Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bunad som krymper i skapet ... og hvordan få dem til å vokse igjen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-07, 22:37   #1
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bunad som krymper i skapet ... og hvordan få dem til å vokse igjen

Ja, min bunad har altså krympet i skapet
I et eller annet blaff av "hun kan da aldri bli større enn det", kjøpte min mor str 40-42 til konfirmasjonen min da jeg var akkurat fylt 14. Da var jeg radmager og flat som en pannekake.
Nå bruker jeg str 44-46, og har E-cup. Mamma stakkar har sydd alt som var å sy ut, for tross alt var hun forutsynt nok til å ikke klippe av ekstrastoffet i sidene. Hun har også skjøtet på livvidden litt, og foldet om foldene. Resten av meg går inni bunaden hvis jeg ikke puster eller spiser, men puppene mine velter ut foran og det er utrolig uanstendig

Men poenget, nå har jeg funnet ut hvordan man får bunaden til å vokse relativt smertefritt i skapet igjen! Først, man henger den hos sin mor, den tynnere-enn-seg-selv. Så, ens mor må over en periode på si, 4-5 år, ikke bruke sin egen bunad noe særlig samtidig som hun går opp i vekt.
Så må ens mor med ett trenge sin egen bunad, som er blir for liten, hvorpå hun altså prøvde min, som passer.
Sirkelen er fullbyrdet, hun selger sin, tar min og kjøper ny til meg!
Jippi!
I år blir det ingen bunad på meg, men neste år har jeg altså en ferdig-vokst en hengende i skapet hos mamma. Null hassle.
Andre må gjerne benytte seg av metoden.

Sist redigert av m^2 : 13-05-07 kl 22:43.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-07, 22:40   #2
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: bunad som krymper i skapet...og hvordan få dem til å vokse igjen

Takk for tips. Selv brukte jeg nål-og-tråd-prinsippet.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-07, 22:41   #3
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nova, her.

Takk for tips. Selv brukte jeg nål-og-tråd-prinsippet.

Nål og tråd er greit når det er noe å nåle og tråde på...Når stoffet er oppbrukt er det null sjans til å få bunaden større. Og kile i sida hadde funket dårlig.

Eller mente du at du lagde en selv?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-07, 22:42   #4
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hørtes ut som en glimrende metode. Det blir sikkert kjempefint med ny bunad neste år! Og dersom du skulle krympe, så har du jo den gamle du kanskje kan få låne av din mor?

Jeg fikk meg ikke bunad før jeg var passert 30, og i tillegg så er bunaden ganske justerbar og med høyt liv, så jeg tror jeg passer den i år også selv om jeg har lagt på meg enormt det siste halvåret.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-07, 22:42   #5
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg har en annen variant. Bunaden krympet, mamma sydde ny vest og foldet om skjørtet. Jeg krympet og mamma fikk en durabelig jobb igjen. Stakkars mamma.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-07, 22:44   #6
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^3, her.

Nål og tråd er greit når det er noe å nåle og tråde på...Når stoffet er oppbrukt er det null sjans til å få bunaden større. Og kile i sida hadde funket dårlig.

Eller mente du at du lagde en selv?

Begge deler. Lagde den selv, sydde den ut selv.

Kile er ikke noe særlig i bunad, nei. Jeg fikk brått et 80-tallsflash-back til hjemmesydde rosa striper/kiler i allerede opprevne og steinvaskede olabukser.

Gammel 13-05-07, 22:44   #7
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Det var jo helt genialt!

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-07, 22:47   #8
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hmmm ...
Jeg brukte min i går, og den var jammen krympet, enda den bare hadde hengt i skapet siden januar, og før det var den passe.

Gammel 13-05-07, 22:48   #9
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så smart!

Jeg har ikke mindre enn to bunader som har krympet i skapet, men begge er arvegods så det går ikke an å gi dem bort heller. Å kjøpe en tredje blir liksom for dumt ...

Gammel 13-05-07, 22:50   #10
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Så smart!

Jeg har ikke mindre enn to bunader som har krympet i skapet, men begge er arvegods så det går ikke an å gi dem bort heller. Å kjøpe en tredje blir liksom for dumt ...

Har du prøvd å sette deg selv i skapet?

Gammel 13-05-07, 22:53   #11
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Det har jeg aldri tenkt på! Det var jo en knallgod idé.

Gammel 13-05-07, 22:55   #12
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Det har jeg aldri tenkt på! Det var jo en knallgod idé.

Jeg er et oppkomme av gode ideer.

Gammel 13-05-07, 22:55   #13
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Hvis det bare ikke var for at min akk-så-tynne-og-smekre mor var 15 cm lavere enn meg, skulle jeg gjerne benyttet meg av det......

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-07, 23:11   #14
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Standard

Det blir jo et skrekkelig utfall dersom hennes mor bytter henne ut med en annen datter- som går i bunaden!

Gammel 13-05-07, 23:26   #15
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Godt å høre at metoden funker. Jeg jobber med den metoden, jeg også, nemlig. Hittil ser det ut til at den i det minste skal fungere på skjorta og vesten. Stakken min kan trolig sys ut noe mer, så den er det ikke så nøye med foreløpig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-07, 23:27   #16
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Den metoden har jeg og benyttet meg av. Bare det at min mamma var ikke så veldig forutseende, i tillegg til at bunad (nasjonaldrakt) ikke er så vanlig på Island, at min var i str 36 når jeg ble konfirmert. Nå har jeg arvet hennes i str 42 Den str 36 henger pent i skapet og venter på at det skal bli født en jente i familien...

Gammel 13-05-07, 23:45   #17
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad som krymper i skapet...og hvordan få dem til å vokse igjen

Ville vært en brilliant idé - om jeg bare hadde hatt en "tynnere-enn-meg-selv-mamma" ...

Jeg får vel heller forvandle meg selv til en "tynnere-enn-meg-selv-i-øyeblikket"-variant!

Gammel 14-05-07, 07:47   #18
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg arvet min mors bunad for en del år siden. Nå var den så slitt etter å ha blitt lagt ut til hver 17.mai at vesten var rett og slett ubrukelig. Dermed sydde mamma en ny en til meg, og var her og monterte den for en uke siden. Gleder meg til å gå med ny bunad, som ikke ser ut som et pølseskinn.

Gammel 14-05-07, 07:53   #19
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke mindre enn to bunader som har krympet i skapet,

Gammel 14-05-07, 09:02   #20
Fara
Tenker fortsatt dobbelt

Fara sin avatar

Hvor: Stjørdal
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bunad som krymper i skapet ... og hvordan få dem til å vokse igjen

Jeg har også fått min sydd ut en del. Stakken var bare litt for liten, men det fikset mor lett så nå er den godt passelig. Vesten derimot passet ikke i det hele tatt, men etter litt trylling fra min kjære mor der også så passer den perfekt nå:kidoki:

Skjorta får jeg ikke gjort noe med i år, så den klemmer sammen puppene i år. Så får jeg heller invistere i ny til neste år.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:12.