Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelse

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-14, 11:24   #61
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelse

Veldig enig med Teofelia.

Greit nok at man rydder ut av klasserommet, men vasking er det andre som skal gjøre.

Gammel 09-02-14, 11:25   #62
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Ta det med ro - dugnadsånden kommer til å bli kraftig redusert i den nærmeste framtid.

Men saken er jo den at det amylin beskriver føles som en del av jobben for å drive en skole, ikke som dugnadsarbeid. Det er bare en av alle tingene som må gjøres - som å plastre elever, tørke spy hvis noen kaster opp, følge til legen hvis noen skader seg, skru i en skinne til en skuff som er løs, osv.

Å trøste en andreklassing som har slått seg, måtte tørke opp hvis en småskoleelev kaster opp et annet sted enn i do (jeg tipper at dette er mest vanlig i de yngste klassene) og følge til legen hvis en elev skader seg, det haster og foreldrene ikke er i nærheten (dette kan da umulig forekomme veldig ofte?) er elevrelaterte oppgaver, er det ikke? Reparere skolens inventar er en vaktmesterjobb, med mindre det kan fikses på noen sekunder.

Gammel 09-02-14, 11:26   #63
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvis dere gjør det utenom arbeidstid, i tid dere ellers ville hatt fritid, så gjør dere det gratis. Og da er jo det opplagte spørsmålet: HVORFOR??

Hvis dere gjør det i tid dere ellers ville brukt til å være lærere, så er det ikke gratis. Da er det arbeidstid, og arbeidstid koster, både i form av lønn og i form av tid som tas fra elevene.

Det koster i form at man får mindre tid til å gjøre for- og etterarbeid - og timene blir dårligere.

Jeg skjønner at man på de fleste andre arbeidsplasser føler mindre ansvar for at ting skal gå rundt enn man gjør på de fleste skoler, og jeg tar det virkelig til meg. Dette er noe jeg virkelig må øve meg på. Det er skikkelig vanskelig å la magre budsjetter gå utover elevene i form av å nekte å gjøre oppgaver som trengs å gjøres, men jeg innser at det er det vi må gjøre.

Æsj.

Gammel 09-02-14, 11:27   #64
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Det koster i form at man får mindre tid til å gjøre for- og etterarbeid - og timene blir dårligere.

Jeg skjønner at man på de fleste andre arbeidsplasser føler mindre ansvar for at ting skal gå rundt enn man gjør på de fleste skoler, og jeg tar det virkelig til meg. Dette er noe jeg virkelig må øve meg på. Det er skikkelig vanskelig å la magre budsjetter gå utover elevene i form av å nekte å gjøre oppgaver som trengs å gjøres, men jeg innser at det er det vi må gjøre.

Æsj.

Jeg skjønner også det, og det er derfor jeg ser etter annen jobb. Innser at jeg er med på å ødelegge ved å si ja, og jeg kommer nok ikke til å klare og holde meg til 15.30 og legg vekk oppgavene.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-14, 11:28   #65
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi føler ikke mindre ansvar for at ting skal gå rundt, men vi lar ansvaret være hos de som har det: ledelsen. Og vi tar ikke jobben fra andre yrkesgrupper. Må de på rådhuset vaske selv?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-14, 11:28   #66
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som forelder ville jeg bli opprørt om jeg hørte lærere på skolen betalte for nødvendig materielle selv, eller utførte renholdsoppgaver av den typen dere skisserer. Det er med å undergrave skolen på sikt. Hvis skoleeier vet at dere ordner opp uansett, er det lett for politikerne å kutte i skolebudsjettet.

Gammel 09-02-14, 11:29   #67
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser det som en selvfølge å legge til rette for at renholderen skal ha en grei jobb når hun vasker der der jeg jobber, så generell rydding, holde sko og andre greier unna golvet, ta med meg søppelposen osv, men å gjøre jobben hennes gjør jeg altså ikke.
Om jeg ikke fikk det nødvendige renholdet ville jeg uten å tenke meg om meldt til rett myndighet om forholdene.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-14, 11:29   #68
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Vi føler ikke mindre ansvar for at ting skal gå rundt, men vi lar ansvaret være hos de som har det: ledelsen. Og vi tar ikke jobben fra andre yrkesgrupper. Må de på rådhuset vaske selv?

Der har de sikkert råd til å betale noen for å vaske uten at det går på bekostning av kopipapir og it-ressurser.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-14, 11:30   #69
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis lærere "dekker over" slik at magre budsjetter ikke går ut over elevene, hvordan skal dere da få hjelp fra oss foreldre? Vi merker jo ikke det? For det går jo ikke ut over barna våre. Vi vet ingenting.

Gammel 09-02-14, 11:30   #70
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

I skolen har man medbestemmelsesavtale - lærerne er med og styrer over driftsbudsjettene og andre typer administrativt arbeid. Kanskje det er medbestemmelsen som gjør at vi føler et så stort ansvar for å få det til å gå rundt? I tillegg til at vi jobber med mennesker selvsagt.

Jeg hadde aldri noe problem med å holde meg til arbeidstider og oppgaver da jeg jobbet i butikk, i gatekjøkken eller som jordbærplukker liksom.

Gammel 09-02-14, 11:31   #71
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Som forelder ville jeg bli opprørt om jeg hørte lærere på skolen betalte for nødvendig materielle selv, eller utførte renholdsoppgaver av den typen dere skisserer. Det er med å undergrave skolen på sikt. Hvis skoleeier vet at dere ordner opp uansett, er det lett for politikerne å kutte i skolebudsjettet.

Enig. Her skal det jobbes med egne holdninger.

Gammel 09-02-14, 11:32   #72
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg ser det som en selvfølge å legge til rette for at renholderen skal ha en grei jobb når hun vasker der der jeg jobber, så generell rydding, holde sko og andre greier unna golvet, ta med meg søppelposen osv, men å gjøre jobben hennes gjør jeg altså ikke.
Om jeg ikke fikk det nødvendige renholdet ville jeg uten å tenke meg om meldt til rett myndighet om forholdene.

Det har vi faktisk gjort ukentlig siste to årene - avviksmeldinger. Det har ikke blitt noe bedre av den grunn.

Gammel 09-02-14, 11:33   #73
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Standard

Dere er for snille.

Gammel 09-02-14, 11:34   #74
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har vi faktisk gjort ukentlig siste to årene - avviksmeldinger. Det har ikke blitt noe bedre av den grunn.

Men hvor havner avviksmeldingene? Hos ledelsen?
Jeg mener å melde til Arbeidstilsyn, kommunelege eller annen ekstern myndighet som faktisk må ta dette på alvor og som ikke har noe med budsjett og drift å gjøre.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-14, 11:35   #75
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Dette er selvsagt på begge skolene jeg har jobbet - lærere og elever vasker klasserommene før sommeren før de overlates til neste trinn. Har ikke falt meg inn som unaturlig en gang...

Det gjøres der jeg jobber også.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-14, 11:35   #76
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Men hvor havner avviksmeldingene? Hos ledelsen?
Jeg mener å melde til Arbeidstilsyn, kommunelege eller annen ekstern myndighet som faktisk må ta dette på alvor og som ikke har noe med budsjett og drift å gjøre.

Hos kommunen - altså skoleeier som bevilger budsjettene.

Gammel 09-02-14, 11:35   #77
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Slike kommentarer gjør meg skikkelig sur. Dette er ikke å føle ansvar for at ting skal gå rundt.

Hvis ledelsen på min arbeidsplass hadde sagt at vi fra nå skulle vasket vinduer og husvask over 1 meter, hadde jeg nektet. Både fordi det ville være med å undergrave egen jobb, men også fordi det er usolidarisk med de som har dette som arbeidsoppgaver. Renholderne tar ikke denne typen oppgaver når de ikke får flere timer til å utføre dem. Selvfølgelig kan ikke dette legges på toppen av daglig renhold. Det må kompenseres. Fy søren så sint jeg hadde blitt om jeg hadde sett at lærere med sin "dugnadsånd" og "ansvar for at ting går rundt" hadde gjort oppgavene! Renholdere er av de lavest lønnede yrkesgruppene vi har altså.

Gammel 09-02-14, 11:38   #78
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Æsj.

Jeg føler et enormt ansvar for at min jobb blir gjort på en skikkelig måte. Det skjer ofte at jeg sitter oppe til langt på natt for å forberede neste dags presentasjon eller for å hale i land et prosjekt. Mange, mange av mine kollegaer sitter mange timer på kveld og natt for å forberede morgendagens undervisning eller for å rekke en prosjektfrist.

Men hvis noen ber meg om å vaske vinduer, eller fikse dørhåndtak (eller mer realistisk, da jeg ble bedt om å påta meg en del IT-supportoppgaver, langt utenfor mitt arbedsområde), så har jeg noen enkle standardsvar til den som spør:

1) "Ok, hvilke arbeidsoppgaver ønsker du at jeg skal legge til side for å gjøre dette?"

2) "Er dette virkelig en oppgave du ønsker å prioriterer høyere enn [min egentlige jobb]?"

3) "Er det helt sikkert at det er økonomisk fornuftig å bruke en seniorrådgiver til den type arbeid?"

Det er mitt ansvar å prioritere oppgavene mine fornuftig, alternativt er det mitt ansvar å gjøre min sjef oppmerksom på at han eller hun nå er i ferd med å prioritere oppgavene mine på en måte som jeg finner uklok.

Det er definitivt ikke min oppgave å sørge for at budsjettet på jobb går opp eller at dører og vinduer virker som de skal og at renholdet er godt nok utført.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-14, 11:40   #79
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg føler et enormt ansvar for at min jobb blir gjort på en skikkelig måte. Det skjer ofte at jeg sitter oppe til langt på natt for å forberede neste dags presentasjon eller for å hale i land et prosjekt. Mange, mange av mine kollegaer sitter mange timer på kvel og natt for å forberede morgendagens undervisning eller for å rekke en prosjektfrist.

Men hvis noen ber meg om å vaske vinduer, eller fikse dørhåndtak (eller mer realistisk, da jeg ble bedt om å påta meg en del IT-supportoppgaver, langt utenfor mitt arbedsområde), så har jeg noen enkle standardsvar til den som spør:

1) "Ok, hvilke arbeidsoppgaver ønsker du at jeg skal legge til side for å gjøre dette?"

2) "Er dette virkelig en oppgave du ønsker å prioriterer høyere enn [min egentlige jobb]?"

3) "Er det helt sikkert at det er økonomisk fornuftig å bruke en seniorrådgiver til den type arbeid?"

Det er mitt ansvar å prioritere oppgavene mine fornuftig, alternativt er det mitt ansvar å gjøre min sjef oppmerksom på at han eller hun nå er i ferd med å prioritere oppgavene mine på en måte som jeg finner uklok.

Detver definitivt ikke min oppgave å sørge for at budsjettet på jobb går opp eller at dører og vinduer virker som de skal og at renholdet er godt nok utført.

Du har helt rett. Jeg skal adoptere de svarene der.

Gammel 09-02-14, 11:41   #80
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Ulempen med all snillismen er at ingen må ta ansvar for å få budsjettet til å få rundt, for de ansatte vasker jo og når det ikke er mer dopapir så kjøper de det og. Hadde alle lagt ned snillismen måtte en eller annen faktisk fått budsjettet opp på et normalt nivå, for hverken foreldre eller pårørende ville sett på at elever og pasienter ikke fikk tørket seg i rumpa.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:04.