi fekk lakkert fire høgskap ved billakkeringsfirma. Dei blei lakkert på innsida og utsida, og ser fantastiske ut. Her bestiller du den fargen du vil ha.... Dette kosta 6000,-

Gammel 16-01-14, 14:15   #9
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg kommer ikke til å bruke ukesvis, og kommer ikke til å være umulig å være i hus med, og kjøkkenet kommer til å kunne brukes senere.

En helg, max.

Gjør ikke folk slikt selv lenger?

Gammel 16-01-14, 14:16   #10
Krem
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Vi malte kjøkkenskapene for et pr siden. Pusset fint over og vasket med salmiakk. La de utover gulvet og malte over. Brukte heftgrunn først, før vi malte over med gulvmaling. Den er tjukk i konsistensen, og gir en kjempefin overflate. Brukte sånn liten skumgummirulle, og overflaten ser lik ut som naboens sprøytelakkerte.

Vi begynte tirsdag formiddag med å skru ned, og hang de ferdig opp søndag. Tror vi ga oss på tre strøk. Jeg har 19 skuffer og 18 skapdører, sånn for å gi en menge-estimat.

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-14, 14:20   #11
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Krem, her.

Vi malte kjøkkenskapene for et pr siden. Pusset fint over og vasket med salmiakk. La de utover gulvet og malte over. Brukte heftgrunn først, før vi malte over med gulvmaling. Den er tjukk i konsistensen, og gir en kjempefin overflate. Brukte sånn liten skumgummirulle, og overflaten ser lik ut som naboens sprøytelakkerte.

Vi begynte tirsdag formiddag med å skru ned, og hang de ferdig opp søndag. Tror vi ga oss på tre strøk. Jeg har 19 skuffer og 18 skapdører, sånn for å gi en menge-estimat.

Gulvmaling! Smart.

Jeg har bare ni skapdører og åtte skuffer, så vidt jeg klarer å huske nuh.

Gammel 16-01-14, 14:22   #12
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Om du bruker oljemaling ( som jeg gjorde), så er det lang tørketid og dermed umulig å fikse på en helg. Jeg hadde et eget rom som alle skapdørene ble plassert på. Tre strøk på begge sider, brukte kanskje to uker på det, men delte kjøkkenet i to så det tok altså totalt en mnd tipper jeg ( men kjøkkenet var greit funksjonabelt under prosessen). Jeg laserte dørene også til slutt, men det gjorde jeg etter de var tilbake på kjøkkenet.

Gammel 16-01-14, 14:30   #13
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Jeg har malt køkken med hvit shipolin og kremhvit oljemaling med godt resultat. Begge gangene med helblank maling, og de har holdt seg fin i over 6 år uten hakk og flassing. Jeg merker lite til ingen forskjell når det gjelder holdbarhet på nye kjøkkendører og selvmalt, og jeg mistenker det har med malingstypen å gjøre. Man ser selvfølgelig forskjell på bruk av pensel eller rull og professjonell spraylakkering i støvfri hall, men det er kvaliteter jeg ikke rangerer som bedre eller dårligere så lenge det er godt arbeid. Hard maling i god kvalitet er slagfast og tåler slitasje og vask godt. Til sammenligning har nye skapdører fra ikea ikke holdt seg spesielt bra.

Sist redigert av arrow : 16-01-14 kl 14:38.
arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-14, 14:35   #14
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg lurer nesten på om bengalakk hadde vært kult.

Gammel 16-01-14, 14:36   #15
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den grå penselserien(syntetisk) fra Jotun er fin å male møbler med.

Jeg heier! Kjøkkenet kommer til å bli knallfint!

Gammel 16-01-14, 14:39   #16
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir fint!

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-14, 14:43   #17
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Så kult! Håper du viser resultatet til oss

Gammel 16-01-14, 14:57   #18
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal også gjøre dette, og det handler nettopp om å utsette full oppussing av kjøkkenet i noen år. Jeg tenker ikke at jeg skal ha det sånn om femten år.

Gammel 16-01-14, 15:04   #19
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Kjør i vei, husk salmiakkvask, bruk en rull med fin overflate for best mulig finish på de store flatene (speilene i dørene). Jeg har gjort dette på et tidligere kjøkken, det ble bra. Har sett at andre har gjort det, det er bare noen få som har klart å få det like bra som det jeg klarte, jeg var pirkete og svært grundig. Dette klarer du fint!

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-14, 15:26   #20
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Standard

Jeg snakket med en som hadde brukt billakk på sprayboks, har noen prøvd det? Problemet må vel være støv?

Sist redigert av Acsa : 16-01-14 kl 15:36.
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:31.